اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی تشریح کرد؛ خطای بزرگ اول انقلاب!

ما وقتی پیروز شدیم به جای این که یک حکومت صد در صد زائیده از متن انقلاب را به وجود آوریم دست به ایجاد یک حکومت ائتلافی زدیم.

هاشمی تشریح کرد؛ خطای بزرگ اول انقلاب!

رخدادهای 23 و 24 مرداد 1360

چکیده

  • هاشمی رفسنجانی: انقلاب ایران تجربه جدیدی در تاریخ انقلاب ها بود و راهی را انتخاب کرد که در بخشی از تجربه اش شکست خورد و در بخش دیگری میراث عظیمی را برای تاریخ بشر به جای خواهد گذاشت.
  • ما وقتی پیروز شدیم به جای این که یک حکومت صد در صد زائیده از متن انقلاب را به وجود آوریم دست به ایجاد یک حکومت ائتلافی زدیم .
  • اعضای شورای عالی دفاع به همراه رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امورخارجه صبح دیروز با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کردند.
  • به دنبال پخش فیلمی مستند از صدا و سیما که طی آن یک مادر فرزند ضد انقلاب خود را به ماموران معرفی کرده بود بنیاد شهید این مادر را به عنوان مادر نمونه معرفی کرد.
  • آیت الله خامنه ای امام جمعه تهران: صحنه ای که دیشب از آن بانوی رشید مسلمان مشاهده کردم مرا به یاد پرشکوه ترین حماسه های صدر اسلام افکند.
  • آیت الله باهنر نخست وزیر در مصاحبه ای اعلام کرد بررسی صلاحیت وزرا از فردا در مجلس شورای اسلامی آغاز می شود.
  • به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز سهراب بایراملو عامل چندین ترور و تخریب و سرقت مفسد و محارب و باغی شناخته شد و محکوم به اعدام گردید.
  • دبیر ستاد بسیج اقتصادی کشور: سهمیه بندی برنج فعلا منتفی است و طرحی در این مورد در ستاد بسیج اقتصادی کشور پیگیری نمی شود.
  • وزارت امورخارجه طی اطلاعیه ای به طرح تشکیل دولت کوچک فلسطین که متضمن شناسایی دولت اسرائیل است به شدت واکنش نشان داد.
  • یک عضو سابق ساواک با خوردن قرص سیانور خودکشی کرد.وی که منصور وظیفه خواه نام دارد 40 سال داشت و از انگلیس و آمریکا تقاضای پناهندگی کرده ولی با این تقاضا موافقت نشده بود.
  • معاون دبیر کل کاخ الیزه به فرانسوی هایی که از ایران به کشور خود بازگشته اند دستور داد تا از اظهار نظر در مورد تصمیم فرانسوا میتران مبنی بر بازگشت این عده به فرانسه خودداری کنند.

23 مرداد 1360

هاشمی تشریح کرد ؛ خطای بزرگ اول انقلاب !

نماز جمعه این هفته تهران نیز همانند هفته های گذشته به امامت هاشمی رفسنجانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد. هاشمی رفسنجانی در خطبه اول نماز جمعه اظهار داشت : انقلاب ایران تجربه جدیدی در تاریخ انقلاب ها بود و راهی را انتخاب کرد که در بخشی از تجربه اش شکست خورد و در بخش دیگری میراث عظیمی را برای تاریخ بشر به جای خواهد گذاشت.

وی ادامه داد : ما وقتی پیروز شدیم به جای این که یک حکومت صد در صد زائیده از متن انقلاب را به وجود آوریم دست به ایجاد یک حکومت ائتلافی زدیم و چون این توده ها بودند که باعث آزادی دیگران از زندان شدند و اگر این ها نبودند مجاهدین ، فدائیان و غیره که در زندان بودند می پوسیدند وقتی پیروز شدیم به جای این که همین جهت حاکم در انقلاب باشد ترکیبی از عناصر مختلف حاکمیت را به دست گرفت و دلیل آن هم این بود که ماه های قبل از پیروزی انقلاب به هم پیوسته بودند و همه به پاریس رفته و دست بیعت با امام داده بودند و معنی این امر هم این بود که از جریانان گذشته شان چشم پوشی کردند و امام هم پدرانه و ما هم یک مقداری خوش بینانه به این حالت نگریستیم.

هاشمی افزود : در ترکیب اول دولت از نهضت آزادی ، جاما ، جبهه ملی ، شاخه های منشعب شده جبهه ملی و همچنین چند نفر با فکر مستقل استفاده شد و در سطح پائین تر مانند معاونین و  غیره عناصر مختلف از جمله منافق ، فدایی ، توده ای ، پیکاری ، جبهه ملی و حتی ساواکی و باقیمانده رژیم قبل جمع شده بودند.

روند تاسیس نهادهای انقلاب در کنار دولت موقت / ضد انقلاب از بدنه نظام اسلامی چگونه حذف شد؟!

خطیب جمعه تهران اظهار داشت : وزیر دادگستری جریان انقلاب را نمی کشید و به همین دلیل دادگاه های انقلاب ایجاد شد مجریان سازنده نمی توانستند بسازند جهاد سازندگی درست شد ، مسئولان امنیت کشور نمی توانستند امنیت را ایجاد کنند کمیته ها و سپاه ایجاد شد و هر جا که نقص مجریان روشن می شد ملت با همان خاصیت انقلابی خودش وارد می شد و آن جا را قبضه می کرد پس مجموعه باز هم خط امام را داشت ولی پشت در و به عنوان ارگان های انقلابی ، طولی نکشید که مشخص شد تجربه ، تجربه موفقی نیست و مردم دیدند که جریان حاکم نمی تواند جریان انقلاب را به دوش بکشد و پس از آن همان طور که می دانید مرحله واسط پیش آمد درگیری ها پیش آمد و حذف ها آسان انجام نمی شد و هر یک از عناصر که کنار گذاشته می شدند مقاومت و کارشکنی می کردند و این جریان حرکت طبیعی توده انقلابی و متن مردم به طرف هماهنگ کردن مسئولیت ها و قبضه کردن جریانات و حذف جریانات باطل را آغاز کرد و همه جا را زیر نفوذ خود گرفت تا آمد به این جا که امروز ما شاهد معرفی کابینه ای هستیم که منبعث از متن توده مردم و خط امام و مسلمانان متعهد است.

هاشمی ضمن تقدیر و تمجید از شهامت یک مادر که پسر ضد انقلابش را به مامورین معرفی کرده گفت : امثال این اشخاص با این ایمان و خلوص که بهشت را بر جهنم ترجیح می دهند زیاد است و همین طور توده کمک دهنده که از این بابت هم الحمدالله مراجعه کننده زیاد داریم.

وی ادامه داد : امروز رئیس جمهور ، دولت ، مجلس ، شورای نگهبان ، شورای عالی قضایی و پست های کلیدی اقدامات و ارگان های انقلابی ما همگی تقریبا هم جهت شدند و یک حرکت سالم و طبیعی و پا برجا و دوام دار ایجاد شد که از این به بعد با خیال راحت ما می توانیم مسئولیت های کشور را  در جای خودش با افراد صالح خودش به انتخاب طبیعی و اصلح ببینیم.

کسی که مدعی است 90 درصد حامی دارد در دستشویی هواپیما فرار می کند؟!

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به ادعای بنی صدر که در ایران 90 در صد حامی دارد گفت : این فرد که چنین ادعایی دارد از ایرانی که 90 درصد حامی او هستند مجبور می شود در توالت هواپیما مخفی شده و فرار کند!

تقدیر هاشمی از مادری که فرزند ضد انقلابش را معرفی کرد

وی در بخش دیگری از خطبه اول ضمن تقدیر و تمجید از شهامت یک مادر که پسر ضد انقلابش را به مامورین معرفی کرده گفت : امثال این اشخاص با این ایمان و خلوص که بهشت را بر جهنم ترجیح می دهند زیاد است و همین طور توده کمک دهنده که از این بابت هم الحمدالله مراجعه کننده زیاد داریم.

هاشمی همچنین با اشاره به این که روزانه 10 الی 20 خانه تیمی از منافقین کشف می شود در حالی که سازمان امنیتی وجود ندارد گفت : این ها بعد از دستگیری توبه می کنند و اظهار ندامت و ما می ترسیم که این ها به دروغ توبه کنند و گرنه آن ها را آزاد می کردیم.

اخطار هاشمی به گرانفروش ها و بی انصاف ها ؛ پشت نقاب لیبرالیسم مخفی نشوید

خطیب جمعه تهران در ادامه به گرانفروش ها پرداخت و گفت : بعد از برخورد با منافقین نوبت شما هم فرا می رسد. مسئولان و مجریانی که از این به بعد خوب کار نکنند و چوب لای چرخ اجتماع هماهنگ ما بگذارند قهر و خشم ملت گریبانگیر آن ها خواهد شد. به گرانفروش ها و بی انصاف ها اخطار می کنم گذشت آن زمان که پشت نقاب لیبرالیسم مخفی شوید.(1)

جلسه شورای عالی دفاع در حضور امام برگزار شد

اعضای شورای عالی دفاع به همراه رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امورخارجه صبح دیروز با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار که سران قوا و فرماندهان نظامی نیز حضور داشتند مسائل مربوط به جنگ مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

پیش از این نیز رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله مهدوی کنی به همراه تنی چند از اعضای شورای نگهبان به حضور امام خمینی رسیدند و با ایشان گفت و گو کردند. رئیس مجلس درباره این دیدار گفت : برای دو موضوع به حضور امام رسیدیم ؛ یکی مسائل مربوط به شورای نگهبان و دیگری در رابطه با مجلس شورای اسلامی و مسائلی که مطرح شد مربوط به مصوبات مجلس شورای اسلامی بود. وی افزود : این دیدار بسیار خوب بود و امام راهنمایی های مفیدی ارائه فرمودند.(2)

معاون دبیر کل کاخ الیزه به فرانسوی هایی که از ایران به کشور خود بازگشته اند دستور داد تا از اظهار نظر در مورد تصمیم فرانسوا میتران مبنی بر بازگشت این عده به فرانسه خودداری کنند.

مادر نمونه کشور از سوی بنیاد شهید معرفی شد

به دنبال پخش فیلمی مستند از صدا و سیما که طی آن یک مادر فرزند ضد انقلاب خود را به ماموران معرفی کرده بود بنیاد شهید این مادر را به عنوان مادر نمونه معرفی کرد.

بنیاد شهید در پیامی به عنوان امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران ضمن اشاره به پخش فیلم دیدار مادر نمونه و قهرمان ایران که چند شب پیش شجاعانه با فرزند فریب خورده اش وداع کرد اعلام داشت که از رهبری های پیامبرگونه آن امام بزرگ جز این انتظار نمی رود که مادری این چنین در دامن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پرورش یافته و در پاسداری از خون شهیدان و صیانت از اسلام عزیز این چنین عزیزترین ثمره زندگیش را به محاکمه کشد و حتی اعدامش را نیز آرزو کند.

 آیت الله خامنه ای امام جمعه تهران نیز در پیامی خطاب به امام جمعه اصفهان و نیز خطاب به این بانوی رشید اسلامی تاکید کردند : صحنه ای که دیشب از آن بانوی رشید مسلمان مشاهده کردم مرا به یاد پرشکوه ترین حماسه های صدر اسلام افکند از انقلاب اسلامی با آن عمق فرهنگی و اخلاقی پیدایش و پرورش چنین معجزاتی عجیب نیست.(3)

24 مرداد 1360

بررسی صلاحیت وزرا از فردا در مجلس آغاز می شود

آیت الله باهنر نخست وزیر در مصاحبه ای اعلام کرد بررسی صلاحیت وزرا از فردا در مجلس شورای اسلامی آغاز می شود. وی گفت : فردا مسئله در مجلس مطرح می شود و طبق قانون مجلس می تواند در دو نوبت 5 ساعته در این زمینه بحث و بررسی کند. بنابراین اگر بخواهد همه وقت خود را مجلس در مورد اعضای کابینه بحث کند دو روز به طول خواهد انجامید.

سوال شد که آیا امکان تعویض وزرای تعیین شده خواهد بود نخست وزیر پاسخ داد : از طرف ما پیشنهاد جدیدی نخواهد بود مگر این که مجلس در مورد بعضی از وزرا نظر دیگری داشته باشد و ما مجبور شویم که شخص دیگری را تعیین و معرفی کنیم ، فعلا منتظر رای مجلس هستیم.(4)

انتخابات شورای عالی قضایی برگزار می شود

به منظور تکمیل اعضای شورای عالی قضایی اطلاعیه ای از سوی روابط عمومی دادگستری انتشار یافت.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : در اجرای ماده 3 لایحه قانونی راجع به انتخاب 3 نفر از قضات کشور برای عضویت در شورای عالی قضایی ، این شورا اقدام به تشکیل هیئت نظارت بر انتخابات جهت تکمیل اعضای شورای عالی قضایی نموده است. بر اساس این اطلاعیه اعضای هیئت نظارت عبارتند از ؛ آیت الله محمد علی صدوقی نماینده امام ، حسین مهرپور محمد آبادی نماینده شورای عالی قضایی ، جهانگیر حسن خانی نماینده دیوان عالی کشور.(5)

دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارد که همزیستی مسالمت آمیز با گرگ که طبیعتا همزیستی مسالمت آمیز با امپریالیسم آمریکا را نیز در بردارد به معنای توصیه به همزیستی مسالمت آمیز بین گرگ و میش است و این طرح در حقیقت گامی به جلو از سوی امپریالیسم و پیروزی تازه ای برای صهیونیسم جنایتکار در منطقه است.

عضو مهم شاخه نظامی منافقین اعدام شد

به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز سهراب بایراملو عامل چندین ترور و تخریب و سرقت مفسد و محارب و باغی شناخته شد و محکوم به اعدام گردید. حکم صادره در محوطه زندان اوین اجرا و نامبرده تیرباران شد.

بر اساس اطلاعیه روابط عمومی دادستانی نامبرده که یکی از عناصر بسیار فعال و در راس یکی از شاخه های نظامی سازمان منافقین بوده عامل ترور سه تن از برادران پاسدار در پارک وی و حمله به پایگاه سپاه پاسداران خردمند نیز می باشد.(6)

طرح سهمیه بندی برنج منتفی شد

در پی انتشار گزارشاتی پیرامون احتمال سهمیه بندی برنج در مطبوعات کثیر الانتشار دبیر ستاد بسیج اقتصادی کشور گفت : سهمیه بندی برنج فعلا منتفی است و طرحی در این مورد در ستاد بسیج اقتصادی کشور پیگیری نمی شود. وی ادامه داد : در ضمن طرح دفترچه های سهمیه خانوار نیز به قوت خود باقی است و به جای کارت دفترچه برای توزیع کالاهای اساسی و سهمیه بندی شده در اختیار مردم قرار می گیرد.(7)

واکنش شدید وزارت خارجه به طرح تشکیل دولت کوچک فلسطین !

وزارت امورخارجه طی اطلاعیه ای به طرح تشکیل دولت کوچک فلسطین که متضمن شناسایی دولت اسرائیل است به شدت واکنش نشان داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : زمزمه هایی تازه از سوی حامیان نهان و آشکار قرار داد کمپ دیوید در سطح منطقه بلنده شده است تا به موجودیت غیرقانونی رژیم اشغالگر قدس مشروعیت ببخشد و به قیمت تشکیل یک کشور فلسطین حقیر و دست نشانده در این پیشنهاد به صورت تلویحی درخواست شده است که کشورهای مسلمان منطقه اسرائیل غاصب را به رسمیت بشناسند!

در ادامه این اطلاعیه نیز تصریح شده است : دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارد که همزیستی مسالمت آمیز با گرگ که طبیعتا همزیستی مسالمت آمیز با امپریالیسم آمریکا را نیز در بردارد به معنای توصیه به همزیستی مسالمت آمیز بین گرگ و میش است و این طرح در حقیقت گامی به جلو از سوی امپریالیسم و پیروزی تازه ای برای صهیونیسم جنایتکار در منطقه است و مسلما این ضربه از سوی مسلمانان جهان بی پاسخ نخواهد ماند.

در این اطلاعیه آمده است : ما بارها اعلام کرده ایم که مسئله قدس و فلسطین مسئله امت است نه ملت ، و نیز ما بار ها اعلام کرده ایم که کلید حل مشکل حضور صهیونیسم در منطقه در دست یک میلیارد مسلمان جهان است و نه در دست حکمرانان وابسته به امپریالیسم و سازشکاران .

در بخش پایانی این بیانیه آمده است : امروز در جهان اسلام  میزان رای امت است و رای امت بر نابودی مستکبرین تعلق گرفته است و ملت مسلمان بپاخواسته و آزاد ما به عنوان جزئی از این امت بزرگ اسلامی مبارزه خود را همچنان برای آزادی قدس و نابودی امپریالیسم و صهیونیسم علیرغم توطئه های رنگارنگ ادامه خواهد داد.(8)

عضو برجسته ساواک در انگلیس خودکشی کرد

یک عضو سابق ساواک با خوردن قرص سیانور خودکشی کرد. وی که منصور وظیفه خواه نام دارد 40 سال داشت و از انگلیس و آمریکا تقاضای پناهندگی کرده ولی با این تقاضا موافقت نشده بود. وی به هنگام خودکشی منتظر جواب درخواست خود از مقامات دولت انگلیس بود. وظیفه خواه بر اساس اسناد موجود به صورت مداوم به شکنجه زندانیان می پرداخت و پس از انقلاب توانسته بود از ایران فرار کند.(9)

فرانسوی های بازگشته از ایران حق اظهار نظر ندارند!

معاون دبیر کل کاخ الیزه به فرانسوی هایی که از ایران به کشور خود بازگشته اند دستور داد تا از اظهار نظر در مورد تصمیم فرانسوا میتران مبنی بر بازگشت این عده به فرانسه خودداری کنند.(10)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 24 مرداد 1360 ، صفحه 4

2-  اطلاعات ، 24 مرداد 1360 ، صفحه 16

3-  اطلاعات ، 24 مرداد 1360 ، صفحه 14

4- اطلاعات ، 24 مرداد 1360 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 24 مرداد 1360 ، صفحه 16

6- اطلاعات ، 24 مرداد 1360 ، صفحه 14

7- اطلاعات ، 24 مرداد 1360 ، صفحه 1

8- اطلاعات ، 24 مرداد 1360 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 24 مرداد 1360 ، صفحه 4

10- اطلاعات ، 24 مرداد 1360 ، صفحه 14

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول