اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از گردش مالی 100 میلیون دلاری مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان تا ایجاد موزه صنعت در تبریز

نشست مشترک اعضای اتاق بازرگانی تبریز با هیئت تجاری تاجیکستان با هدف برداشت مشتی خاک از مقبره کمال خجندی در تبریز و احداث مقبره نمادین این شاعر در خجند برگزار شد.

از گردش مالی 100 میلیون دلاری مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان تا ایجاد موزه صنعت در تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز در این نشست عبدالرحمان قادری حاکم منطقه آزاد سغد خجند، رجب بای احمدزاده شهردار خجند، مقصود زییابایف رئیس اتاق بازرگانی خجند و تنی چند از فعالان تجاری و فرهنگی تاجیکستان و اعضای اتاق بازرگانی تبریز حضور داشتند.

در ابتدای جلسه رئیس اتاق بازرگانی تبریز اعلام داشت: اتاق بازرگانی تبریز آماده است شرایط لازم را برای بازدید هیئت حاضر از واحدهای صنعتی و تولیدی تبریز فراهم آورد و امکانات کافی را برای بررسی ظرفیت‌های صنعتی و تجاری تک تک واحدهای استان در اختیار قرار خواهد داد.

اتاق بازرگانی تبریز تبدیل به موزه می‌شود

رحیم صادقیان از تبدیل اتاق بازرگانی تبریز به موزه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: تبریز شهری است که در گذشته کشور چین را به جاده ابریشم متصل می کرد؛ بنابراین اولین اتاق بازرگانی ایران در این شهر تشکیل شد.

این فعال صنعتی و تجاری اظهار کرد: با توجه به قدمتی که این اتاق دارد از شهرداری درخواست نموده‌ایم محل دیگری برای فعالیت اعضای اتاق تبریز در نظر گیرد تا اتاق حاضر تبدیل به موزه شود.

وی افزود: تنها راه دریایی منتهی به جاده ابریشم در ایران نیز دریای مازندران بود و همین موضوع سبب گردید دومین اتاق بازرگانی کشور در مرکز این استان یعنی رشت تشکیل شود تا پس از آن نوبت به تهران برسد و سومین اتاق بازرگانی ایران زمین را به خود اختصاص دهد.

مقبره نمادین کمال خجندی در خجند احداث می‌شود

در ادامه علی اشرف مجتهد شبستری، رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان هدف اصلی هیئت تاجیکی به تبریز را بردن مشتی خاک از مقبره کمال خجندی و احداث یک مقبره نمادین با نام این شاعر در خجند خواند.

وی گفت: احداث این مکان فرهنگی باعث خواهد شد مردم تاجیکستان و بویژه خجند با این شاعر فرهیخته بیشتر آشنا شوند تا مناسبات فرهنگی بین دو شهر تبریز و خجند نیز افزایش یابد.

گردش مالی 100 میلیون دلاری مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان

شهردار خجند نیز در ادامه نشست با اشاره به گردش مالی بیش از 100 میلیون دلاری مبادلات تجاری بین ایران و تاجیکستان اذعان داشت: ظرفیت فعالیت های تجاری دو طرف بیش از اینها است و مایلیم همکاری‌های فی مابین به‌ویژه تعاملات بین دو شهر خجند و تبریز را افزایش دهیم.

رجب بای احمدزاده افزود: خجند یکی از شهرهای قدیمی آسیای میانه است که قدمتی یک هزار ساله دارد و شاعران و نویسندگان بسیاری را در دامن خود پرورده است.

وی با بیان اینکه این شهر 150 کارخانه و 8 هزار نیروی کار و منطقه آزادی به وسعت 300 هکتار دارد؛ تصریح کرد: حکومت جمهوری تاجیکستان فعالیت‌های گسترده‌ای را برای جذب سرمایه‌های خارجی و احداث کارخانه‌های مشترک انجام می‌دهد.

شهردار خجند یادآور شد: در خجند باستانی شرکت‌های مشترک آمریکایی، چینی و روسی زیادی فعالیت می‌کنند و در خجند به روی شرکت‌های ایرانی و به ویژه تبریزی برای احداث کارخانه‌های مشترک باز است.

انتهای پیام/60002/خ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول