اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری طرح توسعه فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی:

سکوی فاز 15 پارس جنوبی رسما به بهره‌برداری رسید

مجری طرح توسعه فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی گفت: سکوی فاز 15 پارس جنوبی رسما به بهره‌برداری رسید.

سکوی فاز 15 پارس جنوبی رسما به بهره‌برداری رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، رضا فروزش اظهار داشت: با اتمام بخش عمده عملیات حفاری و انجام مراحل نهایی راه‌اندازی سکوی فاز 15 پارس جنوبی، نخستین تولید گاز از این سکو در آب‌های خلیج فارس آغاز شد.

وی افزود: سکوی فاز 15 پارس جنوبی پس از انجام موفقیت‌آمیز مراحل نصب و راه‌اندازی تاسیسات فراساحلی خود از امروز وارد مدار تولید قرار گرفت.

فروزش گفت: با راه‌اندازی سکوی فاز 15 میدان گازی مشترک پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این پروژه از 29 میلیون متر مکعب به 35 میلیون متر مکعب افزایش یافت.

وی ظرفیت تولید عملیاتی این سکوی گازی را یک میلیارد فوت مکعب در روز ذکر کرد و افزود: با اتمام بخش عمده عملیات حفاری و راه‌اندازی تعدادی از چاه‌ها در این حوزه، 70 درصد ظرفیت تولیدی این سکو به میزان تولید روزانه 700 میلیون فوت مکعب گاز در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

فروزش با اشاره به راه‌اندازی چهار ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با ظرفیت روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز گفت: با راه‌اندازی سکوی فاز 15، ظرفیت تولید روزانه گاز شیرین در این پروژه به 35 میلیون متر مکعب رسید که با تکمیل سایر واحدهای فرایندی در بخش خشکی به ویژه با الحاق بخش از تولیدات سکوی 18 پارس جنوبی، میزان تولید نهایی از این فازها طی سال جاری به 40 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: با دستیابی به تولید 40 میلیون مترمکعبی گاز در این طرح،‌ تعهدات تولیدی این پروژه در سال جاری تکمیل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، هدف‌ از توسعه‌ فازهای 15 و 16 تولید و فرآورش روزانه‌ 56,6 میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، 75 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، 400 تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ 1,05 میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

انتهای پیام/2451/ط/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول