اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

برنامه مناظره با موضوع انتخاب شهرداران/ 5

نماینده دولت:مدل فعلی انتخاب شهردار ضعف های دارد

نماینده دولت در برنامه مناظره گفت که دلی که الان حاکم است، چند ضعف جدی دارد: اول عدم تفکیک مدیریت تخصصی از مدیریت اجتماعی است. در حالی که ما نیاز به مدیری داریم که رهبری شهر را بر عهده بگیرد. دوم اینکه وظایف مدیریت شهری بسیار محدود است و بخش اندکی از وظایفی است که بر عهده مدیریت محلی است. در برنامه پنجم 23 وظیفه محلی ذکر شده که باید به شهرداری واگذار شود.

نماینده دولت:مدل فعلی انتخاب شهردار ضعف های دارد

علی نوذرپور، نماینده دولت در برنامه مناظره درباره شیوه های مدیریت شهری گفت: مدل های گوناگونی در جهان مورد استفاده است. در کشور ما دو مدل مدیریت شهری قرار گرفته: مدل جمعی که انجمن بلدیه یک رئیس داشت که شهردار بود. در مدل غالب ما هیچگاه شهردار به معنای خاص در ادبیات مدیریت شهری نداشته ایم، چون شهردار کسی است که مستقیما توسط مردم انتخاب می شود. اما آنچه فعلا انتخاب می شود، مدیر شهری است، نه شهردار که شورای شهر آن را انتخاب می کند.

وی افزود: به رغم ظرفیت های خوب قانون مدیریت شهری و خدمات خوب شوراها در عمر کوتاه آنها که قابل تقدیر است، مدلی که الان حاکم است، چند ضعف جدی دارد: اول عدم تفکیک مدیریت تخصصی از مدیریت اجتماعی است. در حالی که ما نیاز به مدیری داریم که رهبری شهر را بر عهده بگیرد. دوم اینکه وظایف مدیریت شهری بسیار محدود است و بخش اندکی از وظایفی است که بر عهده مدیریت محلی است. در برنامه پنجم 23 وظیفه محلی ذکر شده که باید به شهرداری واگذار شود.

نوذرپور ادامه داد: ضعف سوم یکسانی مدل مدیریت شهری برای همه شهرها به رغم همه تفاوت های جغرافیایی، اقلیمی و جمعیتی آنها است. در حالی که در دنیا مدل های گوناگونی برای مدیریت شهرهای گوناگون اتخاذ می شود. ضعف چهارم ضعف نظارتی است که در پایان هر دوره شورا اعضای شورا اذعان می کنند که نتوانسته اند نظارت درستی بر عملکرد شهرداری داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول