اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

پای درس اخلاق آیت‌الله میرباقری/۱

زیارت صنعت توریسم نیست/ آیا زیارت از راه دور هم امکان دارد

آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری می‌گوید: یکی از عواملی که حجاب‌ها را کنار می‌گذارد و ما می‌توانیم رابطه حقیقی‌ را ببینیم، زیارت امام است. وقتی روابط ظلمانی کنار می‌رود، آن وقت با زیارت روابط حول امام احیا می‌شود.

زیارت صنعت توریسم نیست/ آیا زیارت از راه دور هم امکان دارد

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره زیارت و آداب آن به بیان برخی نکات پرداخته است که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

*زیارت به چه معناست

زیارت سیر در وادی توحید، موحد شدن و سیر به طرف امام و تجدید عهد است که باید آداب آن رعایت شود و عوالم قبل و بعد از ما هم در آن مؤثر است، اگر کسی زیارت‌نامه را خوب بخواند، در هر سلام سلوکی با امام دارد و بابی از توحید و ولایت به روی او باز می شود، این اجمالی از زیارت است.

*آثار اجتماعی زیارت

زیارت آثاری در حیات اجتماعی ما دارد که حول امام، تاریخ مؤمنین و موحدین شکل می‌گیرد و این زیارت تاریخ‌ساز است؛ یعنی روابط ما را حول امام شکل می‌دهد و کم کم با زیارت، جامعه حول امام درست می‌شود.

*رابطه‌ای که تنها میان مؤمنان برقرار است

 طبق روایات بین ما مؤمنین روابط عمیقی وجود دارد، در روایات دارد که اگر مؤمنی رنج ببیند، دیگری هم رنج می‌بیند. اگر غصه‌دار شود دیگری هم غصه‌دار می‌شود؛ یعنی رابطه‌ای که گاهی می‌گویند در همزادها از نظر روحی است، مثلاً بین دو خواهر یا برادر دوقلو که واقعاً اگر یکیشان غصه‌دار شود، دیگری هم غصه‌دار می‌شود، فرمود: بین مؤمنین این رابطه به شدیدترین وجه است.

*راهی برای حذف حجاب‌های درونی

یکی از عواملی که حجاب‌ها را کنار می‌گذارد و ما می‌توانیم رابطه حقیقی‌مان را ببینیم و با هم احساس تباین نکنیم، زیارت الامام است، وقتی روابط ظلمانی کنار می‌رود، آن وقت با زیارت روابط حول امام احیاء می‌شود.

*زیارت صنعت توریسم نیست

زیارت یک توریسم نیست؛ یعنی سفری نیست که با انگیزه ابتهاجات مادی و کامجویی مادی اتفاق افتد و با نگاه اقتصادی به آن نگاه شود، زیارت سفر الی الله است.

*آیا زیارت از راه دور هم امکان دارد

زیارت اولیاء خدا مختص به راه نزدیک نیست و همین ارتباط حقیقتاً از راه دور برقرار می‌شود، در روایات در باب سیدالشهدا(ع) دیده‌اید که فرمود آیا هر روز به زیارت جدم می‌روی؟ گفت: من راهم خیلی دور است، فرمود که هر روز به بلندی بروید و به راست و چپ آسمان نگاه کنید و بگویید: «السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیکم ورحمة الله و برکاته» که ثواب یک حج عمره مقبوله را دارد، زیارت اولیاء خدا از راه دور هم اتفاق می‌افتد و حقیقتاً ارتباط برقرار می‌شود.

*ویژگی خاص زیارت حضرت معصومه(س) به روایت صادق آل محمد(ص)

تلقی من این است که وجود مقدس حضرت معصومه(س) از آن بیت‌ النورها و مشکات الانوارهایی است که انوار چهارده معصوم در آن تجلی دارد. لذا در حرم ایشان چهارده معصوم به نحو حاضر زیارت می‌شوند، عظمت حضرت معصومه(س) فوق‌العاده است و می‌ارزد انسان از اقصی نقاط دنیا فقط برای همین زیارت بیاید. شاهدش هم این است که امام رضا(ع) فرمود: هر کس حضرت معصومه(س) را زیارت کند «وجب له الجنة» اهل بهشت است، امام صادق(ع) می‌فرماید: «بشفاعتها» به شفاعت حضرت معصومه(س) «باجمعهم» همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند، من نمی‌دانم این چه مقامی است «و إنّ لک عندالله شأنا من شأن»!

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول