اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با فارس خبر داد

تأثیر جو روانی بر بازار سهام/ آخرین وضعیت ۳ صنعت مهم بورسی

کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه عمده صنایع بورسی حتی در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها به پیش‌بینی‌ سودشان می‌رسند، گفت: صنایع خودرو و بیمه پس از تحریم‌ از رونق افتادند و برداشتن تحریم می‌تواند بر این صنایع تأثیر خوبی داشته باشد.

تأثیر جو روانی بر بازار سهام/ آخرین وضعیت ۳ صنعت مهم بورسی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روند صعودی بازار سهام در روزهای گذشته متوقف شده و حتی عرضه‌ها نسبت به تقاضا پیشی گرفتند.

عمده دلایل روند مثبت بازار طی هفته‌های اخیر بحث مذاکرات و خوشبینی‌ ایجاد شده نسبت به برداشته شدن تحریم‌ها عنوان شده بود، اما برخی کارشناسان معتقدند که کاهش ارزش ذاتی قیمت سهام در بازار موجب ورود نقدینگی‌های جدید شده است.

علاوه بر این رکود در بازارهای سکه، طلا ، ارز و مسکن و احتمال افزایش بازدهی در بورس اوراق با توجه به ریزش‌های پیاپی از جمله دیگر عوامل رونق بازار سهام عنوان می‌شود.

در این زمینه کامران صدیقیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه اکنون کلیت بازار در انتظار نتیجه مذاکرات هسته‌ای نشسته است، گفت: افزایش عرضه در بازار امری طبیعی و پس از گذشت چند روز از روند صعودی پیاپی قابل پیش‌بینی بود، اما در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات جو روانی در بازار کاملا مثبت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که عدم اقبال به گروه پتروشیمی در بازار سهام به چه عواملی گره خورده است، گفت: یکی از ریسک‌های بزرگ گروه پتروشیمی کاهش قیمت نفت است و ممکن است محصولات این گروه با توجه به قیمت‌های جهانی با کاهش مواجه شود.

این کارشناس بازار سهام با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی با نگاه به مذاکرات می‌تواند روند احتمالا منفی در پیش بگیرد، گفت: نوسان نرخ ارز یکی از عوامل پرمزیت در این صنعت بود که در صورت توافق در مذاکرات و کاهش نرخ ارز این مزیت هم در این صنعت از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه باید به تحولات صنایع بورسی به صورت واقع‌بینانه نگاه شود، تأکید کرد: کلیت مذاکرات تأثیر مثبت بر بورس اوراق بهادار خواهد داشت، اما در صورت عدم توافق عمده صنایع بورسی به پیش‌بینی‌های خود طبق صورت‌های مالی خواهند رسید.

صدیقیان با اشاره به اینکه صنعت خودرو با توجه به افزایش تولید و تعدیل‌های پیاپی مورد اقبال سهامداران قرار گرفتند، گفت: این صنعت پس از تحریم‌ها بزرگترین ضربه را خورده است و طبیعی است که پس از لغو تحریم‌ها رونق بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به لحاظ بنیادی کلیت بازار خوب است، تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای که به دنبال آن لغو تحریم‌ها پیگیری می‌شود در صورت اتفاق عملی مؤثر در بازار و صنایع اثرات مثبت خواهد داشت.

* تأثیر عرضه‌های اولیه در بازار

این تحلیلگر بازار در پاسخ به این سؤال که آیا عرضه‌های اولیه که اخیرا به صورت سریالی انجام شد می‌تواند روند صعودی بازار را متوقف کند، گفت: قطعا در کوتاه‌مدت عرضه‌های اولیه توافقی برای شاخص خواهد بود.

وی افزود: در 3 عرضه اولیه بهمن، قاسم و سیدکو حدود 80 میلیارد تومان نقدینگی برای سهامداران عمده از بازار خارج شده و طبیعی است که در کوتاه مدت روند صعودی شاخص متوقف شود.

صدیقیان تأکید کرد: عرضه‌های اولیه در بلندمدت برای بازار مثبت و منجر به ورود سهامداران جدید به بازار خواهد شد.

وی یکی از عوامل ایجاد رونق در بازار را کاهش کارمزد معاملاتی کارگزاران عنوان کرد و گفت: با کاهش کارمزد معاملاتی اگرچه جذابیت سرمایه‌گذاری بالا می‌رود، اما با زیان کارگزاران همراه خواهد بود، چرا که طی یک سال گذشته رکودی شدیدی در بازار حاکم خواهد بود و به دنبال کاهش ارزش معاملات درآمد کارگزاران کاهش پیدا کرده است.

صدیقیان در عین حال تصریح کرد: یکی از رایج‌ترین اقدامات تخفیف در کارمزد معاملاتی معامله‌گران بزرگ است که بر جذابیت این بازار خواهد افزود.

علاوه بر این زمانی می‌توان از کاهش کارمزد معاملاتی صحبت کرد که حداقل ارزش معاملات در بازار سهام به طور روزانه بیش از 1000 میلیارد تومان باشد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول