اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

پرویز در گفت‌وگو با فارس:

اجازه چاپ آثار ضدانقلاب زیر پا گذاشتن قانون است/ ممکن است خاطرات تروریست‌های وطنی هم اجازه نشر پیدا کند

سخنگوی انجمن قلم ایران گفت: اگر قرار باشد اجازه فعالیت به ضدانقلاب در فضای فرهنگی کشور بدهیم و ضوابط قانونی را زیر پا بگذاریم، ممکن است شاهد چاپ آثار تروریست‌های وطنی که الان از کشور گریخته‌اند و هر از گاهی عملیات مسلحانه علیه نظام را هدایت می‌کنند نیز باشیم.

اجازه چاپ آثار ضدانقلاب زیر پا گذاشتن قانون است/ ممکن است خاطرات تروریست‌های وطنی هم اجازه نشر پیدا کند

محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارسی، درباره جلسه روز گذشته این انجمن گفت: در جلسه روز گذشته هیات مدیره کارهای جاری انجمن مطرح و درباره پوشش نویسندگان شهرستانی بحث شد و تاکید شد افراد علاقمند یا صاحب استعداد در خارج از تهران را هم مورد حمایت قرار دهیم یا دستکم تسهیلاتی برای چاپ آثار افراد و آموزش افراد فراهم شود.

وی در ادامه پیرامون انتشار آثار نویسندگان معاند نظام گفت: بر سر این موضوع بحث شد کتاب‌هایی از برخی افراد فراری از کشور در چاپ می‌شود و اینکه گفته می‌شود که طبق ضوابط نشر کتاب مصوب منتشر می‌شود این مسائل چه وجهی پیدا می‌کند؟

 

* طبق قانون شورای انقلاب فرهنگی چاپ آثار ضدانقلاب ممنوع است

پرویز ادامه داد: دوستان عضو هیات مدیره معتقد بودند که اجازه چاپ کتاب عناصر ضد انقلاب و کسانی که معاندت آشکار با جمهوری اسلامی دارند در کشور، نوعی ترویج و تبلیغ این افراد محسوب می‌شوند و طبق ضوابط نشر کتاب، مصوب سال 1389 در شورای انقلاب فرهنگی ممنوعیت دارد.

وی ادامه داد: در واقع بند ب ماده 4 ضوابط نشر کتاب که عنوان حقوقی و قانونی است ذیل آن، مواردی را مطرح کرده است که اجازه نشر اینگونه آثار داده نمی‌شود و بند ب ماده 4، زیر شاخه‌هایی دارد که بخش چهارم آن شامل حال عناصر ضد انقلاب هم می‌شود. در واقع ترویج عناصر ضد انقلاب ضد قسمت چهارم بند ب ماده 4 ممنوع است و به این ترتیب کسانی که معاندت آشکار با نظام جمهوری اسلامی دارند و ضد انقلاب شناخته می‌شوند نباید مجوز ترویج و تبلیغ این‌ها داده شود. در آن بند خاندان پهلوی، تروریست و ... ذکر شده است.

معاون اسبق فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که پایبندنبودن به ضوابط قانونی باعث گسترش بی‌نظمی و نابسامانی حوزه نشر خواهد شد و اگر قرار باشد ما این بخش از بند ب را نادیده بگیریم دور نیست که آثار سر کرده منافقین و بنی‌صدر و امثال او هم برای چاپ به وزارت ارشاد ارائه شود.

 

* نباید فضا بری ترویج ضدانقلاب فراهم شود

 

وی ادامه داد: اگر قرار باشد این ضابطه را زیر پا گذاریم در واقع فضا را باز می‌کنیم تا تبلیغ و ترویج ضدانقلاب و معاندان نظام فراهم شود. به گمانم هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب وظیفه داشته به این موارد رسیدگی کند و قاطعانه جلوی تخطی از ضوابط نشر را بگیرد و اجازه ندهد که آثار افراد ضد انقلاب در کشور منتشر و برای آنها تبلیغاتی صورت گیرد.

محسن پرویز در ادامه مطالب خود اضافه کرد: ممکن است گاهی مجریان در تشخیص دچار خطا شوند یا بی‌اطلاعی از موضوع باعث تعدی آنها شود اما چون در ضوابط نشر پیش‌بینی شده کار مجریان مستقر در وزارت ارشاد زیر نظر هیات‌های نظارت انجام می‌شود، انتظار داریم هیات نظارت وارد عمل شده و این خطاها را اصلاح کند و حتی از تکثیر او جلوگیری کند و اگر هیات کوتاهی کرد قاعدتا وظیفه‌اش انقلاب فرهنگی است قبل از گسترش خطاها و فراگیر شدن این طور خطاهای استراتژیک جلوی موضوع را بگیرد.

 

* ممکن است خاطرات تروریست‌ها هم اجازه نشر پیدا کند

وی در خاتمه گفت: تاکید می‌کنم، اگر قرار باشد ما اجازه فعالیت به عناصر ضد انقلاب در فضای فرهنگی کشور بدهیم و ضوابط قانونی را زیر پا گذاریم به زودی حتی ممکن شاهد آثار افراد ضد انقلابی شویم که خارج از کشور به زبان فارسی آثارشان را منتشر کرده‌اند. چه بسا شاهد چاپ آثار برخی از صهیونیست‌های ایرانی تبار هم باشیم که الان خاطراتشان در خارج منتشر شده و همین‌ ممکن است شاهد چاپ آثار تروریست وطنی که الان از کشور گریخته‌اند و هر از گاهی عملیات مسلحانه علیه نظام را هدایت می‌کنند نیز باشیم.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول