اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

کوشکی در گفت‌وگو با فارس:

نگاه غرب به دموکراسی گزینشی است بنابراین مقابل خیزش یمنی‌ها می‌ایستد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درباره سرکوب مردم انقلابی یمن توسط کشورهای مدعی دموکراسی گفت: غرب هیچ‌گاه دموکراسی را به عنوان یک امر مطلق بین همه کشورها نپذیرفته به همین دلیل است که می‌بینیم مقابل انقلاب‌های مردمی یا سکوت می‌کند یا می‌ایستد.

نگاه غرب به دموکراسی گزینشی است بنابراین مقابل خیزش یمنی‌ها می‌ایستد
محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره سرکوب مردم انقلابی و آزادی‌خواه یمن توسط کشورهای مدعی لیبرال دموکراسی اظهار داشت: اینجاست که مطمئن می‌شویم دموکراسی را هیچ گاه کشورهای غربی به عنوان یک امر مطلق نپذیرفته‌اند و عملاً دموکراسی از ابتدا در مغرب زمین به عنوان دموکراسی گزینشی با معیارهای دوگانه مطرح بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: بنابراین غرب هیچگاه دموکراسی را به عنوان حقی برای تمام بشریت معرفی نکرده است، بلکه در چارچوب منافع ملی خود آن را می‌پذیرد.

کوشکی اظهار داشت: یعنی اگر دموکراسی یا لیبرالیسم در عرصه‌ای موجب تضاد با منافع ملی غرب نباشد و منجر به تقویت منافع ملی آنها شود، البته غربیان با آن موافقت خواهند کرد اما اگر به هر دلیلی دموکراسی یا لیبرالیسم با منافع غرب در تضاد باشد بدون تردید اینچنین دموکراسی را در هیچ کجای جهان برنمی‌تابند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا معیارهای حقوق بشری که غرب مدعی بسط آن است، در کشوری نظیر عربستان رعایت می‌شود که مورد حمایت غرب قرار گرفته است، گفت: خیر، زمانی که بحث از حقوق بشر می‌شود باید به این نکته توجه کنیم که غرب از بشر تعریف خاصی دارد، اومانیسم یا هیومنیسمی که در حوزه تمدنی غرب مطرح است، برای انسان غربی مطرح می‌شود نه انسان‌های دیگر بخش‌های جهان.

کوشکی توضیح داد: یعنی تمام کسانی که به طور مثال شمایل انسانی در آفریقا، آسیای شرقی و آمریکای لاتین دارند، از سوی غرب مشمول تعریف انسان نمی‌شوند چرا که در ابتدای شکل‌گیری تفکر اومانیسم یعنی از قرن هفدهم تا به امروز، لیبرالیسم به انسان و بشر اطلاق شده و این واژه تنها به انسان غربی داده شده است و هیچگاه این واژه یا واژگانی نظیر human برای شهروندان کشورهای آفریقایی، آسیایی، غرب آسیا و آمریکای لاتین، بومیان و ... به کار گرفته نشده است.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول