اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فست‌فودها غذاهای شیکی که بیماری قلبی و عروقی هدیه می‌دهند

فست‌فودها غذاهای شیکی که ظاهر و طعم جذابی دارند اما هدیه خوردن بیش از حد این غذاها انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلب و عروقی، فشار خون و سرطان‌ها است.

فست‌فودها غذاهای شیکی که بیماری قلبی و عروقی هدیه می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس در ساری، در حال حاضر فست‌فودها از جمله غذاهای پرطرفداری هستند که با وجود ظاهر و طعم خوب، نه تنها فاقد ارزش غذایی هستند بلکه عوارض گوناگونی برای سلامتی افراد به همراه دارند.

* ظاهر و طعم جذاب فست‌فودها

منظور از فست‌فود غذاهای آماده‌ای است که معمولاً بدون قاشق و چنگال و بشقاب و عمدتا به‌ صورت ساندویجی سرو می‌شود این نوع غذاها هرچند دارای ظاهر و طعم جذابی هستند اما عادت غذایی نادرستی از جمله پرخوری، کم‌تحرکی و سریع غذا خوردن را ایجاد می‌کنند.

مصرف فست‌فودها سبب می‌شود فرد به‌ طور ناخواسته و بدون آن‌که متوجه باشد، مقادیر زیادی نمک دریافت کند که این امر به‌ نوبه خود می‌تواند برای تمامی سنین عوارض درازمدتی را به همراه دارد.

احمد قربانی شهروند ساروی درباره علت گرایش مردم به فست‌فود خوری گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: به‌دلیل طبخ سریع افراد به سمت غذاهای فست‌فودی گرایش دارند و برخی افراد حتی روزانه این غذا را مصرف می‌کنند بی‌آنکه از مضرات آن آگاه باشند.

وی افزود: مصرف فست‌فودها سبب بروز بیماری‌هایی بسیاری می‌شود که افراد باید به شدت از آن پرهیز کنند.

رضا احمدی شهروند دیگر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: غذاهای فست‌فود دارای ظاهری جذاب و طعم عالی هستند که این موضوع سبب می‌شود افراد به این سمت گرایش داشته باشند.

وی ادامه داد: بهتر است افراد غیر از ظاهر غذا به این موضوع توجه کنند که مصرف این مواد غذایی چه خاصیتی برای بدن انسان دارد در این صورت بدن سالم در نتیجه جامعه سالم‌تری خواهیم داشت.

با توجه به اینکه مازندران رتبه اول چاقی را در کشور دارد و همچنین میزان بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در استان بالا است لازم است تمامی افراد الگوی تغذیه درست را مورد توجه قرار دهند.

*زندگی شهری و غذاهای فست‌فودی

نادر آهنگر معاون فنی مرکز بهداشت مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری در این باره می‌گوید: یکی از معضلات شهرنشینی مصرف غذاهای آماده غیرخانگی در فست فودها و رستوران‌ها است که به علل مختلف ممکن است سلامتی انسان را به خطر بیندازد.

وی ادامه می‌دهد: نوع زندگی سبب شده تا خانواده‌ها و فرزندان به سمت استفاده از غذاهای فست‌فود گرایش داشته باشند.

*پرهیز از افزودن نمک به فست‌فودها

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران تصریح کرد: فست‌فودها ذاتا دارای نمک زیادی هستند که مصرف کننده را مستعد افزایش فشار خون می‌کنند بنابراین از افزودن نمک به این غذاها باید پرهیز شود.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان علاقه و میل افراد جامعه را نسبت به مصرف غذای فست فودی و فلافل از بین ببریم بلکه با مدیریت و آشنایی مردم به تهیه این نوع غذاها در منازل می‌توان تا حدودی بهداشت و سلامت جامعه را کنترل کنیم.

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران با اشاره به اینکه استقبال مردم به خوردن غذاهای فست‌فودی  در استان بسیار زیاد است، از مردم مازندران خواست از مصرف زیاد این نوع غذاها به شدت پرهیز کنند.

*عوارض غذاهای فست‌فودی

آهنگر خاطرنشان کرد: اضافه وزن، ابتلا به انواع بیماری‎های قلبی، عروقی، فشار خون، سرطان و دیابت از جمله اثرات مصرف غذاهای فست فودی به‌شمار می‌رود.

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران با بیان اینکه آمار فوتی‌های مازندران بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی بالا است، گفت: رعایت نکات تغذیه سالم و الگوی درست مصرف مواد غذایی می‌تواند در سلامت افراد و کاهش فوتی تاثیر بسزایی داشته باشد.

*ضرورت استفاده از روغن سرخ‌کردنی در فست‌فودها

آهنگر اظهار کرد: استفاده از روغن مناسب سرخ کردنی از نکات بهداشتی در تهیه فست‌فودها است که ضرورت دارد واحدهای تولید کننده در این بخش دقت بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آشپزخانه و محل پخت بعضی از فست‌فودها از جمله فلافل قابل رویت است، مصرف‌کنندگان فلافل بهترین عوامل نظارت کننده بهداشت پخت این غذا هستند و باید نسبت به استفاده چندباره از روغن سرخ شده توجه لازم را داشته باشند.

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به راه‌اندازی واحدهای تولید فلافل جدید در سطح استان، نظارت و بازرسی ویژه بهداشتی از این مراکز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

*تهیه غذاهای فست‌فودی در منزل به صورت بهداشتی

حمیدرضا شیرآشتیانی کارشناس ارشد تغذیه نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با اشاره به رشد فزاینده فست‌فودها می‌گوید: نخستین توصیه به افراد این است که از زیاده‌روی در خوردن فست‌فود پرهیز کنند، تا جایی که امکان دارد افراد مصرف فست‌فود را در وعده روزانه خود کاهش دهند.

کارشناس ارشد تغذیه بیان‌ کرد: همچنین می‌توان در منزل غذای فست‌فود را صورت بهداشتی و سالم‌تری تهیه کنیم که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

*فعالیت بسیج اطلاع‌رسانی تغذیه در استان

شیرآشتیانی با اشاره به اینکه اغلب افراد علاقمند مصرف فست فود در بیرون از منزل هستند، گفت: علت اصلی این است که در منزل هنگام تهیه غذای فست فودی به ظرافت‌های فست‌فود توجه نمی‌شود که می‌توان با تغییراتی ساده غذای فست فود سالمی را در منزل تهیه کنیم.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل عدم مصرف غذای فست فود استفاده زیاد از روغن و نمک است که با توجه به اینکه از 6 دی ماه تا 10 بهمن ماه به عنوان بسیج اطلاع‌رسانی تغذیه نامگذاری شده لازم است افراد از خوردن آن پرهیز کنند.

*استفاده چند باره از روغن برای سرخ کردن

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: همچنین مراکز فست‌فود به جهت اختلاف قیمت از روغن چندین بار استفاده می‌کنند که سبب بروز بیماری‌هایی از جمله سرطان می‌شود.

شیرآشتیانی با بیان اینکه وجود میزان کالری بالا در غذاهای فست‌فود سبب بروز چاقی می‌شود، افزود: با توجه به اینکه مازندران رتبه نخست چاقی را در کشور دارد لازم است افراد از خوردن بیش از حد فست فودها به‌ شدت خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به سلامتی خود و فرزندان‌مان علاقمند هستیم باید سعی کنیم تغییر ذائقه ایجاد کنیم در صورت تحقق این امر نسل سالم‌تری خواهیم داشت و باید روش‌های آشپزی خود را به این سمت تغییر دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از اصول اساسی تغذیه صحیح پرهیز از مصرف ماده زیان‌بار قند و شکر، نمک و چربی است که امروزه جایگاهی ثابت در غذاهای مصرفی دارد.

هرچه میزان قند، نمک و چربی در برنامه غذایی افراد کمتر باشد احتمال ابتلا بروز بیماری‌هایی از جمله چاقی، دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، گوارشی و سرطان‌ها کاهش می‌یابد.

-------------------------

گزارش از: زهرا طاهری

------------------------

انتهای پیام/86003/ح40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول