اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

در حوادث اخیر یمن

استاد و موسس کرسی فقه زیدی دانشگاه مذاهب اسلامی به شهادت رسید

علامه «مرتضی بن زید المحطوری» استاد و موسس کرسی فقه زیدی در دانشگاه مذاهب اسلامی در حملات تروریستی اخیر جریان های تکفیری به مساجد صنعا در یمن به شهادت رسید.

استاد و موسس کرسی فقه زیدی دانشگاه مذاهب اسلامی به شهادت رسید


به گزارش خبرگزاری فارس، دانشگاه مذاهب اسلامی در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از اقدامات جنایتکارانه عوامل افراطی و تکفیری در یمن اعلام کرد:‌ علامه «مرتضی بن زید المحطوری» استاد و موسسه کرسی فقه زیدی دانشگاه مذاهب اسلامی کشورمان و یکی از مراجع زیدی‌های یمن در صنعاء به شهادت رسید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، در بیانیه دانشگاه آمده است: علامه شهید المحطوری که از علمای برجسته جنبش انصارالله و رئیس مؤسسه فرهنگی بدر یمن به شمار می‌رود، در اوایل بهمن‌ماه گذشته، با حضور در دانشگاه مذاهب اسلامی در تهران، کرسی فقه زیدی را افتتاح و مبانی تدریس این فقه را تشریح کرده بود.
دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه این بیانیه، با محکومیت حمله تروریستی تکفیری‌ها به مساجد و مراکز دینی، شهادت علامه المحطوری را تسلیت گفته و خواستار مجازات عاملان این حوادث شده است.
در جریان حمله انتحاری عوامل تروریست‌های تکفیری داعش به دو مسجد شیعیان در صنعاء پایتخت یمن، بیش از 270 تن از نمازگزاران شهید و زخمی شدند. این دو انفجار در مسجد الحشحوش در منطقه الجراف شمال صنعاء و دو انفجار دیگر در مسجد بدر در منطقه الصافیه در مرکز صنعاء بوقوع پیوست.
همچنین شهید المحطوری یکی از تشکیل دهندگان شورای مجمع تقریب مذاهب اسلامی در یمن بود که توانست ارتباطات خوبی با علمای جهان اسلام برقرار کند.
مرتضی المحطوری که در 13 رمضان سال 1373 هجری قمری مصادف با سال 1954 میلادی در روستای بنی اسد در منطقه محابشه یمن بدنیا آمد پس از فراگیری علوم قرآنی به صنعاء مهاجرت کرد و در مسجد جامع صنعاء و در دیگر مساجد این شهر و نزد علمای صنعاء درس آموخت.
وی همچنین علوم مختلفی همچون تفسیر، صرف، نحو و ادبیات عرب، فقه و اصول، منطق و اصول دین را پیش علمای بزرگی فراگرفت.
وی که استاد دانشکده الهیات و حقوق دانشگاه صنعاء، رئیس مرکز علمی و فرهنگی بدر و  دارای دکترای دانشگاه قاهره در رشته اصول فقه بوده است، اجازات علمی متعددی از علمای یمن داشته و ضمن عضویت در جمعیت علمای یمن و عضویت در اتحاد جهانی علمای اسلام و نائب رئیسی شورای عالی تقریب مذاهب اسلامی را بر عهده داشته است.
وی همچنین از فقه زیدی و فقه شیعه به عنوان دو بال برای یک جسم یاد کرده و گفته بود: هیچیک از کتاب‌های مهم زیدی را نمی‌بینید، مگر اینکه از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در آن آمده و بهترین سند برای رسیدن به آموزه‌های اسلامی، اهل بیت (ع) هستند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول