اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

پاسداشت سالگرد شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی

تصاویر/ لباس جنگی بر قامت آیت‌الله

من از این محل نمی روم و آماده هر گونه مسئله ای هستم، زیرا خون من رنگین تر و جان من عزیزتر از این عزیزان رزمنده نیست. من باید تا پایان عملیات اینجا باشم.

تصاویر/ لباس جنگی بر قامت آیت‌الله

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، به سال 1281 در خمینی شهیر اصفهان متولد شد. وی پ1س از گذراندن دوره ابتدایی به حوزه علمیه رفت و از محضر علمایی چون آیت الله سید مهدی درچه ای ، آیت الله سید محمد نجف آبادی، مرحوم فشارکی مرحوم مدرس استفاده کرد.

آیت‌الله اشرفی اصفهانی دوران تحصیل در دروس حوزوی را در نهایت تنگدستی و سختی گذارند طوری که خودش نقل می‌کند: دوران طلبگی خود را با نهایت عسرت و مشقت اقتصادی گذراند و در مدتی که در حوزه اصفهان بودند هر هفته فاصله میان اصفهان تا خمینی شهر را که دوازده کیلومتر بود طی می کردند خود می فرمود: دوشنبه خوراکم تمام می شد سه شنبه دو ریال پولم را خرج می­کردم، چهارشنبه که آخرین روز تحصیل بود بدون پول و غذا می گذراندم.

در زمانی در حجره­ای با سه نفر دیگر در مدرسه نوریه اصفهان زندگی می­کردیم. بسیاری از روزها نه چای داشتیم نه نفت و نه قند. برای مطالعه در شب از نور چراغ نفتی توالتهای مدرسه استفاده می کردم. در روزهای جمعه به یکی از مساجد دور افتاده اصفهان می­رفتم  و از صبح تا عصر در آن­ مسجد درس های یک هفته را دوره می کردم در مدت دوازده ساعتی که آنجا مطالعه می کردم غذای من فقط  مقداری دانه ذرت برشته بود.

در سال 1302ش در سن بیست سالگی جهت ادامه تحصیل و نیل به مقامات عالیه و دینی رهسپار حوزه علمیه قم گردید. در تمام طول مدت بیست و سه سال اقامت در قم و ایشان تنها سه یا چهار ماه با خانواده خود بودند و بقیه این سالها را  تنها مجرد سپری کردند.

وی بعد از گذراندن سالهی تحصیل در علوم فقهی در سن 40 سالگی اجازه اجتهاد خود را از آیت الله خوانساری دریافت کرد.

با آغاز مبارزات انقلابی وی از افراد فعال نهضت امام خمینی(ره) بود و در پخش اعلامیه‌های ایشان نقش داشت.

بعد از پیروزی انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی آیت‌الله اشرفی اصفهانی با توجه به کهولت سن و مشکلاتی که داشت بسیار در جنگ حضور پیدا کرد و حتی در جواب برخی فرماندهان جهت ترک منطقه به دلیل خطر فراوان ناشی از حمله بعثی‌ها گفت:

من از این محل نمی روم و آماده هر گونه مسئله ای هستم، زیرا خون من رنگین تر و جان من عزیزتر از این عزیزان رزمنده نیست. من باید تا پایان عملیات اینجا باشم. سرانجام شهید محلاتی، عبا و عمامه ایشان را برداشت و بر سر و دوش ایشان گذاشت و عصا را به دستش داده و او را عازم کرمانشاه کرد.

سرانجام شهید آیت الله اشرفی اصفهانی پس از 80 سال زندگی توسط منافقین در ساعت 15/12 ظهر 23 مهر 1361 در سنگر نماز جمعه مسجد جامع و در محراب نماز به شهادت رسید.

 

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول