اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

شفیعی سروستانی در مراسم رونمایی از کتاب «اشراف سیاه»:

نخستین ضربه‌های ابلیس بر انسان چه بود

مدیر مؤسسه موعود عصر(عج) گفت: پس از دشمنی ابلیس با حضرت آدم(ع)، او برای ایجاد شکافی دیگر به سراغ قابیل رفت، یعنی اولین رویارویی آدم(ع) در آن بهشت با ابلیس موجب هبوط شد و در دومین برخورد، ابلیس به جان قابیل افتاد.

نخستین ضربه‌های ابلیس بر انسان چه بود

به گزارش خبرگزاری فارس، در هشتاد و پنجمین نشست از سلسله نشست‌‌های فرهنگ مهدوی مؤسسه موعود عصر(عج) با موضوع قبیله لعنت، اسماعیل شفیعی سروستانی از سرگذشت دشمنی ابلیس با انسان، علت و عملکردهای او در آغاز آفرینش انسان سخن گفت.

در ابتدای این نشست که در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، از کتاب اشراف سیاه، ترجمه کتاب تاویستاک نوشته جان کلمن نیز رونمایی شد.

شستشوی مغزی انسان‌ها در عصر بمباران اطلاعاتی

در مراسم رونمایی کتاب اشراف سیاه، محمود مطهری‌نیا استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل فرهنگی و مهدوی گفت: کتاب تاویستاک که استاد عباس کسکنی زحمت ترجمه آن را بر عهده داشتند، اثری است که به بررسی شیوه‌های شستشوی مغزی و تأثیر بر افکار عمومی مردم جهان، توسط سازمان تاویستاک و سایر نهادهای بریتانیا و آمریکا برای سلطه بر مردم جهان می‌پردازد.

بر اساس این گزارش، در این اثر که در 35 فصل نگاشته شده است، مخاطبان با این موضوع مواجه می‌شوند که سبک زندگیشان به صورتی کاملاً برنامه‌ریزی شده در حال شکل‌گیری است و از فعالیت‌های اجتماعی مانند انتخابات گرفته تا نوع خوراک و پوشاک و حتی بیماریهایشان نیز توسط این دست سازمان‌ها شکل داده شده است.

در ادامه نیز شفیعی سروستانی مدیر مسئول مؤسسه موعود عصر(عج) در معرفی این اثر بیان داشت: این اثر حاصل 30 سال پژوهش جان کلمن نویسنده بریتانیایی است که خود قبلاً از اعضای MI6 بوده و هم اکنون از بریتانیا اخراج شده است.

وی با توجه به جمعیت جوان حاضر در سالن به سؤال جوانان امروز در خصوص گیجی در مسیر زندگی و پراکندگی ذهن اشاره کرد و توضیح داد: این عصر را عصر سوءتفاهم می‌نامم، چرا که ما مجبوریم برای نزدیک‌ترین افرادمان نیز هر موضوعی را بارها توضیح دهیم، این امر دلایل مختلفی دارد که یکی از مهمترین دلایل آن «رو دل ذهنی» است.

وی در توضیح اصطلاح «رو دل ذهنی» گفت: ما امروزه هر اطلاعاتی را از هر کجا و در هر زمانی مورد مصرف قرار می‌دهیم، مطالعه کتاب و منابع اصیل بسیار کم شده و جوانان به واسطه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی موبایلی دائم در معرض اطلاعات بی‌منبع  و آشفته قرار می‌گیرند و همین امر منجر به آشفتگی ذهنی آنهاست.

شفیعی سروستانی با اشاره به کتاب تاویستاک گفت: این اثر حاصل بیش از سه سال زحمت همکاران ما در مؤسسه موعود عصر(عج) است، در این اثر به خوبی با موضوع بمباران اطلاعاتی مردم جهان آشنا خواهید شد، نتیجه این بمباران اطلاعاتی چیزی نیست، جر اینکه فرد به سمت ساده‌لوحی نزدیک به بلاهت حرکت داده می‌شود و در نهایت اداره کنندگان جهان می‌توانند هر چه را اراده کنند، به مخاطب القا می‌نمایند.

ابلیس و نخستین ضربه‌های او به انسان

با این وجود فصل جدید سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی به بررسی ریشه‌های دشمنی ابلیس و رد پای اعمال او، از عملکرد دشمن آشکار انسان‌ها از آغاز آفرینش تا تشکیل و گسترش مجامع مخفی می‌پردازد، در این نشست که نخستین جلسه از کارگاه آموزشی سلسله سخنرانی‌های «قبیله لعنت» به شمار می‌رفت، مدیر مسئول مؤسسه موعود با اشاره به آفرینش انسان و ماجرای طغیان ابلیس گفت: پس از دشمنی ابلیس با حضرت آدم ابوالبشر(ع)، او برای ایجاد شکافی دیگر به سراغ قابیل رفت و او را وسوسه کرد تا برادرش «هابیل» را به قتل برساند، از اهمیت این موضوع همین جمله در قرآن کافی است که فرموده است: «داستان دو پسر آدم را بخوان!» تا بدانی چه بر آنان گذشته است.

وی افزود: از حضرت آدم و حوا(ع) فرزندانی به دنیا آمدند و از جمله آنها، هابیل و قابیل بودند. واقعه‌ای رخ داد و در اثر هبوط و در اثر حرکت بعدی ابلیس، این دو برادر با هم درگیر شدند. یعنی اولین رویارویی آدم(ع) در آن بهشت با ابلیس موجب هبوط شد و در دومین برخورد و عمل، ابلیس به جان قابیل افتاد و دو انشعاب به وجود آمد، از امام صادق(ع) روایت شده است که: «(پیشکشی) از هابیل قبول شد و از قابیل نشد. قابیل از این ماجرا گرفتار طوفانی از حسد شد و به دشمنی با هابیل پرداخت و همواره در کمین بود که او را در خلوتی ببیند و کارش را یکسره کند تا آنکه روزی او را در خلوت و دور از چشم آدم(ع) دید. بر او حمله کرد و او را کشت...».

شفیعی سروستانی با بررسی تاریخ ساخت مسجد و معبد، مسجد را بنایی الهی و معبد را بنایی شیطانی خواند و با مستندات روایی، ساخت اولین معبد و آتشکده را مربوط به قابیل دانست و گفت: تاریخچه ساختن نخستین مسجد، یعنی مسجد الحرام به پیش از خلقت آدم(ع) باز می گردد، شناسایی مرجع و منشأ ساخت و ترتیب اولین مسجد از آن روی اهمیت می‌یابد که امر پرستش، نیاز جان آدمی و عبادتگاه میقات عابدان است. ابلیس برای منحرف ساختن انسان و جعل معبد به جای مسجد همه توان خود را در کار وارد ساخت و از روزهای آغازین سعی در انحراف آدمی کرد تا پرستش خداوند متعال را به سوی خود معطوف کند و بلافاصله، سعی در عمارت و بنای معبد به جای مسجد کرد، این موضع از اهمیت ویژه‌ای در تاریخ فرهنگی قبیله رحمت در مقابل قبیله لعنت برخوردار است.

این پژوهشگر حوزه غرب شناسی و مهدویت با بیان توانمندی‌های ابلیس با تکیه بر مستندات روایی و تاریخی، او را «نخستین جادوگر» خواند و افزود: از امام صادق(ع) روایت شده است: چون ابلیس فرو شد، آدم گفت: پروردگارا! او را لعنت کردی، (مگر) او چه می‌داند؟ فرمود: «جادو»، گفت: چه خواند؟ فرمود: «شعر»، گفت: چه نویسد؟ فرمود: «خال‌کوبی»، گفت: چه خورَد؟ فرمود: «هر مردار و هر چه نام خدا بر آن نبرند»، گفت: چه نوشد؟، فرمود: «هر مست‌ کننده»، گفت: جایش کجاست؟، فرمود: «حمّام»، گفت: کجا نشیند؟ فرمود: «در بازارها»، گفت: چه آوازی دارد؟ فرمود: «نی ‌زدن»، گفت: دام‌هایش چه باشند؟ فرمود: «زن‌ها».

براساس این گزارش، جلسه بعدی این نشست در تاریخ 29 آبان ماه با عنوان «رویکرد نو به سرگذشت سرزمین های کهن» برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول