اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهر زیرزمینی سامن در اغما

سامن؛ شهری بی سر و سامان

شهر زیرزمینی سامن با مواجهه با انبوهی از مشکلات، با گره کوری روبه‌روست که باز شدن این گره، تعامل و همکاری همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

سامن؛ شهری بی سر و سامان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تاریخ 3 هزار ساله همدان بر همگان آشکار است و کسی از قدمت تاریخی این کهن‌شهر ایران بی‌خبر نیست.

اهمیت تاریخی و گردشگری استان، این روزها همه مسئولان را بر آن داشته تا اولویت توسعه همدان را حول محور گردشگری قرار دهند و برای رشد آن از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

با این تفاسیر یکی از نکاتی که در یک شهر موجب رشد گردشگری می‌شود توجه به ابعاد تاریخی و حفظ آثار و ابنیه‌ای است که به یک شهر وجهه گردشگری می‌بخشد.

با توجه به اینکه استان همدان بیش از یک‌هزار و 800 اثر تاریخی دارد انتظار می‌رود، مسئولان به آثار باستانی استان به‌ ویژه آثاری با قدمت بیش از چند هزار ساله توجه ویژه داشته و بتوانند در زیر سایه توجهات به این بناهای تاریخی گردشگری شهر را توسعه دهند.

با وجود اینکه همدان آثار تاریخی بی‌شماری دارد اما هنوز حتی یک اثر همدان در فهرست آثار جهانی قرار نگرفته و مسئولان یکی از وجهه‌های توسعه گردشگری همدان را باید جهانی کردن حداقل یک اثر تاریخی بدانند.

شهر زیرزمینی سامن از جمله آثار بی‌نظیر و به جا مانده از دوران قبل از اشکانی است که 3 هزار و 500 سال قدمت آن گویای عظمت این اثر است.چند سالی است که از کشف این اثر تاریخی گذشته است اما نه تنها این شهر هنوز مرمت نشده، بلکه عوامل طبیعی و غیر طبیعی بر این اثر تأثیر گذاشته و موجب نگرانی مردم و برخی مسئولان محلی شده است.

این اثر به قدری ارزشمند است که نه تنها باید دغدغه مسئولان استانی باشد بلکه باید مسئولان کشوری به این اثر که در لیست جهانی شدن قرار دارد، با چشم دیگری نگاه کنند.این روزها نبود بودجه یکی از دغدغه‌های این مرمت است که هم مردم و هم مسئولان در انتظار هرچه زودتر به نتیجه رسیدن این اثر هستند تا علاوه بر ماندگاری اثر، گردشگری سان نیز رونق بگیرد.

نبود سیستم مناسب فاضلاب در این شهر و تردد خودروهای سنگین در خیابان روی این شهر زیرزمینی، از مشکلات دیگر این اثر تاریخی است که وضعیت آن هر روز نگران کننده‌تر می‌شود.

*بودجه‌های شهر زیرزمینی سامن ناچیز است

رئیس شورای شهر همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با بیان اینکه از سال 84 بر اثر حفاری شرکت مخابرات شهر زیرزمینی سامن کشف شد، افزود: هر سال در کمیته برنامه‌ریزی مبلغی را برای ساماندهی این اثر اختصاص می‌دهند که از اعتبارات استانی نیز مبلغی برای این اثر اختصاص می‌یابد.

محمود بداغی با بیان اینکه کارکردن برای این پروژه نیازمند اعتبار است، افزود: اختصاص سالانه 50 تا 100 میلیون تومان در سال به این اثر مبلغی نیست.

وی تصریح کرد: از زمان سه مدیریت قبلی میراث فرهنگی، چند جلسه برگزار شده و قول‌هایی نیز داده شده اما این وعده‌ها باید پیگیری شده تا نتیجه لازم حاصل شود.

رئیس شورای شهر همدان بیان داشت: سال قبل در شورای برنامه‌ریزی سامن پیگیر ساماندهی این اثر شدیم که مدیرکل میراث فرهنگی سابق بودجه‌ای را اختصاص داد اما با رفتن وی بودجه هم رفت.

*فرصت گردشگری سامن در حال تبدیل به تهدید است

وی با اشاره به اینکه هر سال مبلغی از سوی شهرستان ملایر برای اثر اختصاص می‌یابد، افزود: سال گذشته 25 میلیون تومان به شهر زیرزمینی سامن اختصاص یافت که این مبلغ حتی هزینه جاری اثر هم نیست.

بداغی با بیان اینکه وعده تخصیص 100 میلیون تومانی مدیرکل میراث فرهنگی اختصاص نیافته، افزود: نبود اعتبار باعث شده که این اثر که فرصتی برای شهرستان بود به تهدید تبدیل شود.

وی به پیگیری مکرر مردم برای سروسامان بخشیدن به این اثر تاریخی اشاره کرد و افزود: امید می‌رود این شهر سروسامان بگیرد چون مردم این شهر در حال مهاجرت به ملایر، بروجرد و همدان هستند.

رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه با سرو سامان گرفتن این اثر شهر نیز رونق می‌یابد، افزود: حداقل راه‌اندازی یک فاز از این اثر که حدود 300 متر از کارگاه شماره یک آن آماده است، می‌توان موجبات بازدید از اثر را فراهم کرده و گردشگری این شهر آغاز شود.

*شهر زیرزمینی، سامن را شکوفا می‌کند
وی از وعده‌‎های نورپردازی، نصب شیشه و مرمت اسکلت و راه ورودی و خروجی اثر یاد کرد و افزود: هنوز پس از یک سال قول مسئولان در این موارد محقق نشده است.

بداغی با بیان اینکه در حال حاضر گردشگران خارجی از طریق سایت سامن‌سیتی اتفاقات این اثر را دنبال می‌کنند، افزود: این امر نشان می‌دهد که سامن جایگاه خود را در جهان یافته است.

وی راه‌اندازی این اثر را موجب رشد گردشگری این شهر دانست و گفت: با راه‌اندازی این اثر سوغات سامن هم در کنار آن رونق یافته و گردشگری را منجر می‌شود.

رئیس شورای شهر همدان با تأکید بر ساماندهی فاضلاب شهر سامن یادآور شد: طرح مطالعاتی فاضلاب شهری در فاز اول آماده شده است چرا که در سال‌های قبل نبود فاضلاب، آسیبی به شهر زیرزمینی وارد کرد.

*لزوم ایجاد موزه در جوار شهر زیرزمینی سامن

وی با بیان اینکه آبفا ایجاد سیستم فاضلاب را منوط به ورود بخش خصوصی دانست و افزود: اینجا شهر کوچکی است و شاید ورود بخش خصوصی برای آنها مقرون به صرفه نباشد.
بداغی ایجاد موزه‌ای در کنار این اثر را لازم دانست و گفت: اشیایی  از  شهر زیرزمینی خارج شده که برخی از آن در ملایر و برخی در همدان نگهداری می‌شود که با احداث موزه می‌توان گردشگران بیشتر با این اثر آشنا کرد.

وی با بیان اینکه برج خانقلی با قدمت 500 ساله در سامن از دیگر آثار برجسته این شهر است، افزود: امامزاده هام و سام از نوادگان نوح نبی نیز می‌تواند موجب جذب گردشگر در این شهر شود.

*ایجاد شبکه فاضلاب در سامن ردیف اعتباری ندارد

بر این اساس مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز در خصوص سیستم فاضلاب شهر سامن گفت: در سامن شبکه فاضلاب وجود ندارد و ردیف اعتباری نیز برای شبکه فاضلاب سامن در نظر گرفته نشده است.

محمد صیفی‌کار خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت نیرو طرح فاضلاب جدیدی را شروع نمی‌کند و بر آن است که ابتدا طرح‌های قدیمی خاتمه یافته و سپس طرح‌های جدید آغاز شود.

وی اضافه کرد: اما در این خصوص تبصره‌ای مبنی بر اینکه اگر شرکت‌های آبفا سرمایه‌گذار داشته باشند، با کمک وزارت نیرو  سیستم فاضلاب اجرایی می‌شود، وجود دارد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر سامن نیز در حفظ اثر تاریخی سامن مهم است، افزود: جمع‌آوری آب‌های سطحی با شهرداری است که باید در این زمینه وارد شده و با هدایت آب‌های سطحی به ورود آن به اثر جلوگیری کند.

*اجرای طرح ترافیکی در ورودی شهر زیرزمینی سامن

معاون میراث فرهنگی همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به مرمت شهر زیرزمینی سامن اظهار کرد: ابتدای امسال اعتبار اضطراری به مبلغ 25 میلیون تومان برای ریزش‌های شهر زیرزمینی سامن ابلاغ شد تا استحکام بخشی‌های موضعی برای این بنای تاریخی انجام شود.

بهرام توتونچی با اشاره به وعده اختصاص اعتبارات ملی برای ساماندهی شهر زیرزمینی سامن بیان داشت: به محض اختصاص اعتبار 70 میلیون تومانی، ساماندهی شهر زیرزمینی سامن در برنامه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سامن شهری در زیر شهر سامن قرار دارد، خاطرنشان کرد: زیر دل شهر بودن این بنای تاریخی، باعث شده وسایل نقلیه‌ از خیابان روی این شهر عبور کنند که همین به نقاطی از شهر ضربه وارد می‌کند.

معاون میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه بخشی از شهر زیر بافت مسکونی قرار دارد، افزود: هنوز به بحث تملک این بنا پرداخته نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه همه فضا برای ورود بازدیدکننده مناسب نیست، اظهار کرد: به دنبال ایجاد فضایی برای ورود بازدیدکننده هستیم که ضمن امکان دسترسی مناسب خطراتی را برای بازدیدکننده نداشته باشد.

توتونچی بر ایجاد فضای نمایشگاه‌گونه شهر زیرزمینی سامن تأکید کرد و افزود: با ایجاد این فضای نمایشگاهی افراد مراجعه‌کننده می‎توانند اشیایی که از شهر زیرزمینی خارج شده را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه حدود 10 سال است که این بنا در حال کاوش و مرمت است، تأکید کرد: مرمت‌ها را در چارچوب مرمت‌هایی که استاندارد است انجام می‌دهیم.

معاون میراث فرهنگی از درخواست میراث فرهنگی مبنی بر اجرای طرح ترافیکی در یکی از خیابان‌های شهر سامن خبر داد و گفت: با تعاملی که با مسئولان شهر سامن صورت گرفته، به دنبال اجرای طرح ترافیکی در یک خیابان شهر سامن هستیم.

وی بیان داشت: با اجرای طرح ترافیکی، وسایل نقلیه سبک در آن خیابان که روی شهر زیرزمینی سامن قرار دارد عبور و مرور می‌کند.

در هر صورت باید برای توسعه گردشگری که از اولویت‌های توسعه استان همدان است، در همه جوانب توسعه را نگریست و برای احیای آثار تاریخی که در لیست جهانی شدن قرار دارند، اهمیت بیشتری قائل شد.

===============

سیده فریده حسینی فرزام

===============

انتهای پیام/89003/خ40/چ3000                          

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول