اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

پیشنهاد فرمانداران زن با من بود/ با حضور عبدالحمید در زمان حضور مرزبانان موافقت نکردم/انشعاب در گروهک جیش‌العدل/به ۳۶ نفر امان‌نامه دادیم

همان روز که مدعی شدند دانایی‌فر را اعدام کردند اختلاف به وجود آمد که شری را برای خودشان به پا کردند و البته درگیری بین جیش‌العدل و جیش‌النصر سابقه دارد و چندین تلفات نیز داده‌اند، اکنون ریگی بدلیل احساس ناامنی ناشی از اختلاف با یکی از طوایف ودرگیری با اشرار دیگر از منطقه دوراست.

پیشنهاد فرمانداران زن با من بود/ با حضور عبدالحمید در زمان حضور مرزبانان موافقت نکردم/انشعاب در گروهک جیش‌العدل/به ۳۶ نفر امان‌نامه دادیم

اشاره: 17 بهمن‌ماه سال گذشته بود که خبر ربوده شدن 5 مرزبان ایرانی توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل در مرز سراوان و انتقال آنها به خاک پاکستان در رسانه‌ها منتشر شد؛ این اتفاق در ایام نزدیک شدن به عید نوروز رخ داد و گویی همه ایران بیش از انتظار برای تحویل سال منتظر آزادی این 5 مرزبان گروگان گرفته شده بودند.

تلاش‌های شبانه‌روزی بسیاری از سوی مقامات امنیتی و برخی معتمدان محلی برای آزادی گروگان‌گیرها صورت گرفت و سرانجام در 17 فروردین‌ماه سال جاری به کشور بازگشتند.

علی اوسط هاشمی سیاستمدار استاندار سیستان و بلوچستان که پیگیری‌های بسیاری را برای آزادی این مرزبانان انجام داد در این زمینه با خبرنگاران حوزه دولت خبرگزاری فارس به گفت‌وگو نوشت.

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های مرزی کشور است که 1/6 مرز کشور را در خود جای داده است و فعالیت در این استان به واسطه همسایگی با کشورهای افغانستان و پاکستان از حساسیت بالایی برخوردار است.

برنامه دولت برای تامین امنیت در منطقه، بازخوانی چگونگی گروگانگیری مرزبانان ایرانی، آخرین وضعیت جمشید دانایی‌فر و انتخاب فرماندار زن از جمله موضوعاتی بود که با علی اوسط‌هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان درباره آن به تفصیل سخن گفتیم.

متن زیر مشروح گفت‌وگوی خبرنگاران حوزه دولت با علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان است که البته همه ایران را سرای خود می‌داند:

فارس: اگر موافق باشید در ابتدا به سراغ خود موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های خاص جغرافیایی استان برویم، با توجه به سوابق کاری‌تان در استان‌های کرمانشاه، کردستان، چهارمحال بختیاری و مناطق دیگر، فعالیت در سیستان و بلوچستان را تا چه حد با سایر استان‌ها متفاوت می‌دانید؟

 

اوسط‌ هاشمی: تفاوت زیاد جدی را در کار نمی‌بینم چرا که همه ایران سرای من است، در هرگوشه‌ای از ایران اقوام اصیل در آن جای گرفته‌اند و نقشه ایران، نقشه متنوع و کثیری است؛ زمانی که به نقشه نگاه می‌کنید، ترکمن، کرد، فارس،عرب،لر و بلوچ همه اقوام کشور هستند که تعدد قومیت در ایران یک نعمت و فرصت است که ایران از این ظرفیت برخوردار است.

اقوام با همه ارتباطات، فرهنگ و قابلیت‌های خود برای کشور بسیار ارزشمند و از جمله مولفه‌های قوی برای امنیت ملی محسوب می‌شوند.

از سویی اقوام با یکدیگر تفاوت‌هایی را از نظر جغرافیایی دارند که این موارد را باید در نوع نگاهمان مورد توجه داشته باشیم که هر قومی دارای فرهنگ خاص، تنوعی خاص و دامنه وسیعی از کثرت برخوردار هستند که با استقرار در موقعیت‌های جغرافیایی نقش‌های متفاوتی را هم در عرصه داخلی، ملی و منطقه‌ای ایفا می‌کنند و هر کدام از اقوام ایران متاثر از فرهنگ ایرانی هستند که حاکمیت دین نیز بر همه آنها سایه انداخته چرا که همه اقوام هم مسلمان و هم دارای مشترکات قومی هستند در نتیجه می‌توان گفت که اقوام ایرانی دارای دو ویژگی ایرانی و مسلمان بودن هستند.

این دو مولفه روابط را با یکدیگر گره می‌زند؛ بسیار موثر است که اقوام زبان‌های متعدد دارند ولی یک زبان مشترک به عنوان زبان فارسی را به رسمیت پذیرفتند و در افکارشان در کنار زبان مادری جاری شده است.

از این منظر توانستیم با استفاده و هم‌افزایی از ظرفیت و قابلیت اقوام به انقلاب اسلامی، به دفاع درستی در مقابل این همه هجمه دست یابیم به این معنا که انسجام و زیست مسالمت آمیز اقوام ایرانی با هم در کنار این همه تلاش برای رخنه در صفوف متحدان در ایران نشان از ظرفیت و قابلیت کشور جمهوری اسلامی است که هیچ کسی نتوانسته با همه جریان سازی سوء حتی رژیم غاصب صهیونیستی رخنه‌ای، گسستی و یا حتی شکافی را بین اقوام ایجاد کند.

تهران ویترینی از اقوام ایرانی است

فارس:در تمام استان‌های مرزی و قومی وضع بدین شکل است؟

اوسط‌ هاشمی: این نکته‌ای است که من در تمام استا‌ن‌های قومی از جمله چهارمحال و بختیاری، کردستان و کرمانشاه و قزوین که کار کردم دیده‌ام؛ برای مثال در تهران کلکسیونی از اقوام مختلف را داریم که تمام اقوام در آن جای دارند و کسی نمی‌تواند تشخیص دهد که چه کسی به چه قومی تعلق دارد که این امر به این معناست که رنگ ملی و ایرانی بودن در تهران کاملا خودنمایی می‌کند و بسیار ارزشمند است که ویترینی از اقوام کشورمان را در تهران در معرض دید و به عنوان نیروهای اصیل ایرانی و اسلامی قابل نمایش است؛ تفاوت‌ها را باید در همسایگی، مجاورت‌ها، وسعت فاصله‌ها با مرز پایتخت و در نوع تعاملات با یکدیگر جستجو کرد.

سیستان و بلوچستان 1/6 درصد مرز کشور را در خود جای داده است

فارس: این تفاوت‌ها در مورد استان سیستان و بلوچستان چگونه صدق می‌کند؟

اوسط ‌هاشمی: تفاوت استان سیستان و بلوچستان با تمام استان‌هایی که در آن فعالیت کردم به دو موضوع برمی‌گردد اول آنکه در سیستان و بلوچستان بیش از 1500کیلومتر مرزی دارد اما در استان‌های مرزی دیگر که در آن فعالیت کردم مانند کرمانشاه یا کردستان کمتراز 400 کیلومتر مرزی دارند؛ به این معنا که سیستان و بلوچستان 1/6  درصد مرز کشور را در خود جای داده است.

از سویی همسایگی و مجاورت با کشورهای پاکستان و افغانستان که تاکنون از امنیت و ثبات پایدار برخوردار نیستند و درون خودشان با مشکلات بسیاری مواجه هستند که این کار را مشکل می‌کند، هرچند باید این امر را در نظر گرفت که مردمان این کشورها از فرهنگ کشور ایران متاثر هستند تا اینکه کشور ایران از فرهنگ آنان متاثر شود چرا که ایرانی‌ها نقش آفرین هستند و به دلیل اینکه تمدن ایران در عرصه جهانی پیشتاز است و از فرهنگ عمیق، اثرگذار و جریان‌سازی برخوردار است که بر روی این کشورها تاثیر می‌گذارد و این امری است خود مردم ایران هم به آن‌ واقف هستند.

*حکومت‌پذیری ویژگی ممتاز مردم سیستان و بلوچستان

فارس: و ویژگی های مردمی استان چه طور؟

اوسط ‌هاشمی: ویژگی ممتاز مردم سیستان و بلوچستان را با سایر اقوام می‎توان در حکومت‎پذیری قوی یافت و این را در نوع مشارکت و حضور در شعب اخذ رای خودشان به خوبی نشان می‎دهند و من امروز در هر نقطه جمعیتی که حضور پیدا می‌کنم افتخارشان در این است که بالاترین آمار مشارکت را داشتند بنابراین باید مشارکت آنان در انتخابات را باید به عنوان مولفه و عنصری مهم در داخل دایره نظام، انقلاب و ایران محسوب کنیم و برای خودمان مغتنم شمرده و سعی کنیم این رویکرد را پرورش بدهیم و اجازه ندهیم سایر حرکت‌ها و جریانات سوء منتج به حرکتی شوند که نگاه‌ها را نسبت به هم تخریب کنند لذا موظفیم در مرزها و استان‌های مرزی به نوعی رفتار کنیم که مرزبانان برای حراست از کیان کشور و دستاوردهای ملی تلاش کند.

عنصر اصلی برای تامین امنیت پایدار منطقه مردم هستند

فارس: باتوجه به اینکه امنیت یکی از مولفه‌های حیاتی در همه کشورهای دنیاست، ارزیابی شما نسبت به مطرح شدن مقوله امنیت بومی‌محور که در آن امنیت به وسیله مردم تامین می‌شود، با توجه به حساسیت‌هایی که در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، چیست؟

اوسط‌ هاشمی: تجربیات بسیار بزرگی را داریم و اگر مردم، محور قرار بگیرند و بتوانیم مردم و نقش آنان را در کشور باور کنیم مطمئنا عنصر اصلی امنیت پایدار مردم هستند چرا که تجهیزات یگان‌ها و امکانات زینت یک کشور محسوب می‌شوند؛ بالاخره نیروهای نظامی را نمی‌توان از ماموریت، رسالت و نقش آنان جدا کرد اما قدرت و اقتدار آن‌ها الهام بر گرفته از قدرت مردمی است.

در دوران دفاع مقدس به خوبی این موضوع به تصویر کشانده شد، در یک کلام سپاه زایش مقاومت مردمی است و سپاه به هر حال حاصل نقش مشارکت در دفاع مقدس بوده است. بنابراین نمی‌توانیم بدون حضور مردم به امنیت پایدار برسیم و مردم نقش محوری و کلیدی دارند.

امنیت به معنای حفظ حضور مسئولانه مردم است

تعریف امنیت به معنای حفظ حضور مسئولانه مردم در عرصه‌های مختلف است؛ بدین معنا که اگر توانستیم ضامن حضور مردم باشیم، پیشرفت و امنیت را بدست آورده‌ایم که آثار آن را نیز می‌بینیم، اگر در عرصه بین‌المللی با اقتدار برسر میز مذاکره حاضر می‌شویم، این اقتدار حاصل حضور مردم در کنار مسئولان است؛ منتهی ممکن که شکل و روش متفاوت باشد.

نیازمند آگاهی بخشی برای رسیدن به یک درک مشترک نسبت به وضعیت منطقه هستیم

فارس: مثل تسلیح مردم که به امنیت منطقه کمک کند؟

اوسط‌ هاشمی: من به شخصه به اینکه مردم را مسلح کنیم معتقد نیستم باید به سمتی برویم که رابطه با مردم به صورتی تقویت شود تا به مرحله‌ای از باور برسانیم که مردم در سخت‌ترین شرایط، خودشان را جدا از دولت نبینند.

صرفا تحویل اسلحه کفایت نمی‌کند چرا که اکنون نیازمند آگاهی‌بخشی برای رسیدن به یک درک مشترک نسبت به وضعیت در شرایط منطقه مرزی و داخلی هستیم تا مردم باور کنند که باید مسئولیت‌پذیر باشند.

فارس: قاعدتا باید در این استان اولویت اصلی برای تامین امنیت با مردم بومی و جذب آنها در نیروهای نظامی و انتظامی باشد؟

اوسط‌هاشمی: در استان‌های دور اقامت برای دیگران چندان راحت نیست به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان از شمال به جنوب 1200کیلومتر فاصله دارد حتی در درون خودش هم امکان بومی سازی را ندارد؛ یعنی درون استان هم این فاصله 1200کیلومتر که نمی‌تواند ضامن پایداری نیروی همان استان در شهرستان‌های مختلف باشد. پس مجبوریم که بگویم این استان وسعت 4یا 5 تا استان را دارد که در نتیجه باید منطقه‌بندی کنیم و در آن بومی گرایی را هم موردنظر قرار دهیم.

بودن نیروهای پایدار می‌تواند به توسعه پایدار هم کمک کند البته به معنای یک دست‌کردن مطلق نیست، گردش نیروها، جابه جایی، انتقال تجارب، تنوع نیروها را در کنار هم اجتناب ناپذیر می‌کند ولی نباید ریزش کنیم که منتج به آسیب شود؛ تجارب به سادگی از دست برود چراکه استان محروم است ونیازمند نقش‌آفرینی انسان‌های ماهر هستیم بنابراین من به آموزش و درک بیشتر، اعتماد سازی و باور اعتقاد دارم و باید جذب نیروهای سازمان را در بین مردم مورد توجه قرار گیرد و در استخدام نیروها این مهم را مورد توجه قرار دهیم.

وقتی در کنار خودمان مثل سایر سازمان‌ها، درون نیروهای نظامی، ارگان‌های انتظامی جای بگیرند با توجه به عشق و علاقه شان در دایره نظام می تواند بیشتر به اقتدار کمک کند حتی راه را برهرگونه شرارت و تجاوز پنهان به پاسگاه‌ها و مرزها می‌تواند در کمین این حضور تا حدود زیادی مدیریت کند.

من به تسلیح در بین اقوام مختلف اعتقاد ندارم چرا که هیچ تضمینی نیست این اسلحه‌ها درست در آن مسیری که مدنظر ماست به کار گرفته شود، خطاها دراین مسیر متصور است و ممکن است برای ما هم استفاده سوء و در بین افکار مردم شائبه‌های خاص خودش را بعدها به دنبال داشته باشد.

رویکرد امنیت مردم‌محور باید در رفتار و ارتباط مردم نهادینه شود

فارس: در سیستان و بلوچستان طوایفی داریم که مسلح هستند، آیا سیستمی مستقر در استان وجود دارد که از لحاظ برقراری امنیتی وارد عمل شده باشد؟

اوسط ‌هاشمی: امنیت بدون حضور مردم فایده‌ای ندارد، اگر به عنوان یک رویکرد به آن نگاه کنیم، باید آن را در نوع رفتار و ارتباط با مردم نهادینه کنیم بنابراین باید جهت‌گیری خود را بر امنیت مردم محور را هدف قرار دهیم.

اما موضوعی که مطرح کردید عشق اقوام استان سیستان و بلوچستان به اسلحه است که برای اسلحه از جانشان اهمیت بیشتری قائل هستند چرا که اسلحه را ضامن حضور و اقتدارشان می‌دانند و به اقتدار قومی و طایفه‌ای می‌اندیشند تا هیچ قومی بر قوم او برتری نیابد لذا اقوام هم در میان رقابت خودشان با هم رقابت دارند حالا اینکه ما چگونه بتوانیم در بین این اقوام که نقش ایفا می‌کنند جهت‌گیری‌هایی را بدهیم اصل مهمی است که این ظرفیت نشان از توانایی و آمادگی است که باید در راستای اهداف منطقه‌ای و ملی به کار گرفته شود و این امر را باید در سیاست‌های خود در نظر بگیریم.

در تلاشیم تا زمینه آشتی میان اقوام استان سیستان وبلوچستان را فراهم کنیم

فارس: چه سیاست‌گذاری در این زمینه انجام شده است؟

اوسط‌هاشمی: در همین راستا کمیسیون‌هایی راه‌اندازی کردیم چراکه بسیاری از مشکلات استان به دلیل بالا بودن منازعات قومی است و یک بخش از ناامنی‌های استان یا کثرت حاشیه‌نشینی حاصل درگیری‌های طایفه‌ای است. درگیری‌های طایفه‌ای که به کشتن‌های پی در پی منتج می شود بنابراین در تلاش هستیم تا زمینه برای آشتی دادن آنان را فراهم کنیم.

مثلا زمینه آشتی یکی از اقوام را پس از 15سال نزاع فراهم کردیم بنابراین وجود اسلحه همیشه نمی‌تواند منجر به اقتدار شود بلکه تبعات سوء خود را هم به دنبال دارد اگر وجود اسلحه توام با آگاهی نباشد برضد امنیت عمل خواهد کرد که ما باید نگران این بخش هم باشیم؛ در صورتی که آموزش را باید در دستور کار خودمان قرار دهیم وسعی کنیم این علاقه و میل را به اسلحه سازمان‌دهی و مدیریت کنیم که ضمن اینکه از درون خودشان به چالش و آوارگی منتج نشود، این نیرو به عنوان یک پتانسیل خوب برای امنیت تلقی خواهد شد.

شورای صلح و زیست مسالمت‌آمیز در سطح استان تاسیس شده است

فارس: کمیسیون ها به غیر از آشتی دادن موفقیت دیگری هم در قبال اقوام داشته‌اید؟

اوسط ‌هاشمی: پیش از ماه مبارک رمضان در یکی از مناطق صلح و آشتی را در منطقه برقرار و در حال حاضر یک شورا را به عنوان شورای صلح و زیست مسالمت آمیز در سطح استان به راه انداختیم تا اعضا را به صلح و ماندن در کنار هم و دوستی را توسعه دهیم. من بارها در نوع ارتباط با مردم می بینم که به نقش خودشان در حل مذاکرات و ایجاد صلح حضور دارند.

فارس: آیا تا به حال شده است که تابحال امنیت مکانی را به یکی از اقوام بسپارید؟

اوسط‌ هاشمی: باید این سیاست را پیاده کنیم که مثلاً بگوییم فلان منطقه امنیتش برعهده شماست، در استان سپاه و مرزبانی در حال تعریف کردن این نوع نقش هستند. جغرافیای منطقه را برای خودشان شناسنامه‌دار کردند و این حریم خصوصی اینهاست ورود هر طایفه‌ای در جغرافیایی طایفه دیگر در چارچوب قراردادی است که باهم دارند و این یک فرصت است که اقوام با این نگاه مسئولانه به جغرافیایی خودشان می‌توانند به پیشرفت و امنیت خودشان دست یابند.

فارس: موردی بوده است که تروریست‌ها بخواهند با طوایف درگیر شوند؟

اوسط ‌هاشمی: اکنون طایفه مختلفی هستند، یکی از طایفه‌ها با طایفه جیش النصر سخت درگیر هستند.

فارس: فعالان جیش‌النصر جدا از جیش‌العدل هستند؟

اوسط ‌هاشمی: جیش النصر از جیش العدل انشعاب گرفته است، درست بعد از آزادی گروگان‌گیری‌ها در بین جیش‌العدل اختلاف پیش آمد بر سر پاره‌ای از مسائل که گروگان‌ها را آزاد کنیم پیش آمد، عده‌ای معتقد بودند که چون ریش سفیدان از ما درخواست کردند پس آنها را آزاد کنید، عده‌ای دیگر هم درگیری بینشان به وجود آمد امروز جیش النصر تقریبا حاصل انشعاب از جیش العدل است و در حال فعال کردن طوایف دیگر هستند تا بین آنها آشتی‌کنان راه بیندازند تا نیروهای اشرار توسط طایفه‌ها تحلیل نرود.

فارس: پس اختلاف بر سر گروگان ها در داخل جیش‌العدل دلیل این انشعاب بود؟

اوسط‌ هاشمی: از دید بنده و برآورد اطلاعاتی اینکه چگونه این انشعاب به وجود آمد مربوط به دعوای رئوف ریگی با دیگر سران جیش‌العدل در خصوص اعدام دانایی‌فر بود که به پاس احترام به ریش‌سفیدان گفتند که همه گروگان‌ها را آزاد کنیم.

همان روز که مدعی شدند دانایی‌فر را اعدام کردند اختلاف به وجود آمد که شری را برای خودشان به پا کردند و البته درگیری بین جیش‌العدل و جیش‌النصر سابقه دارد و چندین تلفات نیز داده‌اند و اکنون ریگی بدلیل احساس ناامنی ناشی از اختلاف با یکی از طوایف ودر گیری با اشرار دیگر از منطقه دوراست.

پیگیر وضعیت دانایی‌فر از دولت پاکستان هستیم

فارس:آخرین وضعیت مرزبان ایرانی به چه صورت است؟

اوسط‌ هاشمی: اینکه مرزبان ایرانی در خاک پاکستان است امری محرز است و اکنون از طریق دولت پاکستان در حال پیگیری وضعیت این مرزبان ایرانی هستیم که این کشور همسایه باید در راستای تنویر افکار عمومی و خانواده این مرزبان ایرانی پاسخگو باشند.

فارس: علت مهم شدن و بزرگ شدن موضوع گروگان‌های ایرانی از نظر شما چیست؟ فکر نمی‌کنید که شاید ناشی از این بود که جریان اطلاع‌رسانی از خود وزارت کشور یا استانداری استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته بود؟

اوسط‌ هاشمی: استانداری در چارچوب سیاست‌های خودش حرکت می‌کند و قرار نیست که مسائل امنیتی را به دست جریان‌ها بسپارند، رسانه‌ها جریان‌ساز هستند و باید رسانه‌ها دقت کنند در خیلی از جاها خودشان را محدود و میل خودشان را مدیریت کنند.

 در روز آزادی گروگان‌ها تا ساعت هفت شب هیچ رسانه‌ای از من مصاحبه‌ای ندارد، صبرکردم دقیقاً در چارچوبی که سیاست و روابط در کشور می‌تواند انطباق داشته باشد کار خودم را پیش ببرم اما مجبور شدم برخلاف میلم و در راستای اهداف منافع کشور تلفنم را به هیچ خبرنگاری ارتباط ندهم.

امروز در اقصی نقاط کشور در تمامی مرزها ممکن است این اتفاقات بیفتد ما نمی‌توانیم بگوییم در مرزها مطلقا امنیت وجود دارد و بگوییم هیچ سوء متصور نیست. یعنی نباید به این مرحله از وسعت نگاه برسیم هر موضوع پدیده‌ای را تعریف کنیم چه پدیده‌های برد شهرستان را دارد و نیازمند برد ملی یا بین‌المللی هست بعضی مواقع رقابت بین نهادها در انتشار اخبار است در حالی که نباید این رویکرد را داشته باشیم که چه کسی اول خبر را منتشر کنیم و این مسئله برای ما هزینه ایجاد می‌کند ما باید توجه داشته باشیم که هر خبری قابلیت به رقابت انداختن ندارد چون ممکن قیمتش برای کشور بالا باشد.

فارس: نقش بزرگان و طوایف در حل این مسئله چه بود؟

اوسط‌هاشمی: افرادی را که ما اطمینان داشتیم در رفع این بحران می‌توان کمک کند به کار گرفتیم چرا که بسیار بزرگ و به وسعت کشور شده بود لذا لازم بود تدبیر کنیم که از افکار کشور پاک کرده و دغدغه را از مردم دور کنیم چرا که در آستانه عید و خوشی مردم بود.

بخش عمده‌ای از مردم افکارشان متوجه این اظهارات شده بود ما به خاطر اینکه این دغدغه و نگرانی را از مردم که ارزشمند هستند به سرنوشت انسانی جامعه ما آن چنان توسعه یافته است که به راحتی از سرنوشت مردم عبور نمی‌کند مثل فضایی که در فلسطین می‌گذرد اما جهان نسبت به آن خاموش است.

نقطه قوت کشور ما و ملت ما در این است که مردم نسبت به سرنوشت انسانی حساس هستند و این برایمان ارزشمند است.

نیروهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی کشورمان یک قدرت است یعنی نشان از این است که مردم برای نیروهای نظامی، امنیتی خودشان برای مرزبانان خودشان ارزش قایل هستند که این قابل ستایش است ولی پدیده ها را نباید آن قدر گسترش دهیم که به دغدغه ملی تبدیل شود و در مرزهایی که امنیت کامل نیست موضوعات را بسیار بزرگ کنیم.

درباره نقش طوایف باید گفت وقتی می‌توانیم با مشارکت مردم را با همراه خود بسازیم و نتیجه آن موجب انشعاب دربین گروهک‌ها شود چرا از این ظرفیت مردمی استفاده نکنیم.

فارس: نقش مولوی عبدالحمید در این باره چه بود؟

اوسط‌هاشمی: بزرگ‌ کردن موضوع گروگان‌گیری و نقش مولوی عبدالحمید جریان‌سازی رسانه‌ای بود. درحالی که برخی دستگاه‌های امنیتی درخواست داشتند این فرد در زمان آزادی مرزبانان حضور داشته باشد اما من موافقت نکردم بنابراین اینکه بخواهیم بعد از آزادی گروگان‌ها روی مسائلی که قطعا برای منافع کشور ضرر دارد متمرکز شویم درست نیست چرا که صحبت‌هایی که در آن زمان درباره عبدالحمید شده بود همگی جریان سازی بود، هر چند باید گفت در خصوص آزادی نقش عبدالحمید قابل کتمان نبود ولی خود وی بر بزرگ نمودن موضوع نظر نداشت و این به دلیل شرایط سخت حاکم بر کشور بود و اکنون که دولت تغییر و فضا باز شده بخشی از جریان‌هایی که با هم در رقابت هستند این آزادی را برای بخش مختلف جامعه برنمی‌تابند.

وقتی رهبری تاکید می‌کنند که اگر با نظام هم مخالفید عرق ملی خود را به انگیزه‌ای برای حضور در پای شعبه اخذ تبدیل رای کنید این گامی است به سمت خویش کردن مخالف، ما نباید افرادی را که اصرار به بودن در دایره انقلاب دارند با اصرار بخواهیم که خارج شوند، ما باید به ظرفیت اقوام، جریانات و اشخاص باید توجه کنیم.

فارس: آقای هاشمی حساسیت‌هایی درباره برخی فعالیت‌های حوزه‌های علمیه اهل تسنن در استان وجود دارد و یک سری طلاب خارجی بدون گذرنامه در حال درس خواندن هستند

اوسط‌ هاشمی: این موضوع حاصل انعطاف و گریز از قانون بوده که خود مسئولان مقصر هستند و مربوط به این دولت نیست، اگر درب حوزه‌هایمان را به روی طلاب خارجی بگشاییم هزینه کنیم و با نظارت درست اقدام کنیم هیچ ایرادی ندارد مگر الان در حوزه علمیه قم جمع کثیری از طلاب حضور ندارند؟ باید دقت کنیم که هر برچسبی را به هر جریانی و گروهی و طایفه‌ای نزنیم در حالی که تا جریان اثبات نشده نباید راحت به جدا کردن بیاندیشیم باید ببینیم چند سال است که این حوزه در حال فعالیت است دوره‌های مختلفی از طلاب خارجی هم در آن جا درس خواندند در حالی که امروز همه چیز را گردن دولت تدبیر و امید می‌اندازند.

فارس: یعنی این مسئله مربوط به دوره‌های گذشته است؟

اوسط‌هاشمی: اگر ورودی‌های حوزه را در دوره‌های گذشته بررسی کنند متوجه خواهیم شد که این امر به این دولت مربوط نمی‌شود.بنابراین نباید تحت تاثیر هر جریان و شایعه‌ای قرار بگیریم، چراکه ما اهل جستجو و کشف هستیم در شورای تامین تطبیق کردم که باید به سراغ حاکمیت قانون بروید و هیچ کس در مقابل قانون مقاومت نخواهد کرد.

درب کشور ایران به عنوان ام‌القری به روی همه باز بوده، پیش از این یک مرتبه در عراق یک میلیون حلبچه ای را و سایر اقوام عراق پذیرفتیم به خاطر بحرانی که وجود داشته بعد در عمق کشور قرار دادیم.

هنگامی که در افغانستان بحران ایجاد می‌شود 32 سال میزبانی افغانستان را انجام می‌دهیم و هیچ کس هم سخن از ویزا و گذرنامه بر میان نمی آورد، چه قدر در جامعه زن ایرانی داریم که همسرانشان افغانی است؟ و یا فرزندانی که افغانی هستند و ما نتوانستیم روی آنها ورود پیدا کنیم؛ ما ام‌القراء بودیم، سیاست خارجی کشورمان برای مظلوم بازگذاشته که در این امر ممکن است آسیب‌هایی را هم دیده باشیم.

فارس: آیا ارزیابی صورت گرفته است که چند گروهک تروریستی فعال داریم؟

اوسط‌هاشمی: گروه‌ها و جریانات سوء مرزی از یک رویکرد خاص و قوی برخوردار نیستند و حاصل پاره‌ای نارضایتی‌هاست و اصلاً نمی‌توان جریانات سوء مرزی را با احزاب دموکرات و کوموله مقایسه کرد این ها از یک ساختار و فکر قوی برخوردار نیستند و جریانات در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی و افرادی که از ما رنجیده خاطر هستند. حداکثر 5 جریان سوء هستند که برجسته ترین آن جیش الشیطان، جیش الکفر هستند که آنان از مدار انسانیت و دین خارج هستند که نمی‌توان برای آنها از واژهای ارزشی به کار گرفت که دارای ساختار نامه و مرام نامه تشکیلاتی نیستند.

فارس: راهی هم برای بازگشت این افراد وجود دارد؟

اوسط‌هاشمی: افرادی که در این گروه و جریان عضویت یافتند، افرادی بی‌سواد هستند. ما الان بحث اعطای امان‌نامه را شروع کردیم که کلی می‌تواند در بحث جداسازی و بازگرداندن موثر باشد. طی همین 50 روز گذشته حدود 36 نفر را امان‌نامه دادیم.

دستگاه اطلاعات، سپاه و ارگان‌های نظامی و انتظامی سوابق را استخراج می‌کنند و سپس افراد دارای نفوذ می روند و با اینها صحبت می‌کنند. در صورت ندامت از کردار گذشته درخواستی می‌آورند که وارد مرحله کارشناسی و دعوت می‌شوند. چنانچه طرف خودش اعلام آمادگی کند بر روی سابقه افراد تحقیق و زمینه را برای جداسازی فراهم می‌کنیم.

فارس: استان سیستان و بلوچستان از اولین استان‌هایی بود که انتصاب فرماندار زن در آن صورت گرفت. چگونه به این تصمیم و استفاده از این نیروها رسیدید؟

اوسط‌ هاشمی: نگاهمان این است که به برکت جمهوری اسلامی و نوع نگاه توسعه حضرت امام(ره) که بعد از انقلاب برای حضور تمامی جامعه انسانی یعنی نقش زن در بخش های مختلف در انقلاب، در دفاع، تربیت و مسئولیت راه را هموار و مستعد کرد.

نمی‌توانیم نقش نیمی از سرمایه انسانی کشورمان را در مقابل این همه هجمه کشورها نادیده بگیریم پدران و مادران، دخترانشان را در کنار فرزندان پسر روانه دانشگاه کردند که روزی در یک موقعیت مناسبی آماده ایفای نقش شوند و این نقش را نظام و انقلاب به آن محتاج است.

همانطوری که حضور زنان را به گستردگی نقششان را باید در نظر بگیریم به همان نسبت هم مطالباتمان را در درون نظام با رعایت ارزش‌ها در عرصه بالا بودن مشارکت بیندیشیم و باید انگیزه هایی را ایجاد کنیم در عرصه مشارکت حضور و نقش آفرینی کنیم از جمله وزیر زن مگر در دولت قبلی وزیر نداشتیم وقتی زن می‌تواند در عرصه ملی آن هم به عنوان وزیر ایفای نقش کند به طبع فرماندار شدن هم بدیهی است، به نظر من یک نوع حساسیت‌هایی است که جزو ضرورت‌های دوران گذار است تا به یک مرحله‌ای از وسعت نگاه برسیم.

امروز زنان در سیستان و بلوچستان از یک موقعیت اجتماعی قوی برخوردار نبوده به خصوص در بلوچستان زن‌ها بسیاری از حقوقشان به راحتی ضعیف شمرده می شود و ما نیازمند این هستیم که منطبق با توانایی حاصل از کسب دانش و نوع نگرش و توانشان به آنها فرصت دهیم این فرصت ها را داریم و امروز خوشحالیم که تریبون‌هایی در دستان زنان سیستان و بلوچستان قرار گرفته تا بتوانند در جهت کارهای فرهنکی اجتماعی توسعه‌بخشی دهند.

فارس: خودتان فرمانداران را انتخاب می کردید؟ پشت پرده‌ای یا دخالت خاصی نبود؟

اوسط‌هاشمی: پیشنهاد فرمانداران با من بود، سوابق من گویای قانون گرایی من است آن چه که انطباق با باورهام داشته باشد.

در کنار احترام به آراء نظرات خواسته‌ها و  مطالبات و مشاوره‌ها، نظر هیچ کس در انتخاب افراد بر نظر من سایه نخواهد انداخت.

فارس: به نظر شما دولت چه نظارتی را باید بر روی فضای مجازی داشته باشد؟

اوسط‌ هاشمی:‌ واقعیت امروز جامعه اینکه ما خودمان را بی‌نیاز از این امکانات مجازی در ارتباط با مردم نمی‌دانیم. استان سیستان و بلوچستان از شمال تا جنوب آن 1200کیلومتر مسافت دارد امکان اینکه چهره به چهره بتوانیم با هم ارتباط و گفت‌وگو و به تمام مسائل استان اشراف داشته باشیم کار بسیار سختی است.

هنگامی که جامعه تحصیلکرده جوان ایرانی از این طریق نقش فعال و حضور قوی دارند من به عنوان استاندار نباید بیگانه با نسل جوان باشم، نسلی که بیشتر نیازمند به پرسیدن و ارتباط داشتن در کنار مسئولان هستند که این امر وسیله‌ای برای ارتباط است، بنابراین نباید نگاهمان را نسبت به همه یافته‌های تکنولوژی منفی کنیم.

فارس: ارزیابی شما از انتخاب وزرای کابینه دولت یازدهم چیست؟ درکدام زمینه بهترین عملکرد را داشته است؟

اوسط‌ هاشمی: تصمیم دولت یازدهم در انتخاب وزرا امر بی سابقه است چرا که از تجربه‌های مختلفی استفاده شده است، برای خود جریانات  هم این امر تازگی دارد که باید نگاه تازه‌ای به این امر داشته باشند در مجموع به نظرم نیازمند مقطع زمانی بازگشت به یک رویکرد اعتقادی می‌دانیم نباید همه امور را حزبی و سیاسی ببینیم و دولت در زمینه سیاست خارجی و خروج از تورم بهترین عملکرد را داشته است که نباید این امر را نادیده بگیریم.

گفت‌وگو از سیده فاطمه موسوی، الهه قاسمی و مهدی پورصفا

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول