اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌مصباحی‌مقدم ‌در ‌جشنواره اقتصاد مقاومتی مطرح کرد

80 هزار میلیارد تومان از فراریان مالیاتی می‌توان گرفت‌/تفاوت حقوق بین کارکنان دولت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سهم درآمد ملی از حوزه اخذ مالیات 86 هزار میلیارد تومان است که 80 هزار میلیارد تومان از آن را می‌توان با گرفتن مالیات از کسانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند، اخذ کرد.

80 هزار میلیارد تومان از فراریان مالیاتی می‌توان گرفت‌/تفاوت حقوق بین کارکنان دولت

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم بعد از ظهر امروز در دومین جشنواره اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علوم پزشکی بابل، با اشاره به اینکه قیمت نفت از 110 دلار به 53 دلار کاهش یافت و سهم درآمد ملی از نفت به کمتر از یک چهارم رسید، از کاهش وابستگی بودجه کل کشور به درآمد نفتی خبر داد و اظهار کرد: بخش زیادی از درآمد کشور وابسته به امکانات، کار، توان و فعالیت بنگاه اقتصادی داخلی است که اگر مورد توجه قرار گیرد تحریم‌ها هیچ تاثیری بر کشور ندارد.

وی افزایش نرخ مالیات را راهکار اساسی برای حل مشکل برشمرد و بیان کرد: سهم درآمد ملی از حوزه اخذ مالیات 86 هزار میلیارد تومان است که 80 هزار میلیارد تومان از آن را می‌توان با گرفتن مالیات از کسانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند، اخذ کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی ایران الگویی متفاوت از اقتصاد لیبرال و سوسیالیستی است، خاطر نشان کرد: کشور چین با رشد هشت تا 15 درصدی در 20 سال اخیر عمده سرمایه خود را صرف کارخانجات، عمران، راه‌آهن، سدسازی و جاده‌سازی کرده و آن را سرسفره مردم قرار نداده است.

وی با بیان اینکه تنها راه عملی شدن شعار اقتصاد مقاومتی به میدان آمدن مردم و مشارکت جمعی همانند هشت سال دفاع مقدس است، خاطر نشان کرد: ایران در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نخستین کشور مصرف کننده طلای زینتی است، در حالی که می‌توان از این سرمایه برای جوانان در حوزه کارآفرینی بهره برد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید شده و تنها سه درصد وارد می‌شود، گفت: این در حالی است که مواد اولیه برای تولید این 97 درصد دارو، از خارج وارد می‌شود که 50 میلیارد دلار سهم واردات را به خود اختصاص داده است، در حالی که ایران یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا در داشتن گیاهان دارویی است که می‌توان با کشت و فرآوری آن از ورود مواد اولیه جلوگیری کرد.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: این اقتصاد مقاومتی نیست که با غفلت وزارت صنعت، معدن و تجارت شکر به وارد کشور شود، اما برای جبران بگویند واردات شکر نخواهیم داشت.

وی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان را امری ضروری برشمرد و گفت: تبدیل علم به فن‌آوری و تبدیل فن‌آوری به محصول و تبدیل محصول به تجاری‌سازی مهم‌ترین وظایف شرکت‌های دانش‌بنیان است که در اختیار استادان دانشگاه‌ها است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید دانش در اقتصاد را ارتقا دهیم، زیرا در حال حاضر سهم دانش در اقتصاد کشور سه درصد است، در حالی که در بعضی کشورها به 30 درصد هم می‌رسد، تا از نظر کمی چند برابر و از نظر کیفی نیز آفت‌زدایی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نبود توجه به این بخش سبب شده که محصولات کشاورزی و صیفی‌جات ما رشد بی‌رویه در استفاده از سموم داشته باشند و دچار آفت شوند، در حالی که می‌توان تولیدات خود را فارغ از آفت‌ها انجام داد.

وی از تفاوت حقوق بین کارکنان دولت خبر داد و اظهار کرد: تا پایان برنامه ششم بالاترین حقوق هفت برابر پایین‌ترین حقوق خواهد بود که این مسئله در حال حاضر تفاوت زیادی دارد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه تورم معلول کارکرد اقتصاد نفتی است، افزود: تورم، ضد رشد و منشأ تشدید رکورد است، لذا سرمایه‌گذاری در این حوزه با صرفه نیست، اما دلالی و واسطه‌گری در این شرایط با صرفه است و دلالان ثروت‌مند می‌شوند، میزان حقوق، حقوق‌بگیران ثابت، کاهش یافته و حقوق حقوق‌بگیران غیر ثابت افزایش می‌یابد این سبب توزیع ناعادلانه درآمد و تخصیص غیر بهینه منابع می‌شود.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه باید جلوی استفاده از در‌آمد نفتی در کشور گرفته شود، گفت: باید از نفت در سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی استفاده شود، تا دولت بزرگ‌تر نشود، چون دولت بزرگ ناکارآمد است که به جای خدمت به مردم به عناصر خود خدمت می‌کند.

انتهای پیام/86009/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول