اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قدیمی‌ترین خانه لنده در معرض تخریب

خانه‌ای قدیمی متعلق به دوران قاجار و صفویه در شهرستان لنده وجود دارد که دور از چشم مسئولان در حال تخریب است.

قدیمی‌ترین خانه لنده در معرض تخریب

به گزارش خبرگزاری فارس از لنده، شهرستان لنده یکی از شهرهای تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که آثار تاریخی و باستانی را در خود جای داده است.

یکی از این آثار تاریخی خانه‌ای است متعلق به دوران صفویه و قاجار که دارای سبک معماری خاصی است و از سالیان دور و دراز مورد استفاده خوانین و ملاکان این شهرستان قرار می‌گرفت.

در شالوده‌‌ این بنا از سنگ و گچ استفاده شده، دیوار از خشت خام و پلاستر گچ و قسمت داخلی ساختمان با گچ و خاک سفیدکاری شده و درب و پنجره‌ها از چوب بوده ولی متأسفانه بر اثر گذر زمان آن‌ها متلاشی شده و به دور انداخته شده است.

در این ساختمان پنجره‌ها از کف اتاق پایه‌گذاری شده‌اند، سقف اطاق‌ها از تیر چوب و سنگ‌های نازک ساخته شده، نقشه این خانه‌ قدیمی به گونه‌ای طراحی شده که طبقه‌ اول آن به شکل سرداب و بیش از دو متر پائین‌تر از سطح حیاط ساختمان بنا شده است.

سقف این خانه شکاف برداشته و دیوارهای آن در حال فرو ریختن بوده و هم اکنون کسی در این خانه سکونت ندارد ولی این بنای تاریخی که سراسر حرف و حدیث و سخن برای گفتن دارد در حال تخریب بوده و فریادرسی ندارد. 

مردم و دوستداران مواریث کهن بارها به میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کرده و خواستار تعمیر و نگهداری آن شده‌اند ولی متأسفانه تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است. 

مسئولان برای جلوگیری از تخریب تاریخ و قدمت این استان و شهرستان بناهای تاریخی را با جدیت و پشتکار بیشتری حفاظت و حراست کنند تا شاید آیندگان بهره‌ای از معماری و سبک زندگی در شهرها و روستاهای قدیم نیز ببرند.

این خانه قدیمی در محله مور (قدیمی‌ترین محله شهر لنده) و رو به روی قدیمی‌ترین حسینیه و مسجد این شهرستان بنا شده و متعلق به خوانین گذشته بوده است.

انتهای پیام/82013/س30/ض1002


این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول