اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
سفیر چین در تاجیکستان:

ساخت چهارمین خط لوله انتقال گاز آسیای مرکزی به چین آغاز می‌شود

سفیر چین در تاجیکستان گفت: اجرای چهارمین فاز پروژه ساخت لوله انتقال گاز «آسیای مرکزی - چین» بزودی شروع خواهد شد.

ساخت چهارمین خط لوله انتقال گاز آسیای مرکزی به چین آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «فن سیانژون» سفیر چین در دوشنبه گفت: در آینده نزدیک ساخت چهارمین خط لوله گاز صادراتی آسیای مرکزی به چین با کمک و مساعدت تاجیکستان آغاز می‌شود.

سفیر چین در تاجیکستان افزود: همزمان با سفر رئیس جمهوری چین به تاجیکستان جهت شرکت در چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاری کشورهای عضو شانگهای و ملاقات با امامعلی رحمان، طرح مساعدت تاجیکستان در ساخت این خط لوله نهایی می‌شود.

وی گفت: در چارچوب این سفر انتظار می‌رود چندین توافقنامه از جمله در زمینه سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی، علمی و آموزشی، دفاع و امنیت به امضا برسد.

 سیانژون تصریح کرد: این سفر در زمانی انجام می‌شود که روابط بین 2 کشور به سطحی استراتژیک رسیده است.

سفیر چین همچنین گفت: توسعه روابط علمی، فرهنگی و فناوری از دیگر بخش‌های همکاری دوجانبه چین و تاجیکستان بوده و در آینده نزدیک در شهر دوشنبه مرکز پژوهشی کنفوسیوس افتتاح خواهد شد که به فعالیت‌ در بخش آموزش و تربیت متخصصان در بخش‌های مختلف و همچنین آموزش زبان چینی به جوانان تاجیکی خواهد پرداخت.

خط جدید انتقال گاز که از خاک 5 کشور منطقه یعنی ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و چین عبور می‌کند، ظرفیت انتقال سالانه 85 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را خواهد داشت.

برآورد قیمتی احداث این پروژه عظیم به همراه طول مسیر آن تاکنون نامعلوم است.

بحث برسر راه‌اندازی خط لوله چهارم انتقال گاز در حالی مطرح می‌شود که شبکه سوم انتقال گاز آسیای مرکزی به چین با ظرفیت 25 میلیارد مترمکعب قرار است تا ژانویه 2015 میلادی به اتمام برسد.

بنابر اعلام منابع رسمی، هزینه طرح ساخت شبکه سوم خط لوله انتقال گاز، حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار است که توسط بانک دولتی توسعه چین تامین می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول