اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
در سفر مسئولان دانشگاه اصفهان به عشق‌آباد مطرح شد

توسعه همکاری‌های آکادمیک ترکمنستان و ایران+تصاویر

یک هیئت متشکل از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان به پایتخت ترکمنستان سفر کرده و عصر روز گذشته از دانشگاه «مختومقلی» عشق‏‌آباد بازدید و با مسئولین این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کردند.

توسعه همکاری‌های آکادمیک ترکمنستان و ایران+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، هیئت دانشگاه دانشگاه اصفهان که متشکل از 25 نفر از اساتید و مدرسین این دانشگاه هستند، از ساختمان جدید دانشکده جغرافیای، فیزیک و ریاضی، ورزشگاه،کتابخانه و  موزه مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن که در ساختمان این دانشگاه قرار دارد و نیز از کلاس آموزشی و آزمایشگاهی و تحقیقاتی و نیز ساختمان مرکزی و ریاستی دانشگاه مختومقلی عشق‌آباد بازدید و با فعالیت آنها از نزدیک آشنا شدند و اساتید و دانشجویان ترکمن در باره فعالیت های علمی و تحقیقاتی خود را تعریف کردند.

جلسه‌ای صمیمانه با حضور هیات اصفهانی و نیز ریاست دانشگاه مختومقلی برگزار شد که در آن مسئولان دو دانشگاه به معرفی دانشگاه‌‏ها پرداختند.

«قورت‏نیاز خان‏مراداف» رئیس دانشگاه مختومقلی که از بزرگترین دانشگاه دولتی ترکمنستان محسوب می‏‌شود، طی سخنانی ضمن خوشامدگویی و استقبال از همتایان اصفهانی خود گفت: دانشگاه مختومقلی بیش از 80 سال پیش تاسیس شده‌‏ و 28 رشته کارشناسی در قالب دانشکده‌‏های این دانشگاه فعالیت می‌کنند.

وی افزود:  دانشگاه مختومقلی در واقع متشکل از یک شهرک دانشگاهی است که کلیه ساختمان آن جدید هستند و به همت رئیس جمهور ترکمنستان توسط یک شرکت فرانسوی احداث و تجهیز شده‌ و بیش از 4 هزار نفر دانشجو در مقاطع مختلف از جمله فوق لیسانس و دکترا مشغول تحصیل هستند.

وی همچنین از حضور هیات دانشگاهی ایران استقبال کرد و گفت: ما از حضور اساتید دانشگاه اصفهان خیلی خوشحال هستیم و حضور این هیئت در واقع بستر مناسبت برای توسعه و گسترش هر چه بیشتر همکاری‏‌های دانشگاهی ، علمی و فرهنگی میان دو کشور است.

«سید رضا سلیمانزاده نجفی»  عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان که سرپرستی هیئت مذکور  در سفر به عشق آباد را بر عهده دارد، طی سخنانی ضمن قدردانی از استقبال گرم مسئولان دانشگاه مختومقلی، به معرفی دانشگاه اصفهان پرداخت.

وی افزود: دانشگاه اصفهان یکی از قدیمی‌ترین مراکز علمی و فرهنگی کشور در سال ١٣٢٥ تأسیس شد و اکنون به عنوان یکی ازدانشگاه‌های مادر به فعالیت‌های علمی خود در زمینه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی ادامه می‌دهد.

وی اضافه کرد:  دانشگاه اصفهان در حال حاضر 16 هزار و 553 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناشی ارشد و دکتری ( 3708 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 745 دانشجو در مقطع دکتری) دارد که در قالب 10 دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، زبان‌های خارجی، علوم پایه، اقتصاد و علوم اداری، روانشناسی و علوم تربیتی، فنی و مهندسی و علوم ریاضی و کامپیوتر مرکز خوانسار در 40 گروه آموزشی در این دانشگاه مشغول به تحصیل‌اند.

نجفی گفت: دانشگاه اصفهان حدود 600 استاد  عضو هیأت علمی دارد و در امور بین‌الملل بسیار فعال بوده و با بیش از ٢٠ دانشگاه از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، روسیه، رومانی، اسپانیا، سوریه، اردن، عربستان، قزاقستان و غیره همکاری‌های علمی و بین‌المللی و با برخی از دانشگاه‌های معتبر دنیا ارتباط مستمر دارد.

وی همچنین اهداف اصلی سفرهای تابستانی هیئت علمی دانشگاه اصفهان به کشورهای همسایه به ویژه ترکمنستان را تعمیق روابط فرهنگی و علمی بین ایران و ترکمنستان قلمداد نمود و تأکید کرد: این در حالی است که ملت دو کشور از اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی زیادی برخوردار هستند و روابط کنونی فرهنگی و علمی میان دو کشور دوست و برادر بسیار خوب بوده و دانشگاه اصفهان آماده‌ است در جهت روابط علمی و فرهنگی تبادل استاد و دانشجوی با دانشگاه های ترکمنستان همکاری جدی داشته باشد.

سپس «ناصر آقاجانی» معاون سفیر ایران نیز ضمن تشکر از پذیرش  هیات دانشگاهی کشورمان با اشاره به اهمیت روابط فرهنگی و علمی میان دو کشور دوست و برادر ایران و ترکمنستان، از اساتید دانشگاه مختومقلی دعوت کرد  در قالب یک هیئت به ایران سفر کرده و از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی ایران بازدید کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول