اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

۳۳ سال پیش در چنین روزی

حضرت امام به مادر نمونه ایران چه گفتند؟!

حضرت امام خمینی خطاب به مادر محمود طریق‌الاسلام گفتند: «این کاری که تو کردی نمونه شدی در اسلام و این کار را باید همه مردم بکنند و وظیفه همه مردم مسلمان است که این کار را انجام دهند».

حضرت امام به مادر نمونه ایران چه گفتند؟!

رخدادهای 4 شهریور 1360

چکیده

  • مادر محمود طریق الاسلام که به عنوان مادر نمونه برگزیده شده به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسید و با ایشان دیدار و گفت و گو کرد . در این ملاقات امام ضمن دعای خیر راهنمایی هایی ارائه کردند .
  • نمایندگان اتحادیه انجمن های اسلامی مدارس سراسر کشور پیش از ظهر امروز با محمد علی رجایی رئیس جمهور در محل نخست وزیری دیدار و گفت و گو کردند.
  • آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور ضمن تقدیر از زحمات 4 تن از معاونان این وزارت خانه با استعفای آنان موافقت کرد.
  • در ارتباط با ربودن ناوچه ایرانی تبرزین و نحوه برخورد مقامات فرانسه با دزدان دریایی در آب های آزاد ، وزارت خارجه کشورمان یک یادداشت حقوقی تسلیم مقامات فرانسوی کرد.

امام به مادر نمونه ایران چه گفت ؟!

مادر محمود طریق الاسلام که به عنوان مادر نمونه برگزیده شده به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسید و با ایشان دیدار و گفت و گو کرد . وی در پایان این دیدار در گفت و گویی اظهار داشت : در این ملاقات امام ضمن دعای خیر راهنمایی هایی ارائه کردند و فرمودند : این کاری که تو کردی نمونه شدی در اسلام و این کار را باید همه مردم بکنند و وظیفه همه مردم مسلمان است که این کار را انجام دهند.

مادر محمود طریق الاسلام افزود : من امیدوارم که انشاء الله همه بتوانند چنین کاری بکنند و از دادگاه های انقلاب اسلامی می خواهم تا قاطعانه با ضد انقلابیون رفتار کنند و آن ها را از روی زمین پاک سازند. وی در ادامه گفت و گوی خود از پدران و مادران خواست اگر فرزندانشان منحرف هستند حتی الامکان آن ها را ارشاد و راهنمایی کنند و اگر واقعا ضد انقلاب هستند آن ها را به دادگاه ها معرفی کنند تا دادگاه ها آن ها را محاکمه و به سزای اعمالشان برسانند.

وی همچنین از والدین خواست غضب خالق را به رضای مخلوق بدل نکنند و مهر مادری را کنار بگذارند و برای اسلام و انقلاب اسلامی کار کنند.(1)

 یادآور می شود، به دنبال پخش فیلمی مستند از صدا و سیما که طی آن این مادر بزرگوار فرزند ضد انقلاب خود را به ماموران معرفی کرده بود بنیاد شهید این مادر را به عنوان مادر نمونه معرفی کرد.           

روایت رجایی از گروهک هایی که به فکر منافع خود هستند

نمایندگان اتحادیه انجمن های اسلامی مدارس سراسر کشور پیش از ظهر امروز با محمد علی رجایی رئیس جمهور در محل نخست وزیری دیدار و گفت و گو کردند.

در ارتباط با ربودن ناوچه ایرانی و نحوه برخورد مقامات فرانسه با دزدان دریایی در آب های آزاد ، وزارت خارجه کشورمان یک یادداشت حقوقی تسلیم مقامات فرانسوی کرد.

رجایی در این دیدار طی سخنانی گفت : به حق باید گفت که انجمن های اسلامی پس از پیروزی انقلاب در تمام واحدها و اقشار مملکت نقش خاصی به خود گرفته اند و تاریخ تاسیس انجمن های اسلامی در مقابل گروهک ها که بعد از پیروزی انقلاب به فکر جمع آوری غنیمت افتادند و درصدد موقعیت برای خود بودند ایستادند و نقش خود را ایفا کردند.

رئیس جمهور گفت : در صحبتی که با یکی از افراد منشعب شده از گروه منافقین داشتم ایشان می گفت : چرا به گروه های منشعب شده از منافقین اجازه فعالیت داده نمی شود ؟ من در پاسخ گفتم : این انقلاب یک انقلاب مردمی است و مردم تلاش کرده اند و خون ها داده اند ، اما شما فقط در فکر بهره برداری به نفع خود بوده اید ، تا موقعیت مناسب را به دست آورید و ضربه نهایی را وارد کنید ، این همان دلیل است . در انقلابی که بیش از هزاران شهید و مجروح داشته گروهک ها هم خود را داخل می دانند و می گویند انا شریک یعنی من هم شریکم.

وی افزود : این گروهک ها فقط درصددند که خود را نشان دهند در این انقلاب کسانی بودند که صمیمانه برای این انقلاب سرمایه گذاری کرده بودند و در فکر شهرت و مقام نبودند و اگر از آن ها می پرسیدی چه می خواهید؟ می گفتند : هر چه مردم بخواهند و اگر از مردم می پرسی چه می خواهید؟می گویند : هر چه امام بگوید . کسی که در انجمن اسلامی کار می کند به فکر این است که رضای خدا را جلب کند.

وی گفت : ما در انجمن اسلامی شخص نداریم بلکه درصدد اصلاح کل جامعه هستیم و این از ویژگی های انجمن اسلامی است و بسیار ارزشمند است . انجمن اسلامی در مدارس دارای نقش مهمی در مقابل گروه هایی است که تنها امیدشان مدارس است.

چرا در دوره مصدق هر روز مدارس تعطیل می شد ؟!

رئیس جمهور گفت : در زمان مصدق چون مبارزه مکتبی نبود هر روز شاهد بودیم که مدارس تعطیل می شود و به خیابان ها کشیده می شوند چرا که مبارزه ناسیونالیستی بود و این یکی از آن دلائل عدم وجود انجمن های اسلامی بود که وجودش کاملا محسوس بود که من در این جا برای همه انجمن های اسلامی آرزوی موفقیت می کنم.

رجایی همچنین گفت : من از تمام رنجی که انجمن های اسلامی در مقابل گروه کثیف مجاهدین می کشند مطلع هستم ، چرا که گرایش های مادی گرایانه و مشمئز کننده آن ها را دیده ام و از نزدیک با آن ها آشنا بودم که چگونه از اسلام منحرف شده اند.

رئیس جمهور افزود : شما در مدارس حکم سرباز در جبهه را دارید و همان طور که شما میل دارید رئیس جمهور شما مقلد امام و حامی مستضعفان باشد حتما اجازه خواهید داد که رئیس جمهور هم از شما چیزی بخواهد ، چرا که ارتباط ما با یکدیگر ارتباط مکتب است نه ارتباط شخص.

رئیس جمهور گفت : اعضای انجمن اسلامی باید از پاک ترین و فعال ترین دانش آموزان کلاس باشند و باید از نظر اخلاق و رفتار برای دیگران نمونه باشد و شما بدانید که هر چه مسلمان تر باشید عزیز تر هستید و تنها تقوی وسیله شرف و فضیلت می باشد.(2)

4 معاون وزارت کشور استعفا دادند

آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور ضمن تقدیر از زحمات 4 تن از معاونان این وزارت خانه با استعفای آنان موافقت کرد. دفتر اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی وزارت کشور اعلام کرد : از سوی وزیر کشور آقای مهندس کازرونی معاونت استانداری چهار محال و بختیاری به سمت معاونت امور محلی و عمران شهری و سید اسماعیل داوودی استاندار سابق اصفهان به سمت معاونت اداری  ومالی این وزارت خانه منصوب شدند و معاونت سیاسی و اجتماعی و همچنین معاونت برنامه ریزی و خدمات این وزارت خانه بعدا تعیین خواهند شد.

رئیس جمهور گفت : در زمان مصدق چون مبارزه مکتبی نبود هر روز شاهد بودیم که مدارس تعطیل می شود و به خیابان ها کشیده می شوند چرا که مبارزه ناسیونالیستی بود و این یکی از آن دلائل عدم وجود انجمن های اسلامی بود که وجودش کاملا محسوس بود.

معاونان مستعفی وزارت کشور عبارتند از آقایان قاموس معاون برنامه ریزی و خدمات ، سرورالدین معاون سیاسی و اجتماعی ، زواره ای معاون پارلمانی و امور اداری و مالی و دکتر شایورد معاون امور محلی و عمران شهری.(3)

جرایم جنایی و سیاسی دزدان دریایی به دولت فرانسه ابلاغ شد

در ارتباط با ربودن ناوچه ایرانی تبرزین و نحوه برخورد مقامات فرانسه با دزدان دریایی در آب های آزاد ، وزارت خارجه کشورمان یک یادداشت حقوقی تسلیم مقامات فرانسوی کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده است : بر اساس تحقیقات انجام شده عده ای از تروریست های مسلح رباینده ناوچه ایرانی کسانی بوده اند که دولت فرانسه قبلا به آن ها پناهندگی سیاسی داده که طبق مقررات خود دولت فرانسه ، مجاز به انجام اعمالی از این قبیل نمی باشند و این عمل غیرقانونی آن ها را از شمول عنوان به اصطلاح پناهندگی سیاسی خارج و مشمول مفاد قرارداد استرداد مجرمین مورخ سوم تیر سال 1343 [ 24 ژوئن 1964] منعقده بین دولتین ایران و فرانسه می نماید.

در ادامه این بیانیه قید شده است : چهار نفر از خدمه ناوچه در حال ماموریت رسمی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران بوده اند که با توسل به زور و تمهید مقدمات باعث سهولت عمل ربودن ناوچه گردیده اند و دقیقا مشمول مقررات مواد 4 و 8 قانون مربوط به دزدی دریایی سال 1825 فرانسه می باشند و عمل نامبردگان بر طبق قوانین و مقررات جزائی ایران نیز خیانت ، تمرد از دستور مافوق و اقدام علیه حاکمیت و امنیت دولت جمهوری اسلامی ایران محسوب و می بایست طبق قرارداد استرداد مجرمین منعقده بین دولتین ایران و فرانسه به ایران مسترد گردند.(4)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 5 شهریور 1360 ، صفحه 1

2- اطلاعات ، 5 شهریور 1360 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 5 شهریور 1360 ، صفحه 14

4- اطلاعات ، 5 شهریور 1360 ، صفحه 14

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول