اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری:

اعتبارات آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری ناچیز است

معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اعتبارات آبخیزداری در این استان بسیار کم است.

اعتبارات آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری ناچیز است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حسین بهرامی عصر امروز در تور خبری منابع طبیعی و بازدید از پروژه آبخیزداری در حوزه قلعه‌تک اظهار کرد: این حوزه از حوزه‌های کارون است و مجموعه عملیات انجام شده در این حوزه به مساحت 3 هزار و 300 هکتار است.

وی تصریح کرد: مجموعه عملیات آبخیزداری انجام شده (تورکینست) از سال 87 آغاز و در سال 91 اتمام یافته است.

این مسئول، تورکینست را لانه بوقلمون تعریف کرد و افزود: این سازه برای جمع‌آوری و نفوذ روان‌آب حاصل از بارندگی در خاک اجرا می‌شود تا به این وسیله از هدر رفت آب جلوگیری شود، میزان هزینه لازم برای پیاده کردن این طرح در این منطقه را 8 هزار میلیارد ریال بوده است.

بهرامی برخورد آب با زمین را یکی از دلایل مهم در تخریب خاک‌دانه‌های خاک دانست و بیان داشت: با تخریب خاک‌دانه‌ها فرسایش صورت می‌گیرد و یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده عدم نفوذ آب در خاک و خشک شدن قنات‌ها و چشمه‌هاست.

وی افزود: در جاهایی که بارندگی زیاد است به‌طور طبیعی پوشش گیاهی به‌وجود می‌آید اما این به این شرط است که انسان در روند طبیعی دخالت نکند.

این مسئول با اشاره به دخالت‌های گسترده انسان در طبیعت خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر با افزایش این دخالت‌ها و بهره‌برداری‌ها مشکلات سیل، فرسایش و زمین لغزش در استان چهارمحال و بختیاری دیده می‌شود.

بهرامی در ادامه به سدهای خاکی اشاره کرد و گفت: سد‌های خاکی با نگهداری آب در سطح زمین از ایجاد روان‌آب جلوگیری و باعث نفوذ آب در خاک می‌شوند.

وی با اشاره به مدیریت یکپارچه ادامه داد: برای حفظ حوضه‌های آبخیز همه دستگاه‌ها باید وارد عمل شده و همکاری داشته باشند و در این راستا نباید از نقش مردم غافل شد.

این مسئول همچنین میزان بودجه‌های آبخیزداری در این استان را بسیار کم برآورد کرد و بیان داشت: بودجه این استان از زمان آغاز فعالیت‌ها 280 میلیارد ریال بوده که این میزان بودجه پاسخگوی نیاز نیست.

معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در پایان به اجرای 70 سازه سد خاکی در این استان اشاره و اظهار کرد: برخی از این سازه‌ها هنوز تکمیل نشده اما استارت کار زده شده است.

انتهای پیام/68012/ی30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول