اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

موافقان و مخالفان کابینه باهنر

مخالف با میرحسین موسوی گزینه پیشنهادی وزارت خارجه گفت : از نظر موسوی روشنفکران بودند که انقلاب را رهبری کردند. وی روشنفکر مذهبی متعهد خط انقلاب را دنبال کننده راه مصدق شناخته است.

موافقان و مخالفان کابینه باهنر

رخدادهای 25 مرداد 1360

چکیده

  • مجلس شورای اسلامی امروز بحث پیرامون برنامه ها و صلاحیت اعضای چهارمین دولت انقلاب را آغاز کرد .
  • آیت الله باهنر : جناح ها رانده شده اند ، گروهک ها شناخته شده اند ، ملت که وارث اصلی انقلاب بود ، ارث خود را به دست گرفت و متولیان واقعی انقلاب توانستند به تولیت قطعی برسند.
  • اولین مخالف کابینه هادی غفاری بود . وی در مخالفت با آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور گفت :  وزارت کشور بیشترین مسئولیت را در محدوده استقرار ثبات سیاسی و انتظامی در محدوده داخل کشور دارد اما می بینیم که شهربانی نسبت به حفاظت و ایجاد امنیت برای مقامات مملکتی مسامحه می کند.
  • فواد کریمی در مخالفت با میرحسین موسوی گزینه پیشنهادی وزارت خارجه گفت : وزارت خارجه پیامبر انقلاب ایران است و ما باید وزرای صد در صد حزب اللهی و در خط امام در این وزارت خانه بنشانیم .از نظر موسوی روشنفکران بودند که انقلاب را رهبری کردند .
  • محمد علی رجایی رئیس جمهور دیشب در یک نطق تلویزیونی که حدود یک ساعت طول کشید مسائل مختلف کشور را تشریح کرده و از اعضای سازمان منافقین درخواست کرد از خواب غفلت بیدار شده و به اسلام روی آورند.
  • خبرگزاری پارس از لندن گزارش داد که انگلیس قصد دارد جنگنده های هاواک به صدام بفروشد.
  • سادات با اعزام چند تن از ماموران ویژه امنیتی خود به پاریس آمادگی رژیم مصر جهت دادن پناهندگی سیاسی به بنی صدر رئیس جمهور مخلوع و فراری ایران اعلام کرده است.
  • وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرد دو ناوچه ایرانی خنجر و نیزه که روز جمعه بندر الجزایراس را در جنوب غربی اسپانیا ترک کرده بودند به علت نامساعد بودن هوا وارد بندر آلمریا شده اند.
  • عصر دیروز دو موتور سوار با نارنجک و اسلحه کمری به منزل آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور حمله کردند.

مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از سوی آیت الله باهنر شد

مجلس شورای اسلامی امروز بحث پیرامون برنامه ها و صلاحیت اعضای چهارمین دولت انقلاب را آغاز کرد .  در جلسه علنی امروز صبح به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی آیت الله باهنر نخست وزیر ، موافقین و مخالفین کابینه جدید سخنرانی کردند.

چهارمین دولت پس از انقلاب در ایستگاه مجلس ...

آیت الله باهنر اظهار داشت : این چهارمین دولت بعد از پیروزی انقلاب است دولت موقت ، دولت فترت که حدود هفت ماه طول کشید و سوم دولت برادرمان رجایی و این چهارمین دولت است و به تدریج همراه با باروری انقلاب دولت ها رشد و تکامل کرده اند . وی ادامه داد : ما به حق دولت را برخواسته از بطن مردم و تبلور حاکمیت جریان هایی می دانیم که توانسته اند قدرت و موقعیت بیشتری را در جریان انقلاب به دست آورند.

امروز خطوط کاملا مشخص شده است

آیت الله باهنر ادامه داد : امروز ما در شرایطی هستیم که خطوط کاملا مشخص شده ، کلیه جناح ها ، چهره ها و گروهک ها ماهیت خودشان و وابستگی های خودشان و هویت خودشان را برملا کرده اند تا آن زمان که هنوز بستر انقلابمان آلوده بود از طیف گسترده ای که در آن جناح های گوناگونی حضور داشتند کسانی که خود را متولی انقلاب می پنداشته اند فقط بدان دلیل که در گرما گرم اوج انقلاب و درگیری توده های مسلمان به پاخواسته به رهبری امام امت اعلامیه ای داده بودند یا تلگراف و تائیدی کرده بودند یا بعد از این که راهپیمایی و یا تظاهراتی از طرف متن و بستر انقلاب صادر شده بود آن ها هم برای این که از کاروان عقب نمانند با دادن اطلاعیه ای خود را شریک این قافله توفنده می پنداشتند ، حتی گروهک هایی که از دیرباز با ایدئولوژی الحادی یا التقاطی خود فریاد بر می کشیدند که با یک حرکت اسلامی اصیل سرسازش ندارند.

ملی گرایانی که بعد از پیروزی سر بر آوردند !

آیت الله باهنر در ادامه با اشاره به حضور دو ساله این گروه ها در قدرت اظهار داشت : مصلحت همین بود و من معتقدم که مصلحت این بود یعنی اگر چنان چه تمام این جناح ها از روز اول در انزوا بودند ، آن ها با کوله باری از توهم و شعار ، خودشان را به عنوان کسانی که خیلی بهتر هستند و بیشتر می توانند این انقلاب را اداره کنند و راه را ادامه بدهند با چهره هایی نیمه معصوم در پشت پرده ذخیره می ماندند و روزی و روزگاری از پشت پرده ها در می آمدند که حضورشان ضربه های عظیمی به این انقلاب می زد.

نخست وزیر ادامه داد : بالاخره ما این مراحل را پشت سر گذاشتیم ، به نظر من دولت های بعد از انقلاب تبلور و تجلی بود و نشانی بود از حضور طیف های مختلف در انقلاب ، آرام آرام ملت با صبر و هوشیاری انقلابی پیش آمد و مراقب بود و به موقع حرکت کرد و امام این اسطوره تاریخ ما این تبلور آرمان مستضعفین جهان این یادگار عصر ما بعد از ظهور اسلام و تکرار تاریخ صدر اسلام همه جا در مقاطع حساس به موقع و به جا با موضع گیری خودشان کمک می کردند و بعد آن ها با موضع گیری های خودشان ضربه پذیر می شدند و به موقع امام ضربه کاری را می زد و دشمن را از صحنه بیرون می کرد .

و اما وضعیت امروز ...

نخست وزیر در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های دولت آینده پرداخته و گفت : برادران ما مصمم هستند که بایستند و اجازه ندهند که محیط باز هم مرکز گروهک های وابسته به امپریالیسم و صهیونیسم بین الملل باشد . پاکسازی ادامه پیدا خواهد کرد ، ملت قدرت را در دست خواهد گرفت و جنگ به یاری پروردگار به پیروزی خواهد رسید . طرح های دراز مدت اقتصادی به سرعت تدوین خواهد شد و به یاری خدا به اجرا در خواهد آمد.

وی ادامه داد : مسئله دولتی کردن بازرگانی خارجی به یاری خدا و با کمک شما برادران عزیز تعقیب و به تدریج اجرا خواهد شد . مسائل مسکن و زمین و مسئله اراضی کشاورزی و تقسیم و اصلاحات ارضی با یاری مجلس حل خواهد شد .

اولین مخالف ؛ هادی غفاری !

اولین مخالف کابینه هادی غفاری بود . وی در آغاز سخنان خود متذکر شد که مخالفت من با شخصیت وزرا نیست بلکه نسبت به مسئولیتی است که به آن ها محول شده است .  وی افزود : وزارت کشور بیشترین مسئولیت را در محدوده استقرار ثبات سیاسی و انتظامی در محدوده داخل کشور دارد اما می بینیم که شهربانی نسبت به حفاظت و ایجاد امنیت برای مقامات مملکتی مسامحه می کند.

غفاری سپس با اشاره به سوء قصد به جان آیت الله موسوی اردبیلی و عدم توجه پاسبان محل از شهربانی انتقاد کرد .  غفاری سپس به کمیته ها اشاره کرد و گفت : ما نمی توانیم کمیته خود مختار را بپذیریم و ببینیم دو نظام بر آن ها حاکم شود. غفاری در ادامه در مورد وزیر دادگستری سوال کرد که آیا این درست است که ایشان در فرصت انتخابات مجلس در بهار همدان کاندیدای دفتر هماهنگی بوده اند و به دلیل خدشه در انتخابات ، انتخابات باطل شده است ؟

موافقت مهاجرانی با کابینه / برنامه های میرحسین موسوی پس از قانون اساسی بیانیه انقلاب است !

ناطق بعدی که به عنوان موافق صحبت کرد مهاجرانی بود.  وی گفت : حالا که از کابینه آقای باهنر صحبت می کنیم مثل این است که انقلاب دوباره متولد شده است انقلاب ما اکنون از خود متولد گشته است . مهاجرانی افزود : یکی از ابعاد مسئله دولت جدید برنامه آن است . من این برنامه را با برنامه های پیشین مقایسه کردم .  انشاء الله در سایه رئیس جمهور، نخست وزیر ، وزرا و همه برادرانی که در ارگان های مختلف خدمت می کنند معنویت هایی که در زمان بنی صدر از دست داده شده به دست آوریم .

مهاجرانی به عنوان نمونه به برنامه میرحسین موسوی در وزارت خارجه پرداخت و گفت : برنامه وزارت خارجه آن چنان دقیق و زیبا است که می تواند بعد از قانون اساسی بیانیه سیاسی جمهوری اسلامی باشد .

وزیر خارجه به عنوان پیام رسان انقلاب باید حزب اللهی باشد / موسوی روشنفکران را عامل پیروزی انقلاب می داند!

دومین مخالف فواد کریمی بود که در مخالفت با وزیر کشور پیشنهادی اظهار داشت : شهادت 72 نفر در حزب به دلیل قوی بودن تروریسم نیست بلکه به این علت است که وزارت کشور توانایی برخورد با آن را ندارد موقعی که می پرسیم وزیر کشور چه کار کرده است ؟ می گویند سپاه اطلاعات در اختیار ما نمی گذارد و ... مسئله این جا است که خود وزارت کشور باید دستگاه اطلاعاتی داشته باشد .با همه امکاناتی که وزارت کشور دارد و مسئول مستقیم کسب اطلاعات است دو ارگان سپاه و نخست وزیری این کار را می کنند. این وزارت خانه وزیری می خواهد که قدرت مبارزه با تروریسم را داشته باشد و یک سازمان تشکیلاتی اطلاعاتی درست کند. آیا شما فکر نمی کنید که در روز رستاخیز مسئول خون های ریخته شده خواهیم بود؟

فواد کریمی در مخالفت با میرحسین موسوی گزینه پیشنهادی وزارت خارجه نیز گفت : وزارت امور خارجه از دونظر مهم است یکی از این نظر که وزارت امورخارجه پیامبر انقلاب در خارج از کشور است اگر می خواهیم انقلابمان صادر بشود به خارج و ما انقلابمان در این چهار چوب کشور خودمان باقی نماند و زندانی نشود باید وزیر امور خارجه‌ای صددرصد حزب‌اللهی و در خط امام انتخاب کنیم. خط امام همان چیزی است که خودش میگوید چیزی غیر از آن نیست امام بارها محکوم کردند خط ملی‌گرائی را، محکوم کردند مصدق را، محکوم کردند خطوط دکتر مصدق را، سه خط بعد از دکتر مصدق راه مصدق را ادامه داد و ادامه میدهد یکی خط لیبرالهای مذهبی مصدقی که همان کابینه دولت موقت بود که شکست خورد و رفت خط دوم خط ملی مذهبی نماها بود که بنی‌صدر بود و شکست خورد و رفت و حالا خط سوم و شاخه سوم که راه مصدق را دنبال میکند هنوز باقی است و آن خط روشنفکران مذهبی مصدقی است.

در ادامه فواد کریمی به مقاله موسوی در  روزنامه جمهوری اسلامی چهارشنبه 16 مهر 59 شماره 391 استناد کرده و اظهار داشت : ایشان فرمودند اگر به درستی نگاه کنیم روشنفکران نه تنها در مقابل این انقلاب موضع خصمانه نگرفته‌اند بلکه اصولاً روشنفکران نقش عظیم اداره این انقلاب کفرستیز را برعهده داشتند. انقلاب اسلامی ما به نقل قول ایشان به وسیله روشنفکران اداره شده باز ادامه آن درلحظاتی که همه دانشمندان و غرب باوران و مترجمان و سخن‌سنجان و نکته‌دانان و شرق‌گرایان به حکومت زور و حاکمیت زر و داوری تزویر گردن نهاده بودند مبارزه با کفر حاکم بر ایران را نه تنها غیرضروری بلکه زیان‌آور می‌شمردند (دقت کنید) تنها و تنها صدای روشنفکران بوده است که علیه ستم برخاسته است و سکوت سنگین شب یلدای تاریخ را درهم شکسته است. تنها و تنها از نقطه‌نظر ایشان روشنفکران بودند که علیه رژیم شاهنشاهی تاختند، نه غیر از آن یعنی ایشان موتور اصلی انقلاب را و رهبری انقلاب را رهبری راستین روشنفکران میدانند، برخلاف امام که روحانیت میداند.

وی در ادامه با استناد به یکی از مقاله های دیگر موسوی در روزنامه جمهوری اسلامی گفت : [بر اساس نوشته موسوی ] « مصدق فرزند رشید خلق، مصدق دقیقاً و دقیقاً در جهت عدالت‌جوئی و استقلال‌طلبی و تحقق روح شعارهای اصیل اسلامی حرکت کرد.» پس بنابراین نظر یک فرد تکیه بر دو خط است خط روشنفکری و مصدقی و نکته مهم این است که در سرمقاله‌ای آقای موسوی نوشته‌اند نگفته‌اند روشنفکر مذهبی نگفته‌اند روشنفکر متعهد مذهبی چون ما معتقدیم فقط روشنفکران متعهد مذهبی در این انقلاب نقش داشتند نه روشنفکر چپی نه روشنفکر راستی. پس به استناد نوشته خودشان طرز فکر ایشان این است، خط فکری و سیاسی‌شان تکیه بر روشنفکران بدون قید مذهب یا بدون تعهد مذهبی است (به استناد به گفته‌شان) و دکتر مصدق به عنوان خط اصیل انقلاب که انقلاب اسلامی ما هم دنباله آن خط است پس بنابراین [موسوی] یکی از شاخه‌های دنبال کننده راه مصدق است و ما نمی توانیم کسی را که کم ترین حساسیتی یعنی حداقل آن قدر هست یعنی این روزنامه‌ نشان می دهد که ایشان یک کمی تمایل دارد حداقل این را نشان می دهد به عکس آن را که نشان نمی دهد که ایشان ضدمصدقی است ، درحالی که ما وزیر امورخارجه ضدمصدقی می خواهیم، چرا به چه دلیل؟ به دلیل اینکه سیاست مصدق، سیاست فراماسونری بوده و کسی می تواند وزیر امورخارجه بشود که سیاست ضد فراماسونری را اعمال کند نه کسی که نسبت به خط مصدق این چنین حساسیت و گرایش داشته باشد.

پاسخ آیت الله باهنر به مخالفت هادی غفاری

در پایان سخنان موافقان و مخالفان آیت الله باهنر نخست وزیر در پاسخ به این اظهارات گفت : در مورد آقای اصغری وزیر پیشنهادی دادگستری که گفته شد نماینده دفتر هماهنگی در بهار همدان بوده جواب ایشان چنین است که کاندید حزب جمهوری اسلامی بوده است اما روزنامه انقلاب اسلامی در آخرین شماره خود او را به عنوان نماینده دفتر هماهنگی معرفی می کند که مسلما ایشان نتوانستند تکذیب خود را در همان روزنامه منعکس کنند.

وی ادامه داد : اطلاعات من در مورد ایشان در جریان انتخابات به این صورت است که آقای اصغری با اصرار از هیئت دولت اجازه گرفت که برای انتخابات ریاست جمهوری تبلیغ کند و تا آن جا که من می دانم در اکثر نقاط همدان سخنرانی و تبلیغات داشتند.

وی افزود : از طرف دیگر ایشان از طرف شورای عالی قضایی معرفی شدند و یاد برادر شهید و مجاهد بزرگوار آیت الله بهشتی گرامی باد که این شهید نیز او را معرفی کرد. از طرفی بیشترین اختیارات در وزارت دادگستری به عهده شورای عالی قضایی است و وزیر در حقیقت رابط شورا و مجلس است .

نخست وزیر آن گاه به ایرادات مطرح شده درباره وزارت کشور پرداخت و گفت : بحث امنیت کشور لااقل به سه بعد متکی است. 1- بعد سیاسی که در آن دولت باید موضع قاطعانه خودش را نسبت به گروه ها یا فلان جناح روشن کند که آیا دستگیر شوند یا نه ؟2- دادگاه ها که باید بر طبق معیارهای اسلامی و با قاطعیت حکم صادر کنند 3 – انتظامی ، مسئولان باید شخص مجرم را شناسایی و دستگیر و تحویل دادگاه دهند.

وی ادامه داد : در عین حال شما می بینید که موضع کمیته و سپاه در مقابل گروه ها روشن نبود و چه بسا بسیاری از افراد را می شناخت و نمی دانست چه کند. پس ما آوار را روی سر وزارت کشور خراب نکنیم.

باهنر در مورد شهربانی و ژاندارمری و کمیته نیز توضیحاتی ارائه کرد و در مورد این که چرا وزارت کشور دستگاه اطلاعاتی ندارد گفت : بر اساس یک لایحه مصوب شورای انقلاب مراکز مختلف اطلاعاتی کشور باید در نخست وزیری متمرکز شوند تا هماهنگی ایجاد گردد . اما قرار بر این است که خود وزارت کشور باید دستگاه اطلاعاتی داشته باشد به این دلیل لازم است تصمیماتی اتخاذ کند و هماهنگ کردن خود با سپاه و غیره به جای خود باید انجام شود.

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نامه آیت الله باهنر به مجلس قرائت شد که بر اساس آن مهندس شهیدی از تصدی وزارت نیرو انصراف داده و از سوی نخست وزیر و با موافقت رئیس جمهور دکتر حسن غفوری فرد برای تصدی این سمت به مجلس معرفی شده است .(1)

رجایی : مسئله اساسی جنگ است و ضد انقلاب نمی تواند ما را از آن منحرف کند

محمد علی رجایی رئیس جمهور دیشب در یک نطق تلویزیونی که حدود یک ساعت طول کشید مسائل مختلف کشور را تشریح کرده و از اعضای سازمان منافقین درخواست کرد از خواب غفلت بیدار شده و به اسلام روی آورند.

رجایی افزود : این همه اتفاقاتی که هر روز از سوی ضد انقلاب روی می دهد برای این است که ما نجنگیم ، برای این که ما تسلیم بشویم و این آرزویی است که دشمن باید به گور ببرد. ما تصمیم گرفتیم به یاری خدا از میهن و از انقلابمان از ایدئولوژی مان یعنی از خدای خودمان دفاع کنیم و این دفاع را تا آخرین نفر و آخرین نفس ادامه خواهیم داد.

افشاگری های محمد علی رجایی علیه منافقین

رجایی در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئله مجاهدین خلق پرداخت و گفت : سازمان مجاهدین در زندان حرفشان این بود که درست است ما شعار مبارزه با امپریالیسم می دهیم ، درست است که ما با رژیم می جنگیم ، درست است که با ساواک باید جنگید ، ولی قبل از هر چیز با مسلمانانی که امام را به عنوان رهبر این انقلاب قبول دارند باید با آن ها جنگید . باید از روی جنازه آن ها رد شد و به آن مبارزه بعدی رسید این تفکر آن ها بود و ما به روشنی می دیدیم که با مارکسیست ها متحد می شوند و بر علیه ما می جنگیدند . حتی وقتی ما نماز جماعت را در زندان در سایه تلاش برادرانمان که به زندان عادی تبعید شده بودند آزاد کردیم و اجازه گرفتیم که نماز جماعت را را با هر تعداد که خواستیم بخوانیم آن ها نماز جماعت نخواندند . این شیوه ای بود که در زندان داشتند تا بالاخره در سایه مبارزه همان مسلمان هایی که آن ها به عنوان اولین هدف برای مبارزه شان انتخاب کرده بودند از زندان بیرون آمدند.

3 اقدام فرصت طلبانه منافقین پس از پیروزی

رجایی گفت : از هر فرصتی استفاده می کرد که دست کم 3 چیز را برای خودش آماده بکند ، یکی از آن ها اسلحه بود به محض این که مردم ما در انقلاب پیروز شدند این ها به انواع وسایل متوسل می شدند برای جمع آوری اسلحه برای روزی که در نظر داشتند. بعد از جمع آوری اسلحه شروع کردند به امکانات مالی و چه تدارکاتی . از بردن ماشین ها گرفته ، بردن پول های نقد گرفته و بردن اسناد و تصرف اماکن که به زور گرفته بودند از آن ها پس بگیرند به موازات این دو کار چیزی که برای همه ما تعجب آور باشد این ها شروع کردند به شناسایی شخصیت هایی که ممکن است در آینده این انقلاب نقش داشته باشند. اخیرا یکی از خانه های تیمی که به دست شما مردم لو رفته و تصرف شده ما در آن جا اسنادی را دیدیم که حتی کسانی را که در مدرسه رفاه مشغول خدمت بودند شناسایی کردند که برای هر کدام یک کارت درست کردند . پس از آن موقع این ها به فکر بودند که هر چه زودتر یک نبردی را با نیروهای مومن واقعی شروع کنند و بنا بر آن چه که آن موقع می گفتند آرزوی عبور از جنازه ما برای رسیدن به مبارزه بعدی را تحقق بخشند.

ارادت ظاهری منافقین به آیت الله طالقانی و یک روی داد تاریخی !

رجایی در بخش دیگری از سخنان خود به ارادت ظاهری مجاهدین به آیت الله طالقانی اشاره کرده و گفت : همه ما یادمان است زمانی که آقای طالقانی حیات داشتند آمدند و گفتند که در آن جریانی که پسر مرحوم طالقانی دستگیر شده بود گفتند که همه نیروهای نظامی ما در اختیار مرحوم طالقانی . این را برای چه گفتند؟ چرا اجازه دادند که روزنامه منفور آن روز با حروف 24 در بالای نیم صفحه بالایش بنویسد که مجاهدین خلق همه نیروهای نظامی اش را در اختیار مرحوم طالقانی می گذارد ؟ طالقانی با این نیروهای چه کار می خواست انجام بدهد؟مگر نه این بود که پسری داشت که ضرورت داشت دستگیر بشود که البته من وارد بحث پسر آن نمی شوم . اگر هم نداشت اختلافی بود رفع می شد . بلکه آن ها می خواستند آن روز جنگ را شروع کنند. منتها چون خودشان می دانستند که هیچ حیثیتی برای شروع این جنگ ندارند می خواستند مرحوم طالقانی را سپر قرار بدهند و پشت علمی که ایشان به خیال این ها بر می افراشت جنگ را شروع کنند که دیدند مرحوم طالقانی آن روز رفت در خدمت امام حرفی را زد که اگر بین مجاهدین یک نفر مسلمان واقعی وجود داشت که می خواست تفکر اسلامی بکند و آقای طالقانی را به عنوان یک روحانی انقلابی قبول داشت باید همان جا تغییر موضع بدهد.

مجاهدین و مسئله جنگ

رجایی در ادامه به مسئله مجاهدین خلق و جنگ پرداخته و گفت : جنگ شد به جنوب رفتند و همه از عمل این ها تعجب کردند که به جنوب برای جنگ رفتند؟ چند روزی بیشتر طول نکشید که معلوم شد که رفته اند تبلیغات گروهی بکنند ، یک تیر در کنند و 10 تا اعلامیه بدهند و هم این که چون در محیط جنگ نیز اوضاع دقیق و منظم نیست هر چه می توانند اسلحه و مهمات جمع آوری بکنند.

رئیس جمهور گفت : سازمان مجاهدین با عملکردی که در این دو سال و نیم دارند خط خودشان را نشان دادند و برادران و خواهرانی که هوشیارانه خط این ها را تعقیب می کنند به خوبی می دانند این ها در چه موضعی بودند و ادامه همان موضع است که این ها را به این حالت انداخته و گرنه واقعا یک مجاهد نیست که از خودش بپرسد که سازمان مجاهدین خلق دشمن خلق را تو چه کسی تشخیص دادی؟ آیا در این دو سال و نیم شد که یک آمریکایی را بکشی؟ و بگوئید ما ضد آمریکایی هستیم؟آیا در عرض این دو سال و نیم شد که یک ساواکی یا سرمایه دار صهیونیست استثمارگر را بکشی و بیایی بگویی که انقلابی هستی ؟ اما بهشتی را کشتی . این موضع گیری تو است . تو بدان منفور هستی و مردم قلبشان ، تمام رگهایشان به بهشتی ها پیوند دارد . تو کوری و نمی بینی.(2)

صدام از انگلیس جنگنده می خرد

خبرگزاری پارس از لندن گزارش داد که انگلیس قصد دارد جنگنده های هاواک به صدام بفروشد. بر اساس این گزارش یک هیئت 30 نفری عراقی از پرسنل عالیرتبه نظامی این کشور اخیرا از انگلیس دیدن کرده اند. روزنامه کرسنت اینترنشنال که منبع این خبر بوده نوشته است : هیئت عراقی برای مذاکره درباره یک قرارداد دو میلیارد دلاری بین عراق و انگلیس عهده دار این وظیفه بوده است تا جنگنده های هاوک را از انگلیس خریداری کند.(3)

اعلام آمادگی سادات برای همکاری با بنی صدر !

سادات با اعزام چند تن از ماموران ویژه امنیتی خود به پاریس آمادگی رژیم مصر جهت دادن پناهندگی سیاسی به بنی صدر رئیس جمهور مخلوع و فراری ایران اعلام کرده است. به گزارش منابع موثق در مصر مامورین امنیتی مصر در تماس با بنی صدر همچنین گفته اند که رژیم سادات آماده هرگونه همکاری با او است . (4)

مراکش ناوچه ربوده شده ایران را مخفی کرده است

وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرد دو ناوچه ایرانی خنجر و نیزه که روز جمعه بندر الجزایراس را در جنوب غربی اسپانیا ترک کرده بودند به علت نامساعد بودن هوا وارد بندر آلمریا شده اند. سومین ناوچه ایرانی ساخت فرانسه که همراه این دو ناوچه رهسپار ایران بود روز پنجشنبه به وسیله یک گروه ناشناس ربوده شده است .  خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پاریس نوشته است که محل کنونی این ناوچه موشک انداز و مقصد نهایی آن همچنان وضع اسرار آمیزی دارد .

یک سخنگوی گروهک موسوم به نهضت آزادگان که روز جمعه مسئولیت ربودن ناوچه تبرزین را به عهده گرفت در یک مصاحبه مطبوعاتی در پاریس همین قدر گفت که ناوچه اکنون در آب های بین المللی است و تا وقتی که عملیات ادامه دارد نمی توانیم در این باره توضیحات بیشتری بدهیم چرا که این یک راز نظامی است.

در حالی که روز جمعه وزارت خارجه اسپانیا اعلام کرده بود که یکی از ناوچه ها در حال ورود به بندر طنجه دیده شده است در محافل نظامی و دریایی مراکش گفته می شود که مقام های این کشور با ورود تبرزین به آب های مراکش مخالفند. از سوی دیگر بهرام آریانا که رهبری گروهک موسوم به نهضت آزادگان را بر عهده دارد در پیامی که عصر دیروز به پاریس رسیده گفته است تبرزین که اکنون در آب های بین المللی در حرکت است نخستین مقر دولت ملی ایران [!] است . آخرین خبرها حاکیست که ناوچه ربوده شده ایران در مراکش مخفی شده است . (5)

حمله مهاجمین به خانه آیت الله موسوی اردبیلی

عصر دیروز دو موتور سوار با نارنجک و اسلحه کمری به منزل آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور حمله کردند. در این حمله هیچ گونه آسیبی به آیت الله موسوی اردبیلی وارد نیامد. یکی از مهاجمین توسط ماموران کلانتری 8 تهران دستگیر شد.(6)

پی نوشت :

1-  مشروح مذاکرات مجلس ، 25 مرداد 1360

2- اطلاعات ، 25 مرداد 1360 ، صفحه 11 و 12

3- اطلاعات ، 25 مرداد 1360 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 25 مرداد 1360 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 25 مرداد 1360 ، صفحه 11

6- اطلاعات ، 25 مرداد 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول