اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

خطیب جمعه هامبورگ:

فاطمه زهرا(س) یک چهره بین‌المذاهبی و بین‌الادیانی است

خطیب جمعه هامبورگ با تأکید بر اینکه فاطمه زهرا(س) یک چهره بین‌المذاهبی و بین‌الادیانی است، گفت: حضرت(س) در رأس قله ایمان قرار داشت و به خوبی وظایف فردی و اجتماعی خود را می‌شناخت.

فاطمه زهرا(س) یک چهره بین‌المذاهبی و بین‌الادیانی است

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام اسماعیل انصاری خطیب جمعه هامبورگ در نماز جمعه این هفته با اشاره به اینکه فاطمه زهرا(س) بانویی است که در مکتب تربیتی اسلام پرورش یافته و در دامان پاک‌ترین انسان‌ها یعنی سید المرسلین(ص) و خدیجه کبری(س) رشد یافته است، ابراز داشت: بی‌تردید حضرت(س) میان زنان و بانوان مسلمان، محبوب‌ترین و برجسته‌ترین چهره ایمانی، اخلاقی در میان مسلمانان است، ارزش والای او نه فقط به خاطر این است که دختر پیامبر اسلام(ص) بود که او نیز خود، ارزش ذاتی داشت.

 

وی افزود: جایگاه، ارزش و عظمت این بانو مورد اتفاق دو مذهب بزرگ اسلامی است، در آیاتی از قرآن که اشاره به وجود نازنین آن حضرت شده است، مانند: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ»، شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که تنها زنی که در قضیه مباهله حضور داشت و آیه به آن اشاره دارد، زهرای اطهر(س) است.

حجت‌الاسلام انصاری با تأکید بر اینکه فاطمه زهرا(س) یک چهره بین‌المذاهبی و بین‌الادیانی است، اظهار داشت: ما معتقدیم اسلام شامل دستورات فردی و اجتماعی برای سعادت بشریت است، فاطمه(س) که در رأس قله ایمان قرار داشت، به خوبی این وظایف فردی و اجتماعی خود را می‌شناخت و خود را ملزم به انجام آن می‌دانست.

 

 

وی ادامه داد: گرچه عمر شریف آن حضرت(س) کوتاه بود، اما از لحاظ کیفیت در اوج بود، لازم نیست عمر کسی بلند باشد تا تبدیل به یک الگو برای بشریت باشد، بلکه او با وجود عمری کوتاه جزو چهار زن برجسته عالم به همراه آسیه، مریم و خدیجه قرار گرفته است که نه تنها الگویی برای زنان و بانوان عالم که برای همه انسان‌ها است.

خطیب جمعه هامبورگ با بیان اینکه حضرت صدیقه طاهره(س)  یک دختر مهربان برای پدرش، یک همسر نمونه برای شوهرش و یک مادرِ الگو برای فرزندانش بود، خاطرنشان کرد: در دوران قبل از بعثت در شبه جزیره عرب که زن در جامعه جایگاه بسیار پایین و شکننده‌ای داشت و دختران و زنان تحقیر می‌شدند، پیامبر(ص) با معرفی اسلام، جامعه آن روز را از جهل و تاریکی نجات دادند و جایگاه واقعی زن را تبیین کردند.

 

 

وی افزود: گفتار و رفتار پیامبر(ص) در مورد دخترشان داشتند، نشان دهنده اهتمام و اهمیت پیامبر اسلام و قائل شدن ارزش برای دخترشان بود، برخورد محبت آمیز و احترام پیامبر رحمت(ص) به زنان نشان دهنده حفظ حرمت و جایگاه زن از نظر اسلام است.

حجت‌الاسلام انصاری با بیان اینکه مبنای اسلام بر تساوی و نه تشابه بین زن و مرد است، ابراز داشت: علت تساوی، تساوی در خلقت آنها است که همان روح پاک انسانی است، چرا که انسانیت انسان به روح و نه به تن بستگی دارد، پس جای تعجب نیست که خدای سبحان در قرآن به برخی از زنان به عنوان الگو برای همه مؤمنان مثال می‌زند: «وَضَرَبَ اللَّـهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ»؛ و براى کسانى که ایمان آورده‌اند، خدا همسر فرعون را مثل آورده، آنگاه که گفت: پروردگارا، پیش خود در بهشت خانه‌اى برایم بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان.

 

 

وی افزود: در طول تاریخ بی‌مهری‌هایی به زن شده و امروز نیز می‌شود و موجب پیدایش کمپین‌ها و جنبش‌هایی برای احقاق حقوق زنان شده است، من متواضعانه از اندیشمندان و متفکرانی که به دنبال احقاق حقوق و حفظ جایگاه زنان هستند می‌خواهم به منابع اصلی ما مراجعه کنند و نظر اسلام راجع به زن را منصفانه بررسی کنند و برای رسیدن به هدفشان از منابع اسلامی کمک بگیرند.

 

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول