اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فعالان ضد جنگ انگلیس:

زمان محاکمه تونی بلر برای قتل عام میلیون‌ها عراقی کی فرا می‌رسد؟

پس از اعلام حکم دادگاه ۴ آمریکایی برای قتل ۱۴ عراقی، فعالان ضد جنگ انگلیس اظهار امیدواری کردند دادگاه به جنایات «تونی بلر» برای قتل عراقی‌ها هم رسیدگی کند.

زمان محاکمه تونی بلر برای قتل عام میلیون‌ها عراقی کی فرا می‌رسد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حکم 4 تن از نیروهای «بلک واتر» به دلیل قتل 14 عراقی در حمله  سال 2007 به عراق، سرانجام پس از 8 سال اعلام شد. بر اساس این حکم یکی از این 4 تن به حبس ابد و سه تن دیگر به گذراندن 30 سال حبس محکوم شدند.

بعد از اعلام رسمی حکم این 4 قاتل آمریکایی، فعالان ضد جنگ در بریتانیا به همدستی «تونی بلر» نخست وزیر وقت انگلیس و «جورج بوش» رئیس جمهور وقت آمریکا در جنگی غیرقانونی در عراق که منجر به قتل میلیون‌ها نفر شد، اشاره کردند.

فعالان ضد جنگ بریتانیا این سوال را مطرح کردند که آیا «بلر» و «بوش» متهمان بعدی کشتار میلیون‌ها نفر در جنگ غیرقانونی عراق، هستند.

«تونی بلر» رهبر سابق حزب کار و نخست‌وزیر اسبق این کشور، دستور همراهی با آمریکا در حمله به عراق را صادر کرده بود؛ از این رو از سال 2009 پرونده تحقیق و تفحص از جنگ عراق که به گزارش «چیلوت» معروف است، آغاز و آخرین تحقیقات و اعترافات مربوط به آن در فوریه 2011، پایان یافت. با این وجود، این گزارش تاکنون به دلیل اختلاف بر سر انتشار آن، منتشر نشده است.

برخی از سیاستمداران انگلیسی، «تونی بلر» را که دستور همراهی با آمریکا در حمله به عراق را صادر کرد، به کارشکنی در مسیر انتشار گزارش متهم کرده‌اند. با این حال، بلر مدعی است که نقشی در تاخیر انتشار این گزارش نداشته است.

سال گذشته میلادی، «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس در نامه‌ای خطاب به «سر جان چیلوت» ریاست کمیته تحقیق نقش انگلیس در جنگ عراق، خواستار انتشار گزارش این کمیته پیش از برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس شد.

هم‌چنین «نیک کلگ» معاون کامرون تأکید کرده بود کسانی که در گزارش تهیه‌شده توسط سر «جان چیلوت» مورد انتقاد قرار می‌گیرند، باید بپذیرند که زمان انتشار این گزارش فرا رسیده است.

اواخر سال 2014 گفته می‌شد این گزارش قرار است اوایل سال 2015 میلادی منتشر شود اما از آن‌جایی که اطلاعات منتشره می‌توانست نقش زیادی در انتخابات سراسری داشته باشد، هم‌چنان این گزارش منتشر نشده و زمان دقیق انتشار آن مشخص نیست.  

از سوی دیگر عدم تعیین موعدی برای پایان تحقیقات 6 ساله «سر جان چیلکوت» از جنگ عراق، موجب عصبانیت نمایندگان پارلمان انگلیس شد.

حمله مشترک آمریکا و انگلیس به عراق در سال 2003 به مرگ 500 هزار شهروند عراقی منجر شد. در این جنگ دستکم 179 سرباز انگلیسی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول