اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن تشریح کرد

قطار سریع‌السیر رقیب جدی حمل و نقل هوایی/جایگاه علمی دست‌یابی به فناوری نوین ریلی را داریم

رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن با بیان اینکه قطار سریع‌السیر در دنیا رقیب جدی هواپیما است، گفت: فاصله زیادی تا دست‌یابی به قطار سریع‌السیر است، اما رتبه اول توسعه علمی ایران در منطقه و وجود تنها دانشکده مهندسی راه‌آهن خاورمیانه در ایران، نشان از توانایی علمی ایران دارد.

قطار سریع‌السیر رقیب جدی حمل و نقل هوایی/جایگاه علمی دست‌یابی به فناوری نوین ریلی را داریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس جبارعلی ذاکری در برنامه کوپه 1404 اظهار داشت: سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری مزایای بی‌شماری دارد.

وی افزود: برای فاصله‌های بین 400 تا 600 کیلومتر در راستای کاهش زمان سیر اجرای را‌ه‌آهن سریع‌السیر ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن با بیان اینکه کشور ژاپن الگویی مناسب برای راه‌آهن سریع‌السیر است، اضافه کرد: ژاپن در سال 1964 ایده استفاده از سرعت‌های بالا در راه‌آهن را مطرح کرد؛ در اروپا ‌هم در سال 1978 میلادی با توجه به مزایای بی‌شمار قطار سریع‌السیر ‌نظیر کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان سیر و سرعت بالا، مردم از این نوع قطار استقبال کردند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قطار سریع‌السیر به عنوان رقیب جدی برای سیستم حمل و نقل هوایی و حتی حمل و نقل جاده‌ای مطرح است.

ذاکری توضیح داد: فرودگاه‌ها به دلیل ایجاد آلودگی‌های صوتی و در راستای کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی باید تا 50 کیلومتر از شهرها، دورتر احداث شوند در حالی که ایستگاه راه‌آهن باید در داخل شهر قرار گیرد، حال با در نظر گرفتن این مورد قطعاً زمان رسیدن مسافر به منزل در سیستم ریلی سریع‌السیر نسبت به حمل و نقل هوایی سریع‌تر خواهد بود.

رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن با بیان اینکه در حال حاضر سرعت‌های بالاتر از 250 کیلومتر بر ساعت را در سیستم ریلی، سریع‌السیر می‌نامند، گفت: کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا و آلمان توسعه قطار سریع‌السیر را در دستور کار خود قرار دادند؛ ژاپن و چین هم کماکان در حال توسعه قطار سریع‌السیر خود هستند و حتی چین اعلام کرده است‌ که تا سال 2025 میلادی 10 هزار کیلومتر خطوط ریلی و قطار سریع‌السیر اجرا می‌کند.

وی اظهار داشت: جایگاه ایران در بخش ریلی سنتی، اول است و در بخش ریلی نوین و قطارهای سریع‌السیر، جایگاهی نداریم.

رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن اظهار داشت: قطعاً سوق دادن جابة‌جایی بار و مسافر از سمت جاده به سمت ریل موجب کاهش تلفات رانندگی و هزینه می‌شود، اما این مورد نیازمند توسعه زیرساخت‌ها، سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه ریلی است.

ذاکری بیان کرد: در 30 سال گذشته کشور برای توسعه زیرساخت‌های سنتی ریلی گام‌های خوبی برداشته است، در روسازی، توسعه ناوگان و تولید لوکوموتیو در بخش ریلی سنتی رشد داشته‌یم، اما برای رسیدن به قطار سریع‌السیر باید فناوری جدید خلق کنیم.

رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن اظهار داشت: فاصله زیادی تا افق توسعه برای سیستم حمل و نقل ریلی سریع‌السیر داریم، اما این توانایی وجود دارد، زیرا جایگاه توسعه علمی ایران در منطقه رتبه اول است و تنها دانشکده مهندسی راه آهن خاورمیانه در ایران وجود دارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول