اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته

حضور رؤسای جمهور ترکمنستان و تاجیکستان در اجلاس آب کره جنوبی/بهبود روابط مرزی تاجیکستان و قرقیزستان

حضور روسای جمهور ترکمنستان و تاجیکستان در هفتمین اجلاس آب در کره جنوبی و ساخت پل ارتباطی در مرزهای تاجیکستان و قرقیزستان بخشی از مهمترین خبرهای 24 ساعت گذشته آسیای مرکزی را تشکیل می‌دهد.

حضور رؤسای جمهور ترکمنستان و تاجیکستان در اجلاس آب کره جنوبی/بهبود روابط مرزی تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ترکمنستان به نقل از خبرگزاری دولتی ترکمنستان ، «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به منظور انجام سفری 3 روزه و شرکت در هفتمین اجلاس جهانی آب عازم کره جنوبی شد.

ملاقات با رئیس جمهور کره جنوبی، انجام مذاکرات دوجانبه میان «عشق آباد» و «سئول» و نیز حضور در همایش جهانی آب از مهمترین برنامه سفر رئیس جمهور ترکمنستان به کره جنوبی اعلام شده‌‏ است.

هفتمین اجلاس جهانی آب، در روزهای بیست و سوم تا بیست و هشتم فروردین ماه 1394(دوازدهم تا هفدهم آوریل 2015 میلادی) با شعار «آب برای آینده ما» در شهر «دائگو» در کشور کره جنوبی برگزار می‌شود.

این اجلاس هر 3 سال یک بار از سوی شورای جهانی آب و با همکاری سازمان‌های مرتبط در کشور میزبان برگزار می‌شود.
هدف از برگزاری این اجلاس قرار دادن آب به صورت پایدار در دستور کار بین‌المللی است. این اجلاس مکانی است که در آن جامعه آبی و سیاست گذاران و تصمیم گیران از تمام نقاط جهان گردهم جمع شده تا با هم‌فکری به راه‌حل‌های مشترک دست پیدا کنند.. در کنار این اجلاس 2 نمایشگاه نیز برگزار می‌گردد.

دیدار رحمان با استاندار استان گیانسانگ بوک دو کره جنوبی

امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان در سفر به کره جنوبی امروز در شهر دائگو با «کیم کوان یونگ» استاندار استان «گیانسانگ بوک دو» این کشور ملاقات کرد.

دو طرف در این دیدار درباره مسائل مربوط به توسعه همکاری‌های تاجیکستان و کره جنوبی بویژه روابط بین استان گیانسانگ دو با استانهای مختلف تاجیکستان بحث و گفت‌وگو کردند.

همچنین طرفین بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی، انرژی، صنعت، گردشگری و فرهنگی تبادل نظر کردند.

رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان برای دیدار رسمی و شرکت در هفتمین انجمن جهانی آب در کره جنوبی به سر می‌برد.

دیدار با رئیس جمهوری کره جنوبی، امضای موافقت نامه‌های دو جانبه جدید میان تاجیکستان و کره جنوبی، افتتاح سفارت تاجیکستان در «سئول» و دیدار با دانشجویان تاجیک در دانشگاه کره از برنامه‌های این سفر عنوان شده است.

جایگاه نود و ششم تاجیکستان در شاخص رشد اجتماعی در سال 2015

جمهوری تاجیکستان در میان 133 کشور جهان در شاخص های رشد اجتماعی و زیست محیطی در سال 2015 در ردیف نود و ششم قرار گرفت.

یک سازمان غیردولتی بین‌المللی اخیرا با انجام پژوهشی اعلام کرد: بر اساس 52 شاخص مطالعه شده، تاجیکستان نود و ششمین کشور جهان در رشد اجتماعی و زیست محیطی است.

تاجیکستان در این رده‌بندی، نزدیک به کشورهایی قرار گرفته است که درآمد سرانه ناخالص ملی آنها  سالانه به 2 هزار و 400 دلار می‌رسد.

در این رده بندی در میان کشورهای آسیای  مرکزی، قزاقستان در مقام هشتاد و سوم قرار دارد و درآمد سالیانه سرانه ناخالص ملی این جمهوری به بیش از 22 هزار دلار می‌رسد.

در ازبکستان این  شاخص  به 5 هزار دلار و در قرقیزستان  به 3 هزار دلار می‌رسد، اما در این رده بندی به دلیل نبود آمار دقیق از ترکمنستان درباره جایگاه این کشور اطلاعاتی وجود ندارد.

این  درحالی است که اخیرا  برنامه رشد اقتصادی سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که منابع مالی مورد نیاز 83 درصد از خانواده‌های تاجیکستان از حساب درآمدهای ارسالی کارگران مهاجر این کشور از روسیه تامین می‌شود.

کارگران مهاجر تاجیکستانی در سال گذشته میلادی از روسیه به کشورشان 3 میلیارد و 300 میلیون  دلار ارسال  کرده‌اند که در مقایسه با سال پیش از آن، 8 درصدکاهش نشان می‌دهد.

روابط مرزی تاجیکستان و قرقیزستان بهبود می‌یابد

با ساخت پل جدید ارتباطی میان روستاهای مرزی تاجیکستان و قرقیزستان در استان‌های «سغد» و «باتکند» که در حال حاضر روزهای پایانی خود را در سپری می‌کند، روابط 2 کشور آسیای مرکزی بهبود خواهد یافت.

با بهره‌برداری از این پل جدید ارتباطی به طول 28 متر و عرض 4 متر، رفت و آمد شهروندان و وسایل نقلیه میان شهرستان «رسول‌اف» در استان سغد و شهرستان  «لیلک» استان باتکند قرقیزستان راحت‌تر می‌شود.

مدیر سازمان هلال احمر استان سغد تاجیکستان در این زمینه تاکید کرد: کمیته صلیب سرخ  آلمان 50 هزار یورو هزینه ساخت این پل ارتباطی را  تامین کرده است.

«پرویز جبارزاده» گفت: با ساخت پل جدید ارتباطی امکان رفت و آمد شهروندان، وسایل نقلیه و مبادلات تجاری ساکنان مناطق روستاهای مرزی تاجیکستان و قرقیزستان در قلمرو استانهای سغد و باتکند آسانتر و هزینه حمل‌ونقل کالا نیز کاسته می‌شود، علاوه بر این تنش میان ساکنان مناطق مرزی مشترک تاجیکستان و قرقیزستان کاهش خواهد یافت.

تاجیکستان و قرقیزستان دارای 970  کیلومتر مرز مشترک هستند که  تنها 50 درصد از این مرز علامت گذاری شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول