اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

چامسکی: جدایی از آمریکا به سود کشورهای آمریکای لاتین بوده است

تحلیلگر برجسته آمریکایی با توجه به مقاومت منطقه آمریکای لاتین در برابر امپریالیسم آمریکا اعلام کرد جدایی از آمریکا به سود کشورهای این منطقه بوده است.

چامسکی: جدایی از آمریکا به سود کشورهای آمریکای لاتین بوده است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، «نوام چامسکی» اندیشمند، محقق و تحلیلگر برجسته آمریکایی طی یک بررسی که در مورد مقاومت منطقه آمریکای لاتین طی 15 سال گذشته در برابر امپریالیسم آمریکا بود اعلام کرد: جدایی از آمریکا به سود کشورهای آمریکای لاتین بوده است.

«چامسکی» طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: آمریکای لاتین نمونه خوبی برای کشورهای در حال توسعه است که نشان می‌دهد چگونه قطع وابستگی از ایالات‌متحده آمریکا منجر به پیشرفت این کشورها گشته است.

وی تصریح کرد: طی 15 سال گذشته کشورهای منطقه آمریکای لاتین در برابر تلاش‌های امپریالیستی آمریکا که همواره به سرکوب پیشبرد عدالت اجتماعی و ایجاد یک دولت دموکراتیک دراین منطقه پرداخته مقاومت و ایستادگی کرده‌ است.

«چامسکی» افزود: از زمانی که «هوگو چاوز» رئیس جمهور فقید ونزوئلا در سال 1998 برای نخستین بار ریاست این کشور را برعهده گرفت اصلاحات مترقی در سراسر منطقه آمریکای لاتین به اجرا درآمد که اغلب شامل اصلاح کنترل شرکت‌های چند ملیتی بر منابع طبیعی و سرمایه‌گذاری‌های موفق در زمینه برنامه‌های اجتماعی بود.

وی بیان کرد: کشورهایی مانند بولیوی و اکوادور حتی با وجود مشکلاتی در سطح جهانی مانند بحران‌های زیست محیطی رهبری کشورشان را برعهده دارند؛ «اوو مورالس » رئیس جمهور بولیوی در بیستمین کنفرانس تغییرات آب ‌و ‌هوایی سازمان ملل متحد در سال 2014 در لیما (پایتخت پرو) از کشورهای توسعه یافته عضو این سازمان خواست تا مسئولیت خود را در برابر تشدید تغییرات آب ‌و هوایی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای برای جلوگیری از فاجعه زیست محیطی جدی بگیرند.

«چامسکی» اظهار کرد: اگر چه بیشتر کشورهای آمریکای مرکزی در مقایسه با همتایان خود در آمریکای جنوبی از استقلال کمتری به دلیل ضعف و نزدیکی خود به ایالات‌متحده آمریکا دارا هستند اما کاستاریکا یک استثنا در بین این کشورها است.

کاستاریکا تنها کشور آمریکای مرکزی است که آمریکا به طور مستقیم در آن دخالت ندارد و تنها کشوری در منطقه آمریکای لاتین می‌باشد که این ویژگی را داراست؛ چامسکی گفت: از سوی دیگر در فقیرترین کشورهای این منطقه مانند هائیتی، گوآتمالا و نیکاراگوئه ایالات‌متحده آمریکا مداخله کرده است.

با توجه به گزارش‌های مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاست‌های پولی، تحت ریاست جمهوری مورالس اقتصاد بولیوی از طریق کاهش 25 درصدی فقر و افزایش 45 درصدی هزینه‌های اجتماعی از هر دوره‌ای طی 3 و نیم دهه گذشته در این 8 سال اخیر پیشرفت سریعتری داشته است.

اکوادور نیز موفقیتی مشابه بولیوی دارد زیرا تحت ریاست جمهوری «رافائل کوره آ» حداقل دستمزدها در این کشور بیش از 200 درصد از سال 2007 افزایش یافته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول