اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فارن پالسی معرفی کرد

۵ شخصیت سنا که عرصه سیاست خارجی را برای اوباما تنگ خواهند کرد

نشریه فارن‌ پالسی در مقاله‌ای با اشاره به نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و ترکیب احتمالی کمیته‌های مربوط به روابط خارجی در سنا، پیش‌بینی کرد اوباما در عرصه سیاست خارجی با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد.

۵ شخصیت سنا که عرصه سیاست خارجی را برای اوباما تنگ خواهند کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس حزب جمهوری خواه سرانجام توانست در چهارمین روز نوامبر 2014 پس از هشت سال اکثریت کرسی‌های کنگره آمریکا را به خود اختصاص دهد. هم اکنون که پیروزی در انتخابات راه کاخ سفید و کنگره را از یکدیگر جدا کرده است، ‌اختلاف نظرها در حوزه سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل بیش از همیشه به گوش خواهد رسید. ترکیب جدید کنگره بستر لازم برای دستیابی برخی از چهره‌های شاخص جمهوری‌خواه به نقش‌های کلیدی در کمیته‌های مربوط به امنیت ملی و امور دیپلماسی را فراهم کرده است.

نشریه فارن پالسی این شخصیت‌های برجسته که بی شک می‌توانند طی دو سال آتی نقش قابل توجهی در عرصه سیاست خارجی آمریکا ایفا کنند را معرفی کرده است:

1- میچ مک‌کونل

مک‌کونل پس از شکست «لاندرگان گریمز» رقیب دموکرات خود، با شرکت در نشستی مطبوعاتی از برنامه‌های گسترده خود برای سنای جمهوری‌خواه سخن به میان آورد. مک‌کونل به عنوان رهبر احتمالی اکثریت سنای آینده نقشی اساسی در مورد طرح قوانینی خواهد داشت که به عرصه سیاست خارجی مربوط هستند.

مک‌کونل در این نشست خبری موضوع توافقات تجاری را مهم‌ترین زمینه همکاری خود و سنای اکثریت با رئیس‌جمهور خواند. استراتژی مبارزه با گروه تروریستی داعش و افزایش بودجه لازم برای مبارزه با ابولا در غرب آفریقا نیز از دیگر نکاتی بود که نشان دهنده توافق نظر مک‌کونل با اوباما است.

با این حال موضوع مذاکرات هسته‌ای با ایران و افزایش تحریم‌ها علیه این کشور موضوعی است که می‌تواند اختلاف نظر گسترده میان سنای جمهوری‌خواه و رئیس‌جمهور را آشکار کند. در سنای گذشته «هری رید» رهبر اکثریت دموکرات اجازه تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران را نداد اما شرایط با حضور مک‌کونل به گونه دیگری رقم خواهد خورد.

2- جان مک‌کین

مک‌کین نماینده جمهوری‌خواه آریزونا و دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه او در عرصه سیاست خارجی به تعبیر فارن پالسی می‌تواند خاری در چشم اوباما باشد. مک‌کین انتظار دارد که ریاست کمیته خدمات نظامی سنا را به عهده بگیرد. وی از طرفداران سرسخت مداخله بیشتر آمریکا در خاورمیانه و پیاده کردن سرباز در عراق و سوریه برای پایان دادن به بحران‌های موجود در منطقه است. موفقیت وی در کسب این سمت می‌تواند اوضاع را برای اوباما بحرانی کند.

3- تام کوتون

پیروزی این نامزد جمهوری‌خواه بر «مارک پرایر» رقیب دموکرات خود در ایالت آرکانزاس بیانگر دمیده شدن روح نومحافظه‌کاری بر کالبد کنگره آمریکا است.

کوتون که از فرماندهان ارتش در دوران جنگ عراق و افغانستان بوده از مدافعان سرسخت مداخله‌جویی آمریکا در خاورمیانه است و همواره در زمینه‌های مختلف از جمله معاوضه «بوبرگدال» افسر آمریکایی با 5 زندانی عضو طالبان، اوباما را مورد انتقاد قرار داده است.

4- جونی ارنست:

ارنست که از ایالت آیووا موفق یه راه‌یابی به سنا شده است در سخنان خود پیش از برگزاری انتخابات با اشاره به سابقه‌اش در گارد ملی، رویکرد خود در روابط خارجی، سیاست خارجی و امور نظامی را نقطه مقابل رویکرد اوباما معرفی کرد.

وی همواره دولت اوباما را به خاطر اقدام دیرهنگام در مبارزه با گروه تروریستی داعش مورد انتقاد قرار داده است.

5- باب کورکر

کورکر که در سنای پیشین نیز عضو کمیته روابط خارجی سنا بود، ‌از مهم‌ترین چهره‌های مطرح برای ریاست این کمیته است. کورکر اوباما را به دلیل نادیده گرفتن خطوط قرمز ترسیمی خود در سوریه مورد انتقاد قرار داده و خواستار حمله نظامی آمریکا به سوریه در سال گذشته و نابودی دولت بشار اسد شده بود. از دیگر موضوعاتی که وی همواره بر آن تاکید داشته و زاویه او با دیدگاه سیاست خارجی اوباما را نشان می‌دهد، تاکید بر لزوم ارسال گسترده تسلیحات به اوکراین و تقویت دولت کی‌یف است.

ترکیب جدید کنگره و حضور جمهوری‌خواهان تندرو در راس کمیته‌های مربوط به روابط خارجی شرایط را برای رئیس جمهور آمریکا بیش از پیش دشوار خواهد کرد. اوباما برای تعامل با این کنگره راه دشواری را در پیش رو خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول