اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دیوان محاسبات کشور:

فقدان بودجه‌ریزی عملیاتی از معضلات اقتصاد کشور/کمیته پیشگیری از تضییع بیت‌المال تشکیل می‌شود

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه فقدان بودجه‌ریزی عملیاتی از معضلات اقتصاد کشور است از تشکیل کمیته پیشگیری از تضییع بیت‌المال خبر داد و گفت: این کمیته با ترکیب مدیرکل استانی دیوان، معاون مربوطه استاندار، مدیر کل دارایی استان، مدیر کل دستگاه اجرایی ذیربط و در نهایت کارشناسان مربوطه تشکیل می‌شود.

فقدان بودجه‌ریزی عملیاتی از معضلات اقتصاد کشور/کمیته پیشگیری از تضییع بیت‌المال تشکیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، امیرحسین رحیمی ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان زنجان با اشاره به دیدگاه‌های موجود در مورد نظارت و حفاظت از بیت‌المال توسط دیوان محاسبات اظهار داشت: نظارت بعد از خرج و نظارت قبل و حین خرج کردن از جمله دیدگاه‌های موجود در این حوزه هستند.

وی با اذعان به مورد قبول بودن دیدگاه نظارت وسیع برای عملکرد مالی مدیران توسط دیوان محاسبات کشور اضافه کرد: نظارت قبل از خرج به معنای پیشگیری از هدررفت بیت‌المال محسوب می‌شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور با تشریح روند رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده در نظارت‌های بعد از خرج تاکید کرد: در این نوع پیگیری ممکن است مدیر متخلف درگیر شود، ولی واقعیت است که بازگشتی برای اموال بیت‌المال متصور نیست.

نظارت وسیع از راه‌کارهای نیل مدیران به اهداف سازمانی است

این مسئول با بیان اینکه هر دستگاه اجرایی مطابق قانون وظیفه‌ای بر عهده دارد، تصریح کرد: دیوان محاسبات با برنامه‌ریزی انجام شده در مورد نظارت قبل، حین و بعد از خرج در واقع قصد دارد این دستگاه‌ها را در رسیدن به اهداف مقدس خود که همان توسعه و پیشرفت کشور است، یاری کند.

وی از تشکیل کمیته جلوگیری از تضییع بیت‌المال خبر داد و بیان داشت: این کمیته با ترکیب مدیرکل استانی دیوان، معاون مربوطه استاندار، مدیر کل دارایی استان، مدیر کل دستگاه اجرایی ذیربط و در نهایت کارشناسان مربوطه تشکیل می‌شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه کمیته پیشگیری از تضییع بیت‌المال با دو هدف تشکیل می‌شود، ادامه داد: کمک به اهداف سازمانی دستگاه اجرایی و کنترل داخلی مجموعه به لحاظ مالی از جمله اهداف تشکیل این کمیته محسوب می‌شود.

این مسئول عدم واریز بودجه در موعد مقرر و معضلات ناشی از برگشت بودجه‌های عمرانی در حالی که پروژه نیمه تمام است را از جمله مشکلات قانونی موجود در کشور عنوان کرد و گفت: این مسائل با کمک نمایندگان مجلس باید حل و فصل شود.

برخی از قوانین مستعد تخلف است

رحیمی برخی قوانین و مقررات موجود را مستعد تخلف مدیران دانست و افزود: دلیل تخلفات مدیران عدم آشنایی آنها به قوانین است و در این راستا دوره‌های آموزشی برای آنها برگزار می‌شود.

وی اعتماد مدیر به زیرمجموعه را از دیگر تخلفات مالی در دستگاه‌های اجرایی برشمرد و متذکر شد: در پیشنهادات ارائه شده این مشکلات حل و هر مسئول بسته به میزان و مشارکت خود باید پاسخگو باشد.

رئیس دیوان محاسبات کشور تعامل را از کلیدی‌ترین راه‌حل‌های کاهش تخلفات مالی در دستگاه‌های اجرایی دانست و تاکید کرد: این مهم در قالب شعار سال انتخاب شده می‌تواند بین دستگاه نظارتی و اجرایی عملیاتی شود، چرا که این اقدام به مدیریت جهادی نیاز دارد.

این مسئول ادامه داد: بخشی از مشکلات موجود در این حوزه مربوط به معضلات زیرساختی است، چرا که 80 درصد بودجه کشور در امور جاری هزینه می‌شود.

رحیمی عدم بودجه‌ریزی عملیاتی را از معضلات اقتصاد کشور اعلام کرد و گفت: اعمال این بودجه که در واقع بودجه‌ریزی کاربردی است، از برنامه تکلیفی 10 ساله دولت است که محقق نشده است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات به هیچ وجه در مقابل دستگاه‌های اجرایی قرار ندارند، اضافه کرد: هدف این ارگان درست هزینه کردن بیت‌المال است.

رئیس دیوان محاسبات کشور از برنامه دیوان محاسبات برای اعمال نظارت الکترونیک خبر داد و تصریح کرد: مقدمات این اقدام فراهم شده و به زودی عملیاتی می‌شود که به معنای دریافت اطلاعات در اسرع وقت و کنترل آسان‌تر امور است.

این مسئول تاکید کرد: اگر دیوان محاسبات همه اقدامات را برای پیشگیری انجام داد، ولی مفید فایده نبود، چاره‌ای جز تشکیل پرونده ندارد.

انتهای پیام/73004/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول