اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33سال پیش در چنین روزی

رئیس جمهور معزول در دستشویی هواپیما!

پس از این که هواپیما به راه افتاد در حال صعود در توالت مجددا باز شد و شخص دیگری با چهره عرق کرده و با لباس پرواز از آن بیرون آمد که رجوی او را دکتر بنی‌صدر رئیس‌جمهور ایران [!] معرفی کرد.

رئیس جمهور معزول در دستشویی هواپیما!

رخدادهای 19 مرداد 1360

چکیده

  • به مناسبت شهادت دکتر سید حسن آیت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و 19 تن از جانبازان سپاه ، بسیج و کمیته های انقلاب اسلامی عصر دیروز مجلس بزرگداشتی از سوی نهادهای انقلابی در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.
  • فرمانده سپاه تهران: با عنایت پروردگار صبح امروز نیروهای ما در یک عملیات هماهنگ که با نام طرح والعادیات آغاز شد به بیش از 30 مرکز جاسوسی سازمان مجاهدین حمله کردند.
  •   ستاد بسیج اقتصادی کشور اعلام کرد توزیع کوپن بهادار مخصوص خودروهای کرایه از تاریخ 19 مرداد الی 29 مرداد در شعب بانک صادرات آغاز می شود.
  • دو خدمه هواپیمای نظامی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازگشت از فرانسه در گفت و گویی با خبرگزاری پارس جزئیات فرار بنی صدر و رجوی از ایران را تشریح کردند.
  • آیت الله باهنر نخست وزیر: بررسی ها در باره کابینه در شرف اتمام است و انشاء الله تا روز پنجشنبه کابینه در مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد و بعد اسامی اعضای دولت اعلام خواهد شد.
  • اسدالله امیراصلانی معاون اموربانکی وزارت اموراقتصادی و دارایی نقش وزارت دارایی در کمیسیون حذف بهره و چگونگی انجام آن را تشریح کرد .
  • اولین گروه فرانسویان مقیم ایران امروز با یک هواپیمای هما تهران را به سوی پاریس ترک کردند.
  • تصمیم ریگان دایر بر ساخت بمب نوترونی واکنش های مختلفی در محافل گوناگون داشته است.
  • سید مجتبی هاشمی فرمانده عملیاتی فدائیان اسلام در آبادان: ما تاکنون به خود اجازه نداده ایم که به دیدار امام برویم زیرا تا زمانی که یک نفر از مزدوران صدام در خاک ما هستند خود را لایق زیارت امام نمی دانیم. 

مراسم بزرگداشت شهید آیت از سوی نهادهای انقلابی برگزار شد

به مناسبت شهادت دکتر سید حسن آیت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و 19 تن از جانبازان سپاه ، بسیج و کمیته های انقلاب اسلامی عصر دیروز مجلس بزرگداشتی از سوی نهادهای انقلابی در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

در این مراسم داوود کریمی فرمانده سپاه تهران اظهار داشت : امروز روز مرگ منافقین است و در این روزها که عناصر کفر و نفاق پنجه اش را از انقلاب اسلامی ما بیرون آورده و باقی مانده عناصرش نیز از مجلس و نهادهای انقلابی ما رانده شده اند ما شاهد تجدید حیات انقلاب اسلامی هستیم .

وی در مورد دستگیری منافقین نیز گفت : با عنایت پروردگار صبح امروز نیروهای ما در یک عملیات هماهنگ که با نام طرح والعادیات آغاز شد به بیش از 30 مرکز جاسوسی سازمان مجاهدین حمله کردند که تا این ساعت مقادیر زیادی نشریات گروهک های مختلف ، انواع سلاح ، مشروبات الکلی ، فرش ، طلا و بسیاری لوازم دیگر که متعلق به خودشان و مردم محروم ما بود به دست آمده است . (1)

کوپن بنزین و روغن موتور سیکلت فردا توزیع می شود

ستاد بسیج اقتصادی کشور اعلام کرد توزیع کوپن بهادار مخصوص خودروهای کرایه از تاریخ 19 مرداد الی 29 مرداد در شعب بانک صادرات آغاز می شود و صاحبان خودروهای کرایه باید به شعبی که هر ماهه مراجعه می کنند مراجعه و سهمیه خود را دریافت کنند. ضمنا از فردا نیز به مدت ده روز توزیع کوپن بنزین و روغن موتور موتورسیکلت ها فقط از ساعت 14 تا 30 و16 در کلیه شعب بانک صادرات در تهران انجام می پذیرد . (2)

 در همان لحظه در توالت باز شد و دو نفر که یکی از آن ها مردی بود که ریش داشت و خود را رجوی معرفی کرد و دومی هم شخص لاغر اندامی بود. آن گاه آقای وکیلی مهندس پرواز هواپیما آمد تا دلیل عدم پرواز ما را بپرسد که او را هم دستگیر کردند.

جزئیات فرار ینی صدر و رجوی از زبان 2 همافر بازگشته از فرانسه

دو خدمه هواپیمای نظامی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازگشت از فرانسه در گفت و گویی با خبرگزاری پارس جزئیات فرار بنی صدر و رجوی از ایران را تشریح کردند.

در این گفت و گو ابتدا همافر دهقان با اشاره به این مطلب که در تاریخ 6 مرداد عازم ماموریت جنگی بودند و به همین دلیل در ساعت 9 شب مشغول بازرسی قسمت های مختلف هواپیما بودند گفت : هنگام بازرسی هواپیما متوجه شدم که در یکی از دو توالت هواپیما قفل است و می خواستم این مسئله را به اطلاع مسئولین برسانم که مردی مسلح مرا دستگیر کرد و مدعی شد که در هواپیما بمب گذاری شده و کوچک ترین حرکت باعث انفجار خواهد شد . وی ادامه داد : پس از چند لحظه دیدم که همافر قاضی عسکر را نیز دستگیر کرده و به آن قسمت آوردند .

همافر فضل الله قاضی عسکر نیز در این رابطه گفت : آن شب پس از این که هواپیما را بازرسی کردیم سرهنگ معزی در هواپیما را بست و در پاسخ به سوال من که پرسیدم چرا همافر دهقان در هواپیما نیست گفت : عیبی ندارد ، اما من که کنجکاو شده بودم خواستم برای جست و جو به قسمت عقب هواپیما بروم که شخصی با دادن سه ایست از جلو رفتن من ممانعت کرد در همان لحظه در توالت باز شد و دو نفر که یکی از آن ها مردی بود که ریش داشت و خود را رجوی معرفی کرد و دومی هم شخص لاغر اندامی بود. آن گاه آقای وکیلی مهندس پرواز هواپیما آمد تا دلیل عدم پرواز ما را بپرسد که او را هم دستگیر کردند.

مخفی شدن رئیس جمهور معزول در دستشویی هواپیما !

وی همچنین اضافه کرد : پس از این که هواپیما به راه افتاد در حال صعود در توالت مجددا باز شد و شخص دیگری با چهره عرق کرده و با لباس پرواز از آن بیرون آمد که رجوی او را دکتر بنی صدر رئیس جمهور ایران [!] معرفی کرد و ما از آن لحظه متوجه شدیم که بنی صدر نیز در هواپیما است . (3)

کابینه آیت الله باهنر تا پنجشنبه معرفی می شود

اینک یقین حاصل شده است که ظرف امروز و یا فردا آخرین مرحله بررسی ها برای تشکیل کابینه جدید به ریاست آیت الله باهنر به پایان می رسد و در همین فاصله با تفاوتی کم و بیش اسامی اعضای دولت به آگاهی عموم خواهد رسید و مقدمات معرفی اعضای دولت جدید به مجلس شورای اسلامی فراهم خواهد شد .

بر اساس گزارش های رسیده رئیس جمهور و نخست وزیر از همه نهادها و نیروهای انقلابی و مکتبی در زمینه معرفی کاندیداهای شایسته و واجد صلاحیت برای وزارت نظرخواهی می کنند و این اقدامی جالب و در عین حال بی سابقه است .

آیت الله باهنر خود در این زمینه گفت : بررسی ها در باره کابینه در شرف اتمام است و انشاء الله تا روز پنجشنبه کابینه در مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد و بعد اسامی اعضای دولت اعلام خواهد شد.(4)

چگونگی حذف بهره بانکی اعلام شد

اسدالله امیراصلانی معاون اموربانکی وزارت اموراقتصادی و دارایی نقش وزارت دارایی در کمیسیون حذف بهره و چگونگی انجام آن را تشریح کرد .

وی گفت : در مورد حذف بهره بانکی نهادی در بانک مرکزی به وجود آمده که تمام مطالعات قبلی و ترجمه هایی که در این زمینه وجود دارد همچنین پیشنهادهایی که در قسمت های مختلف توسط افراد مختلف شده جمع آوری و مورد مطالعه قرار می دهد . این طرح را شاید ابتدا برای نمونه در یکی از بانک ها به اجرا در آورد تا به موازات با بانک های دیگر عمل نماید تا مسائل و مشکلاتی را که ممکن است با حذف بهره به وجود آید مشخص و برطرف نمایند تا این که به امید خدا با یک مطالعات همه جانبه بشود بهره را از سیستم بانکی حذف کرد.

وی گفت : حذف بهره باید طوری صورت گیرد تا نقشی که بهره در جذب پول ، توزیع و کنترل آن از جهات مختلف بر عهده دارد آن نقش را راه ها و روش هایی که از نظر اسلامی وجود دارد بر عهده بگیرد . امیراصلانی گفت : چگونگی این طرح برای مردم ما که با قوانین اسلامی آشنایی دارند زیاد مسئله جدیدی نیست و آن راه های مذهبی معاملات است مانند مضاربه ، مضارعه ، مساقات و مشارکت که این ها عنوان های شرعی است و بانک ها نیز باید از این طریق عمل نمایند.(5)

سید مجتبی هاشمی فرمانده عملیاتی فدائیان اسلام در آبادان با اعلام این که به زودی ارتش عراق را تا مرز شلمچه عقب می رانیم گفت : ما تاکنون به خود اجازه نداده ایم که به دیدار امام برویم زیرا تا زمانی که یک نفر از مزدوران صدام در خاک ما هستند خود را لایق زیارت امام نمی دانیم.

اولین گروه از فرانسویان امروز تهران را ترک کردند

اولین گروه فرانسویان مقیم ایران امروز با یک هواپیمای هما تهران را به سوی پاریس ترک کردند. یک منبع مطلع در وزارت خارجه گفت : سفیر فرانسه که وزارت خارجه از وی خواسته بود ایران را ترک کند قبلا از ایران خارج شده بود. لازم به توضیح است که فرانسوا میتران از فرانسویان مقیم ایران خواسته بود که به فرانسه بازگردند.(6)

آمریکا دست به کار ساخت بمب نوترونی شد!

تصمیم ریگان دایر بر ساخت بمب نوترونی واکنش های مختلفی در محافل گوناگون داشته است. دولت شوروی نسبت به این تصمیم به شدت اعتراض کرده و آن را به مبارزه خواندن بیشرمانه صلح شمرده و اظهار نظر کرده است که غرائز غیرانسانی محرک ریگان در اتخاذ این تصمیم می باشد. شوروی اعلام کرده است امکان دارد که آن ها نیز دست به ساخت بمب نوترونی بزنند.

در مقابل چین علی رغم شوروی از ساخت بمب نوترونی توسط آمریکا استقبال کرده و آن را گامی در جهت تقویت توان نظامی اروپای غربی دانسته است. گفتنی است بمب نوترونی پیشرفته ترین نوع سلاح های هسته ای در جهان است . این بمب بدون این که خسارات زیادی به ساختمان ها و تاسیسات و تجهیزات دشمن وارد کند سبب مرگ دستجمعی انسان ها می شود.(7)

سید مجتبی هاشمی : به زودی ارتش عراق را تا شلمچه عقب می رانیم

سید مجتبی هاشمی فرمانده عملیاتی فدائیان اسلام در آبادان با اعلام این که به زودی ارتش عراق را تا مرز شلمچه عقب می رانیم گفت : ما تاکنون به خود اجازه نداده ایم که به دیدار امام برویم زیرا تا زمانی که یک نفر از مزدوران صدام در خاک ما هستند خود را لایق زیارت امام نمی دانیم و تا به دست آوردن پیروزی کامل و سرکوب متجاوزان مزدور صدام در این جا خواهیم ماند و جنگ خواهیم کرد . (8)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 19 مرداد 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 19 مرداد 1360 ، صفحه 16

3- اطلاعات ، 19 مرداد 1360 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 19 مرداد 1360 ، صفحه 1

5- اطلاعات ، 19 مرداد 1360 ، صفحه 16

6- اطلاعات ، 19 مرداد 1360 ، صفحه 1

7- اطلاعات ، 19 مرداد 1360 ، صفحه 16

8- اطلاعات ، 19 مرداد 1360 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول