اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توسعه عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور:

نگاه تمرکزگرایانه یکی از مشکلات اداره امور کشور است

معاون توسعه عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: یکی از مشکلات اصلی که همیشه ما را با مشکل مواجه کرده است نگاه متمرکزگرایانه برای امور کشور بوده و تا وقتی این نگاه ادامه داشته باشد مسائل بسیار سخت حل می‌شود.

نگاه تمرکزگرایانه یکی از مشکلات اداره امور کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، هوشنگ خندان‌دل صبح امروز در همایش شهرداران سیستان و بلوچستان در زاهدان گفت: استعدادهای زیادی در سیستان و بلوچستان نهفته است که اگر زمینه فعالیت مناسب هرکدام فراهم شود گام‌های بسیار بلندی در راستای پیشرفت این استان و کشور برداشته می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی که همیشه ما را با مشکل مواجه کرده است نگاه تمرکزگرایانه برای امور کشور بوده و تا وقتی این نگاه ادامه داشته باشد مسائل بسیار سخت حل می‌شود.

معاون توسعه عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: نگاه عدم تمرکز و واگذاری امور به مدیران و مسئولان محلی نه تنها در قانون اساسی بلکه مورد تاکید جدی دولت تدبیر و امید است.

وی گفت: در سیستان و بلوچستان شرایطی وجود دارد که نیمی از مردم در نقاط روستایی و نیم دیگر مردم در نقاط شهری ساکن‌ هستند و این در شرایطی است که در کشور 70 درصد جمعیت در شهرها و 30 درصد در نقاط غیرشهری ساکن‌ هستند.

لایحه شهری تدوین و به دولت تقدیم شده است

خندان‌دل با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین سرمایه دستگاه مردمی شهرداری اعتماد مردم به این دستگاه است، افزود: اگر به اعتماد مردم خدشه‌ای وارد شود شهرداری سرمایه‌ای را از دست می‌دهد که قابل جایگزین و جبران نیست.

معاون توسعه عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: در راستای بسط و گسترش نظام عدم تمرکز در سال اول دولت تدبیر و امید اقداماتی را شروع کردیم که منتهی به تدوین لایحه شهری شد که تقدیم دولت کردیم.

این مسئول ادامه داد: در این لایحه به دنبال عملیاتی کردن مطالبات قدیمی در بین کسانی که در امور شهرها نقش داشتند، بودیم.

وی با بیان اینکه شورای شهرها، شورای شهرداری نیست بلکه شورای شهر است، گفت: در حال حاضر نظام حاکم بر اداره امور شهرها با آسیب‌هایی مواجه است و شهرهای کوچک در معرض مهاجرت مردم و شهرهای بزرگ در معرض حاشیه‌نشینی‌ هستند.

حاشیه‌نشینی ریشه در مسائل اقتصادی دارد

خندان‌دل خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از علت مهاجرت مردم و حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ ریشه در مسائل اقتصادی دارد و از نظر اقتصادی این افراد در شرایط مناسبی برخوردار نیستند و در این راستا شاهد فاصله شهرهای بزرگ با شهرهای متوسط و کوچک بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: چندسالی است بخش قابل توجهی از بخش مالی شهرداری‌ها را بر عهده قانونی به اسم مالیات بر ارزش افزوده گذاشتیم و بر اساس این قانون اگر خریدی اعم از کالا یا ... صورت گیرد بخشی از این خرید به شهرداری محلی که خرید در آن قرار گرفته برمی‌گردد.

معاون توسعه عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزود: خریدها و سبد هزینه گران‌تر قطعا توسط افرادی با درآمد بالا صورت می‌گیرد و افرادی که درآمد بیشتری دارند نیز در شهرهای بزرگ هستند.

این مسئول عنوان کرد: در شهرهای بزرگ جذابیت بیشتری به وجود می‌آید و در شهرهای کوچک حداقل امکانات رفاهی را می‌بینیم و این یک واقعیت است که هنوز بخش کوچکی از درآمد شهرداری‌ها به بخش ساخت و ساز تعلق می‌گیرد.

بافت فرسوده شهرها کانون‌های مخاطره هستند

وی گفت: بافت‌های فرسوده و ناپایدار در شهرها وجود دارد و اینها به عنوان کانون‌های مخاطره هستند و راه‌های نوسازی این بافت‌ها را در این لایحه جست‌وجو می‌کنیم، لایحه‌ای که هدفش این است که سهم بیشتری از درآمد دولت در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد.

خندان‌دل افزود: بر اساس بررسی‌ها در حال حاضر در کشور به ازای هر یک پست سازمانی حدود 5,5 نفر شاغل هستند و تعداد زیاد نیروهای انسانی موجب ناکارآمدی دستگاه می‌شود.

معاون توسعه عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور عنوان کرد: با توجه به اینکه شهرداری مردمی‌ترین دستگاه اجرایی است کسانی که در شهرداری‌ها فعالیت می‌کنند در مقایسه با سایر کارمندان از امنیت شغلی کمتری بهره‌مند هستند حتی یک شهردار مطلقا متناسب با پست و جایگاهش دریافت نمی‌کند و حمایت حقوقی و قانونی متناسب با مخاطراتی که در کارش هست وجود ندارد.

این مسئول تصریح کرد: اداره امور به وسیله مردم یکی از اهداف جدی دولت برای روان‌تر کردن این‌گونه امور است که لایحه دیگری برای دهیاری‌ها تقدیم دولت کردیم؛ این لوایح در حال حاضر مراحل بررسی در دولت را می‌گذراند و ممکن است تا یک سال و نیم آینده طول بکشد.

وی عنوان کرد: ما باید سال‌ها شهرهای کوچک و متوسط را در موقعیتی قرار دهیم که بتوانند خود را تامین و تجهیز کنند تا فاصله به وجود آمده با شهرهای بزرگ جبران شود و شهرداری‌ها متوسط و کوچک را در موقعیتی قرار دهیم که با معرفی به پالایشگاه‌ها قیر را با قیمت یک دوم خریداری کنند.

خندان‌دل تصریح کرد: در سال‌جاری موفق به تامین 350 هزار تن قیر و پنج هزار ماشین‌آلات آتش‌نشانی و جمع‌آوری زباله و ... شدیم.

انتهای پیام/75009/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول