اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ایران در میان 4 کشور نخست دارای بیشترین آمار کف پای صاف جهان

یک کارشناس سلامت با اشاره به قرارگرفتن نام ایران در بین ۴ کشور دارای بالاترین مشکلات جدی کف پا تصریح کرد: از هر ۴ ایرانی ۳ نفر دارای اختلال اندام‌های تحتانی مانند مشکلات جدی کف پا هستند.

ایران در میان 4 کشور نخست دارای بیشترین آمار کف پای صاف جهان

مرتضی جلالی فخر، مدیربخش درمان بیماری های پا یک بیمارستان تهران با اشاره به قرارداشتن نام ایران در بین چهار کشور دارای بیشترین مشکلات جدی کف پا در جهان تصریح کرد: بررسی های یک دهه اخیر نشان می‌دهد در حال حاضر میلیون ها ایرانی از بیماران به نوعی اختلال در  قوس کف پا دچار هستند.

وی افزود: به دنبال ایجاد اختلال در قوس کف پا، پاشنه فرد به سمت خارج بدن انحراف می‌یابد و از آنجا که کل سیستم اسکلتی بدن به یکدیگر متصل اند این انحراف می‌تواند بیومکانیک کل بدن از پا تا ستون فقرات راتحت تأثیر قرار دهد.

جلالی فخر دردهای مزمن پا، انحراف انگشت شصت، درد پاشنه، پیچ خوردگی‌های مکرر مچ پا، آرتروز زانو و بیرون زدگی بین مهره ای دیسک کمر را مشکلات ناشی از اختلال های بیومکانیک بدن برشمرد.

به گفته مدیر بخش درمان بیماری‌های پا در بیمارستان مدائن تهران با تشخیص به موقع و زودهنگام مشکلات مربوط به قوس پا و در مواقع مورد نیاز تجویز کفی ها و تمرین های ویژه می توان از بروز اختلالات بیومکانیک بدن و عوارض ناشی از آن نیز جلوگیری کرد.

وی با اشاره به این که اختلالات مربوط به قوس کف پا به دو صورت مادرزادی و اکتسابی است گفت: حال آن که آمار دقیقی از میزان مبتلایان به هر دو شکل این  اختلال وجود ندارد. اما به طور کلی از هر 4 نفر، 3 فرد دارای اختلال در اندام های تحتانی نظیر کف پاف زانوها و... هستند.

جلالی فخر تصریح کرد: به علت استفاده از کفش های نامناسب و همچنین عدم رعایت بهداشت فردی در حوزه اسکلتی، عضلانی مانند بیش از حد ایستادن، کارکردن، اضافه وزن و...  اختلالات مربوط به قوس کف پا در خانم ها بیشتر از مردان دیده می شود.

مدیر بخش درمان بیماری‌های پا در بیمارستان مدائن تهران بیماری های مزمن نظیر دیابت، آسیب های ناشی از تروما و ضربه و ضعیف شدن ربات ها و عضلات را از عواملی دانست که منجر به کاهش قوس پا می شوند.

وی در خصوص درمان مشکلات قوس کف پا بیان کرد: در واقع تا قبل از 4 سالگی درمان خاصی درباره این بیماری انجام داده نمی شود تا عضلات و استخوان‌ها نیز رشد کنند.

جلالی فخر افزود: حال آن که اگر فردی با علائمی نظیر درد و انحراف در زانو یا انحراف در پاشنه پا آن هم با میزان زیاد مراجعه کند، تا 14 سالگی امکان دارد با استفاده از کفی ها، کفش های طبی، و ورزش درمانی بتوان از تشدید این اختلال جلوگیری کرد.

مدیر بخش درمان بیماری‌های پا در بیمارستان مدائن تهران تأکید کرد: اما برای درمان قطعی در موارد شدید باید از عمل‌های جراحی نیز استفاده شود.

وی خطاب به والدین توصیه کرد: در سنین مدرسه و تا زمانی که هزینه درمان کمتر است فرزندان خود را مورد غربال گری پا و ستون فقرات نیز قرار دهند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول