اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

رویارویی دولت هائیتی با بحران سیاسی جدید در این کشور

با افزایش میزان تظاهرات و نارضایتی‌های مردمی علیه دولت کنونی هائیتی دولت این کشور در معرض رویارویی با بحران سیاسی جدیدی است که در صورت ادامه می‌تواند تأثیرات جدی در روند کاری آن داشته باشد.

رویارویی دولت هائیتی با بحران سیاسی جدید در این کشور

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، اپوزیسیون هائیتی با ادامه روند تظاهرات ضد دولتی خود علیه دولت «میشل مارتلی» رئیس‌جمهور این کشور همچنان خواستار برکناری وی از منصب ریاست جمهوری و برگزاری انتخابات دیگری پیش از موعد قانونی آن می‌باشد.

این اعتراضات شرایط کشور را به گونه‌ای تبدیل کرده است که در روزهای اخیر موجب به استعفای «لائورنت لاموهه» نخست وزیر این کشور نیز شده است.

به گزارش مرکز پلیس هائیتی و همچنین نیروهای امنیتی سازمان ملل برای برقراری امنیت و ثبات در این کشور جمعه هفته گذشته مردم  ««پورتو پرینسیپه» پایتخت هائیتی شاهد درگیری بین افسران پلیس و تظاهرکنندگان بودند که مسیر خود را به سمت مقر ریاست جمهوری این کشور تغییر داده و خواستار برکناری «مارتلی» و نخست وزیر آن بودند.

درگیری که در نهایت باعث کشته شدن یکی از معترضان و به دنبال آن استعفای چندین نفر از اعضای هیئت دولت «مارتلی» شد.

رئیس جمهور هائیتی پس از وقوع این حوادث خطاب به مردم کشور خود اعلام کرد: من با تقاضای استعفای این عزیزان موافقت کردم تا بتوانم به روند بهبود بحران موجود در کشور کمک کنم و تأکید می‌کنم که از شجاعت افرادی چون «لاموهه» در انجام چنین اقدامی نهایت تشکر و سپاسگزاری را دارم.

از بین گروه‌های مخالفین دولت «مارتلی» در حال حاضر می‌توان به حزب «خانواده لاوالاس» اشاره کرد که رهبری آن هم‌اکنون به دست «ژان-برتران آریستید» رئیس جمهور سابق هائیتی می‌باشد.

دولت «آریستید» به وسیله یک کودتای طرح‌ریزی شده به دست عاملان آمریکایی فعال در این کشور برکنار شده و از حوزه قدرت نیز بیرون آمد.

اعتراضات ضد دولتی در هائیتی از زمانی در این کشور شدت گرفت که «مارتلی» انتخابات مجلس و شهرداری در هائیتی را به دلیل مشکلات فراوان برگزاری آن حذف کرد.

اپوزیسیون و گروه مخالفان دولت وی پس از این تصمیم دست به اعتراض زده و خواستار برکناری رئیس جمهور و نخست وزیر او شدند.

دولت «مارتلی» پس از مشاهده چنین واکنشی از سوی مردم اعلام کرد که با ایجاد کمیسیونی مشکل را بررسی کرده و برای مسئله انتخابات تدابیری را اتخاذ خواهد کرد.

این درحالی بود که اپوزیسیون آن را نپذیرفته و تنها راه حل موجود را برکناری رئیس جمهور و اعضای هیئت دولتش اعلام کردند.

کمیته مشورتی مجلس هائیتی نیز در این خصوص با ارائه پیشنهادی خواستار برقراری آتش‌بسی سیاسی بین گروه مخالفان و دولت شد.

بر اساس این پیشنهاد رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای موقت انتخابات باید استعفا داده و افراد دیگری را جایگزین خود می‌کردند که این مسئله نیز از سوی گروه معترضین با مخالفت روبه‌رو شده و از میان برداشته شد.

اپوزیسیون علاوه بر نارضایتی از اقدامات دولت فعلی در هائیتی از هزینه‌های زیاد زندگی در این کشور نیز نگران بوده و آن را به عنوان یکی از دلایل اعتراضات خود اعلام کردند.

کشته شدن یک تن دیگر از تظاهرکنندگان در روز گذشته در این کشور نیز از نتایج دیگر بحران به وجود آمده در هائیتی می‌باشد که روزانه در حال وخیم شدن است.

به گزارش رسانه‌های محلی این کشور پیش‌بینی می‌شود که در روزهای 15 و 16 دسامبر نیز تظاهرات گسترده‌ای از سوی مخالفان به دلیل بازدید «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا از هائیتی در سطح کشور برگزار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول