اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی مشکلات هم چندقلو می‌شود

اعلام آمادگی بهزیستی برای کمک به 6 قلوهای مشهدی / مسئولان ما را تنها نگذارند

داشتن فرزند چندقلو اگر چه نعمتی بزرگ و زیباست ولی نباید فراموش کنیم که مشکلات هم در چنین خانواده‌هایی چندقلو می‌شود و اگر یاری مسئولان نباشد قامت والدین دارای فرزند چند قلو زیر بار زندگی خمیده می‌شود.

اعلام آمادگی بهزیستی برای کمک به 6 قلوهای مشهدی / مسئولان ما را تنها نگذارند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حال این شش فرشته کوچک که پنج دختر و یک پسر هستند خوب است و این شش قلو‌ها تا چند روز دیگر رسما خانه را به تسخیر خود در می‌آورند اما این مسئله به همین سادگی هم نیست، داشتن فرزند چندقلو اگر چه نعمتی بزرگ و زیباست ولی نباید فراموش کنیم که مشکلات هم در چنین خانواده‌هایی چندقلو می‌شود و اگر یاری مسئولان نباشد قامت این پدر و مادر جوان خیلی زود زیر بار زندگی خمیده می‌شود.

طبیعتا وقتی ایرج قره‌گزلو و ندا عالمی به عنوان پدر و مادر این نوزادان ماهیانه بین 300 تا 400 هزار تومان درآمد دارند به هیچ وجه نمی‌توانند هزینه قل‌های خود را تامین کنند بنابراین حق دارند نگران هزینه پوشک، شیرخشک و دارو و درمان و هزاران خرج و مخارج دیگر باشند.

تامین نیازهای یک فرزند هم کاری است کارستان، تا چه رسد به اینکه ناگهان متوجه شوی شش فرزند دیگر هم به دایره زندگی کوچکت اضافه شده و آن وقت حتی تصور اینکه چگونه باید روزگارت را بگذرانی هم سخت و غیرممکن است.

* خدا را برای داشتن شش فرزند سالم شکر می‌کنم

ایرج قره‌گزلو پدر شش قلوهاست، خانواده وی ناگهان از سه نفر به 9 نفر تبدیل شده‌اند، این مرد که اهل درگز است پیش از این هم طعم پدر شدن را تجربه کرده و یک پسر شش ساله نیز دارد؛ وقتی پای درد دل‌هایش می‌نشینی بیشتر به عمق نگرانی‌هایش پی می‌بری.

این پدر که خدا را برای داشتن شش فرزند سالم شکر می‌کند، گفت: روزی که همسرم برای دومین بار باردار شد تصور نمی‌کردم قرار است پدر شش فرزند باشم، این موضوع اگرچه خوشحال کننده است اما برای من که کارگر هستم و ماهیانه بین 300 تا 400 هزار تومان حقوق می‌گیرم؛ قدری سخت و دشوار است، این پول به هیچ وجه جوابگوی هزینه‌های زندگیم نیست و نوزادان من پوشک و شیرخشک و دارو و درمان می‌خواهند و در حال حاضر نمی‌دانم چگونه و از چه راهی باید این هزینه را تأمین کنم.

وی ادامه داد: در گذشته می‌گفتند فرزند کمتر زندگی بهتر اما امروزه باتوجه به پیر شدن جمعیت، از فرزندآوری استقبال می‌شود و به اعتقاد من تا هنگامی که خانواده‌ها مورد حمایت جدی قرار نگیرند، از داشتن فرزند به ویژه فرزند چندقلو می‌ترسند.

 

 

وی بیان کرد: مدت‌های زیادی از روز را در سر کار حضور دارم و با توجه به تمام تلاش‌هایی که انجام می‌دهم اما حقوق کافی ندارم، هم‌اکنون با اضافه شدن شش فرزند دیگر شرایط برایم دشوار‌تر از گذشته شده و نمی‌خواهم در آینده شرمنده همسر و فرزندانم شوم به همین علت از مسئولان تقاضا دارم به فرزندانم رسیدگی کرده و مساعدت لازم را داشته باشند.

* اگر وضع مالی خوبی داشتم هرگز درخواست کمک نمی‌کردم

پدر شش قلوهای مشهدی افزود: در این چند روز از رسانه‌های مختلفی برای مصاحبه تماس گرفتند و شنیدن این خبر برایشان جالب بود اما به آن‌ها اعلام کردم که من از آنان انتظار نامعقولی ندارم اما با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر فرزندآوری و جلوگیری از پیر شدن جامعه، حداقل توقع‌ام این است که مسئولان با واقع‌نگری به مشکلات من رسیدگی کنند.

قره‌گزلو تاکید کرد: کمک‌های مقطعی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای من و خانواده‌ام باشد، به خدا اگر دستم به دهنم می‌رسید و وضع مالی خوبی داشتم هرگز درخواست کمک نمی‌کردم ولی حقیقت ماجرا این است که کارگر هستم و دستم تنگ است نمی‌توانم به تنهایی از پس مخارج شش قلو‌ها برآیم و بعد از خدا، امیدم به همت و یاری مسئولان است.

خبر تولد چندقلو‌ها هنوز هم شگفت‌آور و جالب است و خیلی‌ها دوست دارند نوزادانی دو یا چند قلو داشته باشند ولی باید قبول کنیم که بسیاری از خانواده‌ها معتقدند، این رویداد خوشایند و شیرین به دردسر‌هایش نمی‌ارزد و در این میان مادر شش قلوهای مشهدی وقتی به دردسرهای کوچک و بزرگ اما شیرین نوزادان خود فکر می‌کند قدری نسبت به آینده فرزندانش نگران می‌شود.

* مسئولان ما را تنها نگذارند

ندا عالمی که 24 سال سن دارد، در درگز زندگی می‌کند و دو روز قبل شش فرزندش را در بیمارستان‌ ام‌البنین مشهد به دنیا آورد.

این مادر به خبرنگار فارس گفت: اصلا باورم نمی‌شد که شش قلو به دنیا آورم، البته هفت قلو بودند؛ پنج دختر و دو پسر اما متاسفانه یکی از قل‌هایم که پسر بود، زنده نماند و باتوجه به اینکه همسرم کارگر است، انتظار دارم مسئولان ما را تنها نگذارند.

وی بیان کرد: شرایط زندگیم رو به راه نیست و من و همسرم در درگز منزلی استیجاری داریم. با شرایط پیش آمده تنها دلخوشی‌مان این است که مورد توجه ویژه قرار بگیریم.

 

عالمی عنوان کرد: توکلم به خداست و به خوبی می‌دانم هر آن کس که دندان دهد نان دهد اما بالاخره بازهم نگرانی در قلبم حکم فرماست.

* والدین از داشتن فرزند چندقلو می‌ترسند

بی‌تردید نگرانی‌های پدر و مادر این شش فرشته کوچک به جاست و آنان نیز همانند سایر والدین به آینده گل‌های زندگی‌شان فکر می‌کنند و در حقیقت خانواده‌هایی که صاحب فرزندان چندقلو می‌شوند به لحاظ روانی نیازمند همیاری و همکاری هستند اما به راستی برای حمایت از این خانواده‌ها چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته و چه نهاد‌ها و بخش‌هایی می‌توانند پاسخگوی این مسئله باشند؟ برای یافتن پاسخ این سئوال با تنی چند از نمایندگان مجلس و مسئولانی که می‌توانند در این رابطه پاسخگو باشند به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌رضوی معتقد است؛ پدیده چندقلوزایی در جامعه ما اتفاقی جالب و زیباست اما معمولا والدین به خاطر ترس از تامین مخارج و هزینه‌های نگهداری، فشارهای روانی بسیاری را متحمل می‌شوند و به همین علت ترجیح می‌دهند تا فرزند آنان چندقلو نباشد.

فرشته حسین‌زاده سلجوقی ادامه داد: خوشبختانه بسیاری از خانواده‌ها تمایل دارند در صورت حمایت‌های لازم، فرزند چندقلو داشته باشند بنابراین این وظیفه دستگاه‌ها و ارگان‌های حمایتی است که این مکانیسم را فراهم کنند. همچنین ضرورت دارد تا سازمان‌هایی نظیر بهزیستی با حمایت‌های مستمر و مداوم خود به والدین چندقلو‌ها کمک کرده و آنان را تنها نگذارند.

 

* لزوم تهیه بسته‌های حمایتی و تشویقی برای خانواده‌هایی با فرزندان چندقلو

وی بر مسئله تهیه بسته‌های حمایتی و تشویقی برای خانواده‌هایی که صاحب فرزندان چندقلو شده‌اند، تاکید کرد و گفت: این بسته باید از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تهیه شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌رضوی تصریح کرد: در حال حاضر بحث افزایش جمعیت به صورت جدی مطرح است و باید کاری کرد تا خانواده‌ها نسبت به فرزندآوری تشویق و ترغیب شوند لذا تدوین شرایطی مناسب و ارائه تسهیلات برای والدینی که دارای فرزندان چندقلو هستند نیز اصلی اساسی و انکارناپذیر است.

* لزوم حمایت بهزیستی از خانواده‌هایی با فرزندان چندقلو

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولد این شش قلو‌ها نعمتی بزرگ و اتفاقی دلنشین است، به فارس گفت: انتظار می‌رود نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی به صورت جدی از خانواده‌هایی که فرزندان چندقلو دارند حمایت کند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: مجلس محل قانون‌گذاری است و نمی‌تواند کاری برای این خانواده‌ها انجام دهد اما نهادهایی که در این زمینه مسئول هستند باید پای کار بیایند و واقعا در محدوده وظایف و اختیارات خود عمل کنند.

به گفته وی تولد چندقلو‌ها به سیاست‌های افزایش جمعیت کمک می‌کند و این موضوع به معنای نعمت و رحمت خداوند است و خانواده‌های چندقلو باید شاکر این نعمت بزرگ باشند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: مجلس برای رسیدگی به خانواده‌هایی که دارای فرزندان چندقلو هستند، وظیفه و اختیاری ندارد و این جزء وظایف و ماموریت دستگاه‌های حمایتی نظیر بهزیستی است که وارد میدان شده و با اقدامات و رسیدگی‌های لازم، جای هیچ‌گونه ترس و نگرانی را در دل والدینی که فرزندان چندقلو دارند، باقی نگذارند.

وی یادآور شد: پدیده نادر چندقلوزایی که دارای علل ارثی و غیرارثی است، والدین را به خاطر هزینه بالای نگهداری با مشکلات متعددی مواجه می‌کند و در این راستا باید سیاست‌های ویژه‌ای در قالب بسته‌های تشویق و حمایتی توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تهیه شود.

* اعلام آمادگی بهزیستی برای کمک به شش قلوهای مشهدی

تهمینه شکیب مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی نیز در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: کمک‌های بهزیستی به خانواده‌هایی که فرزندان چندقلو دارند آنقدر چشم‌گیر نیست زیرا در حقیقت مشکلات این خانواده‌ها بسیار بیشتر از حمایت‌های صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بهزیستی مبلغی را به صورت ماهیانه تا زمان شیرخوارگی فرزندان چندقلو به خانواده‌ها پرداخت می‌کند و در حال حاضر این سازمان آمادگی دارد مطابق ماموریت‌های خود به خانواده شش قلوهایی که به تازگی نوزادان آنان متولد شده کمک کند.

* حمایت از خانواده‌های صاحب چندقلو مستمر نیست

وی یادآور شد: کمک‌های موردی و تامین شیرخشک چندقلو‌ها تا سن دو سالگی بخشی از تسهیلاتی است که سازمان بهزیستی به خانواده‌های دارای فرزند چندقلو ارائه می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی بیان کرد: حمایت از این خانواده‌ها مستمر نیست و‌‌ همان‌طور که اعلام کردم این کمک‌ها تا زمان شیرخوارگی نوزادان ادامه دارد.

به اعتقاد شکیب یکی از علت‌های اصلی افزایش چشم‌گیر چندقلو شدن نوزادان به اصلاح و پیشرفت درمان‌های ناباروری باز می‌گردد البته سابقه خانوادگی مادر، نوع تغذیه و شرایط اقتصادی و زیستی نیز در این مسئله نقش بسزایی دارد.

انگار وقتی صاحب فرزند چندقلو می‌شوی، مشکلات هم چندقلو می‌شود و امیدواریم والدین شش قلوهای مشهدی این مشکلات و دردسرهای شیرین را با کمک‌های دلسوزانه مسئولان احساس نکنند.

..................................

گزارش: مرضیه صاحبی

..................................

انتهای پیام/70005/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول