اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دیدار هنرمندان لرستانی با هنرمند پیشکسوت استان

هنرمندان لرستانی با محمدرضا کریمی هنرمند پیشکسوت و نوازنده تنبک لرستانی دیدار کردند.

دیدار هنرمندان لرستانی با هنرمند پیشکسوت استان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‎آباد، استاد کریمی هنرمند پیشکسوت و نوازنده تنبک لرستانی یکی از هنرمندان لرستان به ویژه در نوازندگی تنبک است و در این خصوص به عنوان استاد هنرمند شاگردان زیادی را تربیت می‎کند، به همین منظور جمعی از مسئولان لرستانی سه‌شنبه شب با وی دیدار کردند.

در این دیدار محمدرضا کریمی ضمن اظهار خرسندی و خیر مقدم به همه میهمانان و مسئولانی که به دیدار وی رفته بودند، گفت: در سال 1332 از خانواده‎ای هنرمند متولد شدم و به علت اینکه در خانواده ما هنر به صورت سینه به سینه و از نسلی به نسل بعد انتقال یافته است، من نیز از چهار سالگی نوازندگی تنبک را شروع کردم. در آن زمان به گونه‎ای گوش ما تربیت یافته بود که نیازی به مربی نداشتم  و آهنگ‎ها و ریتم‎ها را به خوبی می‎نواختم.

این هنرمند لرستانی ادامه داد: من از همان کودکی علاقه زیادی به ساز و تنبک داشته‌ام و تمام موفقیت‎هایم مرهون زحمات دایی‎ام زنده‌یاد همتعلی سالم است، زیرا وی نسبت به من خیلی لطف و محبت داشت و وقتی که سایه پدر، مادر و عمویم از سر من کم شد، مرا بزرگ کرد.

وی بیان داشت: از همان زمان بود که در کنار نوازندگی کمانچه به نواختن تنبک می‎پرداختم و مرحوم همتعلی سالم که از سجایای اخلاقی زیادی برخوردار بود، من را به رعایت اخلاق به ویژه در برخورد با مردم راهنمایی می‎کرد و تعلیم می‎داد.

کریمی عنوان داشت: در سال 1350 نت‎خوانی و تنبک‎نوازی را به صورت حرفه‎ای نزد استاد حسین تهرانی فرا گرفتم و یکی از چیزهایی که همیشه مدنظر استاد تهرانی بود اخلاق بود و می‎گفت که اخلاق از همه چیز مهم‏تر است.

این هنرمند لرستانی اضافه کرد: نخستین کار من با عنوان «چشمان قشنگ» با صدای زنده‌یاد رضا سقایی به صورت صفحه در تهران ضبط شد، ولی متأسفانه این صفحه در حال حاضر در بازار وجود ندارد.

وی متذکر شد: مرحوم رشیدی، محمد میرزاوند، بهمن اسکینی، غلام سبزعلی، علی‌حسین شمسی، فضل‎الله صفاری و... از جمله خوانندگانی بوده‌اند که من با آنها کار و همواره آنها را به عنوان نوازنده همراهی کرده‎ام.

کریمی افزود: از نوازندگان مرحوم حسین‎ سالم، رامین دربندی، منصور سالم، فیروز گودرزی، صادق سیف، فرج علی‎پور و با اساتید برجسته کشور از جمله مرحوم محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و کامکارها همکاری زیادی در خصوص نوازندگی داشته‎ام و این برای من یک افتخار بزرگ است که با چنین هنرمندان استانی و کشوری توانمندی همکاری کرده‎ام.

وی خاطرنشان کرد: در جشنواره‎های مختلفی شرکت و مقام‎هایی را کسب کرده‎ام و بعد از تأسیس اداره فرهنگ و ارشاد توسط استاد حمید ایزدپناه که به حق، وی کوشش‎های فراوانی برای اعتلای فرهنگ این دیار به خصوص عرصه موسیقی کشیده‎ و در آن دوران ایزدپناه برنامه‎ریزی تمامی اجراها را به عهده داشت و این در حالی بود که هنرمندان بدون هماهنگی با وی به اجرای برنامه نمی‏پرداختند، بنابراین ایزدپناه حق زیادی بر گردن ما هنرمندان دارد.

این هنرمند لرستانی ادامه داد: دهه 50 در اداره فرهنگ و هنر سابق استخدام شدم و با هنرمندانی که نامشان را ذکر کردم، گروه موسیقی تشکیل داده و برنامه‎های مختلفی را در تمامی نقاط کشور اجرا می‎کردیم.

در ادامه نایب رئیس انجمن موسیقی لرستان و عضو شورای اسلامی شهر خرم‎آباد، گفت: آن دسته از آثار مرحوم پیرولی کریمی و مرحوم علیرضا حسین‎خانی شنیدنی‌تر هستند که تنبک آنها توسط مرحوم علی‎ کریمی نواخته شده است، مرحوم علی کریمی تبحر خاصی در نواختن تنبک داشت، به طوری که سایر نوازندگان و خواننده بر سر ذوق می‎آمدند و شنوندگان از آن اثر لذت زیادی می‎بردند.

فرشاد سیفی ادامه داد: از یک پدر هنرمند چنین فرزندی خلف و بااخلاق پدید می‎آید که در دوران خود در امر نوازندگی تنبک و تدریس آن سرآمد است.

وی عنوان داشت: 13 سال بیشتر نداشتم که پشت درهای بسته سالن تمرین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گوش فرا می‎دادم تا بتوانم به ساز اساتیدی از جمله استاد کریمی گوش کنم و یکی از آرزوهای من آشنایی و صحبت کردن با این استاد بود، تا اینکه سال 74 افتخار این را داشتم در کنار وی کسب فیض و برنامه‎های مختلفی را در کشور اجرا کنم.

لازم به ذکر است در ادامه این دیدار به رسم یادبود از طرف انجمن موسیقی لرستان لوح تقدیر و هدایایی به هنرمند پیشکسوت و نوازنده تنبک لرستانی محمدرضا کریمی اهدا شد.

===============

 گزارش از: اکرم محمودوند

===============

انتهای پیام/85001/گ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول