اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزش سازمان سوادآموزی:

هزاران نفر جان خود را برای حفظ نهضت سوادآموزی از دست داده‌اند

معاون آموزش سازمان سوادآموزی گفـت: در طول فعالیت نهضت سوادآموزی هزاران نفر جان خود را به خاطر سواد آموختن به مردم از دست داده‌اند.

هزاران نفر جان خود را برای حفظ نهضت سوادآموزی از دست داده‌اند

به گزارش خبرنگار فارس از شیراز، محمدمهدی مهدی‌زاده بعد از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالروز نهضت سوادآموزی اظهار داشت: صدها نفر از سوادآموزان ما در جاده‌ها بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، چند آموزشیار در سرما تلف شدند و چند نفر را گرگ خورد و تعدادی نیز در بمباران جنگ تحمیلی و نیز به‌دست ضد انقلاب شهید شدند.

وی خاطر نشان کرد: بیش از 400 نفر به عنوان آموزشیار به این نهضت آمدند و رفتند اما امروز مشکل معلم نه پول است و نه ساختمان بلکه جایگاه از دست داده او است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: امروز اصلی‌ترین حامی سوادآموزی مقام معظم رهبری است که تک‌ و تنها ایستاده‌اند و می‌گویند که وجود یک نفر بی‌سواد نیز در کشور ننگ است.

مهدی‌زاده با طرح این پرسش که بعضی می‌گویند هزینه آموزش افراد بالای 50 سال را باید صرف آموزش ابتدایی کنیم تا برای 80 سال دیگر بی‌سوادی در کشور نباشد، یادآوری کرد: حیات اقتصادی ما وابسته به باسواد شدن این اقشار است زیرا آمار می‌گوید که 508 هزار نفر از افراد زیرپوشش کمیته امداد دارای سرپرست بی‌سواد هستند و نیز 80 درصد بهره‌برداران کشاورزی بی‌سواد یا کم‌سوادند.

معاون آموزش سازمان سوادآموزی کشور با اشاره به اینکه مسائل بزه در کشور به بی‌سوادی مربوط می‌شود، افزود: سال گذشته از 642 هزار کودک شش تا 15 ساله‌ای که خارج از مدرسه وجود دارند، 72 درصد دارای والدین بی‌سواد یا معلول بودند.

وی با اعلام اینکه قسمت اعظم زیر 50 ساله‌های کشور را باسواد کردیم، خاطر نشان کرد: هم‌اکنون در کشور 3.5 میلیون بی‌سواد وجود دارد.

مهدی‌زاده همچنین اعلام کرد: امروز بیش از 3 هزار سواد‌آموخته نهضت دارای تحصیلات دانشگاهی و حتی رئیس دانشگاه و نویسنده نیز هستند.

در ادامه این آیین، معاون سوادآموزی آموزش ‌و پرورش فارس نیز در سخنانی اعلام کرد: پس از ادغام نهضت سوادآموزی با آموزش ‌و پرورش میانگین باسوادی کشور از 46 درصد ابتدای تشکیل نهضت به 86 درصد در سال 90 رسید.

عیسی ملک‌پور همچنین گفت: فارس سومین شورای پشتیبانی نهضت در استان را تشکیل داده و این در حالی است که برخی استان‌ها هنوز شورایی در این زمینه برگزار نکرده‌اند.در همایش معاونان نهضت سوادآموزی کشور اعلام شد که فارس جایگاه هفتم را در عملکرد به دست آورده است.

ملک‌پور خاطر نشان کرد: استان فارس پنج کتاب کمک ‌درسی به زبان ساده را به تایید دفتر مرکزی رسانده است که مورد استفاده نیز قرار دارد.

انتهای پیام/2448/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول