اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از وضعیت فروش فلافل در همدان گزارش می‌دهد

‫از رشد قارچ‌گونه فلافلی‌ها تا طعم تند رقابت بین آنها‬

فروش و عرضه فلافل به روش‌های مختلف در همدان به شدت زیاد شده و این موضوع به ازدیاد قارچ‌گونه این مراکز دامن زده است.

‫از رشد قارچ‌گونه فلافلی‌ها تا طعم تند رقابت بین آنها‬

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با روند رو به رشد زندگی شهرنشینی و اشتغال شبانه‌روزی عامه مردم به کارهای مختلف استفاده از غذا در بیرون منزل در بین آحاد مردم به یک عادت تبدیل شده است.

برخی افراد برای انجام کارهای خود موظفند از صبح تا عصر در محل کار خود حاضر باشند به همین دلیل تهیه وعده غذایی ناهار همیشه به یک دغدغه ذهنی برای آنان تبدیل شده است.

تهیه وعده ناهار نه تنها برای کارکنان ادارات و مراکز خصوصی که موظفند از ساعت 8 تا 16 در محل کار خود حاضر باشند بلکه برای بیشتر متولیان اصناف، بازاریان و کارگران کارخانجات و مراکز تولیدی نیز همیشه مطرح بوده است.

*محبوبت فلافل بین مردم ایران

در سال‌های اخیر گرایش به فست‌فودها بین مردم ایران با استقبال چشمگیری مواجه شده به طوری که در برخی مواقع با پرداخت هزینه نسبتاً پایین می‌توان یک وعده غذایی را تهیه کرد.

در این بین ساندویچ‌ها از جایگاه خوبی به خاطر پایین بودن هزینه نسبت به غذاهای آشپزخانه‌ای برخوردار هستند به همین دلیل در اغلب خیابان‌ها و حتی معابر شهرهای کوچک نیز ساندویچ‌‌فروشی‌ها از اصناف شلوغ آن منطقه محسوب می‌شود.

هر چند که هر روز در رسانه‌ها از مضرات استفاده مداوم از ساندویچ، فست‌فود، پیتزا و سایر غذاهای بیرون‌پز که به صورت سنتی و صنعتی تهیه می‌شوند توسط کارشناسان بهداشت و مواد غذایی تذکراتی داده می‌شود اما استقبال مردم خواسته یا ناخواسته از این دسته مواد غذایی هر روز بیشتر می‌شود.

نویسنده در این گزارش به یکی از این غذاهایی که این روزها در بین خانواده‌های ایران جایگاه خوبی پیدا کرده گریزی زده تا محبوبیت آن را در سطح شهر همدان بررسی کند.... فلافل!

فلافل؛ گلوله سرخ شده نخود پخته و ادویه‌جات است که این غذا در خاورمیانه به‌ ویژه بیروت، دمشق و بغداد زیاد استفاده می‌شود و این روزها در ایران به نام لبنانی‌ها شهره شده است.

فلافل جمع مکسر واژه فلفل است و به دلیل استفاده زیاد از فلفل در این غذا به این نام مشهور است اما در ایران و شاید همدان خبری از تندی آن نیست و فقط نخود پخته اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این غذا است.

*خوزستانی‌ها مبتکر عرصه فلافل در همدان شدند

عرصه این غذای محبوب این روزها به صورت عجیبی در سطح شهر همدان فراگیر شده و در بسیار از خیابان‌ها و معابر شهر به خصوص در شب شاهد عرضه آن به روش‌های مختلف هستیم.

فلافل در سال‌های نه چندان دور در همدان به دلیل حضور چندین خانواده خوزستانی که از زمان جنگ در همدان ماندگار شدند رونق گرفت و در بلوار شهید کاشانی همدان و در آپارتمان‌‌های نزدیک محل سکونت‌ آنان چند مغازه فعال شد.

سمبوسه آبادانی هم در کنار فلافل توسط خوزستانی‌های مقیم همدان رونق خاصی پیدا کرد و در برخی از مغازه‌ها هر دوی این غذا عرضه می‌شود.

*عرصه فلافل روی وانت و چرخ

در این بین وانت‌های فروشنده فلافل در همدان به صورت عجیب زیاد شده‌اند و در مناطق خوش آب و هوای شهر مثل بلوار ارم، عباس‌آباد و پارک 48 هکتاری در کنار خیابان و در قسمت عقب وانت‌بارها مشغول عرضه این غذای محبوب هستند.

در میادین اصلی شهر و در شب هنگام پای چرخی‌های فلافل‌فروش نیز به این عرصه باز شده و تا پاسی از شب این فروشندگان مشتریان خود را به پای چرخ‌های خود می‌کشانند.

فروشندگان، مغازه‌داران، وانتی‌ها و حتی چرخی‌ها فلافل و سمبوسه با انتخاب روش‌های مختلف به جذب مشتریان خود می‌پردازند که نحوه پخت آن و موادی که به این غذا اضافه می‌کنند جالب است.

از کنجد گرفته تا فلفل زیاد، فلافل رژیمی، فلافل با پودر سیر و... اتفاقاتی است که فروشندگان آن در همدان از آن برای جلب مشتریان استفاده می‌کنند.

*فلافل با نوشابه رایگان/«دلک ندین به همه‌تان می‌رسه»

در هر صنف و شغلی برای رقابت بیشتر روش‌های مختلفی ابداع و عرضه می‌شود.

بعد از زیاد شدن عرضه‌کنندگان فلافل در سطح شهر همدان این روزها در هر خیابانی با روش جدید برای جذب مشتری مواجه می‌شویم.

در یکی از جدیدترین شیوه ترغیب خرید فلافل، در ازای یک فلافل یک نوشابه مجانی و رایگان هم به خریدار داده می‌شود.

یا در مغازه دیگری به ازای خرید چهار ساندویچ فلافل یک ساندویچ رایگان به خریدار داده می‌شود که همه این‌ها در نوع خود جالب است.

اسامی مختلف و جذاب فلافلی‌ها هم در نوع خود قابل توجه بود «ملچ ملوچ»، «تپل فلافل»، «فلافل آبادانی عمو حبیب»، «نامبر وان» اسامی برخی از این مغازه‌ها را تشکیل می‌دهد.

در مغازه دیگری با استفاده از لهجه شیرین همدانی نوشته بود «دلک ندین به همه‌تان می‌رسه» جالب و جذاب بود.

*عرضه فلافل سلف سرویس با هجوم مشتریان

در جدیدترین ورژن عرضه فلافل در همدان چندین مغازه برای رقابت بیشتر و جذب مشتری اقدام به فروش فلافل به صورت سلف سرویس کرده‌اند؛ به طوری که فلافل به همراه بادمجان و سیب‌زمینی پخته شده و همراه با نان در اختیار مشتری گذاشته می‌شود.

خریدار هم با توجه به سلیقه و ذائقه خود نسبت به استفاده از سالاد، ترشی، خیار، کاهو، کلم و خیارشور و سایر مورد مصرفی در ساندویچی اقدام می‌کند.

تنوع و تعدد سالاد و ترشی‌های عرضه شده در فلافلی‌های سلف‌سرویس هم در نوع خود جالب توجه است.

*فلافل محبوب نه تنها دانشجویان که خانواده‌ها شده است

بنابر آمار غیررسمی مسئولان فرهنگی در سطح شهر همدان بیش از 130 هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان مشغول به فعالیت هستند.

دانشجویان و دانش‌آموزان استقبال چشمگیری از فلافل و فست فودها در سال اخیر داشته‌اند به طوری که در حوالی دانشگاه‌ها و مدارس بزرگ و پرجمعیت شاهد حضور و رونق این اغذیه‌ها هستیم.

فلافل از محبوبیت بین قشر جوان فراتر رفته و در بین خانواده‌ها هم به عنوان یک وعده غذایی جایگاه خوبی پیدا کرده است.

به عنوان مثال یک ساندویچ فلافل با نوشیدنی حدود 3 هزار تومان هزینه دارد که یک خانواده پنج نفره به راحتی با 15 هزار تومان می‌تواند یک وعده غذایی خود را مدیریت کند.

*نظارت بهداشتی مستمر بر عملکرد فلافلی‌ها جدی‌تر شود

عکاس و خبرنگار همدان در حین تهیه گزارش میدانی به مواردی برخورد کردند که به طور حتم مسئولیت متولیان بهداشت و محیط را بیشتر از قبل سنگین‌تر می‌کند.

عدم استفاده از دستکش، کلاه و حتی در برخی مواقع مواد اولیه مرغوب برای پخت فلافل از جمله این موضوعات است.

عدم وجود شرایط بهداشتی در مکان پخت، استفاده از روغن سوخته و عدم شستن دست‌ها قبل از پخت این غذا از دیگر مشکلات پیش رو است.

ازدیاد اماکن عرضه فلافل، سمبوسه و حتی ساندویچی‌ها باعث شده تا شاید نظارت کمتری نسبت به دارا بودن کارت بهداشت فردی در اماکن دارای مجوز صورت بگیرد.

اما وانتی‌ها و چرخی‌ها از این قضیه کاملا مستثنی هستند به طوری که هیچ نظارتی بر نحوه تهیه و توزیع ساندویچ‌های مختلف ندارند که می‌طلبد مسئولان امر در این موضوع برای حفظ سلامت مردم نظارت بیشتری را لحاظ کنند.

---------------------------------

گزارش از: فرشید گل‌محمدی

---------------------------------

انتهای پیام/89020/ک40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول