اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان:

میزان ذخیره آب شرب سنندج 2 ماه دیگر تمام می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: 50 درصد از حجم آب قشلاق سنندج در سال جاری کاهش یافته و با این روند مصرف، میزان آب ذخیره شده برای مدت 2 ماه کافی است.

میزان ذخیره آب شرب سنندج 2 ماه دیگر تمام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اقبال شاه‌نظری ظهر امروز در جریان بازدید خبرنگاران استان از سد قشلاق سنندج اظهار کرد: با این میزان حجم آب نمی‌توانیم آب استان را به خوبی تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای تامین آب شرب و کشاورزی تراز محدودی داشته و در شرایط فعلی 20 میلیون مترمکعب ظرفیت برداشت داریم، اضافه کرد: 50 درصد از حجم آب قشلاق سنندج در سال جاری کاهش یافته و با این روند مصرف و عدم صرفه‌جویی، میزان آب ذخیره شده برای مدت دو ماه کافی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به مصرف 90 درصدی آب در بخش کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: کشاورزان کردستانی می‌توانند با رعایت الگوهای مصرف آب، ما را در راستای رفع مشکل کمبود آن یاری دهند.

شاه‌نظری کاهش میزان جریان سطحی آب قشلاق سنندج را در تامین آب شرب استان تاثیرگذار دانست و اضافه کرد: در صورتی که مردم تنها 20 تا 30 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند مانع بروز بحران کم‌آبی در استان می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان بر مصرف آب در حد قابل قبول تاکید کرد و ادامه داد: عدم مدیریت در مصرف آب موجب کاهش یا کمبود آب در استان می‌شود.

شاه‌نظری ادامه داد: با مدیریت درست می‌توان از کمبود و یا قطعی آب جلوگیری کرد.

شاه‌نظری تصریح کرد: در صورتی که الگوهای مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب رعایت نشود در آینده جیره‌بندی و قطعی آب خواهیم داشت.

وی از در دست احداث بودن هفت سد، مطالعات 17 سد و وجود دو سد آزاد در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر شهرستان‌های قروه، مریوان و کامیاران به دلیل وجود منابع آب زیرزمینی در تامین آب مشکلی ندارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به رفع مشکل کمبود و کاهش آب سد قشلاق سنندج افزود: با بهره‌برداری از آب سد آزاد می‌توانیم آب این سد را به سد قشلاق انتقال دهیم و مشکل کمبود آب شهر سنندج را برطرف کنیم.

شاه‌نظری به تامین اعتبارات مورد نیاز برای اتمام سد آزاد در کردستان اشاره کرد و گفت: تامین اعتبارات مورد نیاز موجب افتتاح آن در اردیبهشت‌ماه سال آینده خواهد شد.

وی افزود: در صورت صرفه‌جویی و رعایت الگوهای مصرف آب در استان دیگر نیازی به اعمال محدودیت‌ نداریم اما اگر صرفه‌جویی صورت نگیرد و بارندگی در استان دیر آغاز شود با مشکل کمبود آب روبه‌رو خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به احداث سد چراغ ویس سقز اشاره کرد و ادامه داد: با بهره‌برداری از این سد یک‌هزار و 420 لیتر آب در ثانیه به آب استان اضافه می‌شود.

شاه‌نظری اضافه کرد: در حال حاضر جدای از سد عباس‌آباد شهرستان بانه که 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در دیواندره، بیجار، قروه و کامیاران سدهای فعال داریم.

وی در پایان با بیان اینکه توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که تمام جوانب را مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: قبل از احداث سد در هر نقطه‌ای باید مطالعات لازم انجام گیرد تا در آینده برای احداث آن با مشکل روبه‌رو نشویم.

انتهای پیام/79020/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول