اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صنایع کوچک نیروی محرکه چرخه تولید/شکوفایی تولید و توسعه در گرو حمایت از صنایع کوچک

صنایع کوچک نیروی محرکه چرخه تولید محسوب می‌شوند که نقش مهمی در رشد و شکوفایی و توسعه یک منطقه دارند.

صنایع کوچک نیروی محرکه چرخه تولید/شکوفایی تولید و توسعه در گرو حمایت از صنایع کوچک

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، صنعت یکی از ارکان اصلی و موتور محرکه توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای است و در حوزه اقتصاد و رقابت‌پذیری کشورها در عرصه جهانی حرف نخست را می‌زند.

با توجه به اینکه صنایع بر اساس شاخص‌های مختلف از نظر اشتغال، میزان سرمایه و ...تقسیم‌بندی می‌شوند رایج‌ترین تقسیم‌بندی آن در ایران بر اساس اشتغال و به چهار دسته صنایع بزرگ، متوسط، کوچک و خرد است.

صنایع کوچک به صنایعی با اشتغال 10 تا 49 نفر گفته می‌شود که نقش مهمی در چرخه صنعت کشورها ایفا می‌کنند.

امروزه با توجه به مزایای بالای این صنایع درصد بالایی از صنایع کشورها را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند و در سطح استان همدان نیز این صنایع نقش مهمی در توسعه استان داشته‌اند.

در حال حاضر بر اساس برنامه‌‌ریزی‌های صورت رفته در استان همدان روند ایجاد صنایع از صنایع کوچک به سمت صنایع بزرگ است و مسئولان ذیربط به دنبال تقویت این صنایع و ایجاد زمینه برای جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد صنایع بزرگ هستند.

نباید فراموش کرد که نقش این صنایع در ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی و تنظیم بازار نمود بیشتری دارد و مهمترین ابزار در راستای پیشبرد اهداف کشورها در این زمینه به شمار می‌رود.

در حال حاضر نیز با گذشت زمان و نتایج مثبت عملکرد صنایع کوچک و متوسط نقش این صنایع در عرصه تولید و رقابت‌پذیری پررنگ‌تر شده و با حمایت از آنها می‌توان در عرصه تولید و رقابت‌پذیری حرفی برای گفتن داشت.

اما از طرفی نیز فعالیت صنایع کوچک و سودآوری آنها نیازمند حمایت‌ها و توجه ویژه مسئولان از این صنایع است تا بتوانند با قدرت بیشتر و دغدغه کمتری در عرصه تولید حضور داشته باشند.

 بیش از 50 درصد درآمد ناخالص اکثر کشورها از حوزه صنایع کوچک است

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های استان همدان در این راستا به خبرنگار فارس گفت: اختصاص یک روز به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نشان از عمق‌نگری مسئولان به نقش و اهمیت این صنایع است.

بهرام هاشمی افزود: بیش از 50 درصد درآمد ناخالص اکثر کشورها در دنیا به ویژه در آسیای جنوب شرقی از حوزه صنایع کوچک است و این امر باعث موفقیت شرکت‌های بزرگی مانند تویوتا، نیسان و ... از لحاظ کمی و کیفی و مدیریت زمان و هزینه شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصربه فرد صنایع کوچک اظهار کرد: ایجاد اشتغال پایدار توسط این صنایع باعث شده تا اکثر کشورها به دنبال ایجاد صنایع کوچک و متوسط باشند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های استان همدان یادآور شد: تنوع محصولات، انعطاف‌پذیری در خط تولید، همسو بودن با تقاضای بازار، آموزش سریع نیروها و هماهنگی با تکنولوژی‌های روز از جمله ویژگی‌های صنایع کوچک به شمار می‌رود.

وی با اشاره به افزایش ارزش افزوده و ثروت‌آفرینی صنایع کوچک گفت: از دیگر ویژگی‌های صنایع کوچک اعتماد بالا در این صنایع است که گاه با جمع‌آوری سرمایه‌های فامیلی می‌توان یک خط تولید راه‌‍اندازی کرد.

هاشمی بیان کرد: صنایع کوچک می‌توانند از طریق شبکه‌ای، پیمانکاری، برون‌سپاری و ... فعالیت داشته و تمام انعطاف فرایندهای تولید را داشته باشند.

  وی تصریح کرد: صنایع کوچک در سه حوزه اصلی صنایع تبدیلی، فرآوری معدنی و صنایع دستی در سطح استان فعال هستند. 

اشتغالزایی، ارزش افزوده و ثروت آفرینی از دستاوردهای صنایع کوچک است

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های استان همدان با اشاره به مشکلات این نوع صنایع افزود: هر واحد صنعتی کوچک نمی‌تواند به طور مستقل دارای واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه باشد و در هر بازاری شرکت کند زیرا هزینه‌بر است.

به گفته وی راهکارهایی نیز برای رفع این مشکلات ارائه شده که از جمله آنها می‌توان به ایجاد شرکت‌های EMC (شرکت‌های مدیریت صادرات) اشاره کرد.

هاشمی یادآور شد: اعضای هیئت مدیره واحدهای صنعتی کوچک با عضویت در شرکت‌های EMC می‌توانند در حوزه بازاریابی و فروش محصولات و کالاهای تولیدی و ... فعالیت کنند.

وی ادامه داد: از طرفی نیز آزمایشگاه‌های شرکت‌های فنی مهندسی مراحل کنترل کیفیت کالاهای تولید شده صنایع کوچک را انجام می‌دهند و با توجه به این امر هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های استان همدان تصریح کرد: آرندی‌های SMEها (واحدهای صنایع کوچک) نیز می‌توانند فعال شده و به دیگر واحدهای تولیدی خدمات ارائه دهند.

وی با بیان اینکه وظیفه معاونت صنایع کوچک در وهله نخست حفظ ماندگاری این صنایع است، گفت: رشد و افزایش رقابت‌پذیری این صنایع در منطقه و بازارهای جهانی با گرفتن استانداردهای جهانی از دیگر وظایف این معاونت محسوب می‌شود.

هاشمی با اشاره به اشتغالزایی بالا و ارزش افزوده و ثروت‌آفرینی صنایع کوچک بیان کرد: این صنایع با کمترین سرمایه بیشترین سود را به همراه دارد. 

تقویت صنایع کوچک باعث جذب سرمایه‌گذاران در استان می‌شود

وی با اشاره به تعریف صنایع کوچک افزود: در کشور ما این صنایع بر اساس اشتغال تقسیم‌بندی شده و اشتغال بین 10 تا 49 نفر را شامل می‌شوند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های استان همدان یادآور شد: در کشورهای دیگر در تقسیم‌بندی صنایع شاخص‌هایی چون سرمایه، اشتغال و صادرات در کنار یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند اما در ایران فقط به اشتغال توجه می‌شود که گاهی باعث ایجاد مشکل برای صنایع می‌شود.

وی تصریح کرد: از دیگر مزایای صنایع کوچک انعطاف در قیمت است که می‌تواند قیمت تمام شده را رقابت‌پذیر کند.

هاشمی با اشاره به دیدگاه برخی از استان‌ها نسبت به اولویت استقرار صنایع بزرگ در مرحله نخست گفت: صنایع کوچک قوی می‌تواند ایجاد صنایع بزرگ را به دنبال داشته باشد که این امر در استان همدان در حال انجام است.

وی یادآور شد: پیشرفت صنایع کوچک در تمام زمینه‌ها از جمله قطعه‌سازی، پتروشیمی و ... می‌تواند باعث جذب سرمایه‌گذاران در سطح استان شود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های استان همدان با بیان اینکه همدان جزو استان‌های قطب کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: به طور حتم صنایع کوچک در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی و صنایع ذیربط تبدیلی تأثیر مثبتی دارد.

وی با اشاره به معادن موجود در سطح استان ادامه داد: هر یک از معدن‌ها می‌تواند 10 فرآوری ایجاد کرده و این امر باعث ایجاد اشتغال در استان شود.

هاشمی با تأکید بر حمایت از صنایع کوچک افزود: تمام کشورهایی که صنایع خرد و کوچک خود را توسعه داده‌اند؛ امروزه موفقیت خوبی دارند.

وی خاطرنشان کرد: تعمیرات و نگهداری و استهلاک کارخانه‌ها و صنایع بزرگ عامل تأثیرگذاری بر قیمت تمام شده محصول است که واحد صنعتی را از رقابت‌پذیری دور می‌کند در صورتی که این امر در صنایع کوچک هزینه‌بر نیست.

===========

گزارش از: مریم صابری‌یگانه

===========

انتهای پیام/89006/ت40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول