اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نامه نماینده زندانی به همکاران سابق خود

احمد غضنفر پور نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و یکی از مشاوران بنی‌صدر: در جامعه به طور نهان و آشکار و البته به صورت پراکنده و انسجام نیافته دو صف‌بندی با دو جریان متضاد در صحنه سیاسی ظهور کرد: یکی جریان مخالفت با ولایت فقیه و دیگری موافق.

نامه نماینده زندانی به همکاران سابق خود

رخدادهای 14 بهمن 1360

چکیده

  • احمد غضنفر پور نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و یکی از مشاوران بنی صدر رئیس جمهور مخلوع طی نامه ای از مواضع سابق خود اظهار ندامت کرد.

 

  • محافل آگاه در لاهه اظهار داشتند که دادگاه داوری ایران و آمریکا یک سال پس از انقضای بیانیه الجزایر درباره آزادی گروگان های سفارت آمریکا در تهران با بن بست مواجه شده است.

 

  • پلیس مخفی آمریکا با دستیاری منافقین از مسافرت چند تن از میهمانان مسلمان آمریکایی در مراسم سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران جلوگیری کرد .

 

  • عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه در مصاحبه ای تبلیغات برخی رسانه های عربی مبنی بر کودتا در سوریه را تکذیب کرد.

 

  • عراق در پی دریافت بیش از 16 میلیارد دلار وام از کشورهای حوزه خلیج فارس در صدد است تا وام های بیشتری را از این کشورها دریافت کند.

 

  • نعیم حداد رئیس پارلمان رژیم صدام اعلام کرد ایران در مقابل سلامت جان هر یک از اسرای عراقی شرکت کننده در نیروهای داوطلب ضد اسرائیلی که تهران قصد تشکیل آن را دارد مسئول خواهد بود .

 

  • سخنگوی وزارت خارجه دیروز ضمن اعلام مخالفت دولت جمهوری اسلامی ایران با برگزاری کنفرانس کشورهای غیر متعهد در بغداد خواستار رسیدگی به این مسئله در اجلاس آینده وزرای خارجه کشورهای غیر متعهد در هاوانا شد .

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر درباره ضرورت تاسیس و تداوم فعالیت شورای تبلیغات اسلامی گفت:  ما در زمینه تبلیغات باید فقط به نیروهای خودی تکیه کنیم.

نامه نماینده زندانی به همکاران سابق خود

احمد غضنفر پور نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و یکی از مشاوران بنی صدر رئیس جمهور مخلوع و فراری که چندی پیش به علت داشتن غیبت غیرموجه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مستعفی شناخته شد طی نامه ای از مواضع سابق خود اظهار ندامت کرد.

وی که از چند روز قبل از فرار بنی صدر به طور مخفی زندگی می کرد و مدتی قبل در شهرستان آمل دستگیر شده بود نامه ای را که حاکی از پشیمانی و اظهار ندامت وی از مواضع قبلی خود می باشد جهت قرائت در مجلس شورای اسلامی تهیه کرده بود ولی به علت مستعفی شناخته شدنش چون قانونا نمی تواند از تریبون مجلس استفاده کند متن نامه وی توسط روابط عمومی مجلس در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.

در بخشی از این نامه آمده است : اگر حضور هوشیارانه مردم و رهبری به جا و قاطعانه امام نبود انقلاب اسلامی ایران از مسیر اصلی خود منحرف و به سوی قدرت های جهانی و بدون شک آمریکا سوق داده می شد.

اگر جرم من اعدام است درنگ نکنید

وی ادامه داده است : من به عنوان یکی از افرادی که در آن جریان قرار داشتم از ملت مسلمان ایران ، امام عزیز و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی پوزش می طلبم که امیدوارم خداوند متعال توبه مرا بپذیرد و در مقابل  همه شما از دادگاه انقلاب اسلامی تقاضا دارم اگر جرم من اعدام است در اجرای آن درنگ نکند که خود را تسلیم عدل الهی نموده ام.

غضنفر پور با اشاره به جناح های موافق و مخالف ولایت فقیه و برشمردن اقدامات مخالفین می افزاید : در جامعه به طور نهان و آشکار و البته به صورت پراکنده و انسجام نیافته دو صف بندی با دو جریان متضاد در صحنه سیاسی ظهور کرد : یکی جریان مخالفت با ولایت فقیه و دیگری موافق ، در جریان مخالف طیف های گوناگونی به چشم می خورد که در راس آن بنی صدر قرار داشت. بنی صدر با قرار گرفتن در راس این جریان خود و گروه خود را با چندین تناقض روبرو کرد.

غضنفر پور: به عقیده من منشا تناقضات مواضع بنی صدر در عدم اعتقاد او به مقام رهبری خلاصه می شد این مسئله روز به روز شدت گسترده تری به خود گرفت و هر زمان نیروهای جدید ضد انقلابی راست و چپ بر محور او بیشتر جمع می شدند.

تناقض مواضع بنی صدر از سوی حامی سابق !

غضنفر پور در ادامه نامه خود ضمن تشریح تناقض مواضع بنی صدر در قبل و بعد از ریاست جمهوری می افزاید : به عقیده من منشا این تناقضات در عدم اعتقاد او به مقام رهبری امام خلاصه می شد این مسئله روز به روز شدت گسترده تری به خود گرفت و هر زمان نیروهای جدید ضد انقلابی راست و چپ بر محور او بیشتر جمع می شدند و هم آهنگی با سایر گروه ها و نیروهای سیاسی بیشتر و افزونتر می گشت . هماهنگی و اتحاد این نیروها بر پایه چندین مشخصه دور می زد:

عدم اعتقاد و یا در بعضی گروه ها کم توجهی به ولایت فقیه
حذف روحانیت از صحنه سیاست
مخالفت با نهادهای خودجوش
نزدیک شدن به خط آمریکا ، گرچه بنی صدر و منافقین در حرف مخالف و طرفدار استقلال بودند اما عملا جریان به آن سمت کشیده می شد.
حاکمیت این نیروها و جناح های رفاه طلب حامی بنی صدر .

وی ادامه داد : نیروهای تشکیل دهنده این جریان علیرغم ناهماهنگی و اختلاف عبارت بودند از : اقشار و گروه های رفاه طلب ، سازمان های سیاسی نظیر جبهه ملی ، دفتر ریاست جمهوری بنی صدر ، سازمان منافقین و گروهی که حالت میانه داشت که آن را نهضت آزادی تشکیل می داد.

غضنفر پور در قسمت دیگری از نامه خود ضمن بیان برنامه های بعدی نیروهای مخالف ولایت فقیه می افزاید : هر کدام از نیروها در ظاهر و نهان  خود را برای جانشینی حکومت اسلامی آماده می کردند و بنی صدر به عنوان رئیس اپوزیسیون بلندگوی همه آن ها شده بود و اما با عزل ناگهانی او از فرماندهی کل قوا و شکست تظاهرات جبهه ملی همه آن برنامه ها با شکست مواجه گشت بنابراین انفجارها آغاز شد و ترورها یکی پس از دیگری حتی در نماز جمعه ها صورت گرفت .(1)

ایران به عدم بی طرفی یک قاضی دادگاه لاهه اعتراض کرد

محافل آگاه در لاهه اظهار داشتند که دادگاه داوری ایران و آمریکا یک سال پس از انقضای بیانیه الجزایر درباره آزادی گروگان های سفارت آمریکا در تهران با بن بست مواجه شده است.

این دادگاه که در ماه ژوئیه گذشته در لاهه مستقر شد و از 9 قاضی سه قاضی ایرانی ، سه قاضی آمریکایی ، دو قاضی سوئدی و یک فرانسوی تشکیل می شود روز 19 ژانویه به دریافت شکایت از سوی موسسات آمریکایی و ایرانی که ادعا می کنند در جریان حوادث 1980 متضرر شده اند پایان داد.

در محافل آگاه گفته می شود که دادگاه بیش از سه هزار شکایت که روی هم به 4 میلیون دلار بالغ می شود دریافت کرده است ، هنگام تشکیل دادگاه بر اساس قرار داد های الجزایر یک میلیون دلار از دارایی های مسدود شده ایران در آمریکا برای جبران خسارات موسسات آمریکایی به بانک ملی هلند سپرده شده بود .

در لاهه گفته می شود که ایران نسبت به بی طرفی یکی از قضات سوئدی این دادگاه به نام نیلز مانگارد اظهار شک و تردید کرده و در پی مجادله ای که به دنبال آن درگرفته کارهای دادگاه عملا به حال تعلیق درآمده است . ناظران می گویند که روز 23 ژانویه رئیس بانک مرکزی ایران محسن نوربخش اظهار عقیده کرده بود که بیشتر شکایات موسسات آمریکایی از ایران بی اساس است و سه روز قبل از آن نیز بهزاد نبوی علنا آمریکا را به نقض این قرار داد متهم کرده بود . (2)

عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه در مصاحبه ای تبلیغات برخی رسانه های عربی مبنی بر کودتا در سوریه را تکذیب کرد گفت : آن ها که منتظر تغییرات در سوریه هستند در مریخ زندگی می کنند سوریه با ثبات ترین کشور منطقه است و هر کسی می تواند به سوریه بیاید و ثبات این کشور را از نزدیک مشاهده کند.

با کمک منافقین ؛ اف بی آی از سفر 7 میهمان انقلاب به ایران جلوگیری کرد

پلیس مخفی آمریکا با دستیاری منافقین از مسافرت چند تن از میهمانان مسلمان آمریکایی در مراسم سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران جلوگیری کرد . از 11 میهمانی که قرار بود جهت شرکت در مراسم دهه فجر به ایران سفر کنند فقط 7 نفر موفق به ورود به تهران شده اند.

صفیه عبدالله یکی از میهمانانی که موفق به ورود به ایران شده است در گفت و گویی اظهار داشت : به وضوح آشکار بود که دست هایی در جریان است که تا از پرواز همه ما به ایران جلوگیری نماید.

وی افزود : یکی از برادرانی که قرار بود همراه ما در جشن های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شرکت کند چند روز قبل از پرواز توسط پلیس مخفی آمریکا اف بی آی در محل کارش بدون هیچ دلیلی مورد بازجویی قرار گرفت ، یکی از روش های اف بی آی این است که با هجوم به محل کار افراد مورد نظر همکاران و رئیس موسسه را نسبت به وی بدبین کرده و نهایتا باعث اخراج و یا ایجاد مزاحمت برای این گونه اشخاصی که علیه امپریالیسم آمریکا فعالیت می کنند می شود.

وی اظهار داشت : بعضی از میهمانان تهدید شده اند در صورت سفر به ایران علاوه بر آن که او را خواهند کشت به همسر و فرزندان این افراد نیز رحم نخواهند کرد . این میهمان انقلاب همچنین به شهادت یکی از اعضای انجمن اسلامی در لوس آنجلس نیز اشاره کرده و گفت : این خواهر شهید روز قبل از شهادت توسط منافقین تهدید به مرگ شده بود.(3)

تکذیب کودتا در سوریه

عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه در مصاحبه ای تبلیغات برخی رسانه های عربی مبنی بر کودتا در سوریه را تکذیب کرد. به گزارش یونایتدپرس خدام در این مصاحبه گفت : آن ها که منتظر تغییرات در سوریه هستند در مریخ زندگی می کنند سوریه با ثبات ترین کشور منطقه است و هر کسی می تواند به سوریه بیاید و ثبات این کشور را از نزدیک مشاهده کند.

خدام این مصاحبه را در نیویورک انجام داد. وی سرپرستی هیئت سوری را در مذاکرات مجمع عمومی در مورد الحاق بلندی های جولان توسط رژیم اشغالگر قدس به عهده دارد .  بنا بر تبلیغاتی که در برخی روزنامه های دولتی کویت و امارات متحده منعکس شد مقامات رسمی سوریه اخیرا توطئه ای برای سرنگونی دولت این کشور را کشف کرده اند.

سوریه این گزارشات را تکذیب کرده و چند روز پیش در یک گردهمایی در دمشق به مناسبت هفدهمین سالگرد تشکیل یک گروه چریکی طرفدار فلسطین ژنرال ناجی جمیل فرمانده سابق نیروی هوایی سوریه که به ادعای این روزنامه عامل کودتا بوده است حاضر شد و در مراسم شرکت نمود.(4)

کشورهای خلیج فارس 30 میلیارد دلار وام به صدام می دهند !

عراق در پی دریافت بیش از 16 میلیارد دلار وام از کشورهای حوزه خلیج فارس در صدد است تا وام های بیشتری را از این کشورها دریافت کند. روزنامه السیاسه از قول منابع آگاه در بغداد ضمن اعلام این مطلب نوشته است به زودی رقم وام های داده شده کشورهای خلیج فارس به عراق به 30 میلیارد دلار خواهد رسید. (5)

نگرانی شدید عراق از تشکیل گردان های جولان

نعیم حداد رئیس پارلمان رژیم صدام اعلام کرد ایران در مقابل سلامت جان هر یک از اسرای عراقی شرکت کننده در نیروهای داوطلب ضد اسرائیلی که تهران قصد تشکیل آن را دارد مسئول خواهد بود . گفتنی است شورای عالی دفاع هفته گذشته طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن اسرای عراقی نادم و نیز رانده شده های عراقی در گردانی سازمان یافته و تحت نظر دولت سوریه برای مبارزه با رژیم صهیونیستی عازم مرزهای فلسطین اشغالی خواهند شد . (6)

میر حسین موسوی: ما در زمینه تبلیغات باید فقط به نیروهای خودی تکیه کنیم ، تبلیغات می تواند به سحر تبدیل شود ، ذهن ها را منحرف سازد و خدای نکرده مردم را نیز منحرف کند و به راه هایی بکشاند که نباید کشانده شوند و بالعکس می تواند باعث رشد و ارتقاء مردم نیز باشد .

ایران با تشکیل کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد مخالفت کرد

سخنگوی وزارت خارجه دیروز ضمن اعلام مخالفت دولت جمهوری اسلامی ایران با برگزاری کنفرانس کشورهای غیر متعهد در بغداد خواستار رسیدگی به این مسئله در اجلاس آینده وزرای خارجه کشورهای غیر متعهد در هاوانا شد .

رضا علوی طباطبایی ضمن اعلام این مطلب گفت : از آن جایی که رژیم بغداد با تجاوز به خاک ایران یکی از اساسی ترین اصول جنبش عدم تعهد را نقض کرده دولت جمهوری اسلامی ایران مخالفت خود را با برگزاری کنفرانس کشورهای غیر متعهد در بغداد اعلام داشته  و ضمن تقاضای همیاری دیگر کشورهای عضو از ریاست کنونی جنبش عدم تعهد خواسته است این موضوع در اجلاس آینده وزرای خارجه کشورهای غیر متعهد که در هاوانا برگزار می شود مورد بررسی قرار گیرد.(7) گفتنی است عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه نیز با تشکیل کنفرانس غیر متعهدها در بغداد مخالفت کرده است . (8)

موسوی : تبلیغات باید دست خودی ها باشد تا مردم منحرف نشوند !

میرحسین موسوی نخست وزیر درباره ضرورت تاسیس و تداوم فعالیت شورای تبلیغات اسلامی گفت : تشکیل این شورا ناشی از نیاز عمیقی بود که در جامعه وجود داشت نهادهایی بودند که با ضد انقلاب به مقابله می پرداختند و با لیبرال ها مخالف بودند و موجودیت انقلاب را در خطر می دیدند و ضعف نیروهای خط امام را در تبلیغات می دانستند که نتیجه آن شد تا این شورا را به وجود بیاورند و نیاز اولیه باعث ایجاد این شورا شد .

وی افزود : تا زمانی که این نیاز وجود داشته باشد شورا هم وجود خواهد داشت . وقتی که به آینده نگاه می کنیم می بینیم که این نیاز به سادگی برطرف نمی شود البته نه از آن جهت که ضد انقلاب در داخل کشور سرکوب شود بلکه تا زمانی که استکبار جهانی هست توطئه های تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی کاهش پیدا نخواهد کرد . طبیعی است بهترین افراد در زمینه تبلیغات کسانی هستند که با انقلاب خو گرفته و دست پرورده انقلاب باشند تا بتوانند در جهت اسلامی مهار تبلیغات را در دست بگیرند .

وی ادامه داد : ما در زمینه تبلیغات باید فقط به نیروهای خودی تکیه کنیم ، تبلیغات می تواند به سحر تبدیل شود ، ذهن ها را منحرف سازد و خدای نکرده مردم را نیز منحرف کند و به راه هایی بکشاند که نباید کشانده شوند و بالعکس می تواند باعث رشد و ارتقاء مردم نیز باشد . (9)

پی نوشت:

1-  جمهوری اسلامی  ، 14 بهمن 1360 ، صفحه 10
2- کیهان ، 14 بهمن 1360 ، صفحه 16
3- اطلاعات ، 14 بهمن 1360 ، صفحه 14
4- اطلاعات ، 14 بهمن 1360 ، صفحه 12
5- اطلاعات ، 14 بهمن 1360 ، صفحه 12
6- کیهان ، 14 بهمن 1360 ، صفحه 16
7- اطلاعات ، 14 بهمن 1360 ، صفحه 9
8- جمهوری اسلامی ، 14 بهمن 1360 ، صفحه 3
9- کیهان ، 14 بهمن 1360 ، صفحه 14

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول