اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

راه طولانی فلافل از جنوب تا شمال

فلافل در مازندران؛ از غذای ارزان تا نظارت لرزان

فلافل، غذایی به عنوان غذای جنوبی‌ها شناخته می‌شود. این غذای ارزان قیمت در شهرهای مازندران، موجب رونق کسب و کار اغذیه‌فروشی‌ها شده اما این غذای ارزان مسائل و مشکلاتی نیز به همراه خود دارد.

فلافل در مازندران؛ از غذای ارزان تا نظارت لرزان

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، فلافل‌های دو هزار تومانی در کمتر گذر و خیابانی در شهرهای مازندران است که به چشم نیاید.

غذای ارزان قیمتی که این روزها حتی به بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی شهرها نیز رسوخ کرده، هر روز طرفداران بیشتری جذب می‌کند.

صف طویل مازندرانی‌ها برای سرو این غذا بسیار به چشم می‌آید.

رونق این فلافلی‌ها در کنار اینکه یک ایده اقتصادی جالب برای کسب درآمد به شمار می‌رود معایبی نیز به لحاظ بهداشتی و اجتماعی به دنبال دارد.

فلافل غذای جنوبی است و طعمی تند دارد و با طبع مازندرانی‌ها سازگار نیست اما اقبال به این غذای سنتی جنوب که امروز به صورت فست‌فود تهیه می‌شود در خور توجه است.

اقبال گروه‌های دانش‌آموزی که در سنین رشد قرار دارند به این اغذیه اگر به صورت سالم تهیه نشود جای نگرانی است.

از سوی دیگر این روزها مازندرانی‌ها خوردن فلافل را به صورت یک تفریح قلمداد می‌کنند و ساعتی خوش را در فلافلی‌هایی که به صورت سلف سرویس انواع ترشی و خیارشور و گوجه فرنگی را نیز رایگان سرو می‌کنند می‌گذرانند.

فلافل 2 هزار تومانی در کنار غذاهای رستورانی دیگری که قیمت آنها از حداقل 8 هزار تومان برای یک ساندویچ همبرگر شروع می‌شود گزینه مناسب‌تری برای یک وعده غذای دانشجویی، دانش‌آموزی و یا یک دورهمی ساده برای خانواده‌ها پرجمعیت و متوسط از لحاظ درآمدی است.

فلافل چیست؟

یک مشاور تغذیه درباره فلافل می‌گوید: فلافل یک غذای جنوبی است و بیشتر در اهواز و آبادان رواج کرد که دو بخش قسمت نانی و بخش نخودی تقسیم می‌شود.

احمد ربیعی با بیان اینکه بخش عمده ترکیبات این غذا نخود است که به همراه پیاز، جعفری و سیر و ادویه بسیار زیاد سرو می‌شود، می‌افزاید: فلفل سیاه و تخم گشنیز نیز به ترکیب اضافه شده و در آخر یک عدد تخم مرغ برای قوام آن افزوده می‌شود.

وی می‌گوید: سبزیجات و نخودچی ارزش غذایی خوبی دارند اما بخش عمده ارزش غذایی این غذا به نخود باز می‌گردد که شامل پروتئین، پتاسیم، ویتامین‌هایE1 و E2 است و در کنار آن در طب سنتی نیز طرفداران خود را دارد.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح می‌کند: این غذا به دلیل اینکه بخش اصلی آن در روغن بسیار باید سرخ شود فست‌فود به شمار می‌رود اما قابل مقایسه با فست‌فودهایی مانند پیتزا نیست.

ربیعی می‌افزاید: ارزان بودن و تصور سالم بودن و نداشتن گوشت از دلایل پرفروش بودن این غذا به شمار می‌رود. این غذا به اندازه نصف یک ساندویچ کامل کالری دارد و به دلیل مردم به این غذا اقبال نشان می‌دهند.

این مشاور تغذیه معتقد است تمام مواد غذایی اگر به درستی حمل نشوند آلودگی‌های میکروبی تولید می‌کنند در کنار آن اگر به درستی سرویس‌دهی نشود نیز می‌تواند آلودگی ایجاد کند.

وی می‌گوید: خشکبار موجود در این غذا اگر در جای مرطوب نگهداری شود مستعد کپک زدگی است و آلودگی سبزیجات و ادویه‌جات موجود در این غذا نیز می‌تواند دردسرساز شود.

ربیعی اذعان می‌کند که استفاده چند باره از روغن‌های سرخ کردنی در این غذا و هر غذای رستورانی دیگر به دلیل ایجاد صرفه اقتصادی می‌تواند زیان‌بار شود.

وی درباره گرایش مردم به این اغذیه نیز اذعان می‌کند که مردم روش‌های تغذیه‌ای خود را براساس دانش انتخاب نمی‌کنند بلکه بیشتر در غذا خوردن هیجان‌زده می‌شوند یعنی زمانی که یک واحد صنفی تعدادش زیاد شد و یا افراد بیشتری به سوی آن غذا روانه شدند میل به خوردن آن بیشتر می‌شود.

رونق غذای ارزان با نظارت لرزان

یکی از مواردی که در رشد این اغذیه فروشی‌ها به چشم می‌آید تعداد بسیار زیاد آنها در یک شهر و حتی در یک خیابان است.

زمانی که تعداد یک واحد صنفی رو به افزایش است، میزان استفاده از آن نیز بیشتر می‌شود که در این مورد رشد قارچ‌گونه فلافلی‌ها زمینه تغییر رژیم غذایی و گرایش به غذاهای فست‌فودی را به دنبال دارد از سویی نیز افزایش بسیار زیاد یک واحد صنفی نظارت‌ها را نیز تضعیف می‌کند.

در نگاهی گذرا به این واحدهای صنفی مشخص می‌شود که بیشتر آنها از وضعیت بهداشتی سالمی برخوردار نیستند و نیز برخی حتی پروانه کسب و مجوز فعالیت نیز ندارند.

نکته مهم و سئوال اساسی در این امر این است که چرا واحدهایی مانند شبکه‌های بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی، اصناف و اتحادیه‌ها و اماکن نیروی انتظامی بر این رشد قارچ‌گونه نظارت نکرده و آن را سهل می‌شمارند.

قریب به چندماهی است که این واحدهای صنفی بخشی از غذای روزانه مازندرانی‌ها را تامین می‌کنند و صف‌های طویل در خیابان‌ها به خوبی نشان می‌دهد اقبال به این غذا بیشتر شده، اما با این وجود تا هفته‌های اخیر که هشدارها به حد زیادی رسید نظارت زیادی بر آن انجام نشده بود.

به نظر می‌رسد این غذای ارزان با نظارت‌های کم و بیش ضعیف این گونه رونق گرفته است؛ اگر از ابتدا بر این واحدهای صنفی نظارت صورت می‌گرفت اینگونه پس از چند ماه از آغاز به کار آنها نگرانی‌های مسئولان را در پی نداشت.

رشد قارچ‌گونه این واحدها نگرانی‌های زیادی در پی داشت به عنوان مثال فرماندار قائمشهر در جلسه شورای اداری این شهرستان از وجود 37 واحد فلافلی در این شهرستان ابراز نگرانی کرده و یا شبکه بهداشت شهرستان آمل از وجود 17 فلافلی در این شهرستان خبر داده است.

کدام دستگاه‌ها مسئول‌‌اند

مدیر نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره نحوه نظارت بر این واحدهای صنفی معتقد است: کیفیت مواد غذایی مربوط بر دانشگاه علوم پزشکی است و درباره مجوزها نیز اتحادیه‌ها و اماکن نیروی انتظامی وظیفه دارند.

حسین اصغرزاده درباره نحوه نظارت بر افزایش بی‌رویه یک واحد صنفی می‌گوید: در یک حوزه صدور مجوز بر عهده اتحادیه‌ها است و کمیسیون نظارت شهرستان‌ها اگر اجازه بدهند مشکلی برای صدور مجوز نیست.

وی می‌افزاید: در ایجاد واحدهای صنفی محدودیتی وجود ندارد و به جز واحدهایی که تعدادشان بسیار زیاد باشد بقیه پیشنهادها مجوز می‌گیرند اما پیشنهاد تعداد واحد صنفی را اتحادیه شهرستان می‌دهد و در اتاق اصناف و کمیسیون نظارت سقف صنفی تعیین می‌شود.

تمام فلافلی‌های آمل بدون مجوز بودند

عضو اتحادیه رستورا‌ن‌داران و واحدهای پذیرایی شهرستان آمل نیز با اشاره به اینکه در بازدید‌های صورت گرفته از این واحدهای وضعیت بهداشتی مناسبی مشاهده نشده است، می‌گوید: موادی که در آشپزخانه این واحدهای مورد استفاده قرار می‌گیرد مورد تایید نیست، بیشتر این مواد منبع تهیه مورد اعتمادی ندارند و آنچه مورد استفاده قرار می‌گیرد مورد تایید بهداشت نیست.

علیرضا نیکزاد با بیان اینکه اداره بهداشت شهرستان 6 نمونه از این واحدها تهیه برای آزمایش فرستاد که پنج نمونه آن مثبت بود، می‌افزاید: ترشی‌های مورد استفاده در این واحدها پروانه تولید نداشتند و نیز روغن‌های بسیار تغییر رنگ داده و از حالت استاندارد خارج شده نیز به وفور یافت می‌شد.

وی با اشاره به این نکته که هیچ کدام از فلافلی‌های شهرستان مجوز نداشتند، تصریح می‌کند: همه فلافلی‌های آمل پلمب شدند.

نیکزاد می‌افزاید: برخی تصور می‌کنند با ارائه یک درخواست به اتحادیه می‌توانند واحد صنفی خود را بازگشایی کنند.

وجود 76 فلافلی در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره نحوه نظارت بر این تعداد فلافل فروشی می‌گوید: فلافلی‌ها نیز مانند همه اماکن مورد نظارت بهداشتی هستند و افراد شاغل در آن از لحاظ داشتن کارت بهداشت و مکان استاندارد بهداشتی مورد بازدید مستمر قرار می‌گیرند.

محسن اعرابی تاکید می‌کند اصولاً خوردن چنین غذاهایی که با درجه حرارت بالا سرخ می‌شوند برای سلامتی مضر است.

وی درباره اینکه بسیاری از این واحدها مجوز صنفی نداشتند نیز می‌افزاید: اگر واحد صنفی فعال می‌شود باید از اماکن و اصناف مجوز بگیرند و از سوی دیگر به دلیل تعداد زیاد واحدهای صنفی بازدیدهای بهداشتی هر دو ماه یک بار صورت می‌گیرد که تا پلمب شدن نیز پیش می‌رود.

پلمب 19 واحد فلافل فروشی در مازندران

اعرابی با اعلام اینکه در مازندران 76 فلافلی  شناسایی شده است، تصریح می‌کند از این تعداد 32 واحد به دادگاه معرفی شدند که عمده تخلفات آنها تهیه خمیر نامطلوب و شرایط ناسالم بهداشتی است.

وی با بیان اینکه استفاده از مواد غذایی سالم و گردش غذای بهداشتی در این واحدها مورد تاکید است، می‌افزاید: به دلیل اینکه این واحدها سلف سرویس بود امکان انتقال میکروب از طریق مشتریان نیز بسیار وجود داشت.

این مسئول از پلمب 19 واحد فلافلی در مازندران خبر می‌دهد و می‌گوید: این تعداد برای ایجاد اصلاحات لازم معرفی شدند تا در صورت تغییرات اقدام به بازگشایی کنند.

نبود شغل و حذف حدود صنفی دلیل افزایش تعداد فلافلی‌ها

رئیس اتاق اصناف ساری نیز به خبرنگار فارس درباره دلایل افزایش تعداد بالای فلافلی‌ها در شهرهای مازندران می‌گوید: فلافل به دلیل اینکه یک غذای گوشتی محسوب نمی‌شود و ترکیبی از نخود و ادویه‌جات است مورد پسند مردم قرار می‌گیرد و از سوی دیگر ارزان بودن و قیمت پایین آن نیز موجب اقبال مردم به این غذا شده است.

عباس رمدانی درباره قیمت‌های این فلافل‌ها نیز می‌گوید: قیمت‌ها نرخ اتحادیه دارند، اما قیمت ارزان فلافل برای ایجاد رقابت است به عنوان مثال هر فلافل 2 هزار تومانی 600 تا 700 تومان سود برای فروشنده دارد و تقریبا 45 درصد فروش سود است از سوی دیگر قیمت مناسب آن نیز به دلیل استفاده نکردن از مواد گوشتی است.

رمدانی با بیان اینکه شیوه غذا خوردن و ارزش غذایی به دلیل اینکه میان مردم به خوبی فرهنگ‌سازی نشده موجب می‌شود که خوردن یک غذا اپیدمی وار گسترش پیدا کند، می‌افزاید: این وظیفه رسانه‌ها و مسئولان بهداشتی است که تا درباره مضرات و فواید انواع غذاها به مردم آگاهی دهند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا به یک باره این تعداد فلافلی در مازندران مجوز داده شده‌اند، می‌گوید: در قانون نظام صنفی جدید حدود صنفی حذف شده به این صورت که در گذشته اتحادیه پروانه کسب واحدها را با رعایت فاصله صادر می‌کردند، اما در پنج ماه اخیر این حدود حذف شده و اتحادیه موظف شدند به هر میزان تقاضای موجود مجوز صادر کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه اتحادیه‌ها براساس قانون جدید باید ظرف 15 روز باید پاسخ درخواست فرد موردنظر را بدهند، تصریح می‌کند: در غیر این صورت فرد متقاضی می‌تواند از اتحادیه شکایت کند.

رئیس اتاق اصناف ساری با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل افزایش این واحدهای اغذیه بیکاری نسل جوان به شمار می‌رود، می‌‌افزاید: متولی اصلی اشتغال دولت است، اما به دلیل اینکه برای راه‌اندازی هر شغل هزینه زیادی لازم است حضور در بازار یک شغل پایدار محسوب می‌شود.

این مسئول صنفی با تاکید براینکه باید برای ورود به بازار فیلتر گذاشته شود، عنوان می‌کند: این امر از دلایل رشد قارچ‌گونه برخی واحدهای صنفی به شمار ‌می‌رود.

به گزارش فارس، باید در تغذیه به این نکته توجه شود که خوشمزه بودن یک غذا به معنی مفید و سالم بودن آن نیست.

============

گزارش از: الناز پاک‌نیا

============

انتهای‌ پیام/86011/ن40/پ3003

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول