اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

درخشش جواهرات در جوار الوند/ احیای منارجنبان در شهر جواهرات

استان همدان با دارا بودن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی جان تازه‌ای به جواهرات بخشیده و تراش این سنگ‌ها در جوار الوند صنعت جواهرات را رونق می‌بخشد.

درخشش جواهرات در جوار الوند/ احیای منارجنبان در شهر جواهرات

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، استان همدان به لحاظ معادن وضعیت مطلوبی دارد و همین امر موجب شده ضمن احیای مجدد جواهرسازی در کشور، شهر جواهرات در همدان احداث شود.

حیدره مشهور به شهر آفتاب در بهترین نقطه آب و هوایی همدان قرار دارد که در ایام مختلفی محل تفریح و تفرجگاه مردم همدان بوده که با احداث شهر جواهرات در این نقطه ضمن تقویت گردشگری این منطقه، حیدره نیز سر و سامان می‌یابد.

پروژه مجموعه شهر جواهرات در زمینی به مساحت 165 هزار مترمربع در یکی از بهترین فضاهای گردشگری و طبیعی شهر زیبای همدان مکان‌یابی شده و با توجه به ظرفیت‌های معدنی استان همدان، در زمینه ذخایر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی این مکان گذرگاهی برای ورود به بازار 800 میلیارد دلاری جواهرات ایران و جهان و فضایی برای بالندگی دوباره صنعت جواهرات ایران خواهد شد.

در سایه تولید سنگ‌های قیمتی با توجه به طراحی فضاهای تجاری، موزه، هتل پنج ستاره و سایر امکانات تفریحی و گردشگری بین‌المللی این پروژه شاهد جذب ده‌ها هزار توریست در سال و توسعه و رونق هرچه بیشتر این صنعت در ایران اسلامی خواهد بود.

گردش مالی 2 هزار میلیارد دلاری صنعت جواهرات

در همین راستا مدیر شرکت پرشین یاقوت و مدیر پروژه شهر جواهرات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با بیان اینکه صنعت سنگ‌های قیمتی علم خاصی و صنعت خاصی است، افزود: شناخت سنگ‌ها و معادن کاری علمی است و در تراش و طراحی آن نیز باید علم خاصی به کار رود.

حمید کاشانی با بیان اینکه تراش سنگ‌های قیمتی در هفت رشته است، بیان داشت: گردش مالی این صنعت در دنیا در حد نفت است، به طوری دو هزار میلیارد دلار گردش مالی این صنعت در دنیاست.

وی با بیان اینکه کشور ما فاقد این رشته بوده است، اظهار کرد: از سال 1364 این رشته کار خود را در ایران آغاز کرد.

مدیر شرکت پرشین یاقوت یادآور شد: با توجه به اینکه در گذشته در ایران حتی یک گوهرشناس هم نبود، استانداردهای این رشته را نوشتیم و نخستین موسسه بین‌المللی گوهرشناسی آسیا و نخستین موسسه گوهرشناسی را در ایران ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه شرکت پرشین یاقوت در واقع موسس و بنیانگذار این رشته در ایران است، افزود: قبل از راه‌اندازی این موسسه در دانشکده معدن دانشگاه امیر کبیر رشته گوهرشناسی راه‌اندازی شد.

کاشانی تصریح کرد: وقتی متوجه شدیم که در دانشگاه نمی‌توان این رشته را توسعه داد، موسسه سنگ‌‎تراشی و گوهرشناسی را ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: در راستای آموزش اولیه در همه استان‌ها، نیروهای شرکت را اعزام کردیم که اکنون چند هزار نفر در این رشته مشغول فعالیت هستند.

فعالیت 2 هزار گوهرشناس در ایران

مدیر شرکت پرشین یاقوت با بیان اینکه تاکنون 6 هزار نفر در دوره‌های گوهرشناسی شرکت کرده‌اند، افزود: اکنون حداقل دو هزار نفر در ایران در این رشته مشغول به کارند.

وی با بیان اینکه احتمال اینکه 30 دانشمند کشور از جمله ابن‌‍سینا از بنیانگذاران اصلی این رشته در دنیا باشند، افزود: وقتی نفت وارد بازار جهان شد، چنین رشته‌هایی جمع و همه بازار تک محصولی نفت شد.

به گفته کاشانی، در اقتصاد مقاومتی باید اقتصاد را از نفت مجزا کرد، و درآمدزایی انجام داد.

وی با اشاره به معادن موجود در همدان یادآور شد: برخی بر آن بودند که معادنی در ایران جز معدن فیروزه نیشابور وجود ندارد ولی در مدت 25 سال که کار گوهرشناسی و گوهرتراشی در ایران شروع شده، ده‌ها معدن سنگ قیمتی در ایران کشف و شناسایی شده که چندین معدن از سنگ‌های قیمتی در اختیار این موسسه است.

شهر جواهرات بی‎نظیر در خاورمیانه

مدیر شرکت پرشین یاقوت با بیان اینکه مجتمع شهر جواهرات در خاورمیانه بی‌نظیر است، افزود: با اتمام این پروژه 5 هزار نفر در مجتمع مشغول به کار می‌شوند و قرار است دو دانشکده در آن آموزش‌های لازم را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه این دو دانشکده صنایع پیشرفته و کاربردهای لازم در لیزر اوپتیک و الکترواپتیک بسیار پیشرفته را ارائه می‌کند، افزود: هزار میلیارد دلار گردش مالی سنگ‌های قیمتی در الکترولیزر و الکترواپتیک است.

کاشانی با بیان اینکه کارگاه‌های تراش سنگ‌های قیمتی در مجتمع طراحی شده، افزود: معدن رزکوارتز که در همدان است و از معادن گارنت، کیاس دولایت و یاقوت نیز استفاده می‌شود و چندین معدن نیز در حال اکتشاف مقدماتی است.

وی پیشرفت فیزیکی پروژه را 35 درصد دانست و گفت: 114 کارگاه آموزشی در این مجتمع قرار دارد که در هر کدام 10 نفر مشغول به تراش سنگ هستند و بازار فروش آنها نیز در همان مکان قرار دارد.

مدیر شرکت پرشین یاقوت با اشاره به اینکه به لحاظ دستگاه‌های تراش سنگ مشکلی نداریم، افزود: در همدان دستگاه‌هایی برای تراش سنگ ساخته‌ایم که تمام آپشن‌های دستگاه‌های آمریکایی و آلمانی را دارد و با قیمت خیلی پایین در اختیار سنگ‌تراشان قرار گرفته است.

شهر جواهرات نماد اقتصاد مقاومتی

وی پروژه شهر جواهرات را نماد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: به لحاظ تکنولوژی پیچیده‌ترین قطعات در صنعت الکترونیک از همین کریستال‌های سنگ‌های قیمتی مثل کوارتز و یاقوت که به صورت مصنوعی ساخته می‌شود، تهیه شده است.

کاشانی با بیان اینکه این پروژه بالاترین میزان اشتغالزایی را دارد، گفت: به لحاظ زیبایی پروژه منحصر به فردی است و ارزآوری و قابلیت صدور آن به لحاظ حجم نه چندان زیاد محصولات مطلوب است.

وی با بیان اینکه قطعات الکترونیکی امکان صادرات دارد، اظهار کرد: 95 درصد پیشرفته‌ترین قطعات دنیا به الکترونیک مربوط است که قطعات آنها از همین کریستال‌ها تولید می‌شود.

مدیر شرکت پرشین یاقوت از احداث یک هتل پنج‎ستاره در شهر جواهرات خبر داد و گفت: مهمانان خارجی که چه برای خرید و چه برای تعامل تجاری در شهر جواهرات حضور یابند، می‌توانند در این هتل اسکان یابند.

وی خاطرنشان کرد: پروژه شهر جواهرات یک مجتمع تجاری به نام برج جواهرات برای تجار عمده در نظر گرفته و موزه‌ای هم برای نمایش جواهرات ایجاد کرده است.

منارجنبان در شهر جواهرات فعال می‌شود

کاشانی از ساخت مسجدی با منارجنبان در پروژه شهر جواهرات خبر داد و گفت: منارجنبان این مسجد نخستین منارجنبان فعال در کشور خواهد بود که قرارداد آن نیز بسته شده و چند روز دیگر کار اجرایی آغاز می‌شود.

وی شهر جواهرات را فضای گردشگری خوبی در سطح کشور دانست و گفت: این مجموعه علاوه بر مطرح کردن تجارت و علم در کنار هم، موجب ایجاد فضای چندوجهی و نمود گردشگری این مجموعه می‌شود.

مدیر شرکت پرشین یاقوت با اشاره به اینکه یکصد تاجر از هند، چین، آلمان و ترکیه از این پروژه بازدید کرده‌اند، افزود: این تجار درخواست خرید واحدهای تجاری کرده‌اند که این امر می‌تواند چهره استان را به لحاظ اقتصادی و گردشگری مطرح و الگو کند.

وی با اشاره به دوره‌های آموزشی که در آموزشگاه تراش سنگ‌های قیمتی همدان برگزار می‌شود، افزود: اگر کسی نیاز به آموزش این هنر در کشور تایلند اقدام کند، بیش از 150 میلیون تومان هزینه گوهرشناسی و 100 میلیون تومان هزینه آموزش گوهرتراشی است، اما در همدان با 2 میلیون تومان می‌توانند این دوره‌ها را گذراند.

کاشانی با تأکید بر اینکه این آموزش‌ها بومی‌سازی شده، افزود: در آموزشگاه سنگ‌تراشی همدان به چیزی از مواد اولیه گرفته تا آموزش نیاز نداریم و همه آنها بومی‌سازی شده است.

وی اضافه کرد: دستگاه سنگ‌تراشی که با 50 میلیون تومان می‌توان خرید، با پنج میلیون تومان در اختیار آموزش قرار می‌گیرد و مواد اولیه با شناسنامه و اصل در اختیار آنها گذاشته می‌شود.

مدیر شرکت پرشین یاقوت اظهار کرد: شرط اینکه این پروژه طرح ویژه‌ای شود، حمایت استاندار است و به تبعیت از استاندار همه مسئولان باید یاری‌گر اجرای هر چه سریع این پروژه باشند.

استاندار حامی اصلی سرمایه‌گذاران

وی با تأکید بر اینکه کارهای اداری سرمایه‌گذاران باید سریع انجام شود، افزود: تعدادی از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری قرار بود به همدان بیایند که نامه‌ هماهنگی آنها چهار ماه در انتظار بود که سرانجام در همایش سرمایه‌گذاری در همدان حضور یافتند.

کاشانی خاطرنشان کرد: این در حالی که خود استاندار به تجار هندی که به همدان آمدند، قول مساعد داد که دروازه همدان برای تجار باز است.

وی بر لزوم توجیه بانک‌ها در ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران تأکید کرد و گفت: کارشناسی برای این رشته در بانک‌ها انجام نشده که به این گونه رشته‌های صنایع‌دستی چگونه وام اعطا شود.

مدیر شرکت پرشین یاقوت تصریح کرد: اگر بر تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید داریم و اگر به دنبال تحول اقتصادی هستیم باید به سمت رشته‌های این چنینی و جدید حرکت کنیم، چرا که این مهم می‌تواند رشد اقتصادی و تکنولوژی را به همراه داشته باشد.

وی تأکید کرد: رشته‌هایی مانند لیزر و اپتیک اگر حمایت نشود، توسعه نمی‌یابد، زیرا بدون اعتماد به کارشناسان تحولی اتفاق نمی‌افتد.

کاشانی تحول را نیازمند تکنولوژی‌های پیشرفته دانست و با تأکید بر لزوم ارائه تسهیلات گفت: برخی از سرمایه‌گذاران این رشته هنگام مراجعه به بانک مورد حمایت واقع نمی‎شوند در حالی که سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی و فرش و ... راحت تسهیلات دریافت می‌کنند.

همدان بهترین مکان برای صنعت جواهرات

وی سنگ‌های همدان را بهترین و مهمترین سنگ برای این رشته دانست و گفت: دلیل اجرای این پروژه نیز وجود چنین معادنی در همدان است.

مدیر شرکت پرشین یاقوت کوارتز را از جمله معادن سنگ نیمه قیمتی در همدان دانست و گفت: همدان به لحاظ گستردگی معادن سنگ رتبه نخست را در کشور دارد.

وی یادآور شد: برخی از سرمایه‌گذاران خارجی که از پروژه و سنگ‌های همدان دیدن کردند بر آن بودند که همدان به لحاظ زیبایی و آماده بودن زیرساخت بسیار مهیاست و می‌توان به جای سوئیس در این شهر اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.

کاشانی با تأکید بر اینکه بهره‌برداری از این پروژه نیازمند حمایت مسئولان است، بیان داشت: با توجه به اینکه این پروژه بزرگ بوده و سرمایه‌گذاری کلان نیاز دارد، توان ما محدود است.

سه معدن سنگ قیمتی در همدان است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت همدان از اعطای تسهیلات یک میلیارد تومانی از بانک رفاه به این پروژه خبر داد و گفت:‌ این پروژه بخش خصوصی است و با جذب سرمایه‌گذار می‌توان این پروژه را به بهره‌برداری برساند.

حمیدرضا متین در خصوص نیاز به تسهیلات 5 میلیاردی این پروژه خاطرنشان کرد: اگر بتواند تضمینات بانکی را تأمین کند، این وام به آنها اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه حدود سه معدن سنگ قیمتی در همدان وجود دارد، افزود: رزکوارتز و گارنت از جمله سنگ‌های قیمتی هستند که همزمان با اکتشاف برداشت از آنها نیز صورت می‌گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن، تجارت همدان تصریح کرد: در حال حاضر دو معدن در حال کار اکتشافی است که یکی از آنها نیز ذخایر جالبی نداشته و استحصال آن کار دشواری است.

وی معادن مورد بهره‌برداری شرکت پرشین یاقوت را دارای ذخایر مطلوبی دانست و گفت: تا 50 سال این شرکت می‌تواند از این شرکت برداشت داشته باشد.

با همه این تفاسیر شرکت پرشین یاقوت بنای احداث یک پروژه عظیم را در حیدره پشت شهر همدان را نهاده و کار با پیشرفت فیزیکی در حال طی کردن روند اجرایی است که در همایش سرمایه‌گذاری همدان نیز سرمایه‌گذاری برای این پروژه اعلام آمادگی کرد.

شهر جواهرات سرمایه‌گذاران خود را یافت

بر این اساس مدیر پروژه شهر جواهرات اعلام کرد: سرمایه گذاری از کشور هند برای سرمایه‌گذاری تفاهم‌نامه دارد که در تراش و برش‌ سنگ‌های قیمتی همکاری کند.

کاشانی همچنین بیان داشت: چند بلوک هم در این پروژه به مشارکت گذاشته می‌شود تا هندی‌ها ضمت استقرار تبادلات تجاری را انجام داده و محصولات نیز فروش رود.

وی از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاری برای احداث رستوران در این پروژه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه کار ما صنعت جواهرات است اما با توجه به نیاز به یک رستوران در این مجموعه این سرمایه‌گذار قرار بر مشارکت گذاشت.

------------------------------------

گزارش از: فریده حسینی فرزام

------------------------------------

انتهای پیام/89003/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول