اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

/اختصاصی فارس/

آیت‌الله محسنی گرکانی تولیت مدرسه مروی شد

آیت‌الله احمد محسنی گرکانی به عنوان تولیت جدید مدرسه مروی منصوب شد.

آیت‌الله محسنی گرکانی تولیت مدرسه مروی شد

مدیر روابط عمومی مدرسه علمیه مروی با اعلام این خبر به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: مراسم معارفه آیت‌الله احمد محسنی گرکانی صبح فردا (پنجشنبه 18 دی‌ماه) ساعت 9 در حوزه علمیه مروی برگزار می‌شود. ایشان پس از رحلت حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی، عهده‌دار این مسئولیت هستند.

به گزارش فارس، از دیگر سابق و منصب‌های آیت‌الله گرکانی می‌توان به «نمایندگی خبرگان رهبری در دوره سوم از استان مرکزی»، «قضاوت در دیوان عالی کشور» و «مسئولیت رسیدگى به امور طلاب غیر ایرانى در شوراى مدیریت حوزه علمیه قم» اشاره کرد. آیت‌الله گرکانی اکنون 88 سال سن دارد.

از تألیفات وی می‌توان کتاب‌های «حجاب در اسلام»، «جایگاه ولایت فقیه»، «دراسات فی الشهادة والحدود الاسلامی»، «ترجمه امالی شیخ صدوق» و «اخلاق و قضا در بینش اسلامی» را نام برد.

در وقف‌نامه مدرسه علمیه مروی آمده است: تولیت مدرسه مروی باید اعلمِ علمای شهر باشد که البته در صورت اشتغال می‌تواند این مسئولیت را به فردی صالح تفویض کند. به همین دلیل، حضرت امام(ره) در شهریورماه 1363 آیت‌الله مهدوی‌کنی را به عنوان متولی حوزه علمیه مروی منصوب کردند، پس از وفات امام راحل، مقام معظم رهبری نیز حکم مدیریت آیت‌الله مهدوی کنی را امضا کردند که با رحلت این استاد حوزه علمیه، آیت الله احمد محسنی گرکانی برای تولیت مدرسه مروی معرفی شد.

مدرسه علمیه مروی در تهران، خیابان ناصرخسرو، کوچه مروی واقع شده است و حدود دو قرن قدمت دارد.

به گزارش فارس، آیت‌الله احمد محسنی گرگانی متولد 1305 هجری شمسی برابر با 1344 هجری قمری در گرگان (نزدیک آشتیان) در خانواده‌ای مذهبی و ریشه‌دار است.

در مدرسه شش کلاسه محل تولد خود به دریافت گواهی پایان دوره نائل و در تمام سال‌ها از شاگردان ممتاز بود. پس از آن چند ماهی بنا به مناسبتی در خمین ساکن و با حجج اسلام رضوانی و مسعودی و جلالی آشنا و رفاقتی برقرار می‌نماید.
در 17 سالگی وارد حوزه علمیه آشتیان شده و مقدمات را زیر نظر آیت‌الله آشتیانی خوانده از آنجا به حوزه علمیه اراک وارد گردید و تحت اشراف آیت‌الله کاظم گلپایگانی و آقا میرزا فضل‌الله نصیر الاسلامی به تحصیل ادامه داد.
در سال 1325 همزمان با رونق گرفتن حوزه علمیه قم به واسطه حضور مرحوم آیت‌ الله العظمی بروجردی ایشان نیز وارد به آن حوزه مبارکه شدند و پس از استفاده از محضر اساتید فرزانه‌ای همچون مرحوم شیخ عبدالجواد اصفهانی و حاج شیخ عبدالرزاق نائینی، در درس خارج مرحوم آیت‌الله بروجردی شرکت نمودند و پس از آن از محضر بزرگانی چون حضرت امام و آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله داماد بی‌بهره نمانده‌اند.
علم کلام و حکمت و فلسفه را نزد اساتید بزرگوار، آقایان لاکانی و مرحوم حاج شیخ مهدی مازندرانی و مرحوم حاج‌آقا رضا صدر گذرانده‌اند. در سال 1331 سفری به اعتاب مقدسه داشته و پس از زیارت دوره مدتی در نجف اشرف در جلسه درس آیات عظام حکیم، خوئی و شاهرودی شرکت نموده و اجازاتی از آن حضرات کسب کرده‌اند.

پس از انقلاب در چند دانشگاه از جمله صدا و سیما، آزاد و تربیت مدرس تدریس نموده‌اند.
در سال 1352 در اوج اختناق و بی‌حجابی کتاب حجاب در اسلام را گردآوری نموده و به چاپ رسانده‌اند.
در اوایل پیروزی انقلاب کتابی پیرامون نماز جمعه بانضمام تفسیر سوره جمعه و منافقین تألیف نموده‌اند.
کتاب زکات در اسلام، ولایت فقیه و جایگاه خبرگان رهبری، مقالات اخلاقی و احکام زکات که در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده،‌ جایگاه زمان و مکان در اجتهاد، کتاب حجاب پوشش برتر، قضا و شهادات از دیگر نوشته‌های ایشان است.
در سال 1399 هجری قمری نماینده رسمی امام در امور مذهبی و اجتماعی تویسرکان مرداد ماه 1358 امامت جمعه تویسرکان به ایشان محول شد. 1359 مسئولیت رسیدگی به امور طلاب غیر ایرانی در قم، گرفتن امتحان ورودی و رتبه‌بندی طلاب در قم، 1361 به دستور امام به امامت جمعه تربت حیدریه، چندین سفر در جبهه‌های دفاع مقدس و همراهی رزمندگان شهادت فرزند ارشد ایشان محمد محسن محسنی در عملیات محرم، 1362 مسئولیت قضایی شعبه نهم دیوان عالی کشور که به مدت 15 سال در این سمت حضور داشته‌اند در کنار مسئولیت‌های بیان شده به تدریس دروس حوزوی و معارف اسلامی در مدرسه شهید مطهری، دانشگاه شهید بهشتی و ستاد فرماندهی کل قوا پرداخته‌اند.
1372 به حکم مقام معظم رهبری به امامت جمعه اراک و نماینده ایشان در استان مرکزی، 1377 از طرف مردم استان مرکزی به عنوان نماینده خبرگان رهبری، 1388 به مدت 5 سال به ریاست دیوان عالی کشور.
انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول