اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آواره سیاسی در فرانسه

بنی صدر از روز شنبه گذشته در ویلای کاظم رجوی برادر مسعود رجوی سرکرده مجاهدین خلق [منافقین] اقامت کرده است و یک گروه انتظامی گارد حفاظتی ، حفاظت از وی را بر عهده دارند. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این زمینه گفت : بنی صدر یک آواره سیاسی استکگج.

آواره سیاسی در فرانسه

رخدادهای 18 مرداد 1360

چکیده

  • داوود کریمی فرمانده جدید سپاه پاسداران تهران : خط بنی صدر همان طور که ضربه های سنگینی را بر پیکر انقلاب ما وارد کرد در سپاه تهران نیز با مهره چینی هایی که در راس برخی از بخش های حساس و کلیدی از طریق گماردن افراد غیر انقلابی وابسته به خود انجام داده بود قصد اضمحلال تدریجی آن را داشت .
  • تیمسار فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش: ما بیشتر از 45 درصد از زمین های اشغالی را پس گرفته ایم و چیزی در حدود 50 تا 55 درصد باقی مانده که آن هم قسمت های غیرمسکونی است و این توفیق در این مدت به دست آمده است ولی این توفیقات ما را راضی نمی کند.
  • تام مک الوی نهمین مبارز ایرلندی دیروز در شصت و دومین روز اعتصاب غذای خود در زندان انگلیس در گذشت .
  • امنیت هوایی آمریکا با اعتصاب کارکنان مراقبت هوایی آن کشور که برخی از آنان چندین سال سابقه و تجربه در این زمینه دارند مختل شده است.
  • میرحسین موسوی وزیر خارجه:کشورهای غیرمتعهد باید در قبال تجاوز عراق به خاک ایران ، مسئله فلسطین ، حملات رژیم اشغالگر قدس به جنوب لبنان و در رابطه با مسائل آفریقا موضع محکم و عملی اتخاذ کنند ، زیرا این گونه تجاوزات را با دیپلماسی نمی تواند حل کرد .
  • محمد سلامتی وزیر کشاورزی: هدف ما این است که دست واسطه ها و دلالان را از خرید محصولات قطع کنیم.
  • آیت الله خامنه ای امام جمعه تهران پس از 42 روز بستری بودن در بیمارستان قلب تهران و بهبود نسبی بامداد امروز بیمارستان را ترک کردند.
  • بانک مرکزی ایران امروز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد چک های تضمین شده ده هزار ریالی کماکان دارای اعتبار می باشند. 
  • بنی صدر از روز شنبه گذشته در ویلای کاظم رجوی برادر مسعود رجوی سرکرده مجاهدین خلق [منافقین] اقامت کرده است و یک گروه انتظامی گارد حفاظتی ، حفاظت از وی را بر عهده دارند.
  • آسوشیتدپرس در تفسیری به مقایسه اقامت امام خمینی و بنی صدر در فرانسه پرداخته و  نوشته است اختلاف مهمی در وضعیت سیاسی این دو وجود دارد.
  • حجت الاسلام شیخ احمد فقیهی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی استهبان بامداد دیروز در داخل یک اتومبیل پیکان در جاده کمربندی استهبان به وسیله افراد ضد انقلاب ترور و به شهادت رسید.

طرح گردان های رزمی سپاه به زودی به مرحله اجرا در می آید

طرح گردان های رزمی سپاه پاسداران تهران که به نام سوره های قرآن نام گذاری شده است به زودی به مرحله اجرا در می آید . این طرح که مجموعه ای از تجربیات رزمندگان ایرانی در جبهه های غرب و جنوب کشور است از چنان نیرویی برخوردار خواهد شد که در هر زمان خواهد توانست به صورت منظم یا نامنظم در کنار برادران ارتشی عمل کند. بنا به گفته فرمانده سپاه پاسداران تهران پاسدارانی که در جبهه های جنگ و یا در مصاف با ضد انقلاب جانباز شده و قادر به کار فعال نیستند دوره های آموزش سپاهی – طلبگی خواهند دید.

داوود کریمی فرمانده جدید سپاه پاسداران تهران در گفت و گویی ضمن اعلام مطلب بالا در مورد حاکمیت خط بنی صدر در سپاه تهران نیز گفت : خط بنی صدر همان طور که ضربه های سنگینی را بر پیکر انقلاب ما وارد کرد در سپاه تهران نیز با مهره چینی هایی که در راس برخی از بخش های حساس و کلیدی از طریق گماردن افراد غیر انقلابی وابسته به خود انجام داده بود قصد اضمحلال تدریجی آن را داشت .

وی افزود : بنی صدر مانع آموزش برادران سپاهی می شد و در این زمینه یکی از وابستگان بنی صدر در جبهه جنوب به ما می گفت که اگر سپاه را مجهز به سلاح های سنگین بکنیم این سپاه ممکن است در آینده خطراتی داشته باشد. وابستگان و اطرافیان بنی صدر با این دید نهادهای انقلابی را که در اصل دستگاه های اجرایی نظام اسلامی هستند تضعیف می کردند. در مورد خود کفایی در امر تجهیزات نظامی فرمانده سپاه تهران گفت : با توجه به استعدادهای زیادی که از ابتدای تاسیس سپاه در برادران دیدیم ، بخش تحقیقات صنعتی سپاه را ایجاد کردیم و این بخش با همکاری کارخانجات تولیدی خود و بخش های مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران در جهت تامین بسیاری از نیازهای خود موفق بوده است . (1)

داوود کریمی فرمانده جدید سپاه پاسداران تهران در مورد حاکمیت خط بنی صدر در سپاه تهران گفت : خط بنی صدر همان طور که ضربه های سنگینی را بر پیکر انقلاب ما وارد کرد در سپاه تهران نیز با مهره چینی هایی که در راس برخی از بخش های حساس و کلیدی از طریق گماردن افراد غیر انقلابی وابسته به خود انجام داده بود قصد اضمحلال تدریجی آن را داشت .

سرتیپ فلاحی : خبرهای خوبی در ماه آینده برای امام و امت داریم

صبح دیروز تیمسار سرتیپ فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران ، تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد فرمانده نیروی زمینی ، ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی ، سرهنگ نامجو نماینده امام در شورای عالی دفاع و فرمانده نیروی هوایی ، سرهنگ وحید دستجردی رئیس شهربانی کل کشور و کلاهدوز قائم مقام فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسیدند. در این ملاقات فرماندهان نظامی و انتظامی کشور آخرین رویدادهای جنگ را به استحضار امام امت رساندند.

در پایان این دیدار تیمسار فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش در پاسخ به خبرنگاران گفت : جای هیچ نگرانی نیست و ارتش عراق از خط جلوتر نخواهد آمد و همان طور که مکرر عرض کرده ام ما بیشتر از 45 درصد از زمین های اشغالی را پس گرفته ایم و چیزی در حدود 50 تا 55 درصد باقی مانده که آن هم قسمت های غیرمسکونی است و این توفیق در این مدت به دست آمده است ولی این توفیقات ما را راضی نمی کند. تیمسار فلاحی در پایان ضمن درخواست از مردم که جبهه ها را فراموش نکنند گفت : امیدوارم که انشاء الله خبرهای خوبی را در ماهی که در پیش است علی الخصوص در ماه آینده تقدیم ملت و امام کنیم . (2)

نهمین چریک ایرلندی در زندان های انگلیس درگذشت

تام مک الوی یکی دیگر از مبارزان ایرلندی دیروز در شصت و دومین روز اعتصاب غذای خود در زندان در گذشت .  بدین ترتیب تاکنون نه تن از مبارزان آزادی خواه ایرلندی که به عنوان اعتراض به رفتار دولت انگلیس با زندانیان عضو ارتش جمهوری خواه ایرلند دست به اعتصاب غذا زده اند جان سپرده اند. انتظار می رود به دنبال مرگ مک الوی و شانزدهمین سالگرد وضع قانونی که به موجب آن انگلیس می تواند هر ایرلندی مشکوک را بدون محاکمه در اردوگاه های زندانیان محبوس کند تظاهرات و تشنج های خیابانی دیگری به وقوع بپیوندد.(3)

امنیت هوایی آمریکا مختل شد

انجمن حمل و نقل هوایی آمریکا اعلام کرد شرکت های هواپیمایی این کشور از آغاز اعتصاب کارکنان فرودگاه ها تاکنون دست کم 210 میلیون دلار زیان دیده اند. بر طبق آخرین اخبار بزرگترین سندیکای کارکنان کنترل ترافیک هوایی فرانسه نیز از اعضاء خود خواست تا به حمایت از اعتصاب همکاران آمریکایی خود از هدایت هواپیماها به آمریکا خودداری کنند.

در همین حال کارکنان برج های مراقبت فنلاند ، سوئیس و زلاند نو به دنبال رای گیری اعلام کردند که از هدایت هواپیماها به حریم هوایی آمریکا خودداری خواهند کرد .  قرار است کارکنان برج های مراقبت ونزوئلا و استرالیا نیز فردا در این مورد تصمیم بگیرند.

گزارش های دیگر حاکیست که امنیت هوایی آمریکا با اعتصاب کارکنان مراقبت هوایی آن کشور که برخی از آنان چندین سال سابقه و تجربه در این زمینه دارند مختل شده و نظامیانی که جایگزین کارکنان اعتصابی شده اند به علت عدم تجربه و مهارت قادر نیستند امنیت هوایی آمریکا را کنترل کنند.(4)

میر حسین موسوی: کشورهای غیرمتعهد باید به روش های عملی تر و مبارزه جویانه تر متوسل شوند. در قبال تجاوز عراق به خاک ایران ، مسئله فلسطین ، حملات رژیم اشغالگر قدس به جنوب لبنان و در رابطه با مسائل آفریقا موضع محکم و عملی اتخاذ کنند ، زیرا این گونه تجاوزات را با دیپلماسی نمی تواند حل کرد .

میرحسین موسوی : تجاوز به فلسطین و ایران را نمی توان با دیپلماسی حل کرد

میرحسین موسوی وزیر خارجه در دیدار با هیئت منتخب جنبش عدم تعهد گفت : تجاوز به فلسطین و ایران را نمی توان با دیپلماسی حل کرد . در این دیدار موسوی با اشاره به سابقه مبارزاتی چهار کشور هند ، کوبا ، زامیبیا و سازمان آزادیبخش فلسطین علیه امپریالیسم گفت : ما اعتقاد داریم که سرنوشت همه کشورهای مستضعف  بستگی تام به یکدیگر دارد و این کشورها برای رشد و ترقی خود نمی توانند بدون تفاهم و همکاری یکدیگر کاری از پیش ببرند.

وی افزود : ما با کمک سایر برادران می کوشیم تا مرکز ثقل فعالیت های دیپلماتیک خود را به کشورهای آسیایی ، آفریقایی و آمریکای جنوبی منتقل کنیم . موسوی اظهار داشت : البته ما مجاری عادی دیپلماتیک را نفی نمی کنیم ولی واقعیات آفریقا ، آسیا و کشورهای آمریکای جنوبی نشان می دهد که کشورهای غیرمتعهد باید به روش های عملی تر و مبارزه جویانه تر متوسل شوند. در قبال تجاوز عراق به خاک ایران ، مسئله فلسطین ، حملات رژیم اشغالگر قدس به جنوب لبنان و در رابطه با مسائل آفریقا موضع محکم و عملی اتخاذ کنند ، زیرا این گونه تجاوزات را با دیپلماسی نمی تواند حل کرد .

گفتنی است هیئت منتخب جنبش عدم تعهد متشکل از وزرای خارجه کوبا ، هند ، زامیبیا و نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین پس از دیدار و گفت و گو با وزیر امورخارجه کشورمان ایران را به مقصد بغداد ترک کرد .(5)

برنامه های تازه کشاورزی و دامداری کشور اعلام شد

محمد سلامتی وزیر کشاورزی و عمران روستایی در مصاحبه ای در مورد برنامه های جدید وزارت کشاورزی در رابطه با خرید محصولات از کشاورزان گفت : به طوری که در خرید گندم از کشاورزان تجربه شده است کشاورزان ما با نرخ های تعیین شده از سوی دولت محصولات خود را به دولت تحویل می دهند و هدف ما این است که دست واسطه ها و دلالان را از خرید محصولات قطع کنیم چون این واسطه ها محصولات را خریداری و احتکار می کنند و یا به کشورهای دیگر صادر می نمایند و در نتیجه هم به تولید کننده و هم به مصرف کنند صدمات جبران ناپذیری می زنند.

سلامتی با اشاره به آمار خرید گندم گفت : در سال گذشته کل گندمی که از طریق سازمان مرکزی تعاون روستایی از روستائیان خریداری کردیم در حدود 368 هزار و 239 تن بود و مقدار گندمی که امسال تا تاریخ 10 مرداد خریداری شده بالغ بر 375 هزار و 556 تن بوده است که در حدود 7 هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.از طرق مختلف نیز به جز سازمان تعاون 80 هزار تن گندم خریداری شده است این آمار نشان دهنده این است که هم محصولات کشاورزی ما افزایش چشمگیری داشته و هم اینکه کشاورزان با احساس مسئولیت شرعی گندم خود را با نرخ تضمینی دولت فروخته اند.(6)

امام جمعه تهران از بیمارستان مرخص شد

آیت الله خامنه ای امام جمعه تهران پس از 42 روز بستری بودن در بیمارستان قلب تهران و بهبود نسبی بامداد امروز بیمارستان را ترک کردند. آیت الله خامنه ای روز 6 تیرماه سال جاری در پی سوء قصدی که در مسجد ابوذر تهران به جان ایشان شد مجروح و در بیمارستان قلب بستری گردیدند.(7)

آسوشیتدپرس در تفسیری به مقایسه اقامت امام خمینی و بنی صدر در فرانسه نوشته است : به گفته وزارت خارجه فرانسه [امام] خمینی با یک پاسپورت کاملا معتبر وارد شد ، وی رسما یک توریست بود ، بنابراین اجازه داشت هر چیزی را که مایل است بگوید ، مگر درخواست برای خشونت و حال آن که بنی صدر بدون پاسپورت وارد شد و در حقیقت آواره سیاسی است .

چک های تضمینی هزار تومانی معتبر است

بانک مرکزی ایران امروز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد چک های تضمین شده ده هزار ریالی کماکان دارای اعتبار می باشند و اصولا این گونه چک ها را قانونا نمی توان از درجه اعتبار ساقط کرد و فقط در مواقع مقتضی می توان از مردم در خواست کرد تا در صورت تمایل آن را با اسکناس های رایج کشور تعویض کنند.(8)

تحت حفاظت گارد نظامی فرانسه ؛ بنی صدر در ویلای کاظم رجوی سکونت کرده است

خبر های مربوط به ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور سابق که به فرانسه پناهنده شده است همچنان سرتیتر رسانه های بین المللی است . شهردار اوورسو رئواز که بنی صدر رئیس جمهور معزول ایران در آن اقامت دارد در یک نامه سرگشاده خواستار خروج وی از این شهر شده است . بنی صدر از روز شنبه گذشته در ویلای کاظم رجوی برادر مسعود رجوی سرکرده مجاهدین خلق [منافقین] اقامت کرده است و یک گروه انتظامی گارد حفاظتی ، حفاظت از وی را بر عهده دارند.(9)

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این  زمینه گفت : بنی صدر یک آواره سیاسی است . آسوشیتدپرس در تفسیری به مقایسه اقامت امام خمینی و بنی صدر در فرانسه پرداخته و در عین حالی که در این تفسیر سعی دارد از بنی صدر چهره قهرمان گونه ای مانند امام بسازد ولی در تشریح وجوه تمایز این دو نوشته است : اختلاف مهمی در وضعیت سیاسی این دو وجود دارد ، به گفته وزارت خارجه فرانسه [امام] خمینی با یک پاسپورت کاملا معتبر وارد شد ، وی رسما یک توریست بود ، بنابراین اجازه داشت هر چیزی را که مایل است بگوید ، مگر درخواست برای خشونت و حال آن که بنی صدر بدون پاسپورت وارد شد و در حقیقت آواره سیاسی است و به همین دلیل از فعالیت سیاسی منع شده است . (10)

خبر دیگر در این رابطه آن که سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت این وزارت خانه هیچ گونه اطلاعی از این مطلب ندارد تا بر اساس آن بتواند معتقد شود که مقامات ایران بین عزیمت فرانسویان از ایران و استرداد بنی صدر که از فرانسه پناهندگی سیاسی دریافت کرده است ارتباطی برقرار کرده باشند. وی ادامه داد : جلوگیری از عزیمت فرانسویان از ایران روز پنجشنبه گذشته به علت رسیدگی به پرونده های مالیاتی آنان بوده است و این که عزیمت آنان همچنان برای آغاز هفته آینده پیش بینی شده است .

از سوی دیگر وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد پرونده مربوط به تقاضای استرداد بنی صدر هنوز به پاریس نرسیده است .  به گزارش وزارت خارجه فرانسه این پرونده چند روز پیش به سفیر فرانسه در تهران تحویل شده و قرار بوده روز پنجشنبه با پیک سیاسی هفتگی به پاریس برسد اما چمدان دیپلماتیک از سوی مقام های ایرانی توقیف شده و در نتیجه پرونده یاد شده به پاریس فرستاده نشده است . این در حالی است که روز جمعه یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته بود : پرونده مورد بحث به پاریس رسیده است . (11)

حاکم شرع 6 شهر فارس و دو پاسدار محافظش ترور شدند

حجت الاسلام شیخ احمد فقیهی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی استهبان بامداد دیروز در داخل یک اتومبیل پیکان در جاده کمربندی استهبان به وسیله افراد ضد انقلاب ترور و به شهادت رسید. در جریان ترور رئیس دادگاه انقلاب اسلامی استهبان دو محافظ نامبرده نیز به شهادت رسیدند. گفتنی است حاج احمد فقیهی رئیس و حاکم شرع دادگاه های انقلاب اسلامی شهرستان های فسا ، داراب ، نیریز ، استهبان ، لار و جهرم بود.(12)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 18 مرداد 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 18 مرداد 1360 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 18 مرداد 1360 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 18 مرداد 1360 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 18 مرداد 1360 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 18 مرداد 1360 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 18 مرداد 1360 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 18 مرداد 1360 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 18 مرداد 1360 ، صفحه 12

10- اطلاعات ، 18 مرداد 1360 ، صفحه 12

11- اطلاعات ، 18 مرداد 1360 ، صفحه 12

12- اطلاعات ، 18 مرداد 1360 ، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول