اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعطای پناهندگی سیاسی فرانسه به دزدان دریایی

کماندوهای عضو سازمان موسوم به آزادگان که مقر آن در پاریس است و اخیرا یک ناوچه موشک انداز ایرانی را در آب‌های اسپانیا ربوده بودند پناهندگی سیاسی داد و ناوچه مذکور را به آب‌های سرزمین خود هدایت کرد.

اعطای پناهندگی سیاسی فرانسه به دزدان دریایی

رخدادهای 28 مرداد 1360

چکیده

  •     یونایتدپرس گزارش داد روز سه شنبه فرانسه به کماندوهای عضو سازمان موسوم به آزادگان که مقر آن در پاریس است و اخیرا یک ناوچه موشک انداز ایرانی را در آب های اسپانیا ربوده بودند پناهندگی سیاسی داد و ناوچه مذکور را به آب های سرزمین خود هدایت کرد .
  •     میرحسین موسوی وزیر خارجه : اعطای پناهندگی سیاسی به معنای مجاز شمردن راهزنی دریایی است و طبعا چنان چه فرانسه این دزدان دریایی را به ایران تسلیم نکند این اقدام سبب خواهد شد که همه خطوط دریایی فرانسه در دریاهای آزاد و آب های ساحلی این کشور مورد حمله قرار گیرند.
  •     وزیر دفاع فرانسه: بین ایران و فرانسه هیچ گونه قراردادی وجود ندارد که ما را به توقیف موشک انداز مجبور کند ، روابط ملت ها در این موارد به حقوق بین الملل بستگی دارد.
  •     8 نفر از عوامل و عناصر فعال و موثر سازمان منافقین شاخه قم که با همکاری بسیار موثر مردم مسلمان و همیشه در صحنه دستگیر شده بودند محارب و باغی شناخته و محکوم به اعدام شدند.
  •     پیشمرگان مسلمان کرد طی یک عملیات موفقیت آمیز به نام شهید مظلوم آیت الله بهشتی روستای عمرشال در اطراف بانه را از لوث وجود عناصر مسلح ضد انقلاب پاکسازی کردند.
  •     دکتر محسن نوربخش رئیس کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه ای با خبرگزاری پارس نحوه انتقال دارایی های مسدود شده ایران را به حساب بانک مرکزی هلند تشریح کرد .
  •      معاون وزیر کشاورزی و عمران روستایی : : ما در در نظر داریم که با ایجاد مراکز در روستاها بانک کشاورزی و شعبات آن را منحل و اعتبارات را به روستاها ببریم تا روستائیان را از دست نزولخواران نجات دهیم .

فرانسه به ربایندگان ناوچه ایران پناهندگی سیاسی داد

 

یونایتدپرس گزارش داد روز سه شنبه فرانسه به کماندوهای عضو سازمان موسوم به آزادگان که مقر آن در پاریس است و اخیرا یک ناوچه موشک انداز ایرانی را در آب های اسپانیا ربوده بودند پناهندگی سیاسی داد و ناوچه مذکور را به آب های سرزمین خود هدایت کرد .

 

میرحسین موسوی وزیر خارجه در این زمینه گفت : اعطای پناهندگی سیاسی به معنای مجاز شمردن راهزنی دریایی است و طبعا چنان چه فرانسه این دزدان دریایی را به ایران تسلیم نکند این اقدام سبب خواهد شد که همه خطوط دریایی فرانسه در دریاهای آزاد و آب های ساحلی این کشور مورد حمله قرار گیرند. وی افزود : این عمل نشان خواهد داد که کشورهای اروپایی از تامین امنیت دریا های خود عاجزند. هنوز روشن نیست که فرانسه ناوچه ربوده شده را به ایران بازخواهد گردانید .

 

اخبار ضد و نقیض از تبرزین ایران !

 

از سوی دیگر بیانیه وزارت امورخارجه فرانسه حاکیست که ربایندگان تبرزین پس از ورود به بندر مارسی از مقامات بندر درخواست آذوقه کردند اما مقامات فرانسه ضمن رد این درخواست از آن ها خواسته اند از قلمرو فرانسه خارج شوند. بیانیه همچنین ادعا می کند که ربایندگان ناوچه تبرزین به اخطار مقامات فرانسوی اعتنا نکرده و تهدید نموده اند که اگر فرانسه بدون تامین آذوقه مورد نیاز آن ها را مجبور به ترک بندر کند ناوچه را منفجر خواهند کرد .

 

همزمان نماینده خبرگزاری پارس از پاریس گزارش داد که وزیر دفاع فرانسه گفته است حضور ناوچه تبرزین در آب های فرانسه به صورت یک راهزنی دریایی تلقی نمی شود و فرانسه به هیچ عنوان نمی تواند ربایندگان را وادار به تسلیم کند. وی افزود : ما فقط منتظریم که ناوچه هر چه زودتر از حدود ما خارج شود. ناوچه ایرانی تبرزین که دیروز وارد بندر مارسی شده بود اندکی قبل از نیمه شب دیشب به وسیله یک کشتی یدل کش نیروی دریایی فرانسه به نام الیزاسین به سوی بندر تولون برده شد

بر اساس سیاست جدید وزارت کشاورزی سیستم و تشکیلات این وزارت خانه دگرگون می شود و با ایجاد مرکز خدمات روستایی و سرمایه گذاری تولیدی در روستاها به تدریج در طول یک برنامه 5 ساله کلیه ادارات و سازمان های تابعه وزارت کشاورزی منحل خواهد شد .

 

. این تصمیم در پایان مذاکراتی که تا نزدیک های ساعت 11 بعد از ظهر به وقت محلی ادامه داشت اتخاذ گردید و آن هنگامی بود که پیامی از جانب فرمانده کشتی فرانسوی ژرژلیک که از بعد از ظهر دیروز در کنار ناوچه ربوده شده ایرانی لنگر انداخته بود فرستاده شد.

 

یک منبع آگاه در این زمینه اظهار داشت : ناوچه ایرانی به سوی بندر سابلت واقع در نزدیکی شبه جزیره سن ماندریه در مدخل تولون در حرکت است . پس از ابلاغ پیام فرمانده کشتی فرانسوی به اعضای کماندوی ایران که در ناوچه تبرزین مانده بودند تماس بین طرفین به مدت چند ساعت قطع شد.

 

ظاهرا به کماندوهای رباینده ناوچه پیشنهاد شده بود که به خشکی پیاده شوند اما آن ها پاسخ داده بودند که این پیشنهاد را خواهند پذیرفت به شرط این که یک نماینده رسمی دولت فرانسه برای مذاکره در عرشه موشک انداز حاضر شود.

 

علاوه بر این ربایندگان درخواست کرده بودند عده ای از سرنشینان ناوچه که بعد از ظهر تبرزین را ترک گفته بودند به عرشه موشک انداز بازگردانیده شوند. ظاهرا اواخر دیشب کماندو ها قبول کردند که ناوچه تا بندر تولون یدک کش شود و سرانجام موشک انداز ایرانی اندکی بعد از نیمه شب یدکش کش الیزاسین ناوچه را به سوی تولون به حرکت در آورد .

 

گزارش هایی که تاکنون درباره این ماجرا انتشار یافته ضد و نقیض است و هنوز سرنوشت تبرزین و عده ای از خدمه آن که بعد از ظهر دیروز به عرشه رزمناو ژرژلیک انتقال یافتند روشن نیست ، اما با ورود موشک انداز ایران به آب های فرانسه ماجرا وارد مرحله تازه ای شده است در پایان مذاکرات کماندوها و مقام های فرانسوی هیچ گونه اعلامیه ای انتشار نیافته و هنوز معلوم نیست که فرانسویان چه پاسخی به درخواست های ربایندگان خواهند داد.

 

از سوی دیگر شارل هرنو وزیر دفاع فرانسه بعد از ظهر دیروز اظهار داشت که ناوچه تبرزین می تواند از سواحل فرانسه دور شود و برای پیمودن 150 تا 200 مایل دریایی سوخت گیری کند.

 

هرنو در پاسخ به این سوال که آیا نیروی دریایی فرانسه برای وادار کردن ناوچه ایرانی به ترک آب های ساحلی فرانسه به زور متوسل خواهد شد یا خیر گفت : این گونه اقدامات خشونت آمیز در سنت فرانسه وجود ندارد .

نفر از عوامل و عناصر فعال و موثر سازمان منافقین شاخه قم که با همکاری بسیار موثر مردم مسلمان و همیشه در صحنه دستگیر شده بودند محارب و باغی شناخته و محکوم به اعدام شدند.

 

وزیر دفاع فرانسه در پاسخ به یک سوال دیگر گفت : بین ایران و فرانسه هیچ گونه قراردادی وجود ندارد که ما را به توقیف موشک انداز مجبور کند ، روابط ملت ها در این موارد به حقوق بین الملل بستگی دارد .(1)

 

طراحان توطئه انفجار محل جامعه مدرسین قم اعدام شدند

 

به حکم دادگاه انقلاب اسلامی علی اکبر محمودی فرزند محمد به جرم شرکت در درگیری های  خیابان دانشگاه ، القاء تفکرات ارتدادی مارکسیستی و کمونیستی ، نقش موثر در درگیری های کاخک و گناباد و ارعاب و وحشت و سلب امنیت مردم در منطقه مفسد فی الارض شناخته شده و محکوم به اعدام گردید .

 

خبر دیگر این که 8 نفر از عوامل و عناصر فعال و موثر سازمان منافقین شاخه قم که با همکاری بسیار موثر مردم مسلمان و همیشه در صحنه دستگیر شده بودند محارب و باغی شناخته و محکوم به اعدام شدند. معدومین در طرح انفجار جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرکت داشتند.(2)

 

روستای عمرشال از توابع بانه پاکسازی شد

 

پیشمرگان مسلمان کرد طی یک عملیات موفقیت آمیز به نام شهید مظلوم آیت الله بهشتی روستای عمرشال در اطراف بانه را از لوث وجود عناصر مسلح ضد انقلاب پاکسازی کردند.(3)

 

جزئیات انتقال دارایی های مسدود شده ایران از آمریکا اعلام شد

 

دکتر محسن نوربخش رئیس کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه ای با خبرگزاری پارس نحوه انتقال دارایی های مسدود شده ایران را به حساب بانک مرکزی هلند تشریح کرد .

 

نوربخش ابتدا به بیانیه الجزایر اشاره کرد و گفت : یکی از مواردی که در رابطه با این بیانیه بایست روشن می شد مسئله دارایی های نقدی ایران در آمریکا بود. این دارایی ها عمدتا از وجوه سپرده بانک مرکزی و سایر بانک ها و موسسات ایرانی تشکیل شده و بالغ بر 2 میلیارد دلار بود.

 

وی اضافه کرد : به همین علت بین ایران و الجزایر و فدرال رزرو در مورد نحوه انتقال مذاکرات آغاز شد ، در این رابطه مسئله مهم تعیین بانک مرکزی ثالث بود که حین مذاکرات این مسئله به بانک مرکزی هلند واگذار شد . وی ادامه داد : در حین مذاکرات سه مسئله عمده مورد توجه بود :

 

1- تکلیف بهره متعلق به حساب تضمینی یک میلیارد دلاری.

 

2- مصونیت حقوقی این مبلغ به طوریکه قابل مسدود کردن از طریق شکایت به دادگاه نباشد.

 

3- مخارج نگهداری و حفاظت از این حساب.

یونایتدپرس گزارش داد روز سه شنبه فرانسه به کماندوهای عضو سازمان موسوم به آزادگان که مقر آن در پاریس است و اخیرا یک ناوچه موشک انداز ایرانی را در آب های اسپانیا ربوده بودند پناهندگی سیاسی داد و ناوچه مذکور را به آب های سرزمین خود هدایت کرد .

 

دکتر نوربخش افزود : در مورد بهره استدلال ایران این بوده و هست که چون در بیانیه فقط از حساب تضمینی یک میلیارد دلاری نام برده شده و از آن جا که اصل پول به ایران تعلق دارد بهره متعلقه نیز باید به ایران پرداخت شود ولی آمریکا خواهان واریز بهره به حساب مزبور جهت تضمین بیشتر بود.

 

وی ادامه داد : پس از مذاکرات مفصل و تغییر مواضع متعدد آمریکا در جریان مذاکرات عاقبت قرار بر این شد که مسئله بهره به هیئت حکمیت ارجاع شود . در مورد مصونیت نیز موافقت نامه هایی بین آمریکا و هلند ، الجزایر و هلند و ایران و هلند به امضا رسیده و این چهار کشور تعهد کرده اند این حساب از مصونیت کامل حقوقی برخوردار باشد . مخارج حساب مزبور نیز به هیئت داوری ارجاع شده است .

 

رئیس کل بانک مرکزی افزود : بر این اساس روز گذشته این حساب در هلند افتتاح شد و حدود 2 میلیارد و 50 میلیون دلار از آمریکا به انتقال یافت. نوربخش افزود : از این مبلغ حدود یک میلیارد دلار در حساب تضمینی هلند باقی مانده و بقیه به حساب ایران واریز شده است و این خود قدم موفق دیگری در استرداد اموال و دارایی های ایران می باشد.

 

نوربخش همچنین گفت : متاسفانه در جریان مذاکرات با تغییر مواضع مختلف آمریکا به علت فشار کمپانی های آمریکایی مواجه بودیم چرا که این کمپانی ها با یک حساب سرانگشتی دریافته بودند مدت حل و فصل اختلافات در داوری طولانی است و این معطلی برای آن ها خوشایند نبود.(4)

 

بانک کشاورزی منحل خواهد شد

 

بر اساس سیاست جدید وزارت کشاورزی سیستم و تشکیلات این وزارت خانه دگرگون می شود و با ایجاد مرکز خدمات روستایی و سرمایه گذاری تولیدی در روستاها به تدریج در طول یک برنامه 5 ساله کلیه ادارات و سازمان های تابعه وزارت کشاورزی منحل خواهد شد . مهندس مسعود خوانساری معاون وزیر کشاورزی و عمران روستایی اعلام کرد : ما در در نظر داریم که با ایجاد مراکز در روستاها بانک کشاورزی و شعبات آن را منحل و اعتبارات را به روستاها ببریم تا روستائیان را از دست نزولخواران نجات دهیم . (5)

 

پی نوشت:

 

1-  اطلاعات ، 28 مرداد 1360 ، صفحه 15

 

2- اطلاعات ، 28 مرداد 1360 ، صفحه 2

 

3- اطلاعات ، 28 مرداد 1360 ، صفحه 2

 

4-  اطلاعات ، 28 مرداد 1360 ، صفحه 14

 

5- اطلاعات ، 28 مرداد 1360 ، صفحه 14

 

پژوهشگر :سید روح الله امین آبادی

 

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول