اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور روسای جمهور سه کشور

خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان در منطقه مرزی اینچه‎برون به بهره‎برداری می‎رسد

خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان با حضور روسای جمهور سه کشور طی مراسمی در منطقه مرزی اینچه‎برون گلستان به بهره‎برداری می‎رسد.

خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان در منطقه مرزی اینچه‎برون به بهره‎برداری می‎رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، کریدور خط آهن شرق دریای خزر از ایران تا ترکمنستان و قزاقستان با تلاش این سه کشور تکمیل شده و در 12 آذر ماه جاری افتتاح خواهد شد.

این خط آهن به عنوان کریدور ریلی شمال و جنوب از شهر اوزون قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن منطقه تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه‌برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه‎برون تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده و آماده بهره‎برداری است.

خط ریلی جدید کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس و دریای عمان متصل می‎کند، افتتاح این خط آهن همچنین برای سایر کشورهای منطقه حائز اهمیت بوده و موجب تسهیل در ترانزیت بار خواهد شد.

کوتاه‌تر شدن مسیر شمال به جنوب به میزان 600 کیلومتر و کاهش حمل و نقل از دیگر مزایای این کریدور است، از نظر جمهوری اسلامی ایران ساخت و تکمیل زیربناهای ارتباطی میان کشورهای منطقه با هدف توسعه روابط تجاری اقتصادی و دوستی میان ملت‎های منطقه و ارتقاء سطح اقتصادی و تامین امنیت و ثبات همراه خواهد بود.

این خط ریلی کمتر از 17 ماه با هزینه‎ای بالغ بر 130 میلیارد تومان ساخته شده است که حجم عملیات خاکی آن 2 میلیون و 200 هزار مترمکعب و عملیات روسازی 300 هزار مترمکعب است، ساخت پل اترک که راه‌آهن ایران را به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان متصل می‎کند به اتمام رسیده و آماده بهره‎برداری است.

این خط ریلی نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان نیز حائز اهمیت است که در توسعه انتقال، حمل و نقل و تبادلات واردات و صادرات ایفای نقش می‎کند.

در گام نخست حدود 3 میلیون تن بار ترانزیت و وارداتی از این مسیر انجام می‎شود و برنامه توسعه‎ای این خط ریلی، افزایش ظرفیت به میزان 10 میلیون تن است.

سرعت بالای قطار بر روی این خط آهن 120 کیلومتر در ساعت است که زمان سفر را کاهش می‎دهد، فاصله حمل از قزاقستان تا خلیج فارس 3 هزار کیلومتر است که در مدت زمان 20 ساعت قابل تحقق است.

انتهای پیام/83001/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول