اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جنگ بر سر حق وتو در شورای امنیت

آمریکا درصدد تبدیل شورای امنیت به ابزاری برای خویش است

به عقیده عضو مجلس مردمی روسیه، آمریکا و متحدانش سعی دارند شورای امنیت را به ارگانی برای مهر تایید زدن بر تصمیمات خود تبدیل و از آن بعنوان ابزاری برای اقدامات نظامی خویش استفاده کرده و روسیه و چین هم نتوانند با آنها مخالفت کنند.

آمریکا درصدد تبدیل شورای امنیت به ابزاری برای خویش است

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، در جریان نشست کنونی مجمع عمومی سازمان ملل «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدارهای جداگانه ای با متحدان نزدیک مسکو، از جمله نمایندگان کشورهای گروه بریکس و سازمان پیمان امنیت جمعی داشت و تلاش نمود تا آنها را در ایجاد جبهه واحدی برای تصمیم گیری‌ها در سطح مجمع عمومی با روسیه هم جهت کند. البته در مقابل مخالفان روسیه هم تلاش نمودند تا اختیارات 5 عضو دائم شورای امنیت را در زمینه استفاده از حق وتو محدود سازند. به عقیده کارشناسان، در واقع آمریکا نیاز دارد تا شورای امنیت به ارگانی برای مهر تایید زدن بر تصمیمات اتخاذ شده در واشنگتن تبدیل شده و روسیه و چین امکان مخالفت با آنها را نداشته باشند.

وزیر خارجه روسیه به‌غیر از شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل، حدود 50 دیدار دوجانبه داشت. حضور نمایندگان بیش از 140 کشور جهان در نیویورک شرایط مناسبی برای گفتگو با مقامات آنها فراهم کرد که شرایط برای سفر به آنها به این زودی ممکن است فراهم نشود. در این بین نشست چند جانبه با متحدان مسکو در شرایط کنونی روابط بین الملل برای روسیه اهمیت بسیار زیادی داشت و در همین راستا به ابتکارعمل خود روسیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در نیویورک برگزار شد که در جریان آن طرفین به بررسی موضوعات مهم بین المللی، از جمله بحران داخلی اوکراین، مناقشه فلسطین و اسرائیل و مبارزه با تروریسم مورد بررسی قرار گرفت که مواضع طرفین دقیقا بر یکدیگر منطبق بود.

روز گذشته (روز جمعه) نیز سرگئی لاوروف با همتایان خویش از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی دیدار داشت که بطور سنتی متحدان روسیه بشمار رفته و غالبا از مواضع مسکو در قبال مسائل بین المللی حمایت می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، البته مخالفان سیاسی روسیه هم در این بین ساکت ننشسته و تلاش نمودند تا حق وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل را لغو کنند. مبتکر اصلی این مسئله مقامات پاریس بودند. «لورن فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در مجمع عمومی اعلام کرد که شرایط کنونی ایجاب می‌کند که تصمیمات فوری، از جمله محدود کردن اختیارات روسیه در شورای امنیت به دلیل مواضع این کشور در قبال اوکراین اتخاذ شود.

در همین راستا «سامانتا پاور» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز از روسیه بشدت انتقاد کرد که در جریان نشست‌های شورای امنیت، بارها مانع از تصویب قطعنامه مناسب در مورد سوریه شده است. «مارک لایال» نماینده دائم انگلیس نیز در تایید این مسئله افزود که تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت آسیب وارده به میلیون‌ها نفر از مردم سوریه را کاهش می‌داد، ولی روسیه مانع از تصویب آنها شد.

وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی خود در نیویورک به این ادعا پاسخ داده و گفت: «ما حاضریم پیشنهاد فرانسه را بررسی کنیم، ولی این مسئله نتیجه‌ای نخواهد داشت، چرا که حق وتو بر اساس منشور سازمان ملل گذاشته شده و من شانسی برای تغییر این قانون نمی‌بینم.» چین نیز بشدت با محدود شدن حق وتو مخالفت کرده است.

لازم به ذکر است که روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تا به امروز 11 مرتبه از حق وتوی خویش در شورای امنیت استفاده کرده و ایالات متحده آمریکا، 15 بار.

در همین رابطه «سرگئی مارکوف» کارشناسان مسائل سیاسی و عضو مجلس مردمی روسیه می‌گوید: «مواضع روسیه بطور کلی همواره در جهت تقویت نقش سازمان ملل و شورای امنیت است. این در حالی است که آمریکا و متحدانش به تضعیف نقش این سازمان علاقه دارند تا امکان بیشتری برای تحقق طرح‌های نظامی خویش داشته باشند. هدف اصلی آمریکا آن است که شورای امنیت به ارگانی برای مهر تایید زدن بر تصمیمات اتخاذ شده در واشنگتن تبدیل شده و روسیه و چین نتوانند با اقدامات آنها مخالفت کنند. در حالیکه روسیه خواستار آن است تا تصمیمات در شورای امنیت تحت نفوذ و با درنظر گرفتن نظرات کشورهایی مانند هند، برزیل و آلمان اتخاذ شود. البته در این بین روسیه روی استفاده از حق وتوی خویش نیز اصرار دارد. البته کشورهای دیگر عضو غیردائم شورای امنیت هم با دیدگاه آمریکا موافق نیستند.»

این کارشناس افزود: «برای آمریکا بسیار مهم است که کشورهای بیشتری از اقدامات نظامی این کشور حمایت کنند. برای همین هم خواستار لغو حق وتوی روسیه و چین است. البته این کشور نمی‌تواند به خواسته خود برسد. در مباحثات مربوط به اصلاح ساختار شورای امنیت، مهمترین مسئله مطرح ترکیب آن است که نشان دهنده واقعیت های دوران  پس از جنگ جهانی دوم و نه جهان امروز است. به همین دلیل در مباحثات مسئله گسترش تعداد اعضای شورای امنیت بسیار مطرح است. البته در این زمینه هم اختلاف نظر بسیار زیاد است و بعید است که اصلا توافقی در این خصوص صورت بگیرد.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول