اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

اوقاف باید در خصوص علت تخریب «مقبره شاه حسین ولی» پاسخگو باشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: اداره کل اوقاف باید در خصوص علت تخریب «مقبره شاه حسین ولی» پاسخگو باشد و اگر برای احیا و توسعه این مکان طرحی دارد باید به تایید اداره کل میراث فرهنگی برسد.

اوقاف باید در خصوص علت تخریب «مقبره شاه حسین ولی» پاسخگو باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرزین حق‌پرست ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی در قبال آثار و ابنیه تاریخی مسئولیت دارد و هر اثری که به ثبت ملی و ثبت جهانی رسیده به موجب قانون باید تحت حفاظت و نظارت و مراقبت این سازمان قرار گیرد.

وی در خصوص «مقبره شاه حسین ولی» افزود: هر دستگاهی در چارچوب قانون وظایفی دارد و ما نیز به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم که اگر غیر از این باشد باید در مقابل قانون پاسخگو باشد.

حق پرست ادامه داد: بر اساس مدارک موجود قدمت «مقبره شاه حسین ولی» به دوره صفوی باز می‌گردد و این اثر جزو معدود آثار باقی مانده از دوران صفویه است، این بنا در بهمن ماه سال 1385 به ثبت ملی رسیده و اداره اوقاف در سال 91 با قصد ساخت و ساز در محوطه پیرامونی اثر ثبت ملی با وجود سوابق اداری در ابلاغ ثبتی بودن اثر مذکور، نسبت به تخریب آن اقدام کرده است.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده ساخت و سازه‌های سنگین اطراف «مقبره شاه حسین ولی» با بهانه توسعه و احیا نیز هیچ سنخیتی نسبت به احترام به بارگاه معنوی و مقدس یک امامزاده و تبدیل آن به قطب فرهنگی ندارد.

وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان با برون رفت «مقبره شاه حسین ولی» از وضعیت فعلی مشکلی ندارد، افزود: اداره کل میراث فرهنگی به عنوان حافظ میراث فرهنگی استان با اصلاح وضعیت این مقبره هیچ مشکلی ندارد و اساسا بنای تخریب شده باید با راهنمایی کارشناسان میراث فرهنگی و با هزینه اداره اوقاف بازسازی شود.

حق‌پرست تاکید کرد: بدیهی است اداره کل اوقاف باید در خصوص علت تخریب این مقبره پاسخگو باشد و اگر برای احیا و توسعه این مکان طرحی دارد باید به تایید اداره کل میراث فرهنگی برسد.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی با قصد همکاری، کارشناس و طراح کاردان و با سابقه‌ای در خصوص بناهای تاریخی به اداره کل اوقاف و امورخیریه معرفی کرده که آن اداره از همکاری با ایشان به علت اینکه قصد احداث بنای مرتفع که اصالت و تقدس «مقبره شاه حسین ولی» را زیرسئوال می‌برد، سرباز زده است.

حق‌پرست اصلی‌ترین دغدغه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را توسعه جایگاه فرهنگی استان عنوان کرد و افزود: برای تحقق این هدف آماده تعامل با سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی هستیم.

وی میراث فرهنگی را متعلق به همه مردم دنیا دانسته و حفاظت و صیانت از آن را وظیفه و مسئولیتی همگانی عنوان کرد.

انتهای پیام/60002/ش30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول