اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار تبریز:

کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها فعال‌تر شوند

فرماندار شهرستان تبریز گفت: متاسفانه با وجود شفافیت قانون و تاکید مقام معظم رهبری، کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها آنگونه که انتظار می‌رود فعال نشده است.

کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها فعال‌تر شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی فرمانداری تبریز، رحیم شهرتی‌فر در جلسه ستاد هماهنگی تسهیلات جوانان افزود: در محیط‌های دانشگاهی و آموزشی، متناسب با سلیقه و خواست جوانان رخدادهای فرهنگی صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید تحمل آرای مخالف را در جامعه افزایش دهیم، تصریح کرد: اگر زمینه مناسب برای بیان نظر جوانان افزایش یابد، حتی اگر با نظرات آنان موافق نباشیم با ابراز عقیده و نظرشان حداقل زمینه انتقال مشکلات جوانان به تصمیم‌گیران فراهم می‌شود.

شهرتی‌فر خاطرنشان کرد: باید مطابق منویات مقام معظم رهبری، از دانشگاه‌ها بخواهیم با تقویت حوزه‌های آزاداندیشی آنها را فعال کنند.

فرماندار تبریز با طرح این سوال که آیا جلسات مختلف با لحاظ علایق مختلف فکری برگزار می‌شود یا خیر، افزود: سوالات جوانان در حوزه‌های مختلف عقیدتی و فکری و فلسفی و سیاسی مجال طرح چندانی نمی‌یابند یا دست کم به این سوالات و درخواست‌ها پاسخ کافی و قانع‌کننده‌ای داده نمی‌شود.

وی با اشاره به فضای سایبری، نگرانی از آن را به جا توصیف کرد و با تاکید بر اینکه رشد تکنولوژی امری اجتناب ناپذیر است، افزود: توسعه بدون توجه به این رشد امری واهی است و ما باید آگاهانه از این فناوری استفاده کنیم.

شهرتی‌فر با بیان اینکه باید زمینه‌های مفید تکنولوژی را شناسایی و تقویت کنیم، تشریح کرد: حمله مدام به فناوری چندان کارساز نیست اما اگر با تدبیر و عقلانیت به سراغ تکنولوژی برویم آثار مثبت آن بر آثار منفی‌اش غلبه می‌کند چرا که هر وسیله‌ای که موجب افزایش آگاهی مردم شود منشأ خیر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با تاکید بر اینکه این جلسات بدون اجرایی شدن نتایجش چاره مشکلات موجود نیست، اظهار داشت: معتقدم باید کمی صریح‌اللهجه باشیم؛ نمی‌توانیم با پوشاندن یا پاک کردن مشکلات چنین القا کنیم که مشکلاتمان حل شده است، بلکه در حوزه مسائل اجتماعی علی الخصوص در حوزه جوانان مشکلاتمان افزایش هم پیدا کرده است و حقیقت این است که تعدد و تکرار جلسات رافع مشکلات نیست.

شهرتی‌فر با بیان اینکه اگر در مدیریت دستگاه‌ها دارای اختیارات و توان برنامه ریزی و اجرا باشیم و به این وظایف عمل نکنیم تک به تک مسئول هستیم، افزود: اما به نظر می‌رسد متاسفانه تصمیم‌گیران محلی و مجریان محلی آن‌گونه که باید و شاید اختیار و امکان در اختیار ندارند.

شهرتی‌فر این جلسات را زمانی مفید دانست که هم تصمیم‌گیری و هم ابزار عمل به مراکز و نواحی تفویض شود و خاطرنشان کرد: زیرا اکنون تمرکز مسئولیت تصمیم‌گیری در نظام مدیریتی کشور است و شهرستان‌ها اختیاری برای تصمیم‌گیری و اجرا ندارند البته این مسئله نافی مسئولیت ما نیست و ما برای ساماندهی ماموریم زیرا حتما طرح این آسیب‌ها موجب آگاهی جامعه خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع اوقات فراغت، آن را مساله‌ای دانست که هنوز در مرحله سیاست‌گذاری و اینکه در چه زمینه‌ای باید ایجاد امکانات شود، با سوالات و ابهامات اساسی مواجه است.

شهرتی‌فر تشریح کرد: در موضوعات مختلف فرهنگی موافق و مخالفانی داریم و ما در موضوعات هنری و فرهنگی مثلا در مبحث موسیقی نمی‌دانیم باید از چه رویه‌ای تبعیت کنیم؟ آیا مطابق قانون تصمیم‌گیری کنیم یا به مسائل حاشیه‌ای بپردازیم؟

فرماندار تبریز ادامه داد: در خصوص مباحث فرهنگی حتی در زمینه پوشش کامل و اطلاع رسانی جلسات مذهبی برای علاقه‌مندان هم اقدامات کافی را انجام نداده‌ایم.

شهرتی‌فر تصریح کرد: در مقولات فرهنگی اگر معتقد به تهاجم فرهنگی هستیم که واقعا هم وجود دارد باید با شناسایی صحیح و سریع امکانات و داشته‌ها به اقدامات عملی و واقع‌بینانه بپردازیم زیرا با وضعیت کنونی حتی نمی‌توانیم نیازهای فرهنگی جامعه را پاسخ داده و خلأ فرهنگی موجود را پر کنیم.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی و شهرستان تبریز در حوزه فرهنگ و جوانان وضع مطلوب‌تری نسبت به بسیاری از نقاط دیگر کشور دارد، بر لزوم سپردن مسائل جوانان به خودشان تاکید کرد و خواستار ارائه پیشنهادات مدیران و کارشناسان از طریق دبیرخانه، به برنامه‌ریزان فرهنگی برنامه ششم توسعه شد.

انتهای پیام/60002/گ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول