اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هشدار ایران به فرانسه

وزارت خارجه در رابطه با دزدان ناوچه ایرانی اعلام کرد : هر نوع مماشاتی در این زمینه از سوی دولت فرانسه باعث تشویق دزدان دریایی در سراسر جهان شده و باعث خواهد شد در افکار عمومی ملت های جهان دولت فرانسه شریک آمریکا و مراکش در این توطئه خطرناک شناخته شود.

هشدار ایران به فرانسه

رخدادهای 30 و 31 مرداد 1360

چکیده

  • هاشمی رفسنجانی : سه عقبه بزرگ که مهم ترین رکن پیروزی انقلاب است این سه مرحله یا سه مانع یا سه عقبه به ترتیب عبارتند از شاه زدایی ، آمریکا زدایی و منافق زدایی .
  • امیدواریم که در آینده نزدیک از این مرحله عظیم که آخرین جریان سیر تکاملی انقلاب است فساد را و این غده های چرکین را و این آلودگی ها را که در دامن این جامعه وجود دارد و در خانواده ها نفوذ کرده این را از دامن ملت پاک بکند.
  • عصر امروز جلسه شورای عالی دفاع به ریاست محمد علی رجایی رئیس جمهور و با حضور سران سیاسی و نظامی کشور تشکیل جلسه داد.
  • در پایان شورای عالی دفاع رئیس جمهور ضمن اشاره به برگزاری هفته جنگ که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد از مردم خواست تا در برگزاری هر چه باشکوه تر این هفته بکوشند.
  • یک مرکز فرماندهی و تروریستی و مرکز تدارکات سازمان مجادهدین خلق [منافقین] پس از 6 ساعت درگیری به دست پاسداران انقلاب افتاد.
  • 160 نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه ای خطاب به معمر قذافی رهبر لیبی تجاوز جنگنده های آمریکایی به منطقه ای که لیبی آن را تحت حاکمیت خود می داند محکوم کردند.
  • وزیر نفت کشورمان که برای شرکت در کنفرانس وزیران نفت اوپک به ژنو رفته است در یک مصاحبه گفت : سازش عربستان با نفتخواران، اوپک را به بن بست کشاند.
  • از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با ربوده شدن ناوچه نیروی دریایی کشور مان اطلاعیه ای صادر شد .
  • با مرگ مایکل دوین دهمین مبارز ایرلندی بر اثر اعتصاب غذا در زندان انگلیس بار دیگر خشونت شهرهای بلفاست و لندن را فرا گرفت.
  • کرسی پارلمان انگلیس که بابی ساندز آن را احراز کرده بود ولی دولت لندن مانع حضور او در این سمت شده بود از سوی مردم به آخرین مبارز اعتصابی زندان میز تعلق گرفت.

30 مرداد 1360

تحلیل آیت الله هاشمی از سه مرحله انقلاب ، مبارزه با شاه ، آمریکا و منافقین !

نمازجمعه امروز تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد . هاشمی در خطبه اول نماز جمعه ضمن تشریح روند انقلاب اظهار داشت : من معتقدم که انقلاب اسلامی از روزی که شروع شده تا امروز حرکت تکاملی داشته یک روز در جا نزده و یک روز عقب گرد نکرده هر روز با همه مشکلاتی که برای آن تراشیده اند قدمی به جلو گذاشته و به طرف هدفی که رهبر انقلاب و مردم انقلابی داشته اند پیش رفته است .

وی ادامه داد : سه عقبه بزرگ که مهم ترین رکن پیروزی انقلاب است این سه مرحله یا سه مانع یا سه عقبه به ترتیب عبارتند از شاه زدایی ، آمریکا زدایی و منافق زدایی یا به به تعبیر دیگر استبداد زدایی ، استعمار زدایی وفساد زدایی .

هاشمی گفت : در تاریخ جدید و معاصر ما هیچ انقلابی نمی تواند در رابطه با حرکت تکاملی خودش بدون برخورد با این سه مانع و بدون مبارزه با این سه مانع حرکت کند چون اگر استبداد نباشد نیاز به انقلاب نیست و اگر استثمار نباشد استبداد امروز رشد نمی کند و اگر فساد داخلی و نفاق نباش زمینه رشد استبداد و استثمار نیست این سه جریانند که ضمن این که از هم جدایند تغذیه کننده یکدیگرند و مقوی یکدیگر و حافظ یکدیگرند و قربانی هر سه توده ها و مردم و منافع ملی مردم هستند و کمتر شما جامعه فاسدی و حکومت فاسدی را امروز در این قرن در این دنیا پیدا می کنید که از این سه جریان منحوس رنج نبرد .

بدون برداشتن شاه نمی شد با آمریکا مبارزه کرد

خطیب جمعه تهران گفت : ما در اولین مرحله ای که مبارزاتمان اوج گرفت شاه را از میان برداشتیم که مظهر استبداد بود بدون برداشتن شاه مبارزه با آمریکا نمی شد صورت بگیرد ، وی افزود : وقتی که اولین قله فتح شد مراحل شکست آمریکا هم درست شد و اولین پایه شکستن سنگر دوم که آمریکا یا استعمار است هم به دست آمد اما آمریکا چیزی برای خودش تعبیر کرده بود فکر می کرد با رفتن پهلوی هم در ایران می ماند همان طوری که می دانید تا چند ماهی امیدوار بود.

با این جمله که آمریکا در دولت موقت مهره چینی کرده بود موافق نیستم

هاشمی در مورد رابطه دولت موقت و آمریکا نیز گفت : من با این نظر که آمریکا در دولت موقت مهره چینی کرده بود موافق نیستم ولی معتقدم آمریکا فکر می کرد با بودن برخی افراد در دولت موقت منافع او خیلی تهدید نمی شود

وی ادامه داد : واقعیت این است که مسئولان حکومت موقت را در سطح بالا خود ماها مسئولش هستیم و ملت می داند که امام از پاریس شهید مطهری را مامور کردند و اسم 6 نفر را به ایشان دادند و گفتند که این 6 نفر بایستند و مطالعه کنند و به اتفاق نظر چهره های دست اول کابینه و حکومت را تعیین کنند و این ماها بودیم که افرادی را که حسن نیت و حسن ظن بهشان داشتیم و آن ها را خائن نمی دانستیم و هنوز هم خیلی هایشان را خائن نمی دانیم انتخاب کردیم . ممکن است اشتباه کرده باشیم و این را می پذیریم و ممکن هم هست که این مسئله ضروری بوده و این هم بحثی است که یک مرتبه دیگر روی آن بایستی بحث شود. این ها مهره آمریکا نبودند اما آمریکا در آن مرحله خیال می کرد که منافعش محفوظ است و فکر می کرد که چندان چیزی عوض نشده و به امید یک حکومت دمکراتیک از نوع غرب بود که روح آمریکا را در خودش تحمل بکند. این نظر شخص من است .

هاشمی در تشریح مرحله دوم یعنی آمریکا زدایی گفت : ملت نتوانست آن وضعیت را تحمل کند و به سمت یک حرکت تکاملی رفت و آن حرکت تکاملی این بود که رسید به جریان دوم که تسخیر لانه جاسوسی یکی از نمادهای آن بود.

وی ادامه داد : بعد می رسیم به داستان ریاست جمهوری آقای بنی صدر و حوادث بعد از آن که جریان سوم می باشد در مرحله دوم ما آمریکا زدایی داشتیم اما منافق زدایی هم از همان موقع شروع می شود آن طور که در مرحله اول شاه زدایی داشتیم اما آمریکا زدایی هم در مرحله اول بود و این سه جریان از هم جدا نیستند.

هاشمی گفت : اما منافق زدایی یا به تعبیر دوم فساد زدایی که اگر گفتیم استبداد و استعمار و فساد یا شاه و آمریکا و منافق ، این جریان که امروز درگیر با آن هستیم و مرحله مهم و اساسی و شاید نهایی درگیری های اصولی ما باشد این مرحله از روزهای اول پیروزی و قبل از پیروزی برای ناظران محرز بود چیز کمی هم نیست و به هر سه جریان مربوط است دشمن در مبارزه با انقلاب اسلامی روی همه این ها حساب کرده بود.

برخورد منافقین با هاشمی در زندان چگونه بود؟!

خطیب جمعه تهران با بیان خاطراتی از دوران زندان و تعامل با منافقین گفت : این ها این قدر مغرور بودند و خودشان را دست بالا می دانستند که در زندان هر کس با آن ها نبود هیچ به حساب نمی آمد ، حتی بزرگترین شخصیت های کشور ، کسانی که در زندان بودند این ها را می دانند ، یک بچه مسلمانی که وارد می شد در زندان اگر همان روز اول با منافقین همکاری نمی کرد یا با فدائی ها همکاری نمی کرد او را یک مارک ساواکی یا بریده یا از این قبیل بهش می زدند و در زندان کاری می کردند که زندگی برایش دشوار باشد مناصبی که در زندان بود اصلا به او واگذار نمی کردند مثلا در زندان یکی مسئول قندان بود ، یکی مسئول صابون بود ، یکی مسئول برنامه حمام بود و یکی مسئول ...این ها را از بین افراد خودشان تقسیم می کردند و محال بود یکی از این کارها به دست یک آدم مسلمان بدهند.

وی افزود : وقتی که گروه ما آیت الله طالقانی ، آیت الله منتظری ، آیت الله ربانی ، بنده ، آقای مهدوی کنی ، آقای لاهوتی ، آقای انواری یک جمعی از کسانی که به هر حال جامعه رویشان حساب می کرد وارد شده بودیم در آن جا نظر دادیم که ما سر سفره کمونیست ها نمی نشینیم و این ها نجس هستند و گفتیم که ما ایدئولوژی مجاهدین را محکوم می کنیم به همین دلیل این ها یک جریان در زندان راه انداخته بودند که این گونه افراد را هم محکوم کنند که این ها یا ساواکیند یا بریده اند این جور برخوردها بود ، همین رئیس جمهور امروزمان آقای رجایی این گونه مصیبت ها را مدت طولانی از دست این ها کشید و بسیاری از وزرایی که حالا جزو وزرای شما هستند .

طرح آمریکا برای تجهیز منافقین !

هاشمی تاکید کرد : آمریکا از اول حساب کرد وقتی که انقلاب پیروز شد اگر یادتان باشد یک طرح شیطنت آمیزی پادگان ها را یک روز روی مردم باز کردند و می دانستند اسلحه پادگان ها را این ها گروه های سازمان یافته می برند ماها نمی بریم چون این ها سازمان یافته و شاید در برنامه بودند ریختند و هر چه می خواستند از آن لوازمی که داشتند از پادگان ها بردند . این از نظر من به عنوان ناظر مطلع و کسی که سیاست روز را کمی می فهمد توطئه بود.

وی ادامه داد : ساده نیست بنده با محاسبات معمولی می توانم بفهمم که سازمانی مثل مجاهدین خلق یا پیکار با این مخارج گزافی که امروز دارند نمی توانند روی پای خودشان بایستند ، بنده که عضو حزب جمهوری اسلامی هستم و می بینم یک حزبی با آن وسعت با این همه امکانات چقدر نیاز به پول دارد و همیشه ما ده میلیون ، ده میلیون مقروض هستیم در صورتی که خانه تیمی نداریم ، اسلحه نداریم ، ماشین مخفی نداریم ، حقوق بگیر آن طوری نداریم روی دوش همین افراد می گردد مجاهدین خلق که تا امروز دویست ، سیصد تا خانه تیمی از آن ها گرفته اند و بسیاری از این ها مثل آن دختر خانمی که در مصاحبه تلویزیونی دیدید حقوق بگیر بودند ، با این همه نشریه ، با این همه ماشین ، با این همه وسائل ، با این همه موتور ، این ها را از کجا می آورند؟ چه کسی  پول می دهد؟ این رقم کوچکی نیست این یک دولت کوچکی بود از کجا می آورند این ها ؟

هاشمی در ادامه با اشاره به اظهارات خدمه هواپیمایی که بنی صدر و رجوی با آن به فرانسه گریختند گفت : بر اساس اظهارات این افراد زمانی که در رادار هواپیما دیده می شود که یک هواپیمای شوروی نزدیک می شود رجوی می گوید نگران نباشید اگر از شوروی باشد بگوئید با من صحبت کنند !

بنی صدر هم گول این ها را خورد !

خطیب جمعه تهران درباره رابطه بنی صدر با منافقین نیز گفت : بنی صدر هم گول این ها را خورد و گرنه بنی صدر شخصا شهامت مبارزه مسلحانه و جدی را ندارد او همان تیپ سخنگویی است مبارزه اش که وارد عمل بشود ما که بنی صدر را می شناسیم او در این مرحله نیست و به قول خودش خانمش ترغیب کرده بود که مبارزه کنید ، این جریان موجود پیکاری ها که دیدید برای خودشان رادیو فرستنده درست کرده بودند و مجاهدین که یکی از پادگان هایشان را دیدید چه جور بود دشمن این ها را درست کرده بود و فکر کرده بود روزی که لازم است جمهوری اسلامی را تبدیل به حمام خون می کند.

جهاد با آمریکا و شاه جدای از جهاد با منافقین و مفسدین داخلی نیست

هاشمی در ادامه با اشاره به حدیثی در باب جهاد اکبر گفت : جهاد با آمریکا و جهاد با شاه امروز جدای از جهاد با منافق و فساد داخلی نیست و همین جا من از روح حدیث شریف استفاده می کنم و امیدوارم که توجه بکنید جهاد با دشمن داخلی بدون جهاد در داخل وجود خودمان هم نمی شود یعنی اگر خودمان آلوده باشیم خودمان دچار انحراف باشیم اگر خودمان دچار خودخواهی باشیم اگر خودمان مصالح خلق را فدای مصالح شخص خودمان بکنیم و اگر خودمان تقوای یک مسلمان انقلابی را نداشته باشیم صلاحیت جهاد با دشمن را نداریم در درون خودمان دشمن خودمان را اول مقهور کنیم و بعد از مقهور کردن دشمن داخل وجود خودمان و ایجاد ملکه تقوا و پرهیزگاری می توانیم این گونه عمل کنیم.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع صادرات نفت و موضع عربستان در این زمینه اشاره کرده و گفت : ایران می گوید ما از 36 دلار پائین تر نمی فروشیم و عربستان می گوید ما از 34 دلار بالاتر نمی بریم یعنی چه ؟ تهدید می کند که اگر شما نپذیرید ممکن است از سی دلار هم کمتر بفروشیم من به عنوان یک مسلمان شرمسارم و متاسفم که اطراف قبله مسلمان ها و پایگاه عظیم و خاستگاه عظیم اسلام در دست مسئولانی باشد که با مصالح مسلمان ها این طوری برخورد می کنند و برای حفظ منافع غرب تا این حد پشت به مردم می کنند و پشت به ملت های مظلوم می کنند.(1)

سپاه هفته جنگ برگزار می کند

عصر امروز جلسه شورای عالی دفاع به ریاست محمد علی رجایی رئیس جمهور و با حضور سران سیاسی و نظامی کشور تشکیل جلسه داد. در پایان این جلسه رئیس جمهور ضمن اشاره به برگزاری هفته جنگ که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد و یادآوری این نکته که این مسئله در جلسه اخیر شورای عالی دفاع مطرح و مورد تصویب قرار گرفت از مردم خواست تا در برگزاری هر چه باشکوه تر این هفته بکوشند.  رجایی افزود : هفته جنگ از 28 شهریور تا سوم مهر ماه برگزار خواهد شد . (2)

31 مرداد 1360

6 ساعت درگیری مسلحانه پاسداران انقلاب با منافقین

یک مرکز فرماندهی و تروریستیی و مرکز تدارکات سازمان مجادهدین خلق [منافقین] پس از 6 ساعت درگیری به دست پاسداران انقلاب افتاد. در این عملیات 16 تن از اعضای فعال شاخه نظامی کادر مرکزی و سازمان دهنده خانه های تیمی سازمان منافقین دستگیر و سه تن دیگر نیز کشته شدند. همچنین در این درگیری دو تن از پاسداران به شهادت رسیده و 7 پاسدار دیگر نیز مجروح شدند. (3)

نمایندگان مجلس حمله آمریکا به لیبی را محکوم کردند

160 نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه ای خطاب به معمر قذافی رهبر لیبی تجاوز جنگنده های آمریکایی به منطقه ای که لیبی آن را تحت حاکمیت خود می داند محکوم کردند. (4)

غرضی : سازش عربستان با نفت خواران اوپک را به بن بست کشاند

وزیر نفت کشورمان که برای شرکت در کنفرانس وزیران نفت اوپک به ژنو رفته است در یک مصاحبه گفت : سازش عربستان با نفتخواران اوپک را به بن بست کشاند. مهندس غرضی اظهار داشت : ایران در کنفرانس آینده ابوظبی به هیچ وجه قیمت نفت را کاهش نخواهد داد و با این کاهش موافقت نخواهد کرد .  وی ادامه داد : علاوه بر ژاپنی ها چند خریدار دیگر نیز خواستند که ما قیمت نفت خود را کاهش دهیم ولی ملت ما اجازه نمی دهد نفت خود را حتی یک سنت کمتر از 36 دلار بفروشیم .

غرضی همچنین گفت : وقایع اجلاس ژنو نشان داد مقاومت باعث انزوا نمی شود بلکه همه به فکر این خواهند افتاد که از منافع خود دفاع کنند ما با انقلاب خودمان قیمت پس افتاده نفت را از 12 دلار به 36 دلار رساندیم و این قیمت را برای تمام کشورهای جهان سوم حفظ خواهیم کرد.(5)

هشدار ایران برای استرداد دزدان دریایی به فرانسه

از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با ربوده شدن ناوچه نیروی دریایی کشور مان اطلاعیه ای صادر شد .  در بخشی از این اطلاعیه آمده است : به دنبال اعلام نظر رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد دزدان دریایی ، وزارت امور خارجه یک بار دیگر اعلام می دارد که مجرمین باید از سوی دولت فرانسه به دولت ایران تحویل داده شوند.

وزارت خارجه ادامه داده است : هر نوع مماشاتی در این زمینه از سوی دولت فرانسه باعث تشویق دزدان دریایی در سراسر جهان شده و باعث خواهد شد در افکار عمومی ملت های جهان دولت فرانسه شریک آمریکا و مراکش در این توطئه خطرناک شناخته شود.

در این اطلاعیه همچنین می خوانیم : دولت جمهوری اسلامی هشدار می دهد که عدم اعلام رسمی اسامی همه دزدان دریایی و ملت های آنان از سوی مقامات رسمی دولت فرانسه این ظن را در اذهان به وجود می آورد که نقشه ای برای فراری دادن این دزدان وجود دارد و یا آن که احتمالا افرادی دیگر از سایر کشورها منجمله فرانسه در این توطئه شرکت داشته اند.

فرستاده ویژه ایران به اسپانیا نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی در مادرید اعلام کرد : امتناع فرانسه از استرداد تروریست ها و عاملین ربودن ناوچه تبرزین تائیدی خواهد بود بر این که فرانسه کشوری است که به عنوان پایگاهی برای سرقت های دریایی در آمده است و بسیاری از کشورهای جهان عواقب آن را متحمل خواهند شد.(6)

دهمین چریک ایرلندی در زندان انگلیسی ها درگذشت

با مرگ مایکل دوین دهمین مبارز ایرلندی بر اثر اعتصاب غذا در زندان انگلیس بار دیگر خشونت شهرهای بلفاست و لندن را فرا گرفت. در منطقه کاتولیک نشین بلفاست یک سرباز انگلیسی بر اثر اصابت گلوله زخمی شد. از سوی دیگر کرسی پارلمان انگلیس که بابی ساندز آن را احراز کرده بود ولی دولت لندن مانع حضور او در این سمت شده بود از سوی مردم به آخرین مبارز اعتصابی زندان میز تعلق گرفت. دولت لندن گفته است که به اوون کارون نیز اجازه تصدی این سمت را نخواهد داد !(7)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 31 مرداد 1360 ، صفحه 1

2- اطلاعات ، 31 مرداد 1360 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 31 مرداد 1360 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 31 مرداد 1360، صفحه 4

5- اطلاعات ، 31 مرداد 1360 ، صفحه 4

6- اطلاعات ، 31 مرداد 1360 ، صفحه 20

7- اطلاعات ، 31 مرداد 1360 ، صفحه 20

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول