اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: نفاق چپ و راست منزوی است

این خسارت عظیم که در فاجعه بمب گذاری حزب جمهوری اسلامی به وجود آمد و می توانست یک جامعه معمولی را به سادگی به سقوط بکشاند جامعه ما را محکم تر ساخت و تروریسم و نفاق چپ و راست را منزوی کرد .

هاشمی: نفاق چپ و راست منزوی است

رخدادهای 16 و 17 مرداد 1360

چکیده

  • هاشمی رفسنجانی: در جامعه کنونی ما ترور نمی تواند در سقوط نظام تاثیری داشته باشد.زیرا حکام ما از مردم جدا نیستند.
  • مطمئن باشید این جامعه همان طور که از شر شاه و آمریکا راحت شد به زودی از شر تروریست ها نیز راحت می شود و مملکت به سوی سازندگی پیش خواهد رفت .
  •   عبد المجید معادیخواه : هر کجا و در هر زمان مشاهده کردید که خط دیگری پیدا شده که حتی کمی با خط امام و انقلاب فاصله دارد بدانید که آمریکا از همان طریق در مقام القاء خط خود هست منتهی با انعطاف پذیری بیشتر.
  • فرزند شهید دکتر حسن آیت: عمال آمریکا پدر مرا با شلیک 50 گلوله به شهادت رساندند ، او مردی خودساخته ، با اراده و با ایمان بود و در این راه از جان خویش دریغ نکرد.
  • آیت الله مشکینی: اگر تمام دولتمردان نیز از بین بروند خط امام و انقلاب از بین رفتنی نیست .
  • محمد علی رجایی رئیس جمهور: ما سرنوشت جنک را در میدان جنگ تعیین می کنیم و ما این رفت و آمد ها را بی نتیجه می دانیم.
  • توطئه بمب گذاری در راه آهن تهران با هوشیاری سپاه پاسداران و همکاری مردم کشف و خنثی گردید .
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شیراز اعلام کرد که طی روزهای گذشته با همکاری و بیداری مردم مسلمان شیراز بیش از 30 خانه تیمی منافقین ، گروهک پیکار و اتحادیه کمونیست ها کشف شد.
  • ستاد مشترک ارتش در اطلاعیه شماره 594 از عقب نشینی عراق از منطقه استراتژیک دزفول خبر داد.
  • در محافل سیاسی کشور مهمترین موضوع مورد بحث معرفی قریب الوقوع اعضای کابینه جدید توسط دکتر باهنر نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
  • ساعت 19 دیروز آقایان دهقان و قاضی عسکر مکانیسین های هواپیمای جت 707 که بنی صدر و رجوی به وسیله آن به فرانسه گریختند با همان هواپیما وارد پایگاه یکم شکاری شدند.
  • محمد هاشمی رفسنجانی رئیس جدید سازمان صدا و سیما در یک گفت و گوی مطبوعاتی خط و مشی خود را در مورد اداره این سازمان تشریح کرد.
  • توطئه سوء قصد به جان آیت الله جلالی خمینی سرپرست کمیته منطقه 5 شرق تهران نافرجام ماند.
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: خروج فرانسوی های مقیم ایران بر طبق درخواست فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه بوده و دولت ایران هرگز چنین درخواستی از فرانسه نکرده است .

16 مرداد 1360

هاشمی رفسنجانی : ترور نمی تواند در سقوط جمهوری اسلامی نقش داشته باشد

هاشمی رفسنجانی در خطبه های امروز نماز جمعه تهران با اشاره به مسئله شهدا و تروریزم گفت : این به آن معنی نیست که دشمن قوی بوده بلکه اگر مسئله ای باشد ضعف ما است .

وی گفت : از مدت ها پیش نیروهای منافق چپ و راست می دانستند که همه هفته مسئولین کشور در سالنی اجتماع می کردند همچنین نفوذ یک مخالف در حزب جمهوری اسلامی نیز مسئله بغرنجی نیست زیرا حزب یک موسسه فوق العاده دربسته ای نبود و یک نفر ظاهر الصلاح می توانسته به راحتی در طول دو سال به نحوی عمل کند تا اعتماد همه را به خود جلب کند. بنابراین انفجار بمب در مقر حزب جمهوری اسلامی نشانه قدرت مخالفین ما نیست .

ویژگی های بارز شهید بهشتی از دیدگاه هاشمی

وی در مورد شهید بهشتی نیز گفت : در تاریخ اسلام از ائمه معصومین که بگذریم شخصیتی مانند دکتر بهشتی خیلی کم داریم او مجتهد ، فقیه ، فیلسوف ، مکتب شناس ، سیاست دان ، سخن دان ، سخنران ، اهل قلم و نویسنده و مدیر و مدبر و به چهار زبان زنده روز عربی ، فارسی ، انگلیسی و آلمانی تکلم می کرد. او در کنار همه این ها مجری خوبی نیز بود و تشکیلاتی کار می کرد.

هاشمی در بخش دیگری از خطبه اول خود گفت : این خسارت عظیم که در فاجعه بمب گذاری حزب جمهوری اسلامی به وجود آمد می توانست یک جامعه معمولی را به سادگی به سقوط بکشاند جامعه ما را محکم تر ساخت و تروریسم و نفاق چپ و راست را منزوی کرد .

چرا توطئه ترور نمی تواند نظام اسلامی را سرنگون کند؟!

امام جمعه موقت تهران در خطب دوم نیز به مسئله ترور اشاره کرد و گفت : ترور در لغت به معنی وحشت است و اگر در خود جامعه زمینه ای باشد ترور می تواند موفق باشد . در جامعه رژیم سابق چنان چه خانواده پهلوی را کسی می توانست از روی زمین بردارد آن گروه می توانست با آن ترورها موفق باشد ولی در جامعه کنونی ما ترور نمی تواند در سقوط نظام تاثیری داشته باشد.زیرا حکام ما از مردم جدا نیستند و همان طور که می دانید کابینه ما از مردم است و اگر تمامی کابینه را ترور کنند 21 نفر دیگر جای اعضای فعلی کابینه را بلافاصله خواهند گرفت. وی افزود : البته ما از ترور شخصیت ها ناراحت و رنجیده می شویم ولی هیچ وقت غصه نمی خوریم زیرا اداره کنندگان جامعه از مردم هستند.

وی گفت : اگر یک ماه پیش تروریستی را به سزای اعمالش می رساندیم ممکن بود که عده ای از افراد بگویند که این ها بی رحمند اما الان می بینید که مردم در خیابان ها ریخته اند و می گویند چرا قاطعیت در برابر تروریست ها نشان نمی دهید؟! هاشمی همچنین گفت : مطمئن باشید این جامعه همان طور که از شر شاه و آمریکا راحت شد به زودی از شر تروریست ها نیز راحت می شود و مملکت به سوی سازندگی پیش خواهد رفت . (1)

معادیخواه : هر کس اندک فاصله ای با امام و انقلاب دارد  در صدد القای خط آمریکا است

پیش از ایراد خطبه ها عبد المجید معادیخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به رابطه فاجعه هفتم تیرماه و خط شیطان اشاره کرد . وی گفت : چه قدرتی می توانست این شیطنت پیچیده آمریکا را از بین ببرد جز الله اکبرهای افرادی چون بهشتی در زیر سقف دفتر حزب؟

معادیخواه در همین زمینه گفت : بدانید با وجودی که خط آمریکا نسخ شده اما آمریکا همچنان در جهت القای خط خود است و دست بردار از این انقلاب نیست لذا از این رو هر کجا و در هر زمان مشاهده کردید که خط دیگری پیدا شده که حتی کمی با خط امام و انقلاب فاصله دارد بدانید که آمریکا از همان طریق در مقام القاء خط خود هست منتهی با انعطاف پذیری بیشتر.

50 گلوله برای شهادت آیت انقلاب

پس از سخنان نماینده تهران فرزند خردسال شهید دکتر حسن آیت ضمن بیان خصوصیات اخلاقی و فعالیت های این شهید گفت : عمال آمریکا پدر مرا با شلیک 50 گلوله به شهادت رساندند ، او مردی خودساخته ، با اراده و با ایمان بود و در این راه از جان خویش دریغ نکرد و با وجود درد جسمانی که از مدت ها قبل داشت لحظه ای از تلاش برای اسلام و قرآن از پای ننشست .

وی گفت : اگر به خاطر داشته باشید آقای بنی صدر با کشف یک نوار که آن را یک توطئه معرفی می کرد می خواست پدرم را بر سر دار ببرد ولی اکثریت مردم ما خوب می دانستند که این نوار توطئه نیست بلکه واقعیت ها است و الان نیز برای همگان مطالب آن نوار به واقعیت پیوسته است. وی گفت : پدرم به رغم تهمت ها ، دروغ ها و جوسازی ها که برای او ایجاد کردند و تمامی نیروهای مزدور داخلی و خارجی به او می تاختند ترسی به خود راه نداد و به سوی هدف حرکت کرد.(2)

آیت الله مشکینی : اگر تمام دولتمردان نیز از بین بروند خط امام و انقلاب ماندنی است

آیت الله مشکینی در خطبه های امروز قم اظهار داشت : اگر تمام دولتمردان نیز از بین بروند خط امام و انقلاب از بین رفتنی نیست .  وی گفت : انسان همچنان که دارای بدن است بدن و روح و روان نیز دارای صفات مختلف است و زیبایی ها و زشتی ها دارد . یکی از زشتی های روان حب ریاست است و جاه طلبی است که یکی از خطرناک ترین صفات انسان است و گاهی چنان این صفت در انسان رشد می کند که هم خود او را از بین می برد و هم جامعه را نابود می کند .(3)

رئیس جمهور : ما سرنوشت جنگ را در میدان نبرد تعیین می کنیم / رفت و آمد هیئت های صلح بی نتیجه است

وزرای خارجه کشورهای کوبا ، هند ، زامیبیا و نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین ساعت 15 و 30 دقیقه امروز با محمد علی رجایی رئیس جمهور دیدار  و گفت و گو کردند. در این دیدار میرحسین موسوی وزیر امور خارجه و نیز چند تن از اعضای عالیرتبه وزارت امورخارجه حضور داشتند .

رجایی در زمینه تجاوز آشکار صدام و قساوت ها و جنایت هایش در جنگ تحمیلی و حمله های وحشیانه اش به اماکن غیرنظامی و کشتار زنان و مردان و کودکان مسلمان و انقلابی ایران که در برابر این تجاوز ایستاده اند و از انقلاب و شرف و ناموس و تمامیت کشورشان دفاع می کنند سخن گفت و افزود : باید بگویم که سفر هیئت های حسن نیت برخلاف آن چه انتظار می رفت برای روشن شدن موضع متجاوز و وضعیت ملتی که مورد تجاوز قرار گرفته فایده چندانی نداشته است و به نظر ما که با دید انقلابی به حرکات نگاه می کنیم این رفت و آمد ها فرصت را برای صدام فراهم می آورد تا بتواند در سایه مذاکرات ، تجاوزات خود را موجه جلوه دهد و برای مردم ما گهگاه تردید هایی به وجود آورده که در دفاع از میهن و انقلاب می توانسته است مضر باشد که خوشبختانه رهنمودهای امام و دیگر رهبران انقلاب آن ها را از این تردید احتمالی بیرون آورده است .

رجایی در پایان و در پاسخ به سخنان وزیر خارجه هند و با تشکر از حسن نیت آن ها گفت : عراق موشک های نه متری بر روی مردم بی دفاع ما می اندازد و جوانان انقلابی ما خون های خود را تقدیم می کنند و شما می خواهید با نصیحت به این وضعیت خاتمه دهید؟ متاسفم که بگویم این کار هرگز به این صورت به نتیجه نخواهد رسید . ما توصیه می کنیم یک بار دیگر و برای آخرین بار آن چه به عنوان منشور آورده اید حتی فقط اصل اول آن را برای صدام بازگو کنید . (4)

3 چمدان حاوی بمب در ترمینال مسافربری کشف شد

توطئه بمب گذاری در راه آهن تهران با هوشیاری سپاه پاسداران و همکاری مردم کشف و خنثی گردید .  در این رابطه دو تن از عاملین بمب گذار همراه سه چمدان مواد منفجره دست ساز پرقدرت که حدود 55 پوند بود و در جداره چمدان ها جاسازی شده کشف شد. عاملین بمب گذار قصد داشتند چمدان ها را در یک ساعت معین در سه نقطه راه آهن تهران منفجر کنند که با انفجار آن ها ده ها نفر بیگناه کشته می شدند. عاملین بمب گذار به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز امروز اعدام شدند.(5)

17 مرداد 1360

33 خانه تیمی گروهک های ضد انقلاب در شیراز ، رشت و لاهیجان کشف شد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شیراز اعلام کرد که طی روزهای گذشته با همکاری و بیداری مردم مسلمان شیراز بیش از 30 خانه تیمی منافقین ، گروهک پیکار و اتحادیه کمونیست ها کشف شد و در این رابطه عده ای دستگیر شدند و مقدار زیادی اعلامیه و کتاب و اسناد و مهمات به دست آمد. تعداد 20 خانه تیمی متعلق به سازمان مجاهدین خلق بود که با کشف این خانه ها افرادی از کادر اصلی ، اعضای فعال و هواداران سازمان منافقین دستگیر شدند.(6)

عراق از منطقه استراتژیک دزفول عقب نشست

ستاد مشترک ارتش در اطلاعیه شماره 594 از عقب نشینی عراق از منطقه استراتژیک دزفول خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : جانبازان دلیر تیپ 84 نیروی زمینی با کمک پرسنل نیروهای مخصوص و برادران پاسدار و پشتیبانی آتش توپخانه لشکر 21 حمزه در حملاتی هماهنگ ، مناطق مهمی را در یکی از جبهه های دزفول از وجود دشمن پاک ساخته و آنان را مجبور به عقب نشینی کردند. در ادامه این اطلاعیه آمده است : پس از این عملیات متهورانه ارتش متجاوز صدام 5 بار اقدام به ضد حمله کرد که دلاوران توانای ما این ضد حمله ها را نیز پیروزمندانه دفع کردند.(7)

آخرین تحولات در انتخاب وزرای کابینه

در محافل سیاسی کشور مهمترین موضوع مورد بحث معرفی قریب الوقوع اعضای کابینه جدید توسط دکتر باهنر نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. نتیجه آخرین گمانه زنی ها به این شرح است :

معادیخواه وزیر ارشاد ، ناطق نوری وزیر کشور ، بهزاد نبوی وزیر برنامه و بودجه ، نبوی وزیر پست و تلگراف ، محمد میرصادقی وزیر کار و امور اجتماعی ، سلامتی وزیر کشاورزی ، اصغری وزیر دادگستری ، میرحسین موسوی وزیر امور خارجه ، پرورش وزیر آموزش و پرورش ، عسکراولادی وزیر بازرگانی ، گنابادی وزیر مسکن و شهرسازی.

گفتنی است بنا به اظهار آیت الله باهنر احتمال تغییر در لیست وزرای کابینه حتی تا لحظاتی قبل از معرفی اعضای کابینه به مجلس شورای اسلامی وجود دارد . (8)

هواپیمای ربوده شده ایرانی از پاریس بازگشت

ساعت 19 دیروز آقایان دهقان و قاضی عسکر مکانیسین های هواپیمای جت 707 که بنی صدر و رجوی به وسیله آن به فرانسه گریختند با همان هواپیما وارد پایگاه یکم شکاری شدند. این دو مورد استقبال گرم تعدادی از مقامات وزارت امورخارجه و خلبانان و پرسنل و اعضای انجمن اسلامی نیروی هوایی و خانواده های خود قرار گرفتند.(9)

محمد هاشمی : بحث آزاد نباید در جامعه تشنج ایجاد کند

محمد هاشمی رفسنجانی رئیس جدید سازمان صدا و سیما در یک گفت و گوی مطبوعاتی خط و مشی خود را در مورد اداره این سازمان تشریح کرد. وی گفت : تحلیل من در مورد اداره رادیو و تلویزیون همان تحلیل امام است که رادیو و تلویزیون باید دانشگاه انسان ساز باشد و دانشگاهی که بتواند انقلاب ما را به دنیا و به ملت خودمان معرفی کند.

وی ادامه داد : این سازمان باید از گروه گرایی و دسته گرایی به دور باشد و ما به تمام نیروهای مسلمان و صادق که به انقلاب و اسلام عشق می ورزند خوش آمد می گوئیم و از آن ها دعوت می کنیم که برای ساختن اینجا  در جهت خط اصیل اسلام با ما همکاری کنند. هاشمی در مورد بحث آزاد در صدا و سیما نیز گفت : آن هایی که بحث آزاد را عنوان می کردند فقط برای آن ها یک شیوه مطرح بود که رقیب خودشان را از صحنه خارج کنند و دیدیم وقتی بحث آزاد هم شروع شد هیچ کدام از آن مدعیان نیامدند شرکت کنند . (10)

توطئه ترور آیت الله جلالی خمینی نافرجام ماند

توطئه سوء قصد به جان آیت الله جلالی خمینی سرپرست کمیته منطقه 5 شرق تهران نافرجام ماند. بامداد امروز دو مهاجم موتور سوار به منزل آیت الله جلالی خمینی سرپرست کمیته منطقه  شرق تهران و امام جماعت مسجد احمدیه نارمک حمله کردند که بر اثر هوشیاری محافظین تروریست ها موفق به عملی کردن توطئه خود نشده و فرار کردند.(11)

فرانسوی های مقیم ایران می توانند در کمال امنیت در ایران بمانند

رضا علوی طباطبایی سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد خروج اتباع فرانسوی از ایران گفت : خروج فرانسوی های مقیم ایران بر طبق درخواست فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه بوده و دولت ایران هرگز چنین درخواستی از فرانسه نکرده است .  وی افزود : فرانسوی ها میهمان ما هستند و همان طوری که تا به حال در امنیت کامل به سر برده اند کماکان می توانند در ایران با کمال امنیت به زندگی خود ادامه دهند.(12)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 17 مرداد 1360 ، صفحه 4

2- اطلاعات ، 17 مرداد 1360 ، صفحه 4

3- اطلاعات ، 17 مرداد 1360 ، صفحه 4

4- اطلاعات ، 17 مرداد 1360 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 17 مرداد 1360 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 17 مرداد 1360 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 17 مرداد 1360 ، صفحه 11

8- اطلاعات ، 17 مرداد 1360 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 17 مرداد 1360 ، صفحه 4

10- اطلاعات ، 17 مرداد 1360 ، صفحه 1

11- اطلاعات ، 17 مرداد 1360 ، صفحه 1

12- اطلاعات ، 17 مرداد 1360 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول